Tällainen juttu mielessä.... eli koulussa on windows koneet tietty ja rupee ärsyttää kun aina painelee noit "alt" "ctrl" nappeja vääri.. puhumattkaan siitä ¤%"¤#&"¤# "lippunapista". start valikko pomppii auki päivän mittaan ihan tarpeeksi jo.
Saiskohan windows koneen näppistä korjattua silleen että tossa altkohdassa olis ctrl ja lippunapissa alt. ohjelmia oon löytäny joitakin mut ongelma on (en ole järjestelmäkäyttäjä)
Onko joku keksinyt tähän jonkun hyvän vaihtoehdon.. muu kuin vaihtaa kuolua
Eipä tuohon taida mitään kovin helppoa keinoa olla. Mutta on kyllä muutenkin vuoden mac-käytön jälkeen vaikeaa, hidasta ja ankeaa käyttää Windowsia! Koulussa sitä tosiaan joutuu silloin tällöin (onneksi harvoin) käyttämään. Vaikka eri versioita tuli käytettyä ennen switchia melkein 15 vuotta, niin enään ei vaan tahdo osata tehdä asioita Windowsin tapaan. Ehkäpä toisaalta hyvä vaan..
mulla ei kyl oo koskaan ollu ongelmia. jotenki näppikset on niin eri tuntumaisia, että automaagisesti molemmat sujuu. johtunee siitä, kun yhessä vaiheessa joutu säännöllisesti molempia käyttämään.
Macistin autossakin on nimenomaan automaattivaihteisto ja "climate control" -ilmastointi. Wintoosa-porukka puolestaan ryömii auton alle ja asettelee hammaspyörät kulloinkin tarvittavaan asentoon ennenkuin avaa ikkunan kammesta jossa lukee "sulje ikkuna".
Mulla ei muuten käytössä mitään ongelmia, paitsi että Wintoosalla on ihan himmeitä ohjelmia ja koneelta ei oikein löydä mitä haluaa... ja sitten vielä se, että kotikäytössä on ollut windows viimeksi vuonna -98. Joten mulla menee kanssa noi napit välillä ihan sekaisin.
iMac G5 20" I 2.1GHz I 1.5Gt I Seagate 300GB
MacBook White 2.0GHz I 2Gt
iPhone 4 16GB
lasse.a83 kirjoitti:Tällainen juttu mielessä.... eli koulussa on windows koneet tietty ja rupee ärsyttää kun aina painelee noit "alt" "ctrl" nappeja vääri.. puhumattkaan siitä ¤%"¤#&"¤# "lippunapista". start valikko pomppii auki päivän mittaan ihan tarpeeksi jo.
Saiskohan windows koneen näppistä korjattua silleen että tossa altkohdassa olis ctrl ja lippunapissa alt. ohjelmia oon löytäny joitakin mut ongelma on (en ole järjestelmäkäyttäjä)
Onko joku keksinyt tähän jonkun hyvän vaihtoehdon.. muu kuin vaihtaa kuolua
Ei mee mutta kaiken maailman pennit ja omput kylläkin. Eikös se oo se pikkuveli jonka kuuluis ottaa lusikka oikeeseen käteen?
Viimeksi muokannut Saltikov, 24.1.2007 klo 1.42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vaihda Macistä CTRL ja Komento napit päinvastaisiksi niin ei mene enää napit sekaisin.
Itselläni on PC että Mac mini saman näppiksen ja hiiren kautta yhdistettynä (KVM kytkin) jolloin itse menin koko ajan sekaisin nappien sijainneista. Itse vaihdoin sitten Macistä nuo kaksi kriittistä nappia vastakkain niin eipä enää tullut virhe painalluksia kun molemmissa käyttiksissä on esim. CTRL+F, CTRL+C tai CTRL+V ovat samoja toimintoja.
Muuntonäppäimet pystyy vaihtamaan mieleisekseen Macistä Ohjauspaneelin Näppäimistö & Hiiri kohdasta.
[ Apple MacBook (early 2016)]
[ Apple Mac mini (late 2012)]
[ AppleTV 4]
[ Apple iPad mini 4 cellular]
[ Apple iPhone SE ]
am_tiainen kirjoitti:Vaihda Macistä CTRL ja Komento napit päinvastaisiksi niin ei mene enää napit sekaisin.
Itselläni on PC että Mac mini saman näppiksen ja hiiren kautta yhdistettynä (KVM kytkin) jolloin itse menin koko ajan sekaisin nappien sijainneista. Itse vaihdoin sitten Macistä nuo kaksi kriittistä nappia vastakkain niin eipä enää tullut virhe painalluksia kun molemmissa käyttiksissä on esim. CTRL+F, CTRL+C tai CTRL+V ovat samoja toimintoja.
Muuntonäppäimet pystyy vaihtamaan mieleisekseen Macistä Ohjauspaneelin Näppäimistö & Hiiri kohdasta.
Haa... sitä on tullut kärvisteltyä aivan turhaan. Taittaa olla ompulla sittenkin se parempi lusikkakäsi - no, vannomatta paras. Kiitän ja kummarran - taas?
Menee sekaisin, ja käynnistä-valikon pompahtelu näppäinkomentoja yrittäessä on ärsyttävää. Toinen juttu on se, kun hakkaa turhaan hiiren keskinappia ja expose ei vaan toimi (mulla expose tulee mm:n vierityspallosta). Vaikea elää ilman sitä.
Toiseen suuntaan ärsyttää Macissa erilaisten sulkeiden käyttö. Minuutti pitää aina miettiä ennen kuin saa mitään muuta kuin tavalliset sulkeet aikaiseksi.
iMac 27'' ("late 2012") 2,9GHz Intel Core i5 – OS X 10.13 High Sierra
CTRL- ja ALT menee sekaisin jatkuvasti... lähinnä windowsin puolella ilmenee virhepainalluksia. Noloa sinänsä: tänään aloitin Photoshopin alkeiskurssin ja tulee vahingossa mainittua Mac-puolen pikanäppäimiä. "Omppu ja T aktivoi Free Transformin.." yms..
kamina kirjoitti:Putkimerkki on pahin. Applessa alt + 7, windowsissa alt + ctrl + <>.
Ai sen saa tuolleinkin. Ite wintoosassa käyttelen aina altgr+<> ..
Eipä kyllä ainakaan meikäläisellä muutenkaan kädet sekoile, vaikka niin kannettavan kuin pöytäkoneen, mäkkärin ja puuceenkin näppiksiä tulee käytettyä ristiin.
Mites näillä mäkin näppäimillä saadaan se ns.tilde aikaseksi. Windowsin näppäimillä se tulee AltGr+^ -yhdistelmällä, siis sen Å-napin oikealta puolelta.
Timofei kirjoitti:Mites näillä mäkin näppäimillä saadaan se ns.tilde aikaseksi. Windowsin näppäimillä se tulee AltGr+^ -yhdistelmällä, siis sen Å-napin oikealta puolelta.
alt ja ^ -> ~ Eli samaten Å-napin oikealta puolelta.
Meidän planeettaamme ei ole mikään symbolinen kohtu, me ollaan kaikki suuressa sinisessä limousinessa (Jarkko Laine)
Tilanne on, että Macista kirjaudun linux-koneeseen, ja pitäisi linuxissa kyetä tekemään samat asiat kuin ennenkin. Putkimerkki (pipe) on pystyviiva, joka linuxin puolella tulisi AltGr plus < näppäimestä (vas. Shiftin oik. puolella).