Aika monella nuorella näyttää olevan mahdotonta tuo sähköpostin muotoilu ymmärrettävään muotoon - edes kohtuullisessa määrin.
Olisiko netissä jotain hyviä suomenkielistä ohjetta asiaan yleisitä toimintatavoista? Missä tilanteessa ja miten yms. Yleiset paperikirjeen kirjoitus säännöt ovat tietenkin voimassa, mutta monet eivät miellä sähköpostia "viralliseksi" kirjeeksi. Samalla voi tienkin kommentoida yleisiä sähköpostin muotoilun pelisääntöjä.?
Yleinen moka on kirjoittaa otsikkoon Moi/hei yms. Itse kirjoitan otsikkoon tiiviisti asian ytimen. esim.
Tekstiin sisennettynä Hei/Moi/terve yms.
Sittten asiat kappaleittan jaettuna
ja loppuun nimi ja tarvittavat yhteystiedot.
Sähköpostin muotoilu.?
Sana on (melkein) vapaa.
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
Sähköpostin muotoilu.?
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
-
-
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Todellä typerän näköistä on kun jotkut laittavat mukaan kuvallisen sigun, firman logon tms. joka on sitten liitetiedostona itse meilissä. Jos haluaa välttämättä kuvia niin tekee viestin sitten HTML:nä (joka tietysti saattaa vastaanottajalla olla disabloituna..) tai pistää koko viestin kuvana, PDF:nä tms. Keep it simple.
-
Re: Sähköpostin muotoilu.?
Viesti Kirjoittaja kermit »
http://appro.mit.jyu.fi/doc/tyovaline/e ... ketti.htmlNeliX4 kirjoitti:Aika monella nuorella näyttää olevan mahdotonta tuo sähköpostin muotoilu ymmärrettävään muotoon - edes kohtuullisessa määrin.
Olisiko netissä jotain hyviä suomenkielistä ohjetta asiaan yleisitä toimintatavoista?
Tuosta voisi aloittaa.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Olen täysin samaa mieltä!NeliX4 kirjoitti:Yleinen moka on kirjoittaa otsikkoon Moi/hei yms. Itse kirjoitan otsikkoon tiiviisti asian
Nykyään tilanne on kohtalaisen hyvä, itsellä kun eräs asiakas on entinen asiakas. Mutta ilmiö tuli hyvin tutuksi. Tämä kun yhdistetään vielä chatti-tyyppiseen kirjoittamiseen, niin työhön kuluva aika keikahtaa hiukan nurinkuriseksi.
Mutta, olen saanut ilmoitusaineistoa jossa mainitaan: "MOi, tässä meidän ilmoitus", ja liitteenä "puolikassivu.pdf"
...kuka, kenen, mitä, minne, milloin????
huoh.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Gee, thanks Kermit. Hiukan suppea, mutta tuota käyttämällä välttää fataaleimmat mokat.
-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Tämä on muuten asia johon varmaan tullaan puuttumaan vielä. En ihmettelisi vaikka kurssejakin alettaisiin järjestää. Suomenkielistä ohjetta en ole nähnyt.NeliX4 kirjoitti:Aika monella nuorella näyttää olevan mahdotonta tuo sähköpostin muotoilu ymmärrettävään muotoon - edes kohtuullisessa määrin.
Olisiko netissä jotain hyviä suomenkielistä ohjetta asiaan yleisitä toimintatavoista? Missä tilanteessa ja miten yms. Yleiset paperikirjeen kirjoitus säännöt ovat tietenkin voimassa, mutta monet eivät miellä sähköpostia "viralliseksi" kirjeeksi. Samalla voi tienkin kommentoida yleisiä sähköpostin muotoilun pelisääntöjä.?
ja loppuun nimi ja tarvittavat yhteystiedot.
Subjektiin täsmällinen tieto mistä on kyse. Heti aluksi kerrotaan mistä on kyse ja vaatiiko asia toimenpiteitä vastaanottajalta. Kappalejako looginen ja lopuksi allekirjoitus yhteystietoineen. Jos mukana on liitetiedosto niin se sopii olla nimetty identifioivasti. Minulla on koneellani jo yli 100 "mainos.pdf" ja "juttu.doc" -tiedostoa.
Miksi ei voi koskaan kirjoittaa FirmaX_100x200mm_ilmo.pdf
Näillä pärjää jo. Mutta moniko sähköposti on tehty näin? 2 %?
SCSI Probe & SyQuest 44
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Legendaariseen antinetikettityyllin totetan että "olen samaa mieltä" .eskofot kirjoitti:Minulla on koneellani jo yli 100 "mainos.pdf" ja "juttu.doc" -tiedostoa.
Miksi ei voi koskaan kirjoittaa FirmaX_100x200mm_ilmo.pdf
Näillä pärjää jo. Mutta moniko sähköposti on tehty näin? 2 %?
Ps. Kuulun siihen 2% jotka lähettää ilmoituksen niin että vastaanottava (taittaja) hahmottaa matskun vaikka silmät kiinni.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
Olen joskus käynyt dokumentointikurssin, jonka opit soveltuvat tähänkin. Subjecti/aihe kuvaavaksi. Viestin ensimmäisien rivin pitää kertoa vastaanottajalle, tarvitseeko juuri minun lukea tätä. Selkeä rakenne. Ja selkeät lausunnot siitä kenen olettaa tekevän ja mitä. Jaettu vastuu ei ole vastuu.
Vitutuksesta voimavara!
9 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka