Lueskelin ketjua lävitse ja yllättävän monessa viestissä korostettiin sitä että Windows pysyy kasassa kun tekee sitä ja tätä ja jättää sen ja tän asian tekemättä. Varmaan on ihan totta, mutta mielestäni siinä on vähän pointti hukassa. Käyttöjärjestelmän kuuluu loppujen lopuksi kuitenkin pysyä kasassa tekipä käyttäjä lähes mitä tahansa. Ehkä noiden "ohjeiden" antajat ovat vain tottuneet sellaiseen eivätkä pidä sitä mitenkään erikoisena toimintana. Itseasiassa olis mielenkiintoista testata joskus miten omituisia ohjeita Windows käyttäjät suostuvat noudattamaan että käyttis pysyy kasassaAries kirjoitti:rankkaa offtopikkia, mutta laitetaan tänne. Elikkä Muropaketissa on kohtuullisen mielenkiintoinen keskustelu menossa. Käykäätten kurkkaamassa: http://plaza.fi/muropaketti/bbs/t463879
Muro ja PC-kultti
-
tianyl
Viesti Kirjoittaja tianyl »
-
tgynther
Viesti Kirjoittaja tgynther »
"No mäkkiin ei tartte kun kytkee mikä tahansa MP3 soitin niin se toimii heti ja voit alkaak kuunnella musaa!"
"Entäs jos mä laitan tän mun Philipsin tai Samsungin MP3:sen niin toimiiks se?"
"Joo. No hei ei mikää Philipsi tai Samsung tee mitää hyvää. Käytä iPodia!"
"Applen ei tartte ettiä ajureita ja jos joku ny sattuu kaipaamaan ajuria ni lataat sen valmistajlta suoraan"
"Mites ne Epsonin Intel-ajurit pelaa. Vaikka tää mun skanneri?"
"Mitäs oot valinnu jonku Epsonin...."
"OS X:ään ei madot ja virukset tartu!"
"Ootko oikeesti tota mieltä ettei sellasia tule missään vaiheessa?"
"Joo! Ei kato omenoihin tartu pöpöt. Se on täydellisesti tehty"
Esimerkkejä on monia. Ei ne mäkit sen ihmeellisempiä ole kuin Windows-koneet. Toimii ja ei toimi riippuen käyttäjän tarpeista. Jos kaikki toimisi mäkillä siihen tapaan mitä joskus hehkutetaan niin Ongelmat-foorumikin olisi aika tyhjää täynnä
-
matteus/2
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Ihan vastaavasti monia Maccikäyttäjiä ärsyttää se kun Windows / Linux -hahmolla on se isoisän lampun kylkiäsinä saatu dieselkäyttöinen matriisikirjoitin ja sitten itketään foorumit tukkoon kun ei siihen löydy ajureita eikä se lattakaapelikaan sovi sinne MacMinin reikään.tgynther kirjoitti:Itseä ärsyttää eniten "Apple-kultissa" henkilöt jotka joka väliin toitottavat kuinka mäkillä kaikki toimii heittämällä ja ongelmia ei ole eikä tule.
Maccien out-of-the-box-toiminnallisuuden hintana on se että ihan kaikki vempaimet eivät käy. Mielestäni ole liikaa vaadittu että uutta laitetta hankittaessa tarkistetaan yhteensopivuus, eikä toisaalta voi odottaa että kaikki esim. Windows -koneesta jälkeen jääneet oheislaitteet menisivät heittämällä kiinni.
-
tgynther
Jos nyt viittaat mun Epson tulostimeen niin on uusinta uutta eli RX700. Ei vain Epson saa toimitettua sille toimivia skanneriajureita. "Muutama" muukin kärsii samasta vaivasta.matteus/2 kirjoitti:Maccien out-of-the-box-toiminnallisuuden hintana on se että ihan kaikki vempaimet eivät käy. Mielestäni ole liikaa vaadittu että uutta laitetta hankittaessa tarkistetaan yhteensopivuus, eikä toisaalta voi odottaa että kaikki esim. Windows -koneesta jälkeen jääneet oheislaitteet menisivät heittämällä kiinni.tgynther kirjoitti:Itseä ärsyttää eniten "Apple-kultissa" henkilöt jotka joka väliin toitottavat kuinka mäkillä kaikki toimii heittämällä ja ongelmia ei ole eikä tule.
Applen out-of-the-box on hyvä ja toimiva idea mutta jos vähän haluaa laajentaa kokemusta niin itse olen ainakin törmännyt ongelmiin. Ehkä tässä on se ero että "hehkuttajille" riittää se laatikosta ulos tuleva kokemus ja iPod ja silloin kaikki toimii. Itsellä on ainakin tarvetta sellaisille perusjutuille kuten tulostin/skanneri, muistitikku, kännykän synkronointi jne. (joiden kanssa olen ollut ongelmissa)
Eihän se Applen vika ole että kaikki lisälaitteet eivät toimi mutta että "Osta mäkki. Kaikki toimii!"
-
tianyl
On totta, että kaikki valmistajat eivät vaivaudu tekemään ajureita Windowsille, mutta se on asia jonka kanssa vaan pitää elää. Mulla on aika paljon kokemuksia siitä miten huonosti Windowsissa toimii laitteet joihin on ajurit. Esimerkiksi:tgynther kirjoitti: Jos nyt viittaat mun Epson tulostimeen niin on uusinta uutta eli RX700. Ei vain Epson saa toimitettua sille toimivia skanneriajureita. "Muutama" muukin kärsii samasta vaivasta.
- Tuntemattoman valmistajan bluetooth usb tikku. Windowsissa vaatimanton 8 tunnin asennusrumba, lopputuloksena osa profiileista toimii.
- MS:n Bluetooth tikku+näppis+hiiri. Saa asennettua jos sattuu olemaan alkuperäinen cd tallella. Ajurit saattavat koska tahansa vain hävittää näppiksen, hiiren tai molemmat. Vikaan MS:n tuen mukaan ei siihen auta kuin ajurien uudelleenasennus. Ei paljoa hymyilyttänyt kun tuo tapahtui Assemblyn ekana päivänä. Ei ollut CD:tä mukana.
- WLAN verkkokortti. Toimii välillä ei aina. Yhteys verkkoon syntyy jos syntyy.
- Verkkotulostin. EI toimi, kytkentä usb kaapelilla koneeseen.
- Tv kortin asennus. Sekä analoginen että digitaalinen. Toivoton urakka, ei hyvää lopputulosta millään.
- Hauppagen Mediamaster. Toimi silloin kuin huvitti, väililä meni ihan kivasti tunti tai kaksi. Välillä ei minuuttiakaan.
- 2 monitoria samaan koneeseen. Ei hyvää päivää että noin yksinkertainen homma voi olla niin sekavasti toteutettu. Välillä kuva oli ok, välillä 1. monitori vaihtui toiseen jne. Macissä mulla on 2 monitoria ja toisen tilalle vaihdan välillä tykin. Kertaakaan ei mitään ongelmia.
- Kännykän synkaus PC Suiten kanssa. Huh huh mikä homma, onneksi ei enää edes tartte yrittää.
- Lisäksi lukemattomia uudelleen muita laitteita jotka luojan kiitos olen jo unohtanut.
EIkä koskaan Windowsin toiminnallisuudesta puhuttessa kannata unohtaa verkkokoodia. Tai sitä miten huonoa se on. Olin viime viikolla tädin luona asentamassa uusia ohjelmia niiden pc koneeseen. Oma Macbook oli tietysti mukana apukoneena. Löin sen kaapelilla niiden ADSL boksiin kiinni ja rupesin imuroimaan softia ja päivityspaketteja. Samalla tein rutiinikorjaustoimenpiteitä Windowsilla (uusimmat päivitykset, pientä siivousta jne) Yhtäkkiä koneesta hävisi verkko. Ihan ilman varoitusta yhteys vain katkesi. Huomautin tästä tädille. Sain kuulla pitkän selvityksen siitä kuinka huonon verkkoyhteyden heidän ISP toimittaa. Katkeilee koko ajan ja on hidas. Sama ongelma kuulemma kaikilla naapureilla. En voinut vuodatuksen päätyttyä olla huomauttamatta että Macbook imuroi kokoajan tavaraa verkosta täydellä vauhdilla. Vika tais siis olla jossain muualla kuin verkossa. Hiukan aikaa huoneessa oli aika hiljaista...
Ne laitteet joihin on OS X ajurit/tuki käyttiksessä toimivat käytännössä 100% varmuudella ongelmitta. Edellä mainitut BT tikut toimivat Applessa sillä sekunnilla kun ne heitti koneeseen kiinni. WLAN mun koneissa onkin valmiinaa joten sen kanssa ei tullut ongelmia.
Ei sun näitä juttuja tartte uskoa ja saat vapaasti käyttää Windowsia jos siitä onnelliseksi tulet, mutta ei välttämättä ihan kannata selittää että sen kanssa kaikki toimii hyvin.
Mulla on ollut tietokone vuodesta 1985 ja koskaan ei koneessa ole ollut niin paljon erilaisia lisälaitteita kiinni kuin sinä vajaana 2 vuotena kun mulla on ollut Apple. Tämä kone on todella auttanut minua "laajentamaan kokemusta"tgynther kirjoitti:Applen out-of-the-box on hyvä ja toimiva idea mutta jos vähän haluaa laajentaa kokemusta niin itse olen ainakin törmännyt ongelmiin. Ehkä tässä on se ero että "hehkuttajille" riittää se laatikosta ulos tuleva kokemus ja iPod ja silloin kaikki toimii. Itsellä on ainakin tarvetta sellaisille perusjutuille kuten tulostin/skanneri, muistitikku, kännykän synkronointi jne. (joiden kanssa olen ollut ongelmissa)
-
Erño
Viesti Kirjoittaja Erño »
Mitänyt wintoosan kanssa vähän enemmän pitänyt säätää, mutta toimii silti siinäkin.
AInut laite mikä ei toimi kunnolla macin kanssa on ollu Foneran wlan-boxi. Macci ei osaa yhdistää siihen privaattiverkkoon jostain syystä. Ja wintöötti ei osaa ydistää Airport Expressin luomaan salattuun verkkoon
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
-
tgynther
Saithan tarpeeksi happea vuodatuksen aikana?tianyl kirjoitti:Ei sun näitä juttuja tartte uskoa ja saat vapaasti käyttää Windowsia jos siitä onnelliseksi tulet, mutta ei välttämättä ihan kannata selittää että sen kanssa kaikki toimii hyvin.
Itse käytän pelkästään mäkkejä joissa tosin Parallelsin kautta pyörii Windows muutamille softille mutta kuten vuodatuksesi oli juuri sitä mitä inhoan yli kaiken mäkkipuolella. Edelleenkään sillä mäkillä ei kaikki toimi vaikka kuinka hehkutetaan että "Osta mäkki. Kaikki toimii!". Mä en ainakaan näin kehtaisi perustella kenellekkään mäkin ostoa. Vielä vähemmän kehtaisin perustella että "Osta Windows. Kaikki toimii!
-
joonahe
Viesti Kirjoittaja joonahe »
Jos osaa selvittää lisälaitteiden hankinnan ohessa mac-yhteensopivuuden, samalla tavalla kuin esim. laitteen muut arviot netissä, saa melko varmasti ongelmatonta yhteiseloa macin ja laitteen välillä.
Tietokoneet eivät ole niitä luotettavimpia laitteita, ja on helppoa suositella tietokonetta jonka kaikki mahdolliset ongelmat, lisälaitteet ja softat on periaatteessa hallittavissa. Windows-maailma on iso ja sekava, kun taas macin saa kokonaisvaltaisesti haltuun. Joillekin se voi olla rajoittava tekijä. Jos esim. haluaa monipuolisen polttosoftan ja ei kestä Toastia, vaihtoehtoja ei ole paljon liikenteessä. Nykyään on kuitenkin se Parallelskin...
-
tianyl
Ja minä esitin mielstäni aika monta tapausta joissa Apple on minulle ollut parempi valinta kuin Windows. Vai enkö? Kokemukseni perusteella ne siis ovat hyvinkin paljon ihmeellisiempiä kuin Windows koneet.tgynther kirjoitti:Saithan tarpeeksi happea vuodatuksen aikana?Missä vaiheessa kirjoitin että Windowsilla asiat toimisi paremmin? Kirjoitin: "Ei ne mäkit sen ihmeellisempiä ole kuin Windows-koneet. Toimii ja ei toimi riippuen käyttäjän tarpeista."
Kyllä mä mielummin Applea suosittelen kuin Windows koneita. Hätääntyneitä puheluita tulee paljon paljon vähemmän Apple kuin Windows käyttäjiltä. Kunhan vaan katsoo että lisälaitteessa on OSX tuki niin kaikki menee yleensä ok.tgynther kirjoitti:Edelleenkään sillä mäkillä ei kaikki toimi vaikka kuinka hehkutetaan että "Osta mäkki. Kaikki toimii!". Mä en ainakaan näin kehtaisi perustella kenellekkään mäkin ostoa. Vielä vähemmän kehtaisin perustella että "Osta Windows. Kaikki toimii!
-
matteus/2
-
joonahe
Mac haluaa väkisin rekisteröidä Mac OS X:n asennusvaiheessa, vaikka sen pitäisi olla vapaaehtoista. Myös .Mac hyppää silmille turhaan. Moni aloittelija on tuskaillut näiden parin vaiheen kanssa, kun ei tiedä täysin mistä on kyse. Quicktimessa on myös tavallaan turha rekisteröinti (Pro-versio), koska koko näytön tila on melko ehdoton videosoittimessa. Onhan muitakin soittimia, mutta jos haluaa käyttää Quicktimea.matteus/2 kirjoitti:Mitä nämä ovat?joonahe kirjoitti:Ongelmia tietysti on myös: turhat rekisteröinnit
-
Simppa
Viesti Kirjoittaja Simppa »
En nyt varsinaisesti puolustele Applea tai Epsonia, mutta scannaaman kyllä pääset:Vuescan. Jälkikin on parempaa. Samanmoisia ratkaisuja löytyy samalta valmistajilta myös printterille. Itseasiassa noita kannattaa käyttää aina, riippumatta tukeeko käyttis tai valmistaja sun systeemiä.tgynther kirjoitti:
Jos nyt viittaat mun Epson tulostimeen niin on uusinta uutta eli RX700. Ei vain Epson saa toimitettua sille toimivia skanneriajureita. "Muutama" muukin kärsii samasta vaivasta.
-
matteus/2
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
OS X:n rekisteröinnistä pääsee kun kone ei ole yhteydessä nettiin asennusta suoritettaessa. Tällöin käyttis tallettaa rekisteröintilomakkeen levylle ja sen edelleenlähettäminen on sitten käyttäjästä kiinni. Saattaahan se tietysti olla ekakertalaiselle hämmentävää.joonahe kirjoitti:Mac haluaa väkisin rekisteröidä Mac OS X:n asennusvaiheessa, vaikka sen pitäisi olla vapaaehtoista. Myös .Mac hyppää silmille turhaan. Moni aloittelija on tuskaillut näiden parin vaiheen kanssa, kun ei tiedä täysin mistä on kyse. Quicktimessa on myös tavallaan turha rekisteröinti (Pro-versio), koska koko näytön tila on melko ehdoton videosoittimessa. Onhan muitakin soittimia, mutta jos haluaa käyttää Quicktimea.
Tuosta QuickTimen fullscreenin maksullisuudesta jaksaa moni purnata, se on mielestäni vähän hassua sillä onhan esim. ilmainen VLC parempi leffojen katseluun (tekstitykset + monipuolisempi tuki eri koodekeille).
-
hks
Viesti Kirjoittaja hks »
Ja ton quicktimen fullscreenin puutteen voi kiertää applescriptillä, ei tosin ole siis vakiona mutta kuitenkin..matteus/2 kirjoitti:OS X:n rekisteröinnistä pääsee kun kone ei ole yhteydessä nettiin asennusta suoritettaessa. Tällöin käyttis tallettaa rekisteröintilomakkeen levylle ja sen edelleenlähettäminen on sitten käyttäjästä kiinni. Saattaahan se tietysti olla ekakertalaiselle hämmentävää.joonahe kirjoitti:Mac haluaa väkisin rekisteröidä Mac OS X:n asennusvaiheessa, vaikka sen pitäisi olla vapaaehtoista. Myös .Mac hyppää silmille turhaan. Moni aloittelija on tuskaillut näiden parin vaiheen kanssa, kun ei tiedä täysin mistä on kyse. Quicktimessa on myös tavallaan turha rekisteröinti (Pro-versio), koska koko näytön tila on melko ehdoton videosoittimessa. Onhan muitakin soittimia, mutta jos haluaa käyttää Quicktimea.
Tuosta QuickTimen fullscreenin maksullisuudesta jaksaa moni purnata, se on mielestäni vähän hassua sillä onhan esim. ilmainen VLC parempi leffojen katseluun (tekstitykset + monipuolisempi tuki eri koodekeille).
-
joonahe
Kaikki luettelemani asiat ovat nimeomaan aloittelijalle ongelmia – yksityiskohtia, jotka tekevät uuden macin käyttöönotosta hieman sekavaa ja mahdollisesti hankalaa. Tuttujen divx-leffat ja .sit -paketit eivät aukea out of the box -kokemuksilla.matteus/2 kirjoitti: Tuosta QuickTimen fullscreenin maksullisuudesta jaksaa moni purnata, se on mielestäni vähän hassua sillä onhan esim. ilmainen VLC parempi leffojen katseluun
Monissa käyttöjärjestelmissä ja laitteissa erilaiset rajoitukset on kierrettävissä kikkailemalla, mutta puhuin nimenomaan käyttöönotosta. Jokaiselle tutulle on asennettu koneen yhteydessä Stuffit, Perian, VLC, Onyx jne jne. Ensikertalainen ei näistä tiedä.
-
tianyl
Nyt on ajatuskulkusi hieman epäselvä, ainakin minulle. Mielestäsi siis ohjelman rekisteröinti ja .mac tunnuksen tarjoaminen ensimmäistä kertaa käynnistettäessä sekavaa. Ja sen lisäksi huonoa on kun sit paketit ja divx elokuvat eivät aukea? Jos käyttäjälle on epäselvää mitä koneen rekisteröinti tarkoittaa niin meinaatko että hän on koskaan divx:stä kuullutkaan?joonahe kirjoitti: Kaikki luettelemani asiat ovat nimeomaan aloittelijalle ongelmia – yksityiskohtia, jotka tekevät uuden macin käyttöönotosta hieman sekavaa ja mahdollisesti hankalaa. Tuttujen divx-leffat ja .sit -paketit eivät aukea out of the box -kokemuksilla.
Monissa käyttöjärjestelmissä ja laitteissa erilaiset rajoitukset on kierrettävissä kikkailemalla, mutta puhuin nimenomaan käyttöönotosta. Jokaiselle tutulle on asennettu koneen yhteydessä Stuffit, Perian, VLC, Onyx jne jne. Ensikertalainen ei näistä tiedä.
Minulle ei myöskään tule mieleen yhtään muuta käyttöjärjestelmää jossa asentaessa ei kysyttäisi mitään tai että suoraan paketista otetussa koneessa aukeaisi divx elokuvat. OS X sentään osaa purkaa zip paketit helpolla, mikä tuntuu olevan ylivoimainen tehtävä eräälle toiselle käyttöjärjestelmälle.
-
joonahe
Olen viime kuukausina auttanut ehkä reilun kymmenen uuden macistin alkutaivalta ja olen tehnyt muutamia havaintoja, joita olen tässä ketjussa maininnut. .Mac -ikkuna, joka tulee eteen alkuasennuksessa, ei palvele millään tavalla koneen käyttöönottoa ja on uudelle macistille oikeasti haaste. Aja vaikka asentaja ja katso läpi, se ei ole Applen hillittyä helppoutta ja tyylikkyyttä vaan hieman läpitunkevaa tuotteen pakkosyöttöä. Tämä fiilis siis tullut koneen uusille omistajille.tianyl kirjoitti: Mielestäsi siis ohjelman rekisteröinti ja .mac tunnuksen tarjoaminen ensimmäistä kertaa käynnistettäessä sekavaa. Ja sen lisäksi huonoa on kun sit paketit ja divx elokuvat eivät aukea? Jos käyttäjälle on epäselvää mitä koneen rekisteröinti tarkoittaa niin meinaatko että hän on koskaan divx:stä kuullutkaan?
Ohjelman rekisteröinti -kohdassa ei ollut mahdollista perua tai ohittaa rekisteröintiä. Yleensä aina on "Register later" tai vastaavia nappeja. Yleensä kukaan ei rekisteröi tällaisessa hekumallisessa "uusi kone" -tilanteessa, mutta ruudusta ei päässyt pois ennen kuin kirjoitti tiedot ja lähetti Applelle.
Mainitsin siis vain muutamia pikkuasioita, jotka ovat hieman häirinneet muuten erittäin sulavassa ja leppoisassa macin käyttöönotossa. Itselleni OS X:n asentaminen on jo aika rutiinia, ehkä joku 50 asennusta 5:n vuoden aikana jokaisella versiolla väliltä 10.1-10.4. Eli .Mac ja rekisteröinti ei ole minulle suuren suuri ongelma.
8)
-
joonahe
Ja .sit -paketit aukesivat ennen. Apple pyrkii ymmärrettävästi siirtämään nettikansaa .zip -pakkaukseen pois Stuffitin heikoista softista, mutta edelleen on paljon .sit -päätteistä mac-tavaraa netissä, jotka ei aukeakaan!tianyl kirjoitti:Ja sen lisäksi huonoa on kun sit paketit ja divx elokuvat eivät aukea?
edit. Apple siis otti Stuffit Expanderin pois muistaakseni 10.4 Tiikerissä. Sitä ennen tuli jokaisen uuden macin mukana. Ymmärrettävä siirto bisneskannalla, mutta ei paranna out of the box-kokemusta.
-
tgynther
Kerrotko miten käytännössä tuplaklikin tekeminen on XP:ssä vaikeampaa kuin OS X:ssä kun kerta XP:llä zipin purkaminen on ylivoimainen tehtävä? Molemmissa käyttiksissä on sisäänrakennettu tuki zipeille. Ellet sitten puhunut Linuxista josta en tiedä mutta kuvittelisin että senkin distroissa on valmiina tuki zippien purkamiseen.tianyl kirjoitti:OS X sentään osaa purkaa zip paketit helpolla, mikä tuntuu olevan ylivoimainen tehtävä eräälle toiselle käyttöjärjestelmälle.
Ymmärrän kyllä että XP risoo sua yli kaiken mutta faktoissa on hyvä pysyä
-
tianyl
XP kyllä näyttää sen zipin sisällön kun sitä tuplaklikkaa, mutta se pitää erikseen purkaa menusta. Tai näin oli ainakin SP1:n aikaan kun viimeksi käytelin sitä enemmälti. Applen tapa purkaa se suoraan on jotenkin loogisempi.tgynther kirjoitti:Kerrotko miten käytännössä tuplaklikin tekeminen on XP:ssä vaikeampaa kuin OS X:ssä kun kerta XP:llä zipin purkaminen on ylivoimainen tehtävä? Molemmissa käyttiksissä on sisäänrakennettu tuki zipeille.tianyl kirjoitti:OS X sentään osaa purkaa zip paketit helpolla, mikä tuntuu olevan ylivoimainen tehtävä eräälle toiselle käyttöjärjestelmälle.
-
tgynther
Makuasioita. Josta tulikin mieleen että voiko OS X:ssä valita mihin sen zipin purkaa ilman että luo kansion ja siirtää zipin sinne ja sitten tuplakllikkaa?tianyl kirjoitti:XP kyllä näyttää sen zipin sisällön kun sitä tuplaklikkaa, mutta se pitää erikseen purkaa menusta. Tai näin oli ainakin SP1:n aikaan kun viimeksi käytelin sitä enemmälti. Applen tapa purkaa se suoraan on jotenkin loogisempi.tgynther kirjoitti:Kerrotko miten käytännössä tuplaklikin tekeminen on XP:ssä vaikeampaa kuin OS X:ssä kun kerta XP:llä zipin purkaminen on ylivoimainen tehtävä? Molemmissa käyttiksissä on sisäänrakennettu tuki zipeille.tianyl kirjoitti:OS X sentään osaa purkaa zip paketit helpolla, mikä tuntuu olevan ylivoimainen tehtävä eräälle toiselle käyttöjärjestelmälle.
-
kvarkki
Viesti Kirjoittaja kvarkki »
Ihan sivuhuomautuksena, QT:n full screen rajoitus on kyllä täysin sairas juttu. Ymmärtäisin, että jos pakolla halutaan rahastaa, niin rajotettaisiin jotain muita toimintoja, mutta että tuo...
Ilmeisesti samanlaista "pikkusäätöä" maceillakin joutuu alussa tekemään kuin windows-puolella, mutta näistä ei vaan puhuta (tai ei tajuta puhua, kun kuuluvat "asiaan")? Sitten kun on OS X alla ja tulee kysymyksiä "Mites mä....?", tällöin vastaus on "Et mitenkään, se on feature." tai "$$ kiitos, sit toimii". Paljonko tällaisia juttuja mahtaa olla (riippuu tietty käyttäjästä, ex-xp:t varmaan osaa kertoa eniten "yllätyksiä")? Ja kaikille omenapäille tiedoksi, että kysyn ihan hyötynäkökulmasta näitä, seuraava (työ)koneeni voi hyvinkin olla omppu. Ettei tarvitse loukkaantua, jos tulkitset väkisin kysymykset OS X:n haukkumiseksi. En myöskään kaipaa standardihehkutuksia, niitä saa lukea ihan tarpeeksi kysymättäkin. Totuus olisi kova sana
-
tianyl
Ei voi. Ainakaan tietääkseni. En ole koskaan yrittänyt.Paitsi tietysti jollain ulkoisella softallatgynther kirjoitti: Makuasioita. Josta tulikin mieleen että voiko OS X:ssä valita mihin sen zipin purkaa ilman että luo kansion ja siirtää zipin sinne ja sitten tuplakllikkaa?
-
Jamac
-
tianyl
Voihan niitä yrittää sillä kuitata, mutta varaan itselleni täyden oikeuden olla eri mieltä. Eroja löytyy.kvarkki kirjoitti:Eiköhän nämä viimeaikaiset kommentit voi kuitata jo aiemmin tgyntherin kirjoittamalla "Ei ne mäkit sen ihmeellisempiä ole kuin Windows-koneet. Toimii ja ei toimi riippuen käyttäjän tarpeista." kommentilla.
Kyse näissä on vain hiukan eri luokan kikkailuista. Ja myös näissä nimenomaisissa esimerkeissä kyse oli OS X:n asennuksessa olevista "erikoisuuksista" Mielestäni ne eivät mitenkään hirvittävän vaikeita kohtia ole. Jos kysytään käyttäjän nimeä niin kait siihen pitäis osata vastata...kvarkki kirjoitti: Hieman huvittuneena lueskelin (en nyt muista oliko tässä vai linkatussa muron keskustelussa), kun OS x:n käyttäjät paheksuvat että XP:n kanssa täytyy toimia just tietyllä tavalla ja seuraavassa hengenvedossa selittävät kikkailuja joilla rekisteröinnit/videot saa siedettäviksi OS X:ssä...
Tähän ei oikein voi vastata mitään. jos vastaan ettei tartte säätää tai yllätyksiä ei ole niin se kuitataan välittömästi "standardihehkutukseksi"kvarkki kirjoitti:Ilmeisesti samanlaista "pikkusäätöä" maceillakin joutuu alussa tekemään kuin windows-puolella, mutta näistä ei vaan puhuta (tai ei tajuta puhua, kun kuuluvat "asiaan")? Sitten kun on OS X alla ja tulee kysymyksiä "Mites mä....?", tällöin vastaus on "Et mitenkään, se on feature." tai "$$ kiitos, sit toimii". Paljonko tällaisia juttuja mahtaa olla (riippuu tietty käyttäjästä, ex-xp:t varmaan osaa kertoa eniten "yllätyksiä")? Ja kaikille omenapäille tiedoksi, että kysyn ihan hyötynäkökulmasta näitä, seuraava (työ)koneeni voi hyvinkin olla omppu. Ettei tarvitse loukkaantua, jos tulkitset väkisin kysymykset OS X:n haukkumiseksi. En myöskään kaipaa standardihehkutuksia, niitä saa lukea ihan tarpeeksi kysymättäkin. Totuus olisi kova sana
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka