Apple Care iMaciin
-
Apple Care iMaciin
Viesti Kirjoittaja kokki »
Tuli mieleen että kansiskohan jatkaa koneen takuuta? Nyt kun vielä (vissiiin) on mahdollista, eli kone hankittu Helmikuun lopussa 2006.
Kokemuksia AC:stä, kyselläänkö kuittia sarjanumeroa vai mitä jolla todetaan ostopäivä?
iMac 27" i5
Mini C2D 1,83
iPhone 4
2x Miglia TVmini
-
Re: Apple Care iMaciin
Viesti Kirjoittaja masa »
Ensin ostat Applecaren- joka on siis nippu lippusia joissa on koodi. Tuon koodin voit sitten itse aktivoida Applen sivuilla koneesi sarjanumerolle. Tai soittemalla asiakaspalveluun.kokki kirjoitti:Hep,
Tuli mieleen että kansiskohan jatkaa koneen takuuta? Nyt kun vielä (vissiiin) on mahdollista, eli kone hankittu Helmikuun lopussa 2006.
Kokemuksia AC:stä, kyselläänkö kuittia sarjanumeroa vai mitä jolla todetaan ostopäivä?
-
-
Viesti Kirjoittaja KinZZa »
iMac 20" 2.16GHz 2Gt Late 2006
iBook G4/800 12" 640MB - Telakalla
iPhone 4
iPad 2
-
-
Viesti Kirjoittaja lahtarovic »
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kun meinaan kummiskin 1-2 vuotta vielä tätä käyttää, niin ainakin ittelle tuli mielenrauha ja tulee, ja tuli, halvemmaksi kuin korjaus tai uuden osto jos rikki menee... Ja kai paremmin kaupaksikin joskus saa jos myy
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
-
Viesti Kirjoittaja kamina »

-
Viesti Kirjoittaja ah66533 »
Eli takuuta ei ole pakko myöntää mihinkään tuotteeseen... tosin yleensä se annetaan.
Itse en näe tuon AppleCaren hankkimisessa mitään järkeä. Esimerkiksi halvimpaan Macbookiin tuo maksaa lähes kolmasosan koko koneen hinnasta eli noin 330 euroa.
Jos minun mäccini hajoaa valmistusvirheen tai vastaavan takia esimerkiksi kahden ja puolen vuoden kuluttua sen ostamisesta, niin voitte olla varmoja, että Apple (tai myyjäliike) korjaa tuon koneen tai vaihtaa sen toiseen ilman että minä maksan euroakaan... jos ei muuten niin oikeusteitse ja minun voittosuhteeni oikeudessa Applea vastaan olisi 100-0.
Toki tuo AppleCare voi olla joskus esimerkiksi ulkomaanmatkalla hyödyllinen jos koneen voi viedä paikalliseen huoltoon korjattavaksi. Itse kun en käy ulkomailla kuin korkeintaan kerran vuodessa ja silloinkaan kone ei ole mukana koska olen lomalla...
Ja vielä hieman copy-paste:
Takuun pitää olla ostajalle lisäetu eli sen on annettava hänelle lain säännöksiin nähden paremmat oikeudet. Myös takuuajan on oltava riittävän pitkä, jotta ostaja saisi takuusta lisäetua. Ostajalla on takuusta huolimatta hänelle lain mukaan kuuluvat oikeudet, joita ei voi rajoittaa takuun ehdoilla. Jollei takuuta ole annettu tai jos takuuaika on päättynyt, myyjä vastaa tavaran virheestä lakisääteistä virhevastuuta koskevien säännösten mukaisesti. Takuukorjauksesta ei – niin kuin ei muustakaan virheen korjaamisesta – saa aiheutua ostajalle kustannuksia. Takuuseen ei myöskään saa liittää ostajan maksettavaksi tulevaa omavastuuosuutta.
Virhevastuun kestoaika
Tavaran on kestävyydeltään vastattava sitä, mitä kuluttaja yleensä voi perustellusti olettaa samanlaisen tavaran kaupassa.Ostaja voi takuuajan päättymisen jälkeenkin vedota tavaran virheeseen, jos tavaran kestoikä normaalikäytössä jää lyhyemmäksi kuin mitä ostaja voi yleisen mittapuun perusteella olettaa.
Eli itse en tuohon AppleCareen laittaisi rahojani. Mutta jos ei halua/jaksa vääntää myyjän / applen kanssa ongelmista, niin sitten AppleCare voi olla paikallaan. AppleCare pitää sisällöön myös "tukiratkaisun" mutta olen täysin varma, että 95% ongelmista löytyy ratkaisu pikaisella Googletuksella.
Niin ja vielä sen verran, että ei tuo AppleCarekaan korvaa läheskään kaikkea.... jos on sitä hankimassa, niin kannattaa lukea AppleCaren sopimusehdot:
http://images.apple.com/legal/applecare/appeu.pdf
Tämä on minun mielipiteeni tuosta AppleCaresta

-
Viesti Kirjoittaja Fifi »
Aika kovaa puhetta. Mitenköhän olisi käytännössä?ah66533 kirjoitti:Jos minun mäccini hajoaa valmistusvirheen tai vastaavan takia esimerkiksi kahden ja puolen vuoden kuluttua sen ostamisesta, niin voitte olla varmoja, että Apple (tai myyjäliike) korjaa tuon koneen tai vaihtaa sen toiseen ilman että minä maksan euroakaan
-
Tällaisista tapauksistahan sitä väännetään jatkuvasti. Jos ostat esimerkiksi 1000 euron jääkaappi-pakastimen, jossa on vuoden takuu ja kahden vuoden päästä se hajoaa, niin ostaisitko sinä uuden vai pyytäisitkö valmistajaa/myyjää korjaamaan vian tai vaihtamaan sen uuteen?... minä pyytäisin uutta tai korjausta - ilmaiseksi luonnollisesti.Fifi kirjoitti:Aika kovaa puhetta. Mitenköhän olisi käytännössä?ah66533 kirjoitti:Jos minun mäccini hajoaa valmistusvirheen tai vastaavan takia esimerkiksi kahden ja puolen vuoden kuluttua sen ostamisesta, niin voitte olla varmoja, että Apple (tai myyjäliike) korjaa tuon koneen tai vaihtaa sen toiseen ilman että minä maksan euroakaan
Ja kyllä tietokoneen (oli se sitten PC tai MAC) odotettu kestoikä on vähintää tuo kolme vuotta... sen jälkeen voin jo harkita uuden ostoa ja myyjäliikeen rauhaan jättämistä...
Ja kysehän on nyt valmistusvirheistä...
-
Viesti Kirjoittaja Fifi »
Tilanne on kuitenkin muistaakseni se, että Apple on ilmoittanut, ettei se noudata Suomen käytäntöä. Jos kone sitten hajoaa, niin pienellä ihmisellä on melkoinen haaste alkaa taistella suurta toimijaa vastaan. Siihen kuluu aikaakin aivan tuhottomasti( vuosia?) ja kone pitäisi saada kuntoon.ah66533 kirjoitti:Ja kyllä tietokoneen (oli se sitten PC tai MAC) odotettu kestoikä on vähintää tuo kolme vuotta... sen jälkeen voin jo harkita uuden ostoa ja myyjäliikeen rauhaan jättämistä...
Etukäteen uhoaminen on helppoa, mutta mitenköhän pitkälle yksityishenkilö on valmis tositilanteessa menemään.
-
Applen käytäntöä en tiedä mutta jos ostan Applen tuotteen valtuutetulta jälleenmyyjältä, niin silloin kyllä toimitaan Suomen käytännön mukaan...Fifi kirjoitti:Tilanne on kuitenkin muistaakseni se, että Apple on ilmoittanut, ettei se noudata Suomen käytäntöä. Jos kone sitten hajoaa, niin pienellä ihmisellä on melkoinen haaste alkaa taistella suurta toimijaa vastaan. Siihen kuluu aikaakin aivan tuhottomasti( vuosia?) ja kone pitäisi saada kuntoon.ah66533 kirjoitti:Ja kyllä tietokoneen (oli se sitten PC tai MAC) odotettu kestoikä on vähintää tuo kolme vuotta... sen jälkeen voin jo harkita uuden ostoa ja myyjäliikeen rauhaan jättämistä...
Etukäteen uhoaminen on helppoa, mutta mitenköhän pitkälle yksityishenkilö on valmis tositilanteessa menemään.
Suomessa kuluttajansuoja on parempi kuin monissa muissa EU maissa.
"Myyjän virhevastuu voidaan rajata ajallisesti kahteen vuoteen luovutushetkestä. Käytetyn tavaran kaupassa vastuu voidaan rajata vuoteen myyjän ja kuluttajan välisellä sopimuksella. Suomen lainsäädännössä kumpaakaan rajausta ei ole tehty, mutta monessa muussa EU-maassa, kuten Saksassa on."
Eli jos ostan tuotteen Suomesta, niin tuota kahden vuoden rajausta ei ole. Siihen en osaa ottaa kantaa jos ostan tuotteen vaikka AppleStoresta. Mutta jos ostan tuotteen vaikka Varimportista, niin siellä kyllä mennään Suomen säädöksillä... sanoi Steve Jobs niihin mitä tahansa

Mutta kukin tehköön päätökset itse. Varmasti tuosta AppleCaresta on hyötyä monessakin asiassa mutta itse en siihen rahojani laittaisi...
-
Viesti Kirjoittaja harri »
Uutta voit tietty pyytää, mutta ei valmistajalla/myyjällä ole velvoitetta sinulle sellaista antaa. Se voi korjata vian ja näinhän yleensä tapahtuukin.ah66533 kirjoitti:Jos ostat esimerkiksi 1000 euron jääkaappi-pakastimen, jossa on vuoden takuu ja kahden vuoden päästä se hajoaa, niin ostaisitko sinä uuden vai pyytäisitkö valmistajaa/myyjää korjaamaan vian tai vaihtamaan sen uuteen?... minä pyytäisin uutta tai korjausta - ilmaiseksi luonnollisesti.
-Harri
-
Näinhän se on. Ja yleensä tuo korjauskin kestää niin kauan, että hermot meneeharri kirjoitti:Uutta voit tietty pyytää, mutta ei valmistajalla/myyjällä ole velvoitetta sinulle sellaista antaa. Se voi korjata vian ja näinhän yleensä tapahtuukin.ah66533 kirjoitti:Jos ostat esimerkiksi 1000 euron jääkaappi-pakastimen, jossa on vuoden takuu ja kahden vuoden päästä se hajoaa, niin ostaisitko sinä uuden vai pyytäisitkö valmistajaa/myyjää korjaamaan vian tai vaihtamaan sen uuteen?... minä pyytäisin uutta tai korjausta - ilmaiseksi luonnollisesti.
-Harri

Lähinnä pointtini koko asiassa on se, että yleensä takuun ja virhevastuun eroa ei ymmärretä. Eli takuun loppuminen ei tarkoita sitä, että sen jälkeen kuluttajan täytyisi vain tyytyä kohtaloonsa. Harva kuitenkin valitaa takuuajan loputtua vaikka siihen olisi täysi oikeus.
-
Viesti Kirjoittaja Aaaron »
Tuossa yksi syy suosia kotimaista jälleenmyyjää. AppleStoren asiakkaana kun et varmasti sitä konettasi huoltoon saa takuuajan umpeutumisen jälkeen kuin omalla kustannuksella ilman helvetillistä vääntöä (englanniksi todennäköisesti vielä).ah66533 kirjoitti:Applen käytäntöä en tiedä mutta jos ostan Applen tuotteen valtuutetulta jälleenmyyjältä, niin silloin kyllä toimitaan Suomen käytännön mukaan...Fifi kirjoitti:Tilanne on kuitenkin muistaakseni se, että Apple on ilmoittanut, ettei se noudata Suomen käytäntöä. Jos kone sitten hajoaa, niin pienellä ihmisellä on melkoinen haaste alkaa taistella suurta toimijaa vastaan. Siihen kuluu aikaakin aivan tuhottomasti( vuosia?) ja kone pitäisi saada kuntoon.ah66533 kirjoitti:Ja kyllä tietokoneen (oli se sitten PC tai MAC) odotettu kestoikä on vähintää tuo kolme vuotta... sen jälkeen voin jo harkita uuden ostoa ja myyjäliikeen rauhaan jättämistä...
Suomessa kuluttajansuoja on parempi kuin monissa muissa EU maissa.
"Myyjän virhevastuu voidaan rajata ajallisesti kahteen vuoteen luovutushetkestä. Käytetyn tavaran kaupassa vastuu voidaan rajata vuoteen myyjän ja kuluttajan välisellä sopimuksella. Suomen lainsäädännössä kumpaakaan rajausta ei ole tehty, mutta monessa muussa EU-maassa, kuten Saksassa on."
Eli jos ostan tuotteen Suomesta, niin tuota kahden vuoden rajausta ei ole. Siihen en osaa ottaa kantaa jos ostan tuotteen vaikka AppleStoresta. Mutta jos ostan tuotteen vaikka Varimportista, niin siellä kyllä mennään Suomen säädöksillä... sanoi Steve Jobs niihin mitä tahansa
Mutta kukin tehköön päätökset itse. Varmasti tuosta AppleCaresta on hyötyä monessakin asiassa mutta itse en siihen rahojani laittaisi...
-
Viesti Kirjoittaja wanders »
Itsellä meni hiiri sillä lailla vialle, että kaksoisklikkaa joissakin tilanteissa yhden klikkauksen sijasta. Hiiri kuuluu iMac G5:seen ja AC voimassa vielä vajaan vuoden. Soittamallahan se selviää, mutta kun on tämä viikonloppu niin tiedustelen täältä.
-
Viesti Kirjoittaja freemem »
kyllä kattaa mukana ostetun hiiren.wanders kirjoitti:Miten on AC:n korvauksen laajuus? Korvaako AC myös koneen mukana ostetut oheislaitteet kuten näppiksen ja HIIREN?
Itsellä meni hiiri sillä lailla vialle, että kaksoisklikkaa joissakin tilanteissa yhden klikkauksen sijasta. Hiiri kuuluu iMac G5:seen ja AC voimassa vielä vajaan vuoden. Soittamallahan se selviää, mutta kun on tämä viikonloppu niin tiedustelen täältä.
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka