Repe Ruutikallo kirjoitti:Jumalan kolmiyhteys on varmasti vaikea ymmärtää, sillä se on esimerkiksi maailman puolelletoista miljardille muslimille täysin käsittämätön asia.
Yksi syvä totuus on se, että mikään asia ei muutu sen todemmaksi vaikka siihen uskoisi kuinka hillittömästi. Muslimifundikset uskovat tekevänsä Jumalalle otollisia tekoja räjäyttämällä habituksiaan vääräuskoisten joukossa, minä taas uskon että he ovat niin väärässä kuin väärässä kukaan olla voi. He itse uskovat asiaansa ilman epäilyksen häivääkään ja todistavat uskonsa täysin aukottomasti antamalla oman henkensä niiden vääräuskoisten mukana. He ovat ehdottoman varmoja, että heidän spirittinsä lentää suoraan paratiisiin samalla kun vääräuskoiset sinkoutuvat tuliselle puolelle.
On rohkeaa väittää että tällainen meille useimmille käsittämättömän vahva jumalausko olisi hanurista, mutta niinpä vain me kaikki homppulaiset lienemme suunnilleen tätä mieltä.
Käytännössä kaikki maailman kansat ovat sitä mieltä että se uskonto tai maailmanselitys johon he ovat syntyneet ja yhteisöltään perineet on paras ja oikein. Kun tätä asetelmaa ajattelee edes viisi sekuntia, huomaa sen täydellisen järjettömyyden.
Tähän se ehkä jokaisen kohdalla jää. Usko on järjetön juttu, eihän sitä uskoksi muuten sanottaisikaan. Mutta edelleen se suurin ero Kristinuskon ja kaikkien muiden uskontojen välillä on, että jokaisessa muussa uskonnossa sinun on itse ansaittava pelastus, etkä voi koskaan olla varma pelastumisestasi. Kristinuskossa usko on lahja. Ja tämän voi koetella! Sen voi kokea! Uskon lahjana ihminen saa kokemuksen sisimpäänsä, että hänet on pelastettu. Sitä kutsutaan pelastusvarmuudeksi.
Muslimit rukoilevat varmasti ihan samaa Jumalaa kuin Kristittykin, mutta he eivät koskaan pääse läheiseen yhteyteen Hänen kanssaan, koska heiltä puuttuu yhteys - Jumalan oman pojan sovitus. Raamattu sanoo: "
Ei kukaan muu voi pelastaa kuin hän. Mitään muuta nimeä, joka meidät pelastaisi, ei ole ihmisille annettu koko taivaankannen alla." Apostolien teoissa sanotaan näin, ja siinä tarkoitetaan Jeesusta.
Edelleen uskoa ei löydy järkeilemällä, eikä sitä löydä ihmisen viisaudella. Raamattu sanoo:
"
Jumala on kyllä osoittanut viisautensa, mutta kun maailma ei omassa viisaudessaan oppinut tuntemaan Jumalaa, Jumala katsoi hyväksi julistaa hulluutta ja näin pelastaa ne, jotka uskovat."
Näin ollen:
"
Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima"
Ja edelleen:
"
Ihminen ei luonnostaan ota vastaan Jumalan Hengen puhetta, sillä se on hänen mielestään hulluutta. Hän ei pysty tajuamaan sitä, koska sitä on tutkittava Hengen avulla."
Ja myös:
"
Tämän maailman viisaus on näet Jumalan silmissä hulluutta. Onhan kirjoitettu: -- Hän vangitsee viisaat heidän omaan viekkauteensa."
Kyllä Jumala on myös suvereeni. Ei Jumala koskaan mahdu meidän tekemiin pulloihin tai purkkeihin tai määritelmiimme. Kyllä hän on, kuten Repe sanoi, suuri paljon suurempi!
amanita kirjoitti:Näiden asioiden edessä on pakko unohtaa järki ja siirtyä sille "uskon" alueelle. Muuta mahdolisuutta ei ole.
Ihan vain lapsuuskodin perua saatan silloin tällöin ristiä käteni toivoakseni jotakin hyvää jollekin taholle, voimia jonnekin, itsellenikin. Iltarukouskin on useinmiten tullut toimitettua ennen uneen vaipumista. Kun näin on tehnyt, tuntuu oikealta, hyvältä. Järkeä ei siinä ole lainkaan kulutettu.
Juuri tätä se on: Uskoa, joka myös koetaan kokemuksena! Usko on myös etsimistä ja ojentautumista Jumalaa kohti, koska me emme häntä opi tuntemaan tässä ajassa koskaan täydellisesti. Hän kyllä opastaa meidät tielle ja pitää siinä ja kunkin tie on omanlaisensa! Olennaista on, että itse ojentautuu, kurottaa Jumalan suuntaan. Ei siihen tarvitse kaverin mielipidettä, sitä voi ihan itse kurottaa ja koettaa. Raamattu kertoo lopun.