Mulla on iMac 20'' ja i Gt muistia. Yritän parhaillani taittaa yhtä lehteä Indesign CS2:lla ja kone on sen kanssa jostain syystä mahdottoman tahmea.
Onko Indesign miten raskas tälle iMacille; mulla on useimmiten myös Firefox auki ja TVkin kun on ajastettuja nauhoituksia (2 viritintä). Ja samalla olis kätevää pitää Photoshopkin auki. Työtä vauhdittamassa on usein iTunes. Mistä päästä pitäis karsia; mitkä ohjelmat on niitä isoimpia tehosyöppöjä iMacilla?
iMac-resurssit ja Indesign CS2
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
10 viestiä
• Sivu 1/1
-
iMac-resurssit ja Indesign CS2
Viesti Kirjoittaja Sinnis »
-
Viesti Kirjoittaja wanders »
2 TV-viritintä? Siis 2 pulikkaa ja/tai muuta fyysistä vastaanotinta?
Lähtisin kyllä karsimaan ainakin noista. Itsellä iMac G5 1 Gt työmuistilla ja kyllä tällä hommia tekee, mutta kannattaa Adoben ohjelmia käyttäessä sulkea kyllä ne jotka eivät kuulu työntekoon (okei, iTunes voi olla soimassa ja Mail ja Safari, mutta siinä on jo maksimi).
Lähtisin kyllä karsimaan ainakin noista. Itsellä iMac G5 1 Gt työmuistilla ja kyllä tällä hommia tekee, mutta kannattaa Adoben ohjelmia käyttäessä sulkea kyllä ne jotka eivät kuulu työntekoon (okei, iTunes voi olla soimassa ja Mail ja Safari, mutta siinä on jo maksimi).
---
-
-
Re: iMac-resurssit ja Indesign CS2
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Onko kyseessä Intel-prosessorinen kone vai G5-prosessorinen kone? Jos uudempaa Intel-mallia, niin silloin sinulla on muistia aivan liian vähän. 2 gigaa minimi.Sinnis kirjoitti:Mulla on iMac 20''
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Meitä paremman vastauksen saat Järjestelmänvalvonta-ohjelmalta. Sillä näet paljonko kukin ohjelma vie oikeaa muistia, virtuaalimuistia, käyttää prossutehoa... Mitä enemmän esimerkiksi virtuaalimuistia on varattuna, sitä enemmän kone joutuu tekemään työtä muistien kanssa ja sen kyllä kuulee iMacin ylimääräisenä puhinana (ainakin mun G5:sessa).Sinnis kirjoitti:Mä tarkoitin kahdella virittimellä sellaista TV-duo-viritintä, jolla voi nauhoittaa samanaikaisesti kahta asemaa. Ja onhan mulla sitten oletusarvoisesti tuo Skypekin aina päällä; vieköhän se resursseja silloinkin, kun on vaan taustalla?
Suosittelisin vaan sammuttelemaan ne ylimääräiset ohjelmat, kokeilemaan työskentelyä sen jälkeen ja jos homma ei parane, niin sitten miettimään esim. muistin lisäämistä.
Miten widgetit? Jokainen käynnistetty widget (vaikkei olisi käynnissä, mutta ns. käynnistettynä) kuluttaa virtuaalimuistia. Ja onhan kiintolevyllä riittävästi tyhjää (vähintään 10 Gt)?
---
-
-
En ole noita Intel-koneita käyttänyt, mutta käyttöohjeesta löytyy kuvitetut ohjeet muistin lisäämiseksi. Tarvitaan varmaan ruuvimeisseli, avataan takapaneli, asennetaan muistit ja laitetaan takaisin kiinni.
Joudut ilmeisesti ottamaan alkuperäisen/t muistin/t pois ja asentamaan uudet. Eli sinulle jäänee ne vanhat muistit vaikka myytäväksi. Suosittelen laittamaan 2 Gt (3 on ilmeisesti maksimi).
Joudut ilmeisesti ottamaan alkuperäisen/t muistin/t pois ja asentamaan uudet. Eli sinulle jäänee ne vanhat muistit vaikka myytäväksi. Suosittelen laittamaan 2 Gt (3 on ilmeisesti maksimi).
---
-
-
Viesti Kirjoittaja kamina »
Muistin lisääminen Intel i-mäkkiin oli aika helppo operaatio. Näytön pohjalla on kahdella ruuvilla kiinni semmonen ritilä, joka irrotetaan. Sen alta löytyy pari salpaa jotka vetävät vanhat muistit pois. Uudet tilalle smoin päin, ja painetaan pohjaan asti. Sen jälkeen salvat kiinni ja varmistat että toimii.
Itse olen huomannut että kaikki noi vanhemmat softat joista ei ole universaaleja (Intel prossuille optimoituja) versioita ulkona vievät reilusti enemmän muistia. Itselläni Photoshop CS2 tökki 1GB muistilla suhteellisen pienilläkin kuvilla, 2GB pävityksen jälkeen toimii paremmin.
Järkevintä kuitenkin katsoa ihan itse että kuinka paljon sitä muistia on käytössä, eli avaat "activity monitor" ohjelman -> "System memory" ja seurailet mitä piirakalle tapahtuu kun avaat sen softan.
Itse olen huomannut että kaikki noi vanhemmat softat joista ei ole universaaleja (Intel prossuille optimoituja) versioita ulkona vievät reilusti enemmän muistia. Itselläni Photoshop CS2 tökki 1GB muistilla suhteellisen pienilläkin kuvilla, 2GB pävityksen jälkeen toimii paremmin.
Järkevintä kuitenkin katsoa ihan itse että kuinka paljon sitä muistia on käytössä, eli avaat "activity monitor" ohjelman -> "System memory" ja seurailet mitä piirakalle tapahtuu kun avaat sen softan.
-
10 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka