Adoben Lightroom
-
Adoben Lightroom
Viesti Kirjoittaja haluug »
http://www.adobe.com/products/photoshoplightroom/
Aperture on ollut esikuvana ko ohjelmalle, ainakin
ylläolevan pikademon perusteella. Mitä mieltä?
Etu Lightroomissa on se että sen saa myös W**** XP:lle,
kuka sitä sitten käyttääkään.
-
Viesti Kirjoittaja jmattila »

-
Viesti Kirjoittaja Ensenada »
Vuoden verran LR betoja käyttäneenä voin kyllä sanoa, että pidän Lightroomista.
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Runsaasti kuvaavalle LR (tai vast) on kyllä tarpeen, ei fotarilla jaksa työstää satoja kuvia päivässä (varsinkin jos pitää ehtiä kuvatakin ne kuvat). Henkkoht olen kuitenkin sitä mieltä, että noissa RAW-softissa on vielä kehittämisen varaa nimenomaan kuvatietokanta- ja ehkä työnkulkupuolellakin. Hyvään suuntaan ollaan kyllä menossa.Käytettävyys saattaa olla enempi tottumuskysymys vaan, itsekin vielä tapaan viimeistellä kuvat fotarissa, kun ei oikein luota LR:n työkaluihin.
-
-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Höh. Ymmärrän tämän LR:n osalta, se on hirveä. A:han vaihdoin takaisin suurimmaksi osaksi sen takia. A:n käyttöliittymä on fiksu, saman poppoon tekemä kuin FinalCut, muuten. UI on muokattavissa (näppiskomennoillakin) juuri mieleisekseen. Valikot kelluvat ja ovat selkeitä.jmattila kirjoitti:Niin pitkälti toi onkin käyttäjäkysymys. Toinen seikka mikä ainakin minua häiritsee aperture,lr jne.. on niiden ulkoasu, voi jessus miksi siitä pitää tehdä niin niin niin outo? Tai siis täyteen ängetty, alkaa ahdistaa sellainen design.
-
-
Viesti Kirjoittaja puakki »
Kuvaan digijärjestelmällä vaihtelevasti - väliin satoja kuvia viikossa, väliin taukoja. Pelkkää puolivakavaa kotiharrastelua, ei mitään erikoista. iPhoto on kuitenkin ominaisuuksiltaan vähän vaatimaton ja olisi kivaa ruveta täysosuman varalta kuvaamaan enemmän RAW:na.
Jos ostaisi yhden ohjelman (joka ei ole Photoshop, koska sitä en jaksa ruveta perusteellisesti opiskelemaan), kumpi se olisi?
-
Viesti Kirjoittaja Ravenis »
puakki kirjoitti:Kumpaa suosittelette: Aperturea vai Lightroomia.
Kuvaan digijärjestelmällä vaihtelevasti - väliin satoja kuvia viikossa, väliin taukoja. Pelkkää puolivakavaa kotiharrastelua, ei mitään erikoista. iPhoto on kuitenkin ominaisuuksiltaan vähän vaatimaton ja olisi kivaa ruveta täysosuman varalta kuvaamaan enemmän RAW:na.
Jos ostaisi yhden ohjelman (joka ei ole Photoshop, koska sitä en jaksa ruveta perusteellisesti opiskelemaan), kumpi se olisi?
Itse olen koekeillut kumpaakin ja tykkään enemmän Lightroomista. Apertunesta en saanut nimettyä tiedostoja niin että olisi muuttanut nimet myös levyllä eikä vain kirjastossa.
Muutoin mielestäni aika samankaltaiset softat.
-
Viesti Kirjoittaja lasse.a83 »
Muistikortti kannattaa alustaa aina kamerassa. joskus voi sattua niin että kortti menee sekasin kun deletoi tai alustaa koneella.Ravenis kirjoitti:Btw. Osaisiko joku kertoa miten tuossa Lightroomissa saisi sellaisen homman tehtyä että kun tuot kuvia kameralta niin se samalla poistaisi ne sieltä? Nyt kun kuvat on tuotu joutuu joka kerta alustamaan kortin että on tyhjä. Itse en ole ainakaan asetuksista löytänyt...
-
Täällä Lightroom käytöss ja hyvin pelittää... Aperture on kokeiltu mutta ei ollut minulle sopiva.puakki kirjoitti:Kumpaa suosittelette: Aperturea vai Lightroomia.
-
Viesti Kirjoittaja MasBe »
LightRoomille pisteet myös täältälasse.a83 kirjoitti:Täällä Lightroom käytöss ja hyvin pelittää... Aperture on kokeiltu mutta ei ollut minulle sopiva.puakki kirjoitti:Kumpaa suosittelette: Aperturea vai Lightroomia.
Apple iMac late 2012
Apple iPhone 5 16Gb White
Apple iPad 2 32Gb WiFi Musta
Apple iPod Nano 8Gb Musta
-
Viesti Kirjoittaja ompputetteri »
Ja täältä...MasBe kirjoitti:LightRoomille pisteet myös täältälasse.a83 kirjoitti:Täällä Lightroom käytöss ja hyvin pelittää... Aperture on kokeiltu mutta ei ollut minulle sopiva.puakki kirjoitti:Kumpaa suosittelette: Aperturea vai Lightroomia.
-
Viesti Kirjoittaja Kukatin »
Mikä Aperturessa oli sinun mielestäsi huonompaa kuin Lightroomissa?lasse.a83 kirjoitti: Täällä Lightroom käytöss ja hyvin pelittää... Aperture on kokeiltu mutta ei ollut minulle sopiva.
Onko muuten noiden ohjelmien välillä eroa resurssitarpeissa, ts. vaatiiko jompikumpi sujuvaan käyttöön selvästi enemmän konetehoa/muistia kuin toinen? Minäkin olen jomman kumman hankkimassa, mutta näiden ohjelmien toiminnasta kuuluu hiukan ristiriitaisia huhuja.
-
-
En sanonut huonompaa se ei vaan sopinut minulle. esim. ohjelman käytettävyys, ulkoasu.Kukatin kirjoitti:Mikä Aperturessa oli sinun mielestäsi huonompaa kuin Lightroomissa?
Huonompaa vois olla se että aperture ei avannut jotain vanhoja .DNG kuvia.
Aperture oli minulla ainakin hitaampi kuin lightroom.Kukatin kirjoitti:Onko muuten noiden ohjelmien välillä eroa resurssitarpeissa, ts. vaatiiko jompikumpi sujuvaan käyttöön selvästi enemmän konetehoa/muistia kuin toinen? Minäkin olen jomman kumman hankkimassa, mutta näiden ohjelmien toiminnasta kuuluu hiukan ristiriitaisia huhuja.
-
Viesti Kirjoittaja Pastori »
Jos on vaikkasta yheksänkytluvun alusta käyttänyt adoben ohjelmia työkseen - on toimintalogiikka tutumpaa. Lightroomin oppi helpommin.lasse.a83 kirjoitti:En sanonut huonompaa se ei vaan sopinut minulle. esim. ohjelman käytettävyys, ulkoasu.Kukatin kirjoitti:Mikä Aperturessa oli sinun mielestäsi huonompaa kuin Lightroomissa?
Huonompaa vois olla se että aperture ei avannut jotain vanhoja .DNG kuvia.
-
Viesti Kirjoittaja HACY »
Kyllä tuon pitäisi onnistua ainakin Relocate Masters toiminteella jo importoituihin kuviin. Importointivaihessa voit määritellä nimen myös aika vapaasti ja kun laitat raksin ruutuun "Apply to Master Filenames" niin kyllä ne levynimetkin muuttuu.Ravenis kirjoitti:... Apertunesta en saanut nimettyä tiedostoja niin että olisi muuttanut nimet myös levyllä eikä vain kirjastossa.
Muutoin mielestäni aika samankaltaiset softat.
Niin ja Aperturen olen hankkinut aikoinaan. Lightroomista en sen ilmestyttyä löytänyt mitään mikä olisi oikeuttanut vaihtamaan. Aperture istuu käyttööni.
.
-
Viesti Kirjoittaja kamina »
Aperature suorittaa laskennat näytönohjaimella, Lightroom prossulla. Jos on Mäk Pro jossa tehokas (tehokkain) näytönohjain niin on sujuvaa, jos on integroitu / hidas näytönohjain voi Aperaturen käyttö olla todella hidasta.Kukatin kirjoitti:Mikä Aperturessa oli sinun mielestäsi huonompaa kuin Lightroomissa?lasse.a83 kirjoitti: Täällä Lightroom käytöss ja hyvin pelittää... Aperture on kokeiltu mutta ei ollut minulle sopiva.
Onko muuten noiden ohjelmien välillä eroa resurssitarpeissa, ts. vaatiiko jompikumpi sujuvaan käyttöön selvästi enemmän konetehoa/muistia kuin toinen? Minäkin olen jomman kumman hankkimassa, mutta näiden ohjelmien toiminnasta kuuluu hiukan ristiriitaisia huhuja.
-
No tämähän sen ratkaisee. Lightroom soveltunee siis paremmin tavallisen MacBookkini "näytönohjaimelle". Keskusmuistia on kyllä 2GB mutta näytönohjain toimisi varmasti Aperturen pullonkaulana...kamina kirjoitti:Aperature suorittaa laskennat näytönohjaimella, Lightroom prossulla. Jos on Mäk Pro jossa tehokas (tehokkain) näytönohjain niin on sujuvaa, jos on integroitu / hidas näytönohjain voi Aperaturen käyttö olla todella hidasta.Kukatin kirjoitti: Onko muuten noiden ohjelmien välillä eroa resurssitarpeissa, ts. vaatiiko jompikumpi sujuvaan käyttöön selvästi enemmän konetehoa/muistia kuin toinen?
-
Viesti Kirjoittaja kamina »
Testaa nyt kuitenkin niin saat varmuuden.
-
Viesti Kirjoittaja puakki »
Kone on 2.16 GHz IC2D jossa (vainko?) 2 Gt muistia. Ei mitään ylimääräisiä virityksiä.
Eilen tilasin Lightroomin:
* loogisempi ja ilman ohjeita helpompi mieltää; selkeämmät valikot kuin Aperturessa, jonka layout on silmälleni jotenkin liian pientä piperrystä
* verrattomasti nopeampi koneellani! Apertureen kun laittaa isonnuslasin päälle ja kuskailee hiirtä paikasta toiseen, voi käydä luupin siirtymissä odotellessa vaikka hakemassa kellarista oluen.
Niin olen ymmärtänyt, että molemmilla saa aikaiseksi varsin samat asiat.
-
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Ilmeisesti ei mitään erityisen vallankumouksellista uutta. Uusille kameroille tukea, XMP-kirjoitus-optimointia (en tiedä miten paljoa tuo oikeasti vaikuttaa suorituskykyyn) ja kohinanvaimennusparantelua.
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka