..Ja ihan normi viestintätavoista top-posting vai bottom-posting? vai siitä välistä?
Edit: esim. http://en.wikipedia.org/wiki/Posting_styles -- jos termit tuntemattomia

Viesti Kirjoittaja anttinie »
Viesti Kirjoittaja mercury »
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Miten sä pystyt pitämään narut käsissä? Tai siis silloin kun on yksi / kaksi proggista samaan aikaan niin menee vielä, ja kun suurin osa on sellaista "aineiston vastaanottoa" niin ei ongelmaa. Mutta sitten jos pitää olla asiantuntija asemassa noin monen postin kanssa... Oma kokemus on se että sähköpostittelu räjähtää nopeasti käsille. En tiedä olenko vaan huono?AppleFarmer kirjoitti:Minulla on Mailissa (työtili) kaksi älykästä postilaatikkoa, Tämän viikon mailit ja Viime viikon mailit. Työposteja tulee viikottain 200-300 kpl (kaikki sellaisia, johon pitää ottaa kantaa), joten on helpompi työskennellä, kun ne ovat aina viikottain omissa "ikkunoissaan".
Olen kyllä Top-postaaja.
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Nyt en ihan ymmärtänyt mitä ajoit takaa?Jamac kirjoitti:Miten sä pystyt pitämään narut käsissä? Tai siis silloin kun on yksi / kaksi proggista samaan aikaan niin menee vielä, ja kun suurin osa on sellaista "aineiston vastaanottoa" niin ei ongelmaa. Mutta sitten jos pitää olla asiantuntija asemassa noin monen postin kanssa... Oma kokemus on se että sähköpostittelu räjähtää nopeasti käsille. En tiedä olenko vaan huono?AppleFarmer kirjoitti:Minulla on Mailissa (työtili) kaksi älykästä postilaatikkoa, Tämän viikon mailit ja Viime viikon mailit. Työposteja tulee viikottain 200-300 kpl (kaikki sellaisia, johon pitää ottaa kantaa), joten on helpompi työskennellä, kun ne ovat aina viikottain omissa "ikkunoissaan".
Olen kyllä Top-postaaja.
Äh joo eikun ittestäni vaan meinasin että mun olisi vaikea kyllä pysyä moisen sähköpostitulvan kanssa kärryillä.AppleFarmer kirjoitti:Nyt en ihan ymmärtänyt mitä ajoit takaa?Jamac kirjoitti:Miten sä pystyt pitämään narut käsissä? Tai siis silloin kun on yksi / kaksi proggista samaan aikaan niin menee vielä, ja kun suurin osa on sellaista "aineiston vastaanottoa" niin ei ongelmaa. Mutta sitten jos pitää olla asiantuntija asemassa noin monen postin kanssa... Oma kokemus on se että sähköpostittelu räjähtää nopeasti käsille. En tiedä olenko vaan huono?AppleFarmer kirjoitti:Minulla on Mailissa (työtili) kaksi älykästä postilaatikkoa, Tämän viikon mailit ja Viime viikon mailit. Työposteja tulee viikottain 200-300 kpl (kaikki sellaisia, johon pitää ottaa kantaa), joten on helpompi työskennellä, kun ne ovat aina viikottain omissa "ikkunoissaan".
Olen kyllä Top-postaaja.Olen tietoisesti tehnyt sen valinnan, että preferoin sähköpostia esim. puhelimen sijaan. En esim. ota tilauksia tai mitään ohjeistuksia vastaan puhelimitse, koska haluan kaiken "mustana valkoisella".
Viesti Kirjoittaja Macco »
Sen tulvan hanskaa tiettyyn pisteeseen asti. Jos meilejä tulee yhdeltä ihmiseltä 100 kpl viikossa, niin sitten alkaa jo sutata. Huomautin asiasta ihan kiltisti ja ystävällisesti. Otti ja suuttuiJamac kirjoitti:Äh joo eikun ittestäni vaan meinasin että mun olisi vaikea kyllä pysyä moisen sähköpostitulvan kanssa kärryillä.
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Jos ei tarvi lainata, niin sitten ei lainata ja piste - ongelma ratkaistu. Jos tarvii lainata, lainataan ylle, ei alle. Kuten jo totesit, sitä on tyhmää skrollata viestiä, jos ei ole tarvis, ja top-postauksessa se on vielä tyhmempää nurinkurin. Ei kai sitä vielä pelkkien mobiililiaitteiden ehdoilla asioita tehdä.TheKraken kirjoitti:Bottom-postien lähettelyn saisi minun puolesta kieltää lailla. Aivan uskomattoman ärsyttävää, varsinkin jos jollain mobiililaitteella postejaan lukee. Eikä se muutenkaan ole mukavaa aina ekana skrollata viestiä, jotta sen sisällön saa luettua.
Viesti Kirjoittaja hanu »
Viesti Kirjoittaja JHA »
Sisään tulevalle postille lyhyt referoiva käsittely ja sitämyöten joko nopea vastaus tai sitten siirto paremmalle ajalle alikansioihin. Näitä on periaatteesa 3 kansiota posteille joihin täytyy a) vastata, b) jotka edellyttävät jotain tekemistä ja c) jotka ovat vain säilytettävän arvoista informaatiota ja posti siirtyy a & b kansioista c:hen sitämukaan kun ne on käsitelty. Erikseen vielä 1 kansio niille lähetetyille posteille joihin odotan aktiivista vastausta / työpyynnön toteutusta.anttinie kirjoitti:Tuli mieleeni, että kuinka porukka mahtaa hallita / käyttää sähköpostia (tehokkaimmin) ? Sähköpostia kun tulee helposti useita kymmeniä päivässä, niin kuinka jaatte kansioihin / millä logiikalla? jne. olis kiinnostava kuulla / mahd helpotusta elämään
..Ja ihan normi viestintätavoista top-posting vai bottom-posting? vai siitä välistä?
Edit: esim. http://en.wikipedia.org/wiki/Posting_styles -- jos termit tuntemattomia
Viesti Kirjoittaja JHA »
Tästähän on taitettu peistä jo nyyssien aikakaudella mutta minusta se metodi joka sopii foorumeille ei aina sovi sähköpostinvaihtoon ja päinvastoin. Foorumeiden ja meilien erona on se että täällä edelliset viestit ovat aina foorumin sisällönhallinnan tarjoamassa ja jäsennellyssä muodossa luettavana ja tarkasteltavana esillä jos haluaa viimeisen viestin jälkeen selvittää mistä oikein on kyse.mikas kirjoitti:hirveitä sokkeloita saa aikaiseksi, jos sähköpostiketju kasvaa. Eihän sitä työmatkaakaan tehdä takaperin ja peruuttaen ja välillä eteenpäin hypähtäen. (anteeksi analogiat, toinen helmasynti top-postauksen rinnalla) Tämä foorumikin olisi lukukelvoton jos harrastettaisiin top-postausta.
Ehkä näinkin.JHA kirjoitti:..minusta se metodi joka sopii foorumeille ei aina sovi sähköpostinvaihtoon ja päinvastoin..
Ymmärrän tämän, monesti tuo on tarpeen. Se viestihistoria vain on top-postaamistyylisessä ketjussa aika pöljässä muodossa siinä alla. Suurempia ongelmahan tuleekin sitten, kun käytetään kahta tai kolmea tapaa sekaisin saman viestihistorian puitteissa. Toiset top, toiset bottom, ja toiset inline. Seuraa siinä sitten viestinnän kulkua :-(. "Bottom" ja "inline" viestintä eivät ole niin pahasti ristiriidassa keskenään kuin "Top" versus muut tavat.JHA kirjoitti: Sähköposteissa taas tälläistä arkistointia ei oletusarvoisesti ole ja usein työssä on edullista se että siinä vaiheessa kun asiaan X haetaan minulta kommenttia voi nopeasti silmäillä viestinvaihdon historiasta sen mihin viitekehykseen asia oikein kuuluu.
No onhan meillä erilaisia tarpeita ja moneen käyttöön näitä viestimiä sovelletaan. Hyvä lyhyt referointi voi myös ilmaista kuinka hyvin asia on tullut ymmärrettyä. Kun sanoo asian lyhyesti ja hieman toisin sanoin voi toki paljastua myös että asiasta josta keskusteltiin ei ollut harmainta aavistusta, tai se oli täysin väärin ymmärretty.JHA kirjoitti:Referoinnissa kuitenkin hukkuu aina informaatiota vaikka sen miten tekisi ja usein on hyödyllisempää nähdä asiakkaan ensimmäisen myyntikonttorille esittämän kysymyksen sanamuodot ja etsiä sieltä asiakkaan tarvetta kuin lukea sitä mitä myyjä on arvellut asiakkaan kysyvän..
Viesti Kirjoittaja anttinie »
Pitääkin tutustua tohon GTD hommaan, kun kuulostaa järkevältä. Sivuja löysinkin, mutta onkohan jotain hyvää tiivistä pakettia jossain? Käytätkö jotain erityisiä (GTD) ohjelmia noiden hoitamiseen?JHA kirjoitti: 3 kansiota posteille joihin täytyy a) vastata, b) jotka edellyttävät jotain tekemistä ja c) jotka ovat vain säilytettävän arvoista informaatiota ja posti siirtyy a & b kansioista c:hen sitämukaan kun ne on käsitelty. Erikseen vielä 1 kansio niille lähetetyille posteille joihin odotan aktiivista vastausta / työpyynnön toteutusta.
(Ei.. en ole keksinyt tätä itse vaan jalostanut GTD:n periaatteista työtapaa itselleni)
Kansiossa c) saattaa sitten olla alikansiot merkittävimmille aktiivisille projekteille joissa enemmän sidosryhmiä tuotekehityksessä ja toimitusketjussa ja paljon samaa aihetta käsittelevää viestinvaihtoa useamman kuukauden ajanjaksolla.
Saakos nyt vielä kysyä kumpaa tai mitä postaustapaa ketjun aloittaja preferoi? Ja oliko kyselyn tulos yllätys? Ja jos saa vaatia, niin perustelut vielä käytettyyn tapaan. Eikä välttämättä pelkästään se "helppous", tai "ne muutkin" riitä.anttinie kirjoitti:Pitääkin tutustua tohon GTD hommaan, kun kuulostaa järkevältä. Sivuja löysinkin, mutta onkohan jotain hyvää tiivistä pakettia jossain? Käytätkö jotain erityisiä (GTD) ohjelmia noiden hoitamiseen?
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”