Ymmärrän itse asiassa varsin hyvin ketjun aloittajan mielipiteen. Tavasta esittää se voidaan olla montaa mieltä. Joka tapauksessa itse pidän Winampin Lite-versiosta huomattavasti enemmän kuin iTunesista. Ensimmäinen syy on se, että iTunes on kaikkine verkkokauppa yms. integraatioineen käsittämätön bloatti. Varmasti ovat käteviä mokkuloita niille, jotka niitä käyttävät, mutta itse en sellaisia musiikkisoittimeeni kaipaa. Angstini iTunesia kohtaa meni jossain vaiheessa jopa niin kovaksi, että tusasin itse Javalla MP3-soittimen, jossa oli ne ominaisuudet, joita itse tarvitsen.
Toisekseen en pidä iTunesin kirjasto-ajattelusta, koska itse säilön ämppäreitäni USB-levyllä, jonka saa tökätä milloin mihinkin laitteeseen kiinni. Käyttäminen onnistuu toki iTunesissakin USB-levyltä, mutta jotenkin Winampin simppeli soittolista miellyttää itseäni enemmän. Tottumiskysymys pitkälti, joten ainahan sitä voi totutella uuteen. Vielä en ole jaksanut.
Yleisesti ottaen iTunesissa ei raskauden (ja joidenkin "turhien") ominaisuuksien lisäksi ole vikaa. Käyttöliittymä on helppo, samoin hakutoiminnot, kunhan ensin saa järjesteltyä sinne soittolistalle jotain soitettavaa. Tämäkin ongelma totta kai poistuisi, kun kiltisti antaisi ohjelman kopioida tiedostot kirjastoonsa ja importtaisi uudet sitä mukaan kun niitä ilmantuu. Voihan se olla myös, että en vaan osaa.