lp-levyt iTunesiin ?
Kaikki ääneen ja musiikin tekoon liittyvä.
19 viestiä
• Sivu 1/1
-
lp-levyt iTunesiin ?
Viesti Kirjoittaja kimmokki »
nyt on paniikki päällä. pitäisi saada vanhoista lp-levyistä siirrettyä musaa iTunesiin. muuten menee bileet penkin alle. mikä olisi helpoin ja yksinkertaisin tapa hoitaa homma macillä ?
-
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Homma hoituu Macilla ihan samalla tavalla kun vaikka PC:lläkin. Tarvitset :
1) Vinyylilevysoitin
2) Vahvistin johon levysoittimen voi kytkeä (phono-liitäntä)
3) Piuha välille vahvistin <-> Mac
4) Äänitysohjelma (esim. GarageBand tai Audacity)
Sitten vain äänitys päälle ja levy soimaan. Äänitettyäsi leikkaat valitsemallasi ohjelmalla kappaleiden alut ja loput kohdilleen ja viet biisit iTunesiin.
1) Vinyylilevysoitin
2) Vahvistin johon levysoittimen voi kytkeä (phono-liitäntä)
3) Piuha välille vahvistin <-> Mac
4) Äänitysohjelma (esim. GarageBand tai Audacity)
Sitten vain äänitys päälle ja levy soimaan. Äänitettyäsi leikkaat valitsemallasi ohjelmalla kappaleiden alut ja loput kohdilleen ja viet biisit iTunesiin.
-
-
Viesti Kirjoittaja Wespa »
GarageBand on ainakin omasta mielestäni se simppelimpi noista. Ja sillä onnistuu tuo pätkiminenkin helposti. Ensiksi teet koko lp:stä yhden raidan, ja sitten pätkit siitä aina yhden kappaleen kerrallaan omaksi uudeksi raidakseen. Sitten, kun kappale on mielestäsi valmis, niin pistät kyseisen raidan "sooloksi" ja exporttaat iTunesiin.
iMac 27" 2,66 GHz i5 | 8 GB | 1 TB | 10.11.0
MacBook Pro 13" 2,3 GHz i5 | 4 GB | 320 GB | 10.11.0
iPhone 5s | 32 GB | 9.0.2
"Everyone's entitled to my opinion!"
MacBook Pro 13" 2,3 GHz i5 | 4 GB | 320 GB | 10.11.0
iPhone 5s | 32 GB | 9.0.2
"Everyone's entitled to my opinion!"
-
-
-
-
Viesti Kirjoittaja Bastiffi »
Toi viimeinen vastaus oli ihan hyvä muuten mutta se ei pitänyt paikkaansa.
Kyllähän se hyvä ihminen se ääni siitä huononee jos digitoidaan analogista ääntä. Kai tommosen vinyylien koneelle siirtämisen jonkin bileiden ajaksi ymmärtää ehkä, mä en kyllä ymmärrä mutta ei mun varmaan tarviikaan.
Jos väkisin haluaa jotkut biisit koneelle, varmaan helpoin tapa on ne imasta jostai vertaisverkoista, jos kerran omistaa ne vinyylillä jo valmiiksi. Se on nyt sitten niin monesta tekijästä kiinni et mitä se äänenlaatu kummassakin tapauksessa on etten viitsi edes tähän niitä rueta luetelemaan, mut uskon että tässä teidän tapauksessa sillä äänenlaadulla ei oo juurikaan merkitystä, kun niitä ollaan kerran koneelle siirtämässä. Yleisesti jos kyse on jostain vanhemmista julkaisuista niin itse digitoimalla voidaan saada parempi äänenlaatu, kun nää vertaisverkkomateriaali on ripattu kuitenkin lähes aina CD:ltä. Tai en kyllä osaa sanoa kumpi on parempi (tai huonompi), kun en ole tämmöstä harrastanut, en nimittäin tiedä et miten hyvä tommonen digitointi macissa on, paha sanoa. Kehno siitä tulee joka tapauksessa. Se vaan että kumpi on kehnompi jää tässä epäselväksi.
Mutta mutta, hiukan jäi tästä kysymyksestä semmonen maku että sekä vinyyli- että muukin musiikinkuuntelulaitteisto ei mitään niin hirveen laatukamaa ole, niin kehno siitä äänityksestä tulee joka tapauksessa uskomma, ja kuten jo aiemmin totesin olen melkeen 100% varma että olette siihen kuitenkin tyytyväisiä, monihan nykyään ei ole edes hyvänkuulosta musiikkia eläissään kuullut, eikä sitä arvostetakaan. CD formaatillahan tämä on mahdotonta puhumattakaan mp3:sista.
Kyllähän se hyvä ihminen se ääni siitä huononee jos digitoidaan analogista ääntä. Kai tommosen vinyylien koneelle siirtämisen jonkin bileiden ajaksi ymmärtää ehkä, mä en kyllä ymmärrä mutta ei mun varmaan tarviikaan.
Jos väkisin haluaa jotkut biisit koneelle, varmaan helpoin tapa on ne imasta jostai vertaisverkoista, jos kerran omistaa ne vinyylillä jo valmiiksi. Se on nyt sitten niin monesta tekijästä kiinni et mitä se äänenlaatu kummassakin tapauksessa on etten viitsi edes tähän niitä rueta luetelemaan, mut uskon että tässä teidän tapauksessa sillä äänenlaadulla ei oo juurikaan merkitystä, kun niitä ollaan kerran koneelle siirtämässä. Yleisesti jos kyse on jostain vanhemmista julkaisuista niin itse digitoimalla voidaan saada parempi äänenlaatu, kun nää vertaisverkkomateriaali on ripattu kuitenkin lähes aina CD:ltä. Tai en kyllä osaa sanoa kumpi on parempi (tai huonompi), kun en ole tämmöstä harrastanut, en nimittäin tiedä et miten hyvä tommonen digitointi macissa on, paha sanoa. Kehno siitä tulee joka tapauksessa. Se vaan että kumpi on kehnompi jää tässä epäselväksi.
Mutta mutta, hiukan jäi tästä kysymyksestä semmonen maku että sekä vinyyli- että muukin musiikinkuuntelulaitteisto ei mitään niin hirveen laatukamaa ole, niin kehno siitä äänityksestä tulee joka tapauksessa uskomma, ja kuten jo aiemmin totesin olen melkeen 100% varma että olette siihen kuitenkin tyytyväisiä, monihan nykyään ei ole edes hyvänkuulosta musiikkia eläissään kuullut, eikä sitä arvostetakaan. CD formaatillahan tämä on mahdotonta puhumattakaan mp3:sista.
Lights out pillow fight! Oh, daddy, put it away...
-
-
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Vinyyleiden siirtäminen digitaaliseen muotoon on hyvinkin järkevää, kuluuhan vinyylilevy jokaisella soittokerralla ja samalla äänenlaatu huononee.Bastiffi kirjoitti:Kyllähän se hyvä ihminen se ääni siitä huononee jos digitoidaan analogista ääntä. Kai tommosen vinyylien koneelle siirtämisen jonkin bileiden ajaksi ymmärtää ehkä, mä en kyllä ymmärrä mutta ei mun varmaan tarviikaan.
Tietysti on selvää että laadukkaaseen lopputulokseen pyrittäessä ääntä ei siirretä esim. stereo-miniplugin ja Macin omien konverttereiden kautta, vaan käytetään kunnon laitteita.
Ääni ei tässä prosessissa huonone mikäli se tehdään oikein.
Just. Tietysti jos lähtökohtana on että paras äänenlaatu saavutetaan suoraan 78 kierroksen savikiekolta lehmän sarvesta toistetuna niin voidaan olla tuotakin mieltä.Bastiffi kirjoitti:monihan nykyään ei ole edes hyvänkuulosta musiikkia eläissään kuullut, eikä sitä arvostetakaan. CD formaatillahan tämä on mahdotonta puhumattakaan mp3:sista.
-
Mikä logiikka! Vinyylien siirtämisessä koneelle ei oo järjen hiventäkään (tämä ei nyt enää ole tarkotettu sitten keskustelun aloittajalle, ymmärrän kyllä tarpeesi.). Vaikka sen tekis miten niin totta hemmetissä se huononee. En tiedä savikiekoista enkä muistakaan 78 rpm nopeuksisista levyistä, mut on ihan järjetöntä väittää että CD:lla saavutettais parempi äänenlaatu kuin vinyylillä noin niinkuin keskivertolevyistä puhuttaessa, tottakai levykohtaisia poikkeavuuksia ilmenee. Ja tohon järkevyyteen vielä, onks sit mukava soitella niitä levyjä? Klik Klik naputtelee jossain iTunesissa niitä.
Ite musiikinkuuntelua harrastavana en vois kuvitellakaan kuuntelevani musiikkia mistään muualta kuin vinyyliltä, ohan kaikennäköstä tullut kokeiltua, mut emmä nää siin muuten mitään järkeä. Kysehän on paljon muustakin kun äänenlaadusta, mutta mutta, jälleen kerran, jokainen tekee niinku lystää.
Tästä asiasta on kyl toisaalta turha keskustella kun se ei siitä keskustelemalla mihinkään muutu. Ja ihmisten on hyvin vaikea muuttaa käsitystään tässä asiassa.
Toi viimeinen rivi edellisestä kommentista oli muutenkin lähinnä typerä. Hyvin näkee ettei asiasta mitään ymmärrä ja silti löytyy hyvä mielipide.
Ite musiikinkuuntelua harrastavana en vois kuvitellakaan kuuntelevani musiikkia mistään muualta kuin vinyyliltä, ohan kaikennäköstä tullut kokeiltua, mut emmä nää siin muuten mitään järkeä. Kysehän on paljon muustakin kun äänenlaadusta, mutta mutta, jälleen kerran, jokainen tekee niinku lystää.
Tästä asiasta on kyl toisaalta turha keskustella kun se ei siitä keskustelemalla mihinkään muutu. Ja ihmisten on hyvin vaikea muuttaa käsitystään tässä asiassa.
Toi viimeinen rivi edellisestä kommentista oli muutenkin lähinnä typerä. Hyvin näkee ettei asiasta mitään ymmärrä ja silti löytyy hyvä mielipide.
-
-
Viesti Kirjoittaja andie »
anteeksi leikatut ja valitut lainaukset, mutta... toi kirjoitus suorastaan vaatii sitä
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
minäkin harrastan musiikinkuuntelua! mulle taas toimii monet eri formaatit, eikä vähiten vinyylit, tärkeintähän on itse musiikki. ja hiljaisuus.
mä oon melkeen 100% varma että sulla on huono musiikkimaku.
totta puhuen, täysin akustinen musiikki parasta musiikkia. suoraan soittimesta korvaan.

on jätkällä pokkaa kertoa toisille miten asioita tehdään. elämästä selviää helpoiten kun antaa ihmisten valita omat polkunsa, oli kyse sitten illanvietosta tai musiikinkuuntelusta. "kehno soundi, mutta tulette olemaan tyytyväisiä siihen, kun ette ole edes hyvänkuuloista musiikkia eläissään kuullut" ??Bastiffi kirjoitti:..uskon että tässä teidän tapauksessa sillä äänenlaadulla ei oo juurikaan merkitystä
..Kehno siitä tulee joka tapauksessa.
..olen melkeen 100% varma että olette siihen kuitenkin tyytyväisiä
..monihan nykyään ei ole edes hyvänkuulosta musiikkia eläissään kuullut
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
minäkin harrastan musiikinkuuntelua! mulle taas toimii monet eri formaatit, eikä vähiten vinyylit, tärkeintähän on itse musiikki. ja hiljaisuus.
mä oon melkeen 100% varma että sulla on huono musiikkimaku.
totta puhuen, täysin akustinen musiikki parasta musiikkia. suoraan soittimesta korvaan.
-
Niinhän mä kirjotin että jokainen tekee miten lystää. Sehän oli ihan selkeesti sinne kirjotettu ja mähän nimenomaan sanoin että kyse on siitä mitä mä ajattelen siitä asiasta.
Siis omissa postauksissa ei varmasti tarvitse erikseen korostaa että kyseessä on oma mielipide, kuten tässäkin oli kyse omasta mielipiteestäni jonka halusin tuoda julki.
Ei ihan näin paljon ollut kyl tarkotus provosoida, tosta sai ihan vähän väärän käsityksen ehkä, mutta mä nyt selvennän muutamaa kohtaa. Ensinnäkin uskoin siksi että äänenlaadulla ei ollut merkitystä, koska arvelin että jos kysyjä kysyy tällaisen kysymyksen minkä kysyi, ettei häneltä löydy esim. kunnollista RIAA korjainta yms.
Sitten joo jälkeenpäin lukiessa ohan siellä vähän rajuja ilmasuja, kuten että "kehno siitä tulee joka tapauksessa", jotenki mä vaan henkilökohtasesti en pidä digitaalisesta äänestä.
Sitten toi 100% varmuus oli vaan ihan vilpitön uskomus että tulette olemaan sitä mieltä se on ihan hyvä. Ei mitään muuta.
Ja moni tosiaan ei ole esim. vinyylilevyjä paljon nykyään kuullut, enkä väitä että pitäisi jollei itse huvita, itselle tämä tuli aikanaan ainakin täysin yllätysenä, mähän olen nimenomaan siirtynyt CD musiikista mp3-musiikkiin ja siitä vinyyleihin vähän samaan tyyliin kun siirryin Windowsista Mac OS:ään. Jotenki mä aina rinnastan noi kaks asiaa keskenään. Vähän kun puhuu vinyyleistä Mäccifoorumilla tuntuu ku ois puhunu Mac OS:stä Windows foorumilla. Ihme provosoitumista. Mistä muuten arvasit että mulla on huono musiikkimaku?
Siis omissa postauksissa ei varmasti tarvitse erikseen korostaa että kyseessä on oma mielipide, kuten tässäkin oli kyse omasta mielipiteestäni jonka halusin tuoda julki.
Ei ihan näin paljon ollut kyl tarkotus provosoida, tosta sai ihan vähän väärän käsityksen ehkä, mutta mä nyt selvennän muutamaa kohtaa. Ensinnäkin uskoin siksi että äänenlaadulla ei ollut merkitystä, koska arvelin että jos kysyjä kysyy tällaisen kysymyksen minkä kysyi, ettei häneltä löydy esim. kunnollista RIAA korjainta yms.
Sitten joo jälkeenpäin lukiessa ohan siellä vähän rajuja ilmasuja, kuten että "kehno siitä tulee joka tapauksessa", jotenki mä vaan henkilökohtasesti en pidä digitaalisesta äänestä.
Sitten toi 100% varmuus oli vaan ihan vilpitön uskomus että tulette olemaan sitä mieltä se on ihan hyvä. Ei mitään muuta.
Ja moni tosiaan ei ole esim. vinyylilevyjä paljon nykyään kuullut, enkä väitä että pitäisi jollei itse huvita, itselle tämä tuli aikanaan ainakin täysin yllätysenä, mähän olen nimenomaan siirtynyt CD musiikista mp3-musiikkiin ja siitä vinyyleihin vähän samaan tyyliin kun siirryin Windowsista Mac OS:ään. Jotenki mä aina rinnastan noi kaks asiaa keskenään. Vähän kun puhuu vinyyleistä Mäccifoorumilla tuntuu ku ois puhunu Mac OS:stä Windows foorumilla. Ihme provosoitumista. Mistä muuten arvasit että mulla on huono musiikkimaku?
-
Viesti Kirjoittaja thebanzai »
Ja nyt sitten kerrottakoon sulle, että tämä on mielipide. Vinyylin paremmuus ei ole mikään absoluuttinen tieteellinen fakta, vaan nimenomaan mielipidekysymys ja makuasia. Netti on väärällään väittelyitä asiasta, joten jos joku haluaa asiasta väitellä täällä niin tietää etukäteen että asia ei taaskaan ratkea. Itse en ole kummallakaan puolella, paitsi että cd:t ovat toki tylsiä.Bastiffi kirjoitti:... olette siihen kuitenkin tyytyväisiä, monihan nykyään ei ole edes hyvänkuulosta musiikkia eläissään kuullut, eikä sitä arvostetakaan. CD formaatillahan tämä on mahdotonta puhumattakaan mp3:sista.
Onhan älppäreitä kivempi pyöritellä ja kansia plärätä ja soitellakin, jos on kunnon vehkeet. Itse tiedän vaan sen että mun vanhat ironmaidenit ja anthraxit kuulostaa nykyään ihan paskoilta niiltä miljoonaan kertaan veivatuilta levyiltä. Uudessa kasetissakin on parempi äänenlaatu

Voiskin siirtyä itseasiassa c-kasetteihin, kun nykyään on niin kovasti vallalla musiikinkuuntelussa laitteistopätemisen henki, itse biisit ei tunnu kaikkia niin kovasti kiinnostavan.
Switch-jahkailua jo vuodesta 2003
-
-
Viesti Kirjoittaja K4 »
Kun vielä jätät ne levytkin kokonaan ostamatta, tai korkeintaan hankit erilaisia testilevyjä taajuussuhinoineen ja stereovaikutelmineen, alat päästä vieläkin lähemmäksi korkeinta mahdollista laitetietoisuuden tasoa. Todellinen hifistihän ei koskaan kuuntele musiikkilevyjä, ne kun ovat hippien tuotteina kuitenkin täynnä teknisiä virheitä. Hifisti mittailee vaan hertsejä ja selailee päivät pitkät alan lehtiä. Myös oman laitteiston ja mielipiteen ylivertaisuuden mihin tahansa verratuna julistaminen internetin keskustelupalstoilla on suotavaa.Bastiffi kirjoitti:Niinhän mä kirjotin että jokainen tekee miten lystää. Sehän oli ihan selkeesti sinne kirjotettu ja mähän nimenomaan sanoin että kyse on siitä mitä mä ajattelen siitä asiasta.
-
Viesti Kirjoittaja Jone »
Ei se ole helppoa hifi-veijarin elämä. Hirvittävä työ etsiä sitä mistä saa pitää ja mistä ei. Tätä "totuutta" etsiessä kuluu nuoruus ja rahat. Kävin tuossa juuri alan harrastajan luona kuulostelemassa kaiuttimia kun oli sentään 16 000€ satsannut pönttöihin. Ja tietty kaikki muutkin hilut oli vimpan päällä. CD-levynkin päälle laitettiin metallipaino ettei se siellä teräksestä valetussa 27kg soittimessa heiluisi ihan tolkuttomasti. Siinä alan miehenä istuin naama vakavana kaljapullo kädessä vahvistimen putkien loisteessa ja kuuntelin Princeä ja muuta standardien mukaisia äänitteitä. Erottelukyky oli kyllä valtava ja syvyysvaikutelma tuntui jos sitä oli musiikissa tarjolla. Omistajaa vaivasi eräänkin kappaleen s-vika ja se vika oli kuulema kaiutinkaapeleissa. Eipä hätää sillä käytetyt 3000€ kaapelit oli jo kuulema tulossa testiin. Aikamoista rahamiesten puuhaa moinen touhu. Arvostan kyllä "hyvää ääntä" mutta ihan tuohon ei minun järki riitä. Eikä kyllä rahatkaan..
19 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka