Videokameraa olen siis tässä hoitamassa niin onko kokemuksia/tietoa HD tason videokameroista. Etsin siis kuluttajille suunnattua keskivertoa parempaa laitetta...
Sonyllä näyttää olevan mukavan oloinen HDR-HC3 jota on kehuttu 'Best Camcorder at Present¨:
Mietittyy kanssa tuo HDR-HC1nen, mutta se näyttää menevän reilusti budgetin yli kun taas toi 3nen on juuri ja juuri kipukynnyksen ylärajoilla. Mikä olisi paras? Ehkä jonkun muun merkkinen...tai muu malli? Kokemuksia ja vinkkejä kameran hankintaan, Please
Nii joo ja olen itse päätynyt siihen että kyllä pitää olla DVnauhalla varustettu, lähinnä siksi että pelkään kovalevymallia hajoamisriskin vuoksi (kovalevyt kun poskuu sooner or later ja jos sattuu kolahtamaan/putoamaan niin se on sit siinä) ja noi MiniDVDt on vaan turhan tyyriitä eikä mielestäni kauheen käytännollisiä... eli DV mallista HDta haetaan.
No kyl luulis että täälläkin tietoa löytyy vai kuinka on? Näköjään tulossa uudet mallit Sonyltä HDR-HC5 ja 7... hitsinpitsi kun ei pystyis odottaa niiden julkasuuun... Mites Maccia ajatellen...onko jotain Brandejä jotka pelittää paremmin OSXn kanssa vai onks tärkeitä vaan että on yhteensopiva liitäntä... ?
Paljon kysymyksiä mutta pääkyssärinä edelleen:
Mikä video kamera kannattaa ostaa. 8)
Ennustaja kirjoitti:No kyl luulis että täälläkin tietoa löytyy vai kuinka on? Näköjään tulossa uudet mallit Sonyltä HDR-HC5 ja 7... hitsinpitsi kun ei pystyis odottaa niiden julkasuuun... Mites Maccia ajatellen...onko jotain Brandejä jotka pelittää paremmin OSXn kanssa vai onks tärkeitä vaan että on yhteensopiva liitäntä... ?
Jos kamera kuvaa nauhalle ja siinä on firewire, niin toimii 99,9% varmasti. Tuo 0,01% on ne kamerat jotka on rikki
nolifer kirjoitti:Mun mielestä USB:llä ei saa DV-videoo mitenkään kamerasta ulos...
Harvemmin kyllä joo. Yleensä nuo usb-kamerat on niitä missä tallennetaan kovolle tai vastaavalle ja video on pakattu johonkin hassuun formaattiin ja kovo ei tietenkään toimi massamuistina, vaan vaatii ajurit.
nolifer kirjoitti:Mun mielestä USB:llä ei saa DV-videoo mitenkään kamerasta ulos...
No ei toi kuitenkaan noin mustavalkonen ole toi asia...eli kylhän Wintoossin puolella voi ongelman esiintyessä vaikka capturoida USB kaapelilla videoo jos OSX tukea ei ole... esim. Bootcampillä Asennetulla Windowssilla ja sit varmaan onnistunee Parallerillakin... eli siis Intel Maceillä yhteensopivuus ongelmat on historiaa!
Ennustaja kirjoitti:No ei toi kuitenkaan noin mustavalkonen ole toi asia...eli kylhän Wintoossin puolella voi ongelman esiintyessä vaikka capturoida USB kaapelilla videoo jos OSX tukea ei ole... esim. Bootcampillä Asennetulla Windowssilla ja sit varmaan onnistunee Parallerillakin... eli siis Intel Maceillä yhteensopivuus ongelmat on historiaa!
Mutta onko se sitten DV-videota? En tajua miksi kameran valmistaja ei FW:tä kameraan laita, jos se kuitenkin standarditavaraa kuvaisi.
Esimerkiksi Sonyn HC3-kamera toimii hyvin Mac OS X:n kanssa yhteen.
USB-kaapelilla (mahdollinen) muistikortti toimii ihan massamuistina.
Videota saa ulos HDV:nä sitten firewire kaapelilla (ainoastaan).
Siitä sitten suoraan iMovieen tavaraa 1080i-muodossa. Kannattaa varata reilusti kovalevytilaa
Itse laitoin uuden vuoden juhlista noin 30min kuvattua materiaalia koneella ja vei tilaa noin 18Gb.
Ennustaja kirjoitti:No ei toi kuitenkaan noin mustavalkonen ole toi asia...eli kylhän Wintoossin puolella voi ongelman esiintyessä vaikka capturoida USB kaapelilla videoo jos OSX tukea ei ole... esim. Bootcampillä Asennetulla Windowssilla ja sit varmaan onnistunee Parallerillakin... eli siis Intel Maceillä yhteensopivuus ongelmat on historiaa!
Mutta onko se sitten DV-videota? En tajua miksi kameran valmistaja ei FW:tä kameraan laita, jos se kuitenkin standarditavaraa kuvaisi.
DV-videota...hmm... olen nooob vielä video kamerahommissa eli vasta ekaa kameraa hommaamassa mut jos DV-videoks kelpaa DVnauhalta videon capturointi USB piuhaa käyttämällä suoraan kamerasta niin onnistuu esim. Premierellä WIndowssin puolella helposti...kohtahan se Premiere tulee OSXäänkin...saa nähä pysyykö DVkameroiden usb tuki... toivottavasti.
No eikö se ole juuri sitä pakkaamatonta kun DVkamerasta nauhalta suoraan capturoi USBilla??? Sen operaation meinaa tein viimeviikolla - tosin lainakameralla joten en oo varma spekseistä... pakkaako vai eikö se kamera kun DVnauhalle tallettaa sitä en tiedä... ei luulis.
nolifer kirjoitti:DV-Videota (pakkaamatonta) et saa mielestäni USB:sta ulos, vain ja ainoastaan firewirellä.
Joo ehdottomasti Firewirellä oleva kamera tässä hoidetaan! Kunhan vaan kerroin että kyl näil nyky Intel Mäkeillä tarvittaessa saadaan kuva ulos kamerasta ku kamerasta niin kauan kun Laite on edes Windows yhteensopiva. Nolifer kiven kovaa väittää tossa yllä että USBilla ei saa DV-nauhallisesta videokamerasta kuvaa ulos...minä siihen sitten et kyllä saa Windowssilla esim. bootcampin kautta... se ei vielä selvinny mitä nolifer tarkoitti pakkaamattomalla DVllä!? Mutta tosiaan jos Windowssia tukee niin toimii USB Intel Mäkillä... jos kellään tarvetta tulee.
Ei ole mitään järkeä käyttää usb:tä tohon hommaan koska firewire on myös paljon nopeampi. Luultavasti tuo usb-systeemi windowsissa jotenkin pakkaa tai rukkaa tuota kuvaa. Onhan sulla Bootcampillä firewire käytössä yhtälailla? Miksi ei sitten sillä? Se usb on kuvia varten, ei mitään muuta.
unssi kirjoitti:Ei ole mitään järkeä käyttää usb:tä tohon hommaan koska firewire on myös paljon nopeampi. Luultavasti tuo usb-systeemi windowsissa jotenkin pakkaa tai rukkaa tuota kuvaa. Onhan sulla Bootcampillä firewire käytössä yhtälailla? Miksi ei sitten sillä? Se usb on kuvia varten, ei mitään muuta.
Toistan viel niin ehka menee jakeluun paremmin:
Joo ehdottomasti Firewirellä oleva kamera tässä hoidetaan! Kunhan vaan kerroin että kyl näil nyky Intel Mäkeillä tarvittaessa saadaan kuva ulos kamerasta ku kamerasta niin kauan kun Laite on edes Windows yhteensopiva.......... ... jos kellään tarvetta tulee.
Kesästä asti käytellyt HC3 mallia MBP kanssa ja hyvin pelittää... Fw -> iMovie
Jos HD tasoista haluaa siirtää 1:1 vauhdilla, pitää olla ainakin dual core prossu ja muistia.
Levy tilaa vie reilusti. Tuo 30min / 18gb on aikalailla samaa mitä itse huomannut.
Uudet HC5/7 mallit varmaan muuten parempia, mut tuo siirto / prossu / tilan tarve pysyy samana. Toimiva setti kunhan on Fw liitäntä ja saa ainakin DV tasoista ulos.
Testattu myös muutama Sonyn uusi HDD kamera, ja on aika hankalia kun joutuu muuttamaan softalla ennenkuin iMoviella pääsee editoimaan jne.. + huonompi kuva kun pakkaa tavaran jo kamerssa. Nämä amatöörin kommentteja / kokemuksia - joten korjatkaa jos tarvetta...
Jatkoa edelliseen...
HDD kamerat pakkaa datan ja liitäntä on yleensä vain USB.
Siirto koneella on hidasta ja muoto ilman muunnosta epäkelpoa esim iMovie editointiin.
DV tai HD tasoinen onnistuu vain nauha kameralla ja Fw (iLink) liitännällä...
Nää vain omia kokemuksia / testauksia...