No, turhan mulle. Sitä paitsi [?]TV:n tarkoitus on lähinnä sitoa käyttäjät iTunesiin ja sen tarjoamiin tuotteisiin. Ei kaikkea, mikä tulee Applelta pidä ottaa kyseenalaistamatta vastaan. Applen käyttöliittymä on varmasti helppo, mutta yleensä myös vähän rajoittunut. Ei Applekaan täydellinen ole.tianyl kirjoitti:Entä sitten jos löytyy paremmin varusteltuja laitteita? Sekö sitten estää julkaisemasta tuotetta? Tai tekee siitä täysin turhan.Rewes kirjoitti: Aivan, tohon tarkoitukseen löytyy jo paljon paremmin varusteluja laitteita. Eikä toi [?]TV nyt mitenkään erityisen halpakaan ole.
Ei se varustelu vaan käytettävyys. Mulla oli joskus kauan sitten paremmin varusteltu laite. Se oli tosi hyvä ja kaikkea. Siinä oli vain kaksi vikaa. Enimmäkseen se ei toiminut ja kun se toimi sitä oli erittäin vaikea käyttää.
MacWorld 2007
-
Viesti Kirjoittaja Rewes »
-
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Semmotten vaan mainitsen, jotta modeemina puhelinta käytettäessä on tuolla 3G:llä merkitystä, isokin! Sama tilanne jos käyttää puhelinta selaimensa kautta netissä.MacFinn kirjoitti: Missä ovat nämä 3G:n "killer app" sovellukset? Sanokaa nyt joku? Navigointi se ei ole. Minä ostan navigaattorin kun ensimmäisen kerran autolla eksyn.
Olen käyttänyt sitä maalla ja merellä, ulkomerellä lähes. Koska olen pahemman kerran nettiriippuvainen, käytän puhelinta tuolla tavoin todella paljon.On hurja ero datan siirtonopeudessa verrattaessa 3G:tä EDGE:n nopeuteen.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Viesti Kirjoittaja jmaa »
Näittekö saman laitteen kuin minä?iPratt kirjoitti:Tuosta listasta aika hyvin näkee eri laitteiden ominaisuudet: iPhone on (vielä) melko kevyesti varusteltu näihin "kilpailijoihin" verrattuna.ruutiveijari kirjoitti:http://www.digitoday.fi/page.php?page_i ... 7699&rss=6

S60-puhelimia vuosikaudet käyttäneenä ahdistavinta niissä on softa. Kun puhelin Nokialta putkahtaa, softa on laadittu sille laitteelle ja siihen tulee vuosien mittaan n+1 päivitystä, joiden asentaminen maksaa liikkeessä 0-20 € riippuen siitä onko takuu voimassa, ja ne korjaavat juosten kusten koodattua puhelinta - jos korjaavat. Nokian toimittama softa on pari hassua sovellusta (joita on kaikkein helpointa vain olla käyttämättä ja korvata ne kolmannen osapuolen shareware-softilla, näistä riman alitti alimpaa ehkä "käytetään emailia niin kuin tekstiviestejä" -keksintö), kolme peliä ja kolmannen osapuolen kännykän kyykkyyn saavia käytettävyyden kukkasia. Ei esim. nykyisessä N70:ssäni mitään vikaa laitteen puolesta ole, vaan S60-alustan puolesta. Ei sillä että tietäisin parempaakaan.
Se mihin iPhone tässä suossa kahlanneena "kolahti" oli, että iPhone käyttää OS X:ää. Onko laadittu siis puhelinlaite joka suorittaa käyttöjärjestelmää, eikä yhtä puhelinmallia ja yhtä käyttöjärjestelmää joka toimii vain siinä tai vastaavissa puhelimessa (vrt. S60 1st edition, 2nd edition, 3rd edition)? Sieluni silmin (olkoonkin että vaaleanpunaisten lasien läpi) näen iPhone OS X 10.6 -päivityksen 2008, 10.7 2009 jne. Jos iPhonessa on OS X:n nykyistä iPhone-versiota suorittava laitteisto, miksei siihen putoilisi päivityksiä aivan kuten tietokoneisiin? Kieli pisimmällä odottelen iPhonessa sitä, että 3 vuoden jälkeenkin voit päivittää sen softan uusimpaan OS X -versioon ja nauttia sen tuomista uusista tempuista, aivan kuten 2001 ostettuun PowerMaciin voi tuupata Tigerin ja nauttia jipoista joiden perään Mac OS X 10.2:n aikaan ei osattu edes kuolata. Laitteen ominaisuudet kehittyvät, uusia mahdollisuuksia tulee, mutta softa kyllä pyörii vanhemmassakin iPhonessa.
Jos näin sattuisi käymään, ostoslistalle menee.
-
-
Viesti Kirjoittaja iPratt »
Ja taas yksi joka ei jaksa lukea kuin lauseen alunJamac kirjoitti:iPratt kirjoitti:Eipä niin ja jääneekin marginaaliryhmän puhelimeksi. Syönee markkinoita lähinnä iPod NanoltaJohan on hassu väite (ei siksi että mä näistä mitään ymmärtäisin), mutta miten kun nano on älyttömän pieni ja huomaamaton kaulassa/taskussa roikkuva voisi korvautua "jättikokoisella" musiikkipuhelimella missä on tietokoneen ominaisuuksia? Tietty jos tuollaisen iPhonen hankkii niin saahan sinne muutaman biisinkin, mutta niitä sinne ei edes paljon mahdu, luulisin.
Multa menee ihan ohi kyllä tällainen logiikka.

Jos lukisit kokonaan niin ehkä selviäisi. Autetaan vähän:
todennäköinen asiakas on henkilö jolla on iPod Nano, ehkä jo hieman vanhempi malli, ja joka etsii uutta soitinta. Nyt siiten löytyy yksi Applen laite, jossa olisi puhelin mukana.
Miksi kantaa iPodia ja Ratz mukana kun voi kantaa pelkkää iPhonea.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ja edelleen hinta ja ominaisuudet ei kohtaa tullakseen massatuotteeksi, edes sitä 1%. Vaikutus puhelinmuotoiluu trendiin tulee silti olemaan ilmeinen ja hyvään suuntaan.
-
Viesti Kirjoittaja Saltikov »
Ihan samasta paikasta löytyvät ne muutamat innostujat ja realistit - nettilästä. Asiaa voisi kutsua vaikka tasapainoksi - sopivassa suhteessa seikoitettuna tulee hyvä soppa. Mutta eihän mikään "henkimaailma asia" ole keneltäkään pois - ei realismi eikä innostuminen. Saa kai sitä olla järkevä - jos tuote jää ostamatta nyt heti, ei hätää. Ei ne härpättimet maailmasta lopu. Maistuu se innostuminen sitten ensikerralla maukkaammalta.tianyl kirjoitti:Miksi aina löytyy ne muutamat "realistit" jotka näkevät joka asiassa jotain negatiivista? Mitä pahaa on innostumisessa? Mielestäni on vain hauskaa innostua kaikenlaisista härrpäkkeistä ja hehkutella niitä. Ei siinä pitäis olla mitään pahaa eikä se ole keneltäkään pois. Jos joku tekee ostopäätöksen mun hehkutusten perusteella niin syyttäköön itseään jos ei osaa ajatella itse.
-
Viesti Kirjoittaja tianyl »
Sulta tais täysin mennä pointti ohi...Rewes kirjoitti:No, turhan mulle. Sitä paitsi [?]TV:n tarkoitus on lähinnä sitoa käyttäjät iTunesiin ja sen tarjoamiin tuotteisiin. Ei kaikkea, mikä tulee Applelta pidä ottaa kyseenalaistamatta vastaan. Applen käyttöliittymä on varmasti helppo, mutta yleensä myös vähän rajoittunut. Ei Applekaan täydellinen ole.tianyl kirjoitti:Entä sitten jos löytyy paremmin varusteltuja laitteita? Sekö sitten estää julkaisemasta tuotetta? Tai tekee siitä täysin turhan.Rewes kirjoitti: Aivan, tohon tarkoitukseen löytyy jo paljon paremmin varusteluja laitteita. Eikä toi [?]TV nyt mitenkään erityisen halpakaan ole.
Ei se varustelu vaan käytettävyys. Mulla oli joskus kauan sitten paremmin varusteltu laite. Se oli tosi hyvä ja kaikkea. Siinä oli vain kaksi vikaa. Enimmäkseen se ei toiminut ja kun se toimi sitä oli erittäin vaikea käyttää.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Ja amanitalle, ihanko se 3G toimi siellä merellä vai jäitkö EDGEn tai peräti perus GPRS:n varaan. Ettei vaan olis jälkimmäinen. Ja siinähän se 3G:n etu meni.
Kaverin kanssa menimme Tampereelta Mikkeliin, puolesta matkasta Nokia kommunikaattorin navigaattori kehotti kääntymään kohti Hämeenlinnaa ja sieltä Lahden kautta Mikkeliin. Me ajoimme suoraan Tampereelta Vierumäelle. Navigaattorilla eksyy kyllä varmasti tai ei ainakaan ehdi ajoissa.
-
On iso ero joo, mutta on myös iso ero verkkojen peittävyydessä. 3G verkon löytyminen on lähinnä tuurista kiinni, ellei ole kuuluvuusalue kertaa mukana.amanita kirjoitti:On hurja ero datan siirtonopeudessa verrattaessa 3G:tä EDGE:n nopeuteen.
Ja 3g syö virtaa ihan hulluna. Mulla ei kestä SE:n akku kuin max tunnin kun se on Macbookissa Bluetoothilla kiinni ja 3G:llä verkossa. Itse asiassa se syö niin paljon virtaa, ettei autolaturi ehdi lataamaan sitä:-)
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
Tämä malli muuten, joka nyt esiteltiin, on se, jonka Apple sai aikaiseksi FCC:tä varten. Uskoisin, että se malli, joka tulee Euroopan markkinoille, on jo mukavalla tavalla kehittyneempi, kuin nyt esitelty malli. Tiä vaikka siinä olis *gasp* 3G:kin.
-
Viesti Kirjoittaja TarZani »
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
Tästä oli muuten TM:ssä (tai Tuulilasissa, en muista) "testi", ja tulos oli se, että navigaattoreilla mennään kirjaimellisesti metsään.MacFinn kirjoitti:Kaverin kanssa menimme Tampereelta Mikkeliin, puolesta matkasta Nokia kommunikaattorin navigaattori kehotti kääntymään kohti Hämeenlinnaa ja sieltä Lahden kautta Mikkeliin. Me ajoimme suoraan Tampereelta Vierumäelle. Navigaattorilla eksyy kyllä varmasti tai ei ainakaan ehdi ajoissa.
-
Viesti Kirjoittaja Skarsnak »
Ohhoh, teillähän taitaa olla varsinainen DeLorean, joka hyppää Padasjoen ja Vääksyn yli... Kyllä ainakin Tampereelta Lahden kautta hyvää tietä on nopeampiMacFinn kirjoitti:Me ajoimme suoraan Tampereelta Vierumäelle. Navigaattorilla eksyy kyllä varmasti tai ei ainakaan ehdi ajoissa.

Nimenomaan käytettävyys tuossa ainakin itseäni houkuttelee. Apple kun tunnetusti tekee helppokäyttöisiä ja luotettavia tuotteita. Tällä hetkellä käytössäni olevassa Nokian jo ihan perus kapulasa on niin paljon vikoja että heikompaa hirvittää, puhumattakaan muutamasta N73:sta joiden käyttäjien kanssa olen jutustellut. Jos kytkykauppahinta pysyy kohtuullisena Euroopanlevityksen alkaessa, niin itselleni on pakkohankinta. Puhelimen vaihto jokatapauksessa edessä, nyt vain joutuu asiaa hieman lykkäämään.
-
Viesti Kirjoittaja Hmm »
Kiinnostaisi tietää miten iPhonessa tuo asetuksien laittaminen on toteutettu, kun sitä nyt niin kehutaan? Ei se varmaan ajatuksia kuitenkaan tulkitse. Nokialaisessa sähköpostien normaaliin lukemiseen joutuu painamaan 2 painallusta, joten ei se nyt niin vaikeata ole.Jaska kirjoitti:Normaalille ihmiselle iPhonessa on mahdollisuus onnistumisen elämyksiin kun ne Nokialaisistakin löytyvät sähköpostit, webbiselaimet sun muut kilkkeet todella toimivat ilman, että tarvitsee ajatella kuin putkiaivoinen dippi-inssi ja lukea 250-sivuinen manuaali.
Minusta on hienoa nähdä että Applella löytyy uusia ideoita ja vieläpä hyviä sellaisia, mutta en olisi niin vakuuttunut tuon myyntimenestyksestä.
Jos joku "normaali" kaduntallaaja menee kauppaan ja on pohtinut puhelinta jolla voisi vähän kokeilla nettiä, sähköpostia ja kuunnella musiikkia, niin kauppias tarjoaa kahta puhelinta.
Toinen on suht pieni, speksilista näyttää pitkältä ja hintaa 200-300e.
Toisesta puhelimsta löytyy kanssa melko vakuuttava lista ominaisuuksia ja kauppias kehuu siinä olevaa loistavaa käyttöliittymää. Tämän jälkeen myyjä läväyttää pöytää melko kookkaan puhelimen ja kertoo sen olevan 499e kahden vuoden kytkyllä. Oh.
Pointtina siis se että tuo jää minusta hankalaan rakoon. "Normaali" käyttäjä ei maksa puhelimesta noin paljoa oli siinä sitten miten hieno käyttis ja toisaalta "tehokäyttäjä" ei oikein ole tyytyväinen ominaisuuksiin.
http://www.engadget.com/2007/01/09/the- ... martphone/
-
- Ylläpitäjä
Ohoh!!! Itselläni N80 modeemina töissä MacBookissa, kun siellä ei ole mulla muuta mahdollisuutta notkua Hompussa....tianyl kirjoitti:On iso ero joo, mutta on myös iso ero verkkojen peittävyydessä. 3G verkon löytyminen on lähinnä tuurista kiinni, ellei ole kuuluvuusalue kertaa mukana.amanita kirjoitti:On hurja ero datan siirtonopeudessa verrattaessa 3G:tä EDGE:n nopeuteen.
Ja 3g syö virtaa ihan hulluna. Mulla ei kestä SE:n akku kuin max tunnin kun se on Macbookissa Bluetoothilla kiinni ja 3G:llä verkossa. Itse asiassa se syö niin paljon virtaa, ettei autolaturi ehdi lataamaan sitä:-)
Jos kännyn akku on täynnä, kestää se lähes viitisen tuntia 3G alueella. Onko sulla kenties jo vanhuuttaan väsähtänyt akku puhelimessasi? Mun Noksu on ostettu kesällä ja akku on erittäin tomera vielä.
Merellä oli tuo tilanne, että hörppi virtaskaa hurjasti, joskin "kuuluvuusaluepalkkejakaan" ei niin paljoja ollut. Sehän jo sinällään kuluttaa extra-virtaa.
Enimmiltään minulla on kyllä mahdollisuus käyttää tuota yhdistelmää 3G:n alueella.
-
- Ylläpitäjä
Joo tietysti, pitää paikkansa. Silloinhan se yhteys oli tosi hidas. Siinä minulla juuri olikin hyvä vertailukohta. Tossa just vastasin lisää aiheesta edellisessä viestissäni.MacFinn kirjoitti: Ja amanitalle, ihanko se 3G toimi siellä merellä vai jäitkö EDGEn tai peräti perus GPRS:n varaan. Ettei vaan olis jälkimmäinen. Ja siinähän se 3G:n etu meni.
.
Kuten mainitsin, käytän eniten yhdistelmää juuri tuon 3G:n katealueella (Porissa...)
-
Kokeilin, vastaus oli:TarZani kirjoitti:Tosta kun joku kyseli että mistä saa vastaavan puhelimen ominaisuuksiltaan kuin iphone niin kannattaa katel tuolt http://www.puhelinvertailu.com/ominaisu ... juus=laaja pistää vaikka kostetusnäytön hakuehtoihin niin alkaa löytyy malleja saman näkösii ja jopa paremmilla ominaisuuksilla. Siihen voi tosin vedota että käyttis ei oo sama mut ominaisuuksi kyl löytyy reippaamin. Vinkkinä viellä että ainakin HTC TyTN saa saunalahdelta edullisesti kytkynä nyt eikä vuoden päästä.
Valitettavasti yhtäkään puhelinta valitsemillasi ominaisuuksilla ei löytynyt.
Ei siitä sitten enempää.
-
-
-
Viesti Kirjoittaja Blackcape »
Ei taidä kuitenkaan 4/8 gigaa löytyä tilaa. Näytti korkeintaan 128 Mt löytyvän.TarZani kirjoitti:Tosta kun joku kyseli että mistä saa vastaavan puhelimen ominaisuuksiltaan kuin iphone niin kannattaa katel tuolt http://www.puhelinvertailu.com/ominaisu ... juus=laaja pistää vaikka kostetusnäytön hakuehtoihin niin alkaa löytyy malleja saman näkösii ja jopa paremmilla ominaisuuksilla. Siihen voi tosin vedota että käyttis ei oo sama mut ominaisuuksi kyl löytyy reippaamin. Vinkkinä viellä että ainakin HTC TyTN saa saunalahdelta edullisesti kytkynä nyt eikä vuoden päästä.
-
-
Viesti Kirjoittaja Monte-Cristo »
Tuo on teknistä käytettävyyttä. Yleensä käytettävyydellä tarkoitetaan sitä, miten helposti, mukavasti, tehokkaasti ja käytännöllisesti ko. laitetta voi käyttää. Se puolihan on Applella perinteisesti ollut erittäin hyvin hallinnassa.Fifi kirjoitti:Käytettävyyshän on sitä, että akku kestää kauan, puhelin voi hieroutua farkkujen taskussa eikä pelkää pakkasta tai kosteutta.tianyl kirjoitti:Näkee siitä varustelun kyllä, mutta ei käytettävyyttä.
Mutta kuten todettua, akku ja ruudun kestävyys ovat iiPuhelimen suurimmat kysymysmerkit.
-
Tämä menee kyllä jo tosi rajusti offtopikkiin, mutta... Puhelin on otettu käyttöön alkukesästä, eikä se akku vielä ole kovin pahasti hyytynyt. Ei ihan sellaisessa iskussa ole kuin alunperin, mutta kuitenkin. SE:n k600 ei ole muutenkaan kovin onnistunut malli, lähinnä se on häpeäksi kaikille teknisille vempaimille. Vanha k700 puhelimeni toimii paremmin, mutta kun siinä ei ole 3G:tä niin en voi sitä käyttää.amanita kirjoitti:Ohoh!!! Itselläni N80 modeemina töissä MacBookissa, kun siellä ei ole mulla muuta mahdollisuutta notkua Hompussa....tianyl kirjoitti:On iso ero joo, mutta on myös iso ero verkkojen peittävyydessä. 3G verkon löytyminen on lähinnä tuurista kiinni, ellei ole kuuluvuusalue kertaa mukana.amanita kirjoitti:On hurja ero datan siirtonopeudessa verrattaessa 3G:tä EDGE:n nopeuteen.
Jos kännyn akku on täynnä, kestää se lähes viitisen tuntia 3G alueella. Onko sulla kenties jo vanhuuttaan väsähtänyt akku puhelimessasi? Mun Noksu on ostettu kesällä ja akku on erittäin tomera vielä.
Merellä oli tuo tilanne, että hörppi virtaskaa hurjasti, joskin "kuuluvuusaluepalkkejakaan" ei niin paljoja ollut. Sehän jo sinällään kuluttaa extra-virtaa.
Enimmiltään minulla on kyllä mahdollisuus käyttää tuota yhdistelmää 3G:n alueella.
Ainakin Turun alueella Elisan 3G peitto on olematon:-( Juuri ja juuri keskusta, ei muuta.
-
Viesti Kirjoittaja Skarsnak »
Aika lähelläTarZani kirjoitti:--Taitaa olla tollasen kortin hinta joku 40e.

Itse en kyllä neligigaista mallia edes harkitsisi. Sen verran ahtaaksi käy jo Nano pelkästä musiikista.
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka