Kirkkokunnat?Riina kirjoitti: Okei, ehkä tavallaan tiesinkin mut sekoitin uskontokunnat ja lahkot (vai miksikä niitä kutsutaan?)

Viesti Kirjoittaja Erño »
On se eläminen helppoa kun kaikki löytyy netistä 8) Harmi vaan, ettei kaikkea osaa soveltaa.wanders kirjoitti:Pakko paljastaa, tarkistin sen äsken Wikipediasta...Riina kirjoitti:Niin tietenkin, mä nukuin kaikki uskonnon tunnitwanders kirjoitti:
Kirkkokunnat?
Viesti Kirjoittaja Wespa »
Sama.kallekilponen kirjoitti:EvLut noin papereiden mukaan, mutta vain koska ei ole tullut erottua kirkosta.
Joten valitisin "en usko".
Viesti Kirjoittaja Maza »
Kristityt-kohdan olisi tietysti voinut jakaa edes karkeasti luterilaisiin, ortodokseihin ja katolilaisiin. Mitäs sitä enää itkemään, maito on jo maassa.Teppo Tulppu kirjoitti:Ööö, ortodoksitko ei ole kristittyjä?Riina kirjoitti:Sieltähän puuttuu ortodoksit
Viesti Kirjoittaja Macpoika »
Sinne mahtuu vain kymmenen (10) kohtaa, joten otin sitten noin. Voihan joku tehdä äänestyksen ortodokseista, katolisista ja protestanttisista.Maza kirjoitti:Kristityt-kohdan olisi tietysti voinut jakaa edes karkeasti luterilaisiin, ortodokseihin ja katolilaisiin. Mitäs sitä enää itkemään, maito on jo maassa.Teppo Tulppu kirjoitti:Ööö, ortodoksitko ei ole kristittyjä?Riina kirjoitti:Sieltähän puuttuu ortodoksit
Viesti Kirjoittaja marc »
"En usko" sopii myös minulle. Ja se eroaminen on nykyään hyvin helppoa.kallekilponen kirjoitti:EvLut noin papereiden mukaan, mutta vain koska ei ole tullut erottua kirkosta.
Viesti Kirjoittaja MarQ »
mie jäin nyt koukkuun ja jankkaamaan tätä, mut ei voi mitään. luetun ymmärtäminen, kun tuntuu olevan nykyään ihmisille jotenkin vaikeeta.kallekilponen kirjoitti:EvLut noin papereiden mukaan, mutta vain koska ei ole tullut erottua kirkosta.
Viesti Kirjoittaja Teppo Tulppu »
Mutta miksi uskontokuntaan kuulumiselle vaihtoehtona on "en usko"? Siinä pitäisi olla "en mihinkään".MarQ kirjoitti:kysymys: -mihin uskontokuntaan kuulut?
etkössie kalle kuulu ev.lut? eihän tossa uskosta kysytty, vaan uskontokuntaan kuulumisesta.
Luetun ymmärtäminen voi olla vaikeaa jos luettava on ristiriitainen.MarQ kirjoitti:mie jäin nyt koukkuun ja jankkaamaan tätä, mut ei voi mitään. luetun ymmärtäminen, kun tuntuu olevan nykyään ihmisille jotenkin vaikeeta.
Viesti Kirjoittaja Raru »
Ei ole.Macchiavelle kirjoitti:Ateismikin on tavallaan uskonto koska siinä on käsitys jumalasta jota ei ole olemassa.
Niinkö koulussa sanottiin. Isolla ässällä voi olla tekemistä satanismissa tai sitten ei ole.
Satanismillahan ei sitten ole mitään tekemistä saakutti kanssa..
Viesti Kirjoittaja Macpoika »
Sen tietää vain mode, joka sen sinne tunki.Teppo Tulppu kirjoitti:Mutta miksi uskontokuntaan kuulumiselle vaihtoehtona on "en usko"?
Sellaista minä sinne modelta pyysinkin.Teppo Tulppu kirjoitti:Siinä pitäisi olla "en mihinkään".
Viesti Kirjoittaja Galangal »
Itse asiassa "moden sinne tunkema" vaihtoehto on varsin hyvä. Lähetyssaarnaajamme ei tullut lainkaan ajatelleeksi, että voisi olla ihmisiä, joiden ajatteluun mikään uskonnollinen usko tai ajattelu ei kuulu lainkaan.grafiitti kirjoitti:Nyt uskon.
Viesti Kirjoittaja MarQ »
tää oli just se pointti, mitä yritin aikasemmin tuoda esiin.grafiitti kirjoitti:Huomasin, että olen vastannut väärin. Tässähän taidetaan kysyä, kuuluuko johonkin seurakuntaan, eikä siinä ole uskolla mitään osuutta. Pelkkää saamattomuuttani maksan yhä kirkollisveroa evl-seurakunnalle, mikä myöskin on aika uskomatonta. Nyt repesi ihokas.
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Viesti Kirjoittaja Toivonen »
Olen ateisti ja minulla on asiasta paljonkin mielipiteitä ja voisin keskustella pitkäänkin asiasta.Mikael K. kirjoitti:Näin teologian opiskelijana ja ev. lut. kirkkoon kuuluvana minua kiinnostaisi tietää mikä on vaikuttanut teidän valintoihinne kuulumisesta johonkin mainituista ryhmistä tai niistä joita ei ole mainittu. Saako tällaisesta keskustelua aikaan? Aloitukseksi minä voisin kertoa, että koen kirkon sanoman koskettavan itseäni (evankeliumi, sana ja sakramentit) ja tämä on olennainen syy siihen miksi kuulun kirkkoon. Mitä syitä teillä muilla on siihen miten te ajattelette ja toimitte?
Saattaa olla. Minua asia nyt sattuu vain kiinnostamaan opiskeluiden vuoksi. Olisiko niin, että tuon äänestyksen tarkoituksena oli herättää keskustelua vai vain hahmottaa sitä miten kukin ajattelee?Toivonen kirjoitti:Olen ateisti ja minulla on asiasta paljonkin mielipiteitä ja voisin keskustella pitkäänkin asiasta.Mikael K. kirjoitti:Näin teologian opiskelijana ja ev. lut. kirkkoon kuuluvana minua kiinnostaisi tietää mikä on vaikuttanut teidän valintoihinne kuulumisesta johonkin mainituista ryhmistä tai niistä joita ei ole mainittu. Saako tällaisesta keskustelua aikaan? Aloitukseksi minä voisin kertoa, että koen kirkon sanoman koskettavan itseäni (evankeliumi, sana ja sakramentit) ja tämä on olennainen syy siihen miksi kuulun kirkkoon. Mitä syitä teillä muilla on siihen miten te ajattelette ja toimitte?
Tässä ketjussa kyseltiin kuitenkin vain "Mihin uskontokuntaan kuulut?".
Macintosh foorumi voi olla muutenkin hieman väärä paikka tämän aiheiselle keskustelulle. Vai?
Viesti Kirjoittaja Toivonen »
Ehkäpä sun kannattaisi avata uusi topikki aiheesta.Mikael K. kirjoitti:Saattaa olla. Minua asia nyt sattuu vain kiinnostamaan opiskeluiden vuoksi. Olisiko niin, että tuon äänestyksen tarkoituksena oli herättää keskustelua vai vain hahmottaa sitä miten kukin ajattelee?
Tänään laiskottaa niin paljon, että tuskin jaksata avata. Noh, se oli vain ajatus.Toivonen kirjoitti:Ehkäpä sun kannattaisi avata uusi topikki aiheesta.Mikael K. kirjoitti:Saattaa olla. Minua asia nyt sattuu vain kiinnostamaan opiskeluiden vuoksi. Olisiko niin, että tuon äänestyksen tarkoituksena oli herättää keskustelua vai vain hahmottaa sitä miten kukin ajattelee?