Katselin tuossa softaa nimeltä OnyX. Muinoin Windows-käyttäjänä ajelin koko ajan jotain rekisterinsiivoussoftaa ja muita korjaus/puhdistus ohjelmia.
Maccini toimii oikeastaan juuri niinkuin pitääkin, lähestulkoon moitteetta! Herääkin kysymys, voisiko se toimia VIELÄKIN moitteettomammin jos ajelisin tuollaista OnyXia
Minullahan on 2Gt Ramia koneessani, joka sinänsä tekee hommasta sulavaa, mutta voisiko kaikki toimia viiiieläkin nopeammin OnyXin jälkeen?
Tuntuisihan se vähän Wintoosa hommalta, mutta käsittääkseni konetta täytyy huoltaa, myös Maccia 8) Mitä mieltä täällä ollaan? Onko softa toimiva, ja kannattaako se ajaa?
Itse en käytä mitään huolto-ohjelmaa, koska henkilökohtainen mielipiteeni on, että silloin tällöin Päätteeseen naputeltu sudo periodoc daily weekly monthly -litania sekä oikeuksien korjaus Levytyökalulla ajaa ihan saman asian. Joku toinen voi toki olla toista mieltä, mutta oman kokemukseni mukaan nuo kaksi toimenpidettä riittävät hyvin pitämään koneeni kunnossa.
pastori70 kirjoitti:
Tuntuisihan se vähän Wintoosa hommalta, mutta käsittääkseni konetta täytyy huoltaa, myös Maccia 8) Mitä mieltä täällä ollaan? Onko softa toimiva, ja kannattaako se ajaa?
softa on toimiva, kannattaako se ajaa riippuu siitä miten käytät konettasi eli toimivatko nuo scriptit automaattisesti vai onko kone sammuksissa kun niiden aika tulisi ajaa. Jokatapauksessa jos kone tahmaa ja takkuaa tuo kannattaa ajaa huoltotoimenpiteenä.
Nämä... Ehh... "Scriptit" ajetaan käsittääkseni yöllä. Miksi Apple on säätänyt ne yöksi, kun harvemmilla silloin on kone päällä. Esim. Minulla ei ole kone yöllä päällä.
Koneen kanssa ei oikeastaan ole mitään ongelmia. Ajelen sitten jos joskus alkaa tahmaamaan.
Wespa kirjoitti:Itse en käytä mitään huolto-ohjelmaa, koska henkilökohtainen mielipiteeni on, että silloin tällöin Päätteeseen naputeltu sudo periodoc daily weekly monthly -litania sekä oikeuksien korjaus Levytyökalulla ajaa ihan saman asian. Joku toinen voi toki olla toista mieltä, mutta oman kokemukseni mukaan nuo kaksi toimenpidettä riittävät hyvin pitämään koneeni kunnossa.
Saanko Automatorilla tehtyä tuollaisen toiminnon "sudo peridoc daily weekly monthly"?
kyllä se antaa, ensimmäisellä kerralla se varoittaa salasanan käytöstä, ja kirjoitettaessa se ei näytä tekstiä tai edes tähtimerkkejä mutta kyllä se sen salasanan ottaa vastaan.
pastori70 kirjoitti:Nämä... Ehh... "Scriptit" ajetaan käsittääkseni yöllä. Miksi Apple on säätänyt ne yöksi, kun harvemmilla silloin on kone päällä. Esim. Minulla ei ole kone yöllä päällä.
Apple ei ole näitä säätänyt, vaan nämä on ihan Unix-peruja. Ajatuksena lienee ollut se, että koneita ei ikinä sammuteta. Unix-palvelimet pyörivät 24/7, joten...
Nämä cron skriptit ajetaan klo 3.15-5.30 välisenä aikana. Lauantaina klo 4.30 ja kuukauden ensimmäisenä päivänä klo 5.30.
Pidän koneen käynnissä koko ajan, mutta Cocktail ajaa kuitenkin rutiinit läpi kerran viikossa.
Onyx on hyvä tampioille kuten minä. Rastia ruttuun ja menoksi. Cashet yms saa siivottua. Huoltopäätteellä saa samat tehtyä mutta Onyx (tai joku muu huolto-ohjelma) helpompi maallikolle. Olen alkanut laiskistua näiden käytössä kun ei ooo ooonkelmiaa. On voinut keskittyä imagonrakentamiseen Hompussa...
Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen, olen luopunut Onyxin käytöstä kun se tökkii minusta aika pahasti. Ja sisältää toimintoja, joita ei välttämättä kannata käyttää. Esim. tuo cache tyhjäys ei aina ole pelkästään hyvästä.
MacFinn kirjoitti:Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen, olen luopunut Onyxin käytöstä kun se tökkii minusta aika pahasti. Ja sisältää toimintoja, joita ei välttämättä kannata käyttää. Esim. tuo cache tyhjäys ei aina ole pelkästään hyvästä.
Just tein Onyx-siivouksen, mitäs kauhiaa se cache-tyhjäys voikaan aikaansaada? Toistaiseksi kaikki hyvin täällä.
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-
masa kirjoitti:Eikös 10.4 tarkkaile itse jos ei ole huoltohommat tehty niin tekee ne bootissa?
Jotenkin itselle on tullut sama käsitys, mutten tiedä varmaksi.
MacFinn: Minkälaista tökkimistä tarkoitat ja milloin cashen tyhjennys on haitallinen? Tämäkin on ihan hyvä tietää, niin ei tuu tehtyä tyhmyyksiä. OnyX on toisinaan aika hidas, sitäkö meinaat?
[quote="MacFinn: Minkälaista tökkimistä tarkoitat ja milloin cashen tyhjennys on haitallinen? Tämäkin on ihan hyvä tietää, niin ei tuu tehtyä tyhmyyksiä. OnyX on toisinaan aika hidas, sitäkö meinaat?[/quote]
Mulla ainakin Onyx tuppasi kaatumaan aika helposti ihan vaan viikottaisten (jne) cron scriptien ajossa. Toimi paremmin kun lopetti kaikki muut softat. Mutta en mä pidä koneella kaatuilevia softia, varsinkaan kun sen pitäis tehdä huoltorutiineja. Joten Onyx lähti bittitaivaaseen.
MacFinn kirjoitti:
Mulla ainakin Onyx tuppasi kaatumaan aika helposti ihan vaan viikottaisten (jne) cron scriptien ajossa. Toimi paremmin kun lopetti kaikki muut softat. Mutta en mä pidä koneella kaatuilevia softia, varsinkaan kun sen pitäis tehdä huoltorutiineja. Joten Onyx lähti bittitaivaaseen.
Olen ymmärtänyt, että Onyxia ei tarvitse ajaa kuin silloin tällöin, varsinkaan ihan tavallisessa arkikäyttössä. Olen sen siivouksen tehnyt koneen runsaan puolivuotiskauden aikana jokusen kerran ja valmiiksi ohjelmassa olevilla asetuksilla. Jos jollakulla on siihen lisäysehdotuksia, otan niitä kernaasti vastaan.
Viimeksi muokannut amanita, 18.2.2007 klo 13.04. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-
Itsellä ei ole OnyX kaatunut ikinä. Kop kop. Itsellä kyllä vielä G5-kone. Liekö siinä ero? Olen kyllä perusoletuksena pitänyt että sovellukset, varsinkin selaimet yms joiden cashejä siivoillaan & oikeuksia korjataan, kannattaa pitää suljettuna. Ei perustu kyllä mihinkään muuhun kuin MuTuun (Musta Tuntuu).
Olen siivousta ja oikeuksien korjausta ajanut vain ja ainoastaan kun olen päivittänyt softaa. Ennen ja jälkeen security updaten. Uudet versiot kombolla kun ajaa niin vähempi ongelmia.
pastori70 kirjoitti:Nämä... Ehh... "Scriptit" ajetaan käsittääkseni yöllä. Miksi Apple on säätänyt ne yöksi, kun harvemmilla silloin on kone päällä. Esim. Minulla ei ole kone yöllä päällä.
Apple ei ole näitä säätänyt, vaan nämä on ihan Unix-peruja. Ajatuksena lienee ollut se, että koneita ei ikinä sammuteta. Unix-palvelimet pyörivät 24/7, joten...
Nämä cron skriptit ajetaan klo 3.15-5.30 välisenä aikana. Lauantaina klo 4.30 ja kuukauden ensimmäisenä päivänä klo 5.30.
Pidän koneen käynnissä koko ajan, mutta Cocktail ajaa kuitenkin rutiinit läpi kerran viikossa.
Entä jos laittaa koneen ollessa auki esim. ajaksi 3.00 lähteekö cron skriptit päälle klo 3.15 (pystyykö konetta huijamaan tällä tavalla)? Kun huollot tehty laittaa taas koneen oikeaan aikaan.
MacFinn kirjoitti:
Mulla ainakin Onyx tuppasi kaatumaan aika helposti ihan vaan viikottaisten (jne) cron scriptien ajossa. Toimi paremmin kun lopetti kaikki muut softat.
Uusin OnyX:n versio väkisin sammuttaa kaikki muut ohjelmat ennen huoltoa-ajoa. Font cachesien tyhjäyksen jälkeen Gimp raksuttaa niitä aika kauan, mutta mitään muuta (haittaa) en ole huomannut OnyX:n ajon jälkeen.
Minulla uusimman OnyXin myötä kone meni sellaiseen juntturaan että oli työ ja vaiva saada se sen verran toimimaan että pystyi DiskWarriorilla korjaamaan.