Minä jo kyselin Suomi24:lla "koneistaja" nimimerkillä, mutta koska täällä ilmeisesti on jo joku koneistaja, niin olen sitten munkki.
Hieno nimimerkki, ja hieno perustelu
- Joudunko vaihtamaan laajakaista ADSL boxin (mikä lie oikea nimi), mulla on joku sininen Roadrunner 44, A-link ?
Et joudu. (Ainakaan minun ymmärtääkseni, ellei se sitten ole tietokoneessa USB-johdon kanssa, jolloin saattaa olla että joudut/kannattaa vaihtaa. Harvemmin näin kuitenkaan on)
- Jos teen kotisivuja, käsittelen kuvia ja editoin kotivideoita niin mikä imac pitäisi valita ja millä prossulla ja muistilla ? Vai joku muu kuin imac ?
Kotivideoihin voisi olla iMac hyvä, johtuen nopeammasta kovalevystä verrattuna vaikka Mac mini:iin. Kotisivuja voi tehdä millä koneella tahansa.
- Vaihtuuko Maceissa käyttöjärjestelmä yhtä usein kuin PC:ssä Windows ?
Nykyaikana useammin, noin puolentoista vuoden välein. Mutta mikään pakko ei ole vaihtaa. Yleensä vaan Apple tekee niin kiinnostavan uuden version että useimmat
haluaa vaihtaa.
- Onko Macci 2-3 vuoden päästä myös roskistavaraa kuten PC:t yleensä ?
No, omalle koneelle tulee kohta neljä vuotta ikää ja kone on yhtä hyvässä ja paremmassa kunnossa kuin alunperin. Uudempi käyttisversio on vanhaa nopeampi ja monipuolisempi. Lisäksi olen hankkinut lisää muistia jolloin kone on nopeutunut siitä mitä se alunperin oli. Saan siis elantoni tämän koneen kautta välillisesti.
- Minkänäköisiä on iMacin keskusyksiköt kun ei missään näy kuvia, näkyy pelkkä näytön kuva ?
iMacin keskusyksikkö on siellä näytön sisällä. MItään muuta (rumaa) pömpeliä ei tule.
- Kaverini on lähetellyt minulle Macillä tehtyjä JPG-kuvia, jota minä en ole saanut PC:lläni auki. Mistä se johtuu ja onko kuinka yleistä ? Joku kuvankäsittely ymmärtää, joku ei.
Teoriassa voi johtua siitä että kuvassa ei ole ollut .jpg päätettä tiedostonimessä. Tämä oli ainakin vanhemmissa Mac-käyttiksissä yleinen juttu ja silloin PC ei hokaa että kyseessä on kuva. Muuten en osaa sanoa koska en PC:tä tai Windowsia tunne. Joskus, mutat harvoin kuva saattaa mennä "rikki" netin kautta lähetettynä. Tiedä sitten mistä johtuu.