Wireless Mighty Mousen scrollaus ongelma
-
Wireless Mighty Mousen scrollaus ongelma
Viesti Kirjoittaja ThaJain »
ja huomasin, että scrollaus toimii vain ylöspäin...outoa.
Ymmärtäisin jos scrollaus ei toimisi ollenkaan mutta vain toiseen suuntaan.
Onko kellään ollut samanlaista ongelmaa?
Myös right-clickin kanssa ollut ongelmia eli ei ota klikkausta oikeana näppäimenä.
Näille asioille ei varmaankaan pysty tekemään itse mitään?
MacBook Black 2.0GHz Intel CoreDuo | 2 x 1 GB 667MHz DDR2 | Samsung M5S 250 GB 2,5" SATA (5400rpm, 8mt)
iPod Video 30GB
-
Re: Wireless Mighty Mousen scrollaus ongelma
Viesti Kirjoittaja tempe »
Pyöriikö pallo alaspäin (vaikka ruudulla ei skrollausta näykään), vai pyöriikö pallo vain ylöspäin? Tässä tapauksessa pallon alle on joutunut likaa. Jossain toisessa ketjussa oli jopa linkki Applen puhdistusohjeisiin, tähän hätään en sitä jaksa etsiä. Tiivistettynä: pidä hiirtä ylösalaisin ja hankaa palloa eri suuntiin esim. puhdistusliinaa vasten (kyllä tämä toimii ihan paljasta sormeakin vasten, joskin puhdistusliina vienee enemmän likaa mukanaan).ThaJain kirjoitti:Mulla on nyt muutaman kuukauden vanha bluetooth Mighty Mouse
ja huomasin, että scrollaus toimii vain ylöspäin...outoa.
Ymmärtäisin jos scrollaus ei toimisi ollenkaan mutta vain toiseen suuntaan.
Onko kellään ollut samanlaista ongelmaa?
Myös right-clickin kanssa ollut ongelmia eli ei ota klikkausta oikeana näppäimenä.
Näille asioille ei varmaankaan pysty tekemään itse mitään?
Pallon jumittamisiin on syytä tottua, niitä sattuu minulle ainakin viikoittain.
-
Viesti Kirjoittaja Rampe »
puhtaat kädet,puhdas rulla ja kaikkea.
muutenkin tuo hiiri ollut niin paska että se lähte ensi viikolla takaisin.
vai mahtaakohan ongelmana olla tuo tökkivä BT yhteys hiiren ja koneen välillä, hiiren käyttäytyminen kun on ollut nykivää tiettyjä ohjelmien kanssa.
tjah.
-
-
Viesti Kirjoittaja tempe »
No, minulla on langallinen mighty mouse. Ongelmia on kahdenlaisia, joista toinen on tuo liasta jumiutuva pallo. Toinen ongelma on kohdistimen mielivaltainen pomppiminen, kun hiirtä käyttää tietynlaisella pinnalla (heijastanee valoa jotenkin oudosti). Ensimmäiseen ongelmaan auttaa tilanteen vaatima hankaus, jälkimmäinen ongelma hoituu liikuttamalla hiirtä alustalla, joka ei aiheuta ongelmia.Rampe kirjoitti:aivan sama homma täällä...
muutenkin tuo hiiri ollut niin kakka että se lähte ensi viikolla takaisin.
vai mahtaakohan ongelmana olla tuo tökkivä BT yhteys hiiren ja koneen välillä, hiiren käyttäytyminen kun on ollut nykivää tiettyjä ohjelmien kanssa.
tjah.
Jos esiintyy jotain muuta nykimistä ja pauketta kuin ylläkuvatut, ne johtunevat sitten joko pätkivästä BT-yhteydestä tai viallisesta laitteistosta.
Muuten kyllä mighty mousen pallo on erinomaisuudessaan ainutlaatuinen, enkä pallon jumittumistenkaan vuoksi vaihtaisi tätä muuhun hiireen (paitsi langattomaan versioon ehkä).
-
Viesti Kirjoittaja Macpoika »
Eipä ota ei, jos pidät toista sormea vasemmalla painikkeella.ThaJain kirjoitti:Myös right-clickin kanssa ollut ongelmia eli ei ota klikkausta oikeana näppäimenä.

Unibody MacBook 2.4GHz C2D | Mac OS X Snow Leopard
-
Viesti Kirjoittaja Castillo »
Ei kyllä tuo on ihan yleinen ongelma, tässä yksi postaus monista: http://discussions.apple.com/thread.jsp ... 4�Macpoika kirjoitti:Eipä ota ei, jos pidät toista sormea vasemmalla painikkeella.ThaJain kirjoitti:Myös right-clickin kanssa ollut ongelmia eli ei ota klikkausta oikeana näppäimenä.Nosta sormi vasemmalta kun painat oikeanpuoleista painiketta.
Itse törmäsin juuri tähän, kun oikea klikki ei Mighty Mousessa aina toimi (usb-hiirissä, joita kokeilin kahta, toimii aina). Se lähtee toimimaan kuitenkin aina, jos vällillä sulkee ja avaa hiiren.
Toistaiseksi olen poissulkenut seuraavia:
1. Heitin Bluetooth-plistin menemään
2. Ei johdu bluetoothista, koska ongelma on jäljellä vaikka välillä laittaa bluetoothin kiinni ja avaa (silti hiiren kiinni laitto ja aukaisu auttaa)
3. Ei ehkä johdu applen hiiriajuristakaan, koska laitoin juuri SteerMousen ja ongelma ei poistunut
4. Heitin pois USBOverdriven (joka oli vielä koneella), jos se vaikka jotenkin häiritsisi, ei vaikutusta
5. Siirsin hiiren bluetooth-asetuksissa ylimmäksi ja suosikiksi, ei vaikutusta
6. Heitin applen langallisen .plistin menemään (kirjasto), jos se vaikka häiritsee (koska käytin sitä aiemmin) - toistaiseksi oikea klikki toimii (en kyllä vielä luota tähän)
-Näillä näkymin jos tuo 6. kohta ei ollut vastaus, niin jäljelle jää fyysinen vika (kosketusanturi) hiiressä, vai mitä voisi vielä testata?
EDIT - Päivitystä: 6.kohta ei ollut vastaus - vähän aikaa käyttämättä ja oikea klikki ei taas toiminut.
7. Hiiri päälle ja pois - nyt ei enää tämäkään vaikuttanut!
8. Totaalinen putsaus MainMenulla (mukaanlukien Rebuild LaunchServices) ja uudelleen käynnistys: Hiiren oikea klikki ei näyttänyt vieläkään toimivan, mutta mitä? Järjestelmäasetuksissa olikin oikea klikki vaihtunut samaksi vasemman kanssa. Vaihdoin siihen oikean ja nyt taas oikea klikki pelittää

iPad Air 12,9" M2 128GB
iPhone 15 plus
-
Viesti Kirjoittaja feeedja »
Onkohan kyseessä Mac Pro? Itellä samat ongelmat ja netistä löytyi tuommoinen:Rampe kirjoitti:aivan sama homma täällä...
muutenkin tuo hiiri ollut niin kakka että se lähte ensi viikolla takaisin.
tjah.
http://www.mcelhearn.com/article.php?st ... 6112812529
Eli lyhemmin: Bluetooth-moduuliin on todennäköisesti liitetty väärä johto, eli se jossa lukee "BT". Johdot on Applen puolesta merkitty väärin ja oikeasti siihen pitäisi liittää johto jossa on numero 1 tai ei numeroa ollenkaan. Itse kävin huollossa vaihdattamassa tuon johdon ja hiiri toimii nyt huomattavasti paremmin.
Tuo pallon huono toiminta johtuu kyllä tuon mekanismin likaa keräävästä .. ominaisuudesta.
-
Viesti Kirjoittaja Rampe »
Jep,pro on...feeedja kirjoitti:Onkohan kyseessä Mac Pro?
Tuo pallon huono toiminta johtuu kyllä tuon mekanismin likaa keräävästä .. ominaisuudesta.
Yritinkin vaihtaa tuota BTn johdotusta,mutta omassa koneessa piuhoja ei ollut numeroitu
joten en itse lähtenyt arpomaan niitä.. Prrk..
Kai se porsas on huoltoon roudattava.
Toivotaan että pallo-ongelma on myös tuosta BTstä kiinni,yrittänyt puhdistaa sitä huonolla menestyksellä.
-
Mulla pallo kyllä pyörii aivan hyvin joka suuntaan mutta skrolli toimii vain ylöspäin.
Pitää ilmotella jos puhdistelu auttaa
MacBook Black 2.0GHz Intel CoreDuo | 2 x 1 GB 667MHz DDR2 | Samsung M5S 250 GB 2,5" SATA (5400rpm, 8mt)
iPod Video 30GB
-
No nyt se lähti toimimaan ku ryörittelin palloa ympäri hetken aikaa.ThaJain kirjoitti:Kiitos vastauksista. Pitää koettaa puhistella tuota jos auttaisi mutta takuuseen saan kyllä uudenkin.
Mulla pallo kyllä pyörii aivan hyvin joka suuntaan mutta skrolli toimii vain ylöspäin.
Pitää ilmotella jos puhdistelu auttaa
Mitään puhdistusta en tosiaan tehnyt kunhan pyöritin vimmattusti ympäri.
Olen tätä tehnyt aikaisemminkin mutta nyt vasta lähti toimimaan.
iPod Video 30GB
-
Viesti Kirjoittaja Mac Classic »
Monet ovat maininneet "kakkosnapin" alla olevan pariston poistamisen auttavan oikeaklikkauksen tunnistamisessa.
Oma hiireni unohtaa kakkosnappinsa pari kertaa kuukaudessa, jolloin hiiren buuttaus palauttaa napin. Mutta jos hiiri tekee sitä jatkuvasti kannattaisi palauttaa kauppaan ja vaatia uusi.
-
Viesti Kirjoittaja laitos »
Pitänee pirauttaa Varimporttiin ja laittaa hiiruli takuuhuoltoon / vaihtaa uuteen vastaavaan. Melkei tekisi mieli kysyä saisko tilalle jonkun toisen valmistajan hiiren, kun näissä tuntuisi olevan ongelmia todella paljon.
-
-
Kuulostaa ihan samalta ongelmalta mikä mulla oli. Koeta pyöritellä sitä rullaa vaan ympäri...laitos kirjoitti:Mulla on langaton Mighty Mouse ollut pari kuukautta käytössä ja toissapäivänä lakkasi kokonaan ylöspäinscrollaus. Rulla pyörii kyllä hienosti eikä alas ja sivuille scrollaaminen töki ollenkaan...
Pitänee pirauttaa Varimporttiin ja laittaa hiiruli takuuhuoltoon / vaihtaa uuteen vastaavaan. Melkei tekisi mieli kysyä saisko tilalle jonkun toisen valmistajan hiiren, kun näissä tuntuisi olevan ongelmia todella paljon.
niin mulla ainaki rupes toimimaan niin ku tossa yllä mainitsin.
iPod Video 30GB
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Eka kerta oli kyllä työläs, MM ylösalaisin ja pieni tippa isoprobaania nukkaamattomaan rättiin ja vimmattua pallon jynssäystä. Tuli puhtaaksi. Nyt osaa heti oikein, joten toinen kerta oli jo helpompi.
-
Viesti Kirjoittaja laitos »
Oon tota pyöritellyt tässä pari päivää eestaas ja puhallellut ilmaa tollasen pumpetin tapaisen kanssa eikä enää tunnu mikään auttavan. Yleensäkin tuota hiirtä on saanut puhdistaa kerran, pari viikossa ja nyt on ilmeisesti tullut se raja vastaan ettei anturi enää toimi toiseen suuntaan.ThaJain kirjoitti:Kuulostaa ihan samalta ongelmalta mikä mulla oli. Koeta pyöritellä sitä rullaa vaan ympäri...laitos kirjoitti:Mulla on langaton Mighty Mouse ollut pari kuukautta käytössä ja toissapäivänä lakkasi kokonaan ylöspäinscrollaus. Rulla pyörii kyllä hienosti eikä alas ja sivuille scrollaaminen töki ollenkaan...
niin mulla ainaki rupes toimimaan niin ku tossa yllä mainitsin.
Muuten kyl ihan kiva hiiruli, olisko kellään mitään ehdotusta korvaavaksi malliksi? Ainoa ehdoton vaatimus on langattomuus BT:n yli toimimien. Piuhat ei oo mun juttu eikä kyllä kiinnostaisi pitää USB-liittimessä mitään ylimääräistä donglea.
-
-
Viesti Kirjoittaja forsby »
Itsellä täysin sama juttu parin kuukauden käytön jälkeen. Tosin tuo oikea klikkaus ei ole toiminut koko aikana kunnolla. Olen ollut huomaavinani, että oikea klikkaus rekisteröityy pienen viiveen jälkeen (joissakin ohjelmissa) kunhan vaan jaksaa pitää sitä nakkia siinä päällä riittävän kauan.MacNifica kirjoitti:Langaton Mighty ollu käytössä 3kk ja nyt alkaa jumitella. Täytyy vaan kaivaa nenää vähemmän ettei paloon tule röhnää.![]()
Oikea klikki toimii välillä miten sattuu. Ja esim. Operan yläpalkissa normiklikkaus jostain syystä rekisteröityy tavattoman usein oikeaksi.
Mielestäni langattoman MM:n ongelmana ovat juurikin nämä napit ja se on hieman liian herkkähipiäinen työkäyttöön.
Plussapuolelle voi laskea hyvän liiketunnistuksen ja pattereiden keston. Käteen sopivuus on varmaan makuasia. Itselleni sopii ihan ok.
Korvaavaa vaihtoehtoa en ole löytänyt. Kokeiltu on Logitechejä ja mm. Razer ProClick. Tyytyväinen en ole ollut mihinkään näistä Mäkkärissä. Tarkkuus ei vain ole likimainkaan sitä mitä se on Windowsin hiirissä. Olen kyllä lueskellut näitä hiiriongelmaisten ketjuja, enkä nyt halua aloittaa mitään Mac vs Win sotaa. Ja sanotaan nyt, että olen kyllä Macin puolella. Harmittaa vaan tämä hiiren käytös. USB Overdirivestäkään en apua saanut...

-
Viesti Kirjoittaja Castillo »
USB Overdrive toimii vain usb-laitteiden kanssa (ei bluetooth). Tuohon aikaisempaan postaukseeni lisäisin vielä sen, että kokeilin vielä SteerMousea avuksi, mutta ei sekään korjannut oikeaa klikkiä. Eli vieläkin on samaa: oikea klikki toimii aina kun välillä sammuttaa hiirestä virran ja laittaa takaisin. Mutta muutaman tunnin päästä ilmiö palaa takaisin.forsby kirjoitti:Harmittaa vaan tämä hiiren käytös. USB Overdirivestäkään en apua saanut...
iPad Air 12,9" M2 128GB
iPhone 15 plus
-
Viesti Kirjoittaja forsby »
Niin, tarkoitin omalta kohdaltani juurikin noita Logitechin ja Razerin USB-rottia, joskin ilmaisin asian epäselvästi.Castillo kirjoitti:USB Overdrive toimii vain usb-laitteiden kanssa (ei bluetooth). Tuohon aikaisempaan postaukseeni lisäisin vielä sen, että kokeilin vielä SteerMousea avuksi, mutta ei sekään korjannut oikeaa klikkiä. Eli vieläkin on samaa: oikea klikki toimii aina kun välillä sammuttaa hiirestä virran ja laittaa takaisin. Mutta muutaman tunnin päästä ilmiö palaa takaisin.forsby kirjoitti:Harmittaa vaan tämä hiiren käytös. USB Overdirivestäkään en apua saanut...

-
Viesti Kirjoittaja Simppa »
Kokeiles Steermousea. Se antaa vähän enemmän konffivaraa ja ainakin itse tykkään hiiren reagoinnista nyt enemmän. Nappulaongelmia toi ei kyllä valitettavsti korjaa, mut muuten hyvä ja toimii myös ton langattoman MM:n kanssam toisin kuin Usboverride.forsby kirjoitti:USB Overdirivestäkään en apua saanut...
-
Viesti Kirjoittaja Simppa »
Tohon ei auta kuin hiiren vaihto. Fyysinen vika. Vaihdossa sain ainakin mä hiiren, joka jaksaa vähän pidempään.Castillo kirjoitti: Eli vieläkin on samaa: oikea klikki toimii aina kun välillä sammuttaa hiirestä virran ja laittaa takaisin. Mutta muutaman tunnin päästä ilmiö palaa takaisin.
-
Viesti Kirjoittaja am_tiainen »
MacMouse The Mouse II ( langallinen tai Bluetooht saatavilla)

Mainostavat hiiren olevan paras Mac hiiri ja rullan toimivan silkinpehmeästi. Oikea nappikin on aidosti oikea nappi eikä mikään Applen ûberscifikosketustunnistuspainike (joka ei aina toimi parhaalla mahdollisella tavalla).
PS. Bluetooth versiossa tulee ladattava USB telakka (lataa tuota kautta AAA koon akkupatterit kätevästi ilman että tarvii pattereita irroitella hiirestä).
[ Apple Mac mini (late 2012)]
[ AppleTV 4]
[ Apple iPad mini 4 cellular]
[ Apple iPhone SE ]
-
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka