Uudesta juna-ajasta lähtien VR:n touhu on mennyt niin pahaksi, että minun on pitänyt lähteä tuntia aikaisemmalla junalla ehtiäkseni. Kun ne junat ei kertakaikkiaan pysy ajoissa. Loma/huvimatkoilla 30 minuutin viivästys ei missään tunnu, mutta työn (ja jatkoyhteyksien) ollessa kyseessä ei kovin montaa kertaa kuukaudessa viitsisi uudelleenohjelmoida 7 ihmisen aikatauluja VR:n töppäilyjen takia.
Ja nyt katkesi kamelin sellkä kertakaikkisesti. VR:n toimitusjohtaja Henri Kuitunen kertoo tämän päivän hesarissa, että junat pysyvät aikataulussa vasta ensi talvena! Kerrassaan uskomatonta!
Kuitunen sanoo:
Ei kai rataverkon kuormitus voi tulla VR:lle yllätyksenä? Jotenkin kävi mielessä, että VR:n pitäisi itse osata mitoittaa uusi juna-aika sen mukaan että kaikki junat mahtuvat radalle. Ei uusi juna-aika ole mikään luonnonilmiö mikä vain eräänä tiistaina alkoi vaikuttaa.Kun syyskuun alusta käynnistettiin uusi juna-aika ja lisättiin junien määrää, se pienensi rataverkon pelivaroja. Tämä näkyy nyt kaikessa meidän toiminnassamme.
Onhan tämä VR:n ylimieliseen "Asiakkaat ovat liian vaativia-" henkiseen asenteeseen parannusta, mutta silti...
Voisiko VR harkita vaikkapa kymmenen prosentin alennusta kaikkiin lippuhintoihin, jos kerran pääjohtajakin toteaa että myytävä tuote (junalippu) on susi, eikä vastaa sitä mitä sen pitäisi olla.
No, minä ratkaisen tilanteen ostamalla oman auton. Mitään en vihaa niin paljon kuin autolla ajamista mutta jos VR:n luotettavuus on tällä tasolla niin vaihtoehtojakaan ei jää.