Hyvä ketju. Kiitos Barcoder hyvistä ja selkeistä selityksistä ja esimerkeistä. Jotenkin loksahti paikoilleen nyt käännös.barcoder kirjoitti: Ei tietenkään jos et säädä kuvaa. AdobeRGBn käyttämisen idea on siinä, että jos haluat potkaista värikylläisyyttä lisää niin sRGB.ssä pelivaraa ei ole, AdobeRGBssä on. CMYK-arvoihin ei kannata liikaa tuijottaa, muunnostaulukot, joilla RGB>CMYK muunnos tehdään ovat aika monimutkaisia, eikä muunnoksen logiikka ole aina kovin lineaarinen.
mystinen värierottelu
-
- Viestit: 118
- Liittynyt: 11.12.2004 klo 12.44
Viesti Kirjoittaja laika »
-
- Viestit: 201
- Liittynyt: 6.9.2006 klo 21.34
-
- Viestit: 4384
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 10.52
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Onpa hyödyllinen keskustelu. Juuri tätä ajoin takaa, "vahinko" on jo tapahtunut kamerassa jos profiili on sRGB, eikä se laajene automaattisesti kun kääntää sen Adobe RGB:ksi. Joten, kuva kannattaa kääntää sRGBstä CMYKiksi ellei aio säätää sitä Adobe RGB-tilassa.barcoder kirjoitti:Ei tietenkään jos et säädä kuvaa. AdobeRGBn käyttämisen idea on siinä, että jos haluat potkaista värikylläisyyttä lisää niin sRGB.ssä pelivaraa ei ole, AdobeRGBssä on. CMYK-arvoihin ei kannata liikaa tuijottaa, muunnostaulukot, joilla RGB>CMYK muunnos tehdään ovat aika monimutkaisia, eikä muunnoksen logiikka ole aina kovin lineaarinen.Troubleman kirjoitti:Kokeilinpa tuossa tehdä 2 kuvaa, toinen sRGB ja toinen AdobeRGB, kumpaankin sama 255,0,0 punainen väri...
---eli ainakaan suppean testini perusteella välikäännöksestä AdobeRGB-muotoon ei ole mitään hyötyä. (?)
-
- Viestit: 1727
- Liittynyt: 16.8.2005 klo 19.30
Viesti Kirjoittaja barcoder »
Näin on. Tosin harvoinpa olen törmännyt niin hyvin otettuun sRGB-kuvaan, että olisin halunnut päästä sen painotuotteeseen säätämättä sitä lainkaan...eskofot kirjoitti: "vahinko" on jo tapahtunut kamerassa jos profiili on sRGB, eikä se laajene automaattisesti kun kääntää sen Adobe RGB:ksi. Joten, kuva kannattaa kääntää sRGBstä CMYKiksi ellei aio säätää sitä Adobe RGB-tilassa.
http://www.docendo.fi/?p=company&sp=writer&wrid=199
-
- Viestit: 18040
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.12
- Paikkakunta: Tampere
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Jotat keskustelu jatkuisi Niin katsokaas nyt tuota kuvaa mikä on tuossa linkin takana. Sarjakuvajärjestyksessä:eskofot kirjoitti:Onpa hyödyllinen keskustelu. Juuri tätä ajoin takaa, "vahinko" on jo tapahtunut kamerassa jos profiili on sRGB, eikä se laajene automaattisesti kun kääntää sen Adobe RGB:ksi. Joten, kuva kannattaa kääntää sRGBstä CMYKiksi ellei aio säätää sitä Adobe RGB-tilassa.barcoder kirjoitti:Ei tietenkään jos et säädä kuvaa. AdobeRGBn käyttämisen idea on siinä, että jos haluat potkaista värikylläisyyttä lisää niin sRGB.ssä pelivaraa ei ole, AdobeRGBssä on. CMYK-arvoihin ei kannata liikaa tuijottaa, muunnostaulukot, joilla RGB>CMYK muunnos tehdään ovat aika monimutkaisia, eikä muunnoksen logiikka ole aina kovin lineaarinen.Troubleman kirjoitti:Kokeilinpa tuossa tehdä 2 kuvaa, toinen sRGB ja toinen AdobeRGB, kumpaankin sama 255,0,0 punainen väri...
---eli ainakaan suppean testini perusteella välikäännöksestä AdobeRGB-muotoon ei ole mitään hyötyä. (?)
Ylhäällä vasemmalla alkuperäinen kamerasta tullut sRGB profiilin sis. kuva.
Oikealla ylhäällä kameran sRGB:hen ASSIGNATTU AdobeRGB profiili Photarissa
Vasemalla alhaalla alkuperäisestä sRGB kuvasta tehty CMYK
Oikealla alhaalla AdobeRGB:hen assignattu kuva muutetaan CMYK kuvaksi samoin asetuksin kuin edellinen.
Minusta sRGB->AdobeRGB->CMYK tuottaa kauneimmat värit. Mitään säätöjä kuviin ei ole tehty.
http://kylpyamme.pp.fi/images/gallery/p ... ture52.jpg
-
- Viestit: 942
- Liittynyt: 12.9.2004 klo 21.47
- Paikkakunta: Espoo
Viesti Kirjoittaja BlueTide »
Kameran sensori kvantisoi sisääntulevan valon aallonpituuden perusteella kullekin pikselille arvon. Tämä arvo määräytyy väriavaruuden A rajoista. A siis määrää mikä on "punainen" arvoltaan 255, ja vastaavasti vihreälle ja siniselle.
Kuvitellaan, että olemme saaneet kameralta puhtaan gradientin, vaikkapa punaisesta. Täten kuvaan tulevat arvot 0-255, joista suurin esittää nyt A:n maksimi aallonpituutta.
Joss kuva konvertoidaan (eli sille lasketaan uudet arvot) avaruuteen B, seuraa, että menetämme tietoa. Riippuen erotuksesta B-A tämä voi olla enemmän tai vähemmän merkitsevää, mutta näin tapahtuu joka tapauksessa huomioiden alkuoletukset. Olettaen, että B:n punainen on kaksi kertaa punaisempaa kuin A (sekopäinen oletus, mutta keskustelun vuoksi), seuraa, että tuo gradientti joudutaan runnomaan välille 0-127 koska yli jäävä osa täytyy varata vielä "punaisemmalle."
Näin ollen on selvää, että kuvan säätömahdollisuudet B:ssä ovat pienemmät kuin mitä ne olisivat A:ssa, mutta tarvittaessa voimme tehdä punaisesta punaisempaa. Olisi edullisempaa vain vaihtaa määritelty väriavaruus (assign). Tämän seurauksena värit menisivät päin p:tä kuvaa katsottaessa ilman käsittelyä B:ssä, mutta säätövara pysyisi entisellään.
CMYK muunnos kaikkinensa tähdään sitten avaruudesta A tai B, maun mukaan mutta huomioiden mahdolliset rajoitukset (jotka lienevät itsestään selvät).
Uh, tulipa teoreettista puppua. Korjatkaa, jos tuolla on mokia, tähän aikaan illasta ei vältsysti järki enää juokse.
-
- Viestit: 7130
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Eli Adobe RGB:n käppyrä -> Convert to profile profiilii Euroscale Coated muuttaa pikselit samankaltaiseen "kuvioon".
Assign profile taas muuttaa väriavaruuden parametrit pikselit mitkälie absoluuttisesti matemaattisesti samoille sijoilleen. Gamutin rajat tulee vastaan eli vituralleen menee vätit.
En itse asiassa ole keksinyt mitään käyttöä Assign profile komenolle paitsi profiilittomien kuvien varustaminen Adobe RGBllä, onko joku muu?
EDIT. Toisella kotimaisella: Assigning a profile to a file leaves the data unchanged but does change the interpretation of the color. Converting to a profile changes the image data - translating from one color language to another. Ideally, the image will not change visually after the profile conversion. In the real world, there will often be some change, particularly when converting to a printer profile. If the destination color space is smaller than the source, something has to give. Choosing different rendering intents gives some level of control over how this conversion takes place.
/Ethan Hansen
http://www.drycreekphoto.com/
-
- Viestit: 18040
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.12
- Paikkakunta: Tampere
-
- Viestit: 4295
- Liittynyt: 6.10.2004 klo 22.42
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Jos nyt jankkaan tästä. Jos ajatellaan että tehdään:barcoder kirjoitti:Kyllä kuva pehmenee pienennettäessä, siitä häviää informaatiota. Jos sinulla on alunperin kuvassa 3000pikseliä leveyssuunnassa ja pienennät sen niin että jäljelle jää 300 pikseliä, niin olet hävittänyt 90% kuvan informaatiosta. Samalla tietyt pienistä yksityiskohdista muosdostuneet osat ovat pehmentyneet (varsinkin bicubic algoritmilla, joka pyrkii poistamaan pikseleitä hallitusti tutkimalla minkälaisia pikseleitä kunkin poistettavan pikselin ympärillä on) Näinollen esim. ohuet terävät linjat antialiaisoituvat pienentämisen yhteydessä. UnsharpMaskin avulla pyritään hakemaan näitä kirkkauserolinjoja ja terävöimään niiden kontrastia, jolloin niitä saadaan terävämmiksi.
1. duuni tuplaisolla kuvalla ja skaalataan se indyssä puoleen kokoon eli efektiivisesti 600 dpi. Kun tästä generoidaan PDF niin indy/distiller skaalaa kuitenkin kuvan resoluutioon 300 dpi.
2. skaalataan se tuplaiso kuva fotarissa valmiiksi 300 dpi ja viedään taittoon 1:1 koossa. Generoidaan PDF, kuva ei skaalaudu.
Jos molemmissa kuvissa on sama terävöinti niin totta mooseksessa 1 on pehmeämpi. Jos ykköseen laitetaan tuplaterävointi, niin lopputulos pitäisi näyttää ihan samalta. Eli uskoisinpa että tuo pieneksi skaalatun kuvan pehmeneminen johtuu ainoastaan liian vähäisestä terävöinnista.
Jos jutun tulostaa suoraan taitto-ohjelmasta, niin silloin voi eroa näkyä enemmänkin eli RIPin tekemä kuvan skaalaus tai konvertointi 1-bit moodiin voi erotakin ylläkuvatusta.
-
- Viestit: 1727
- Liittynyt: 16.8.2005 klo 19.30
Viesti Kirjoittaja barcoder »
Juuri näin... whats the point? Eli kuva kannattaa pienentää oikeaan kokoon ja terävöidä photoshopissa. Jos kuvan pienentää indyssä jää tervöinti tekemättä kun kuva skaalautuu pdf:ää tehtäessä. Tuloksena pehmeämpi kuva.Fixx kirjoitti: Jos nyt jankkaan tästä. Jos ajatellaan että tehdään:
1. duuni tuplaisolla kuvalla ja skaalataan se indyssä puoleen kokoon eli efektiivisesti 600 dpi. Kun tästä generoidaan PDF niin indy/distiller skaalaa kuitenkin kuvan resoluutioon 300 dpi.
2. skaalataan se tuplaiso kuva fotarissa valmiiksi 300 dpi ja viedään taittoon 1:1 koossa. Generoidaan PDF, kuva ei skaalaudu.
Jos molemmissa kuvissa on sama terävöinti niin totta mooseksessa 1 on pehmeämpi. Jos ykköseen laitetaan tuplaterävointi, niin lopputulos pitäisi näyttää ihan samalta. Eli uskoisinpa että tuo pieneksi skaalatun kuvan pehmeneminen johtuu ainoastaan liian vähäisestä terävöinnista.
Jos jutun tulostaa suoraan taitto-ohjelmasta, niin silloin voi eroa näkyä enemmänkin eli RIPin tekemä kuvan skaalaus tai konvertointi 1-bit moodiin voi erotakin ylläkuvatusta.
http://www.docendo.fi/?p=company&sp=writer&wrid=199
-
- Viestit: 18040
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.12
- Paikkakunta: Tampere
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Joo ja kun Indy osaisi kertoa Photoshopille suoraan jotenkin sen koon kuinka paljon skaalata...barcoder kirjoitti:Eli kuva kannattaa pienentää oikeaan kokoon ja terävöidä photoshopissa. Jos kuvan pienentää indyssä jää tervöinti tekemättä kun kuva skaalautuu pdf:ää tehtäessä. Tuloksena pehmeämpi kuva.
-
- Viestit: 4384
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 10.52
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Jaha, nyt selkeni tämäkin.PKivireki kirjoitti:Toisella kotimaisella: Assigning a profile to a file leaves the data unchanged but does change the interpretation of the color. Converting to a profile changes the image data - translating from one color language to another./
Niin, voisko joku selittää miksi tuossa aRGB-CMYK on erilainen kuin sRGB-CMYK vaikka kuvia ei ole säädetty manuaalisesti?Jamac kirjoitti:Onko kukaan vielä osaavainen kommentoimaan tuota mun kuvasarjaa, se kun selittää sitä mitä mää sössötin aiheesta tuolla aiemmin? En viikkotolkulla viittis pitää netissä tota kun se on asiakkaan ottama kuva... [:#]
-
- Viestit: 1727
- Liittynyt: 16.8.2005 klo 19.30
Viesti Kirjoittaja barcoder »
Profiilittomien kuvien varustaminen sRGB-profiililla (jos ne ovat olleet sRGB kuvia siinä vaiheessa kun profiili on jätetty pois)PKivireki kirjoitti:En itse asiassa ole keksinyt mitään käyttöä Assign profile komenolle paitsi profiilittomien kuvien varustaminen Adobe RGBllä, onko joku muu?
AdobeRGB kuvien assignaaminen sRGB kuviksi jos kuvissa on runsaasti saturaatiota, iho esim. liian punainen, jokin muu väri ylikorostunut, "väärä" assignaaminen sammuttaa värejä joskus aika toimivasti
Profiilin arpominen profiilittomiin CMYK-kuviin.
http://www.docendo.fi/?p=company&sp=writer&wrid=199
-
- Viestit: 1727
- Liittynyt: 16.8.2005 klo 19.30
Viesti Kirjoittaja barcoder »
Mä teen itse nykyään niin että pudottelen kuvat taittoon ihan käsittelemättöminä, siinä koossa kun ovat tulleet minulle, eli usein aivan liian suurina. Sitten kun kuvat ovat paikallaan, valitsen kuvan valkoisella nuolella, jolloin kuvan koko prosentteina näkyy ohjauspaletissa. Tämän jälkeen heitän kuvan photosoppiin Edit Link -toiminnolla (löytyy Links-ikkunan alareunasta, jos sitä käyttää usein, sille kannattaa tehdä näppäinoikotie). Kuva siirtyy photosoppiin, jossa säädän kuvan ja pienennän sen juuri sillä prosentilla joka indyn ohjauspaletissa näkyi, terävöin ja painan omppu+S. Suljen kuvan ja palaan indyyn, säädetty&pienennetty&terävöity kuva napsahtaa automaattisesti vanhan tilalle. Mitään uusia linkityksiä ei tarvita.Jamac kirjoitti:Joo ja kun Indy osaisi kertoa Photoshopille suoraan jotenkin sen koon kuinka paljon skaalata...barcoder kirjoitti:Eli kuva kannattaa pienentää oikeaan kokoon ja terävöidä photoshopissa. Jos kuvan pienentää indyssä jää tervöinti tekemättä kun kuva skaalautuu pdf:ää tehtäessä. Tuloksena pehmeämpi kuva.
Ihan superkäteväähän olis jos tuo prosenttiarvo siirtyis jotenkin sen kuvan mukana Edit Linksiä käytettäessä, niin että PHS osais tarjota sitä defaulttina....
http://www.docendo.fi/?p=company&sp=writer&wrid=199
-
- Viestit: 1086
- Liittynyt: 6.4.2005 klo 17.56
Viesti Kirjoittaja Galangal »
Jos lähetän painoon jotain esim. pienen väribrosyyrin PDF-tiedostona, joka on vain pantu kokoon RGB-kuvista ilman mitään painoprosessiin liittyviä tietoja ja taitoja, meneekö kaikki pieleen? Minun tapauksessani ei ole suurtakaan väliä sillä, ovatko värit juuri jotain, koska en pysty kuitenkaan kontrolloimaan niitä siellä alkupäässä (ovat lähinnä 3D-rendeerauksia).
Jos nyt vielä oletetaan, että olen valinnut edes jotenkin soveliaat ColorSync-profiilit (siis koneiden mukana tulleet) ja tulostusjälki on halvalla värilaserilla värien suhteen riittävä, tuleeko painosta edes jotensakin samanlaista?
-
- Viestit: 1727
- Liittynyt: 16.8.2005 klo 19.30
Viesti Kirjoittaja barcoder »
Ehkä tulee ehkä ei? Veikkaisin kuitenkin että jos pienet heitot eivät haittaa ja olet sopinut painon kanssa että he hoitavat värierottelun pdf:lle joko acrobatissa tai RIPissä niin mitään isompaa ongelmaa ei synny. Joku värisävy voi olla vähän eri kuin omissa printeissäsi....Galangal kirjoitti:Olisikohan tämä oikea ketju oikein tyhmälle kysymykselle...
Jos lähetän painoon jotain esim. pienen väribrosyyrin PDF-tiedostona, joka on vain pantu kokoon RGB-kuvista ilman mitään painoprosessiin liittyviä tietoja ja taitoja, meneekö kaikki pieleen? Minun tapauksessani ei ole suurtakaan väliä sillä, ovatko värit juuri jotain, koska en pysty kuitenkaan kontrolloimaan niitä siellä alkupäässä (ovat lähinnä 3D-rendeerauksia).
Jos nyt vielä oletetaan, että olen valinnut edes jotenkin soveliaat ColorSync-profiilit (siis koneiden mukana tulleet) ja tulostusjälki on halvalla värilaserilla värien suhteen riittävä, tuleeko painosta edes jotensakin samanlaista?
Pyydä sopimusvedos jos budjettisi sallii.. edes joistain sivuista.
http://www.docendo.fi/?p=company&sp=writer&wrid=199
-
- Viestit: 1086
- Liittynyt: 6.4.2005 klo 17.56
Viesti Kirjoittaja Galangal »
Ja jos nyt joku ajattelee, että kaikenmaailman tyypit sitä kuvittelevatkin olevansa graafisia suunnittelijoita, hän on aivan oikeassa.
Olen kuitenkin tehnyt graafista suunnittelua tuolta 1960-luvun lopulta alkaen (letroilla ja rastereilla - niin, ja pensseleillä, tusseilla ja sen semmoisella myös). Pääasiallinen kokemukseni on kuitenkin arkkitehtuuri- ja kaupunkisuunnitteluprojektien julkistus- ja asukaskonsultaationäyttelyistä, kilpailuehdotuksista jne; suurin tämmöinen käsitti 24 A1-kokoista panelia. Ne olen kuitenkin aina tuottanut kokonaan omilla koneilla, joten olen kontrolloinut koko prosessia.
Edellisen kerran lähetin jotain kirjapainoon v. 1977...
-
- Viestit: 201
- Liittynyt: 6.9.2006 klo 21.34
Viesti Kirjoittaja abg »
Päteekö kaikki edellä mainitut asiat jos vain tulostaa printterillä pienen määrän kuvia? Kotona jollain perus mustesuihkulla / laserilla tai painossa vähän paremmalla tulostimella.
FILLARI: Terässiipi
-
- Viestit: 1086
- Liittynyt: 6.4.2005 klo 17.56
-
- Viestit: 7130
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
abg kirjoitti:Tämä on varmaan ihan tosi tyhmä kysymys, mutta kun on mietityttänyt
Päteekö kaikki edellä mainitut asiat jos vain tulostaa printterillä pienen määrän kuvia? Kotona jollain perus mustesuihkulla / laserilla tai painossa vähän paremmalla tulostimella.
Convert to profile näytönohjaimen (kalibroidun ja profiloidun näytön!) profiiliin ja tulosta. Tämän toimivan vinkin antoi herra lsippu, mihinkähän lienee hompun vaihtanut kun ei ole näkynyt.
Selittäkääs propellipäät; mikä on se infolähde "mistä tulostetaan"? Esim. jos värikuvan kääntää harmaasävyksi ja tulostaa - ilman tallentamista - niin mihin välimuistiin harmaasävyinformaatio on silloin tallentunut, Photoshopinko cacheen?
-
- Viestit: 1453
- Liittynyt: 31.1.2005 klo 0.20
Viesti Kirjoittaja Saltikov »
Laita "Output intent" (pyydä profiili painosta) kohdalleen niin pitäisi skulata aika hyvin - tämä taitaa olla "pakollineen" juttu rgb-aineistojen kohdalla. Lähdeainesito voi olla hyvä pakottaa "työskentely" avaruuteen joka lienee AdobeRGB useimissa tapauksissa.Galangal kirjoitti:Olisikohan tämä oikea ketju oikein tyhmälle kysymykselle...
Jos lähetän painoon jotain esim. pienen väribrosyyrin PDF-tiedostona, joka on vain pantu kokoon RGB-kuvista ilman mitään painoprosessiin liittyviä tietoja ja taitoja, meneekö kaikki pieleen? Minun tapauksessani ei ole suurtakaan väliä sillä, ovatko värit juuri jotain, koska en pysty kuitenkaan kontrolloimaan niitä siellä alkupäässä (ovat lähinnä 3D-rendeerauksia).
Jos nyt vielä oletetaan, että olen valinnut edes jotenkin soveliaat ColorSync-profiilit (siis koneiden mukana tulleet) ja tulostusjälki on halvalla värilaserilla värien suhteen riittävä, tuleeko painosta edes jotensakin samanlaista?
-
- Viestit: 351
- Liittynyt: 24.11.2004 klo 13.42
- Paikkakunta: Tampere
Viesti Kirjoittaja IsoTT »
PKivireki kirjoitti:abg kirjoitti:Tämä on varmaan ihan tosi tyhmä kysymys, mutta kun on mietityttänyt
Päteekö kaikki edellä mainitut asiat jos vain tulostaa printterillä pienen määrän kuvia? Kotona jollain perus mustesuihkulla / laserilla tai painossa vähän paremmalla tulostimella.
Convert to profile näytönohjaimen (kalibroidun ja profiloidun näytön!) profiiliin ja tulosta. Tämän toimivan vinkin antoi herra lsippu, mihinkähän lienee hompun vaihtanut kun ei ole näkynyt.
Selittäkääs propellipäät; mikä on se infolähde "mistä tulostetaan"? Esim. jos värikuvan kääntää harmaasävyksi ja tulostaa - ilman tallentamista - niin mihin välimuistiin harmaasävyinformaatio on silloin tallentunut, Photoshopinko cacheen?
Photoshopin swappitiedostossa levyllä, käyttiksen swappitiedostossa, koneen muistissa... tämän tietänee vain Adoben propellipää-koodailijat
-
- Viestit: 1727
- Liittynyt: 16.8.2005 klo 19.30
Viesti Kirjoittaja barcoder »
Aina kun avaat tiedoston photoshopiin niin ohjelma alkaa kirjoittaa tiedostosta temp-fileä. Temp-filen koko kasvaa sitä isommaksi, mitä enemmän asioita tekee. Luulen, että tulostus tapahtuu ylipäätään tästä temp-tiedostosta, vaikka tulostettava työ olisi juuri ennen tulostusta tallennettu.PKivireki kirjoitti:Selittäkääs propellipäät; mikä on se infolähde "mistä tulostetaan"? Esim. jos värikuvan kääntää harmaasävyksi ja tulostaa - ilman tallentamista - niin mihin välimuistiin harmaasävyinformaatio on silloin tallentunut, Photoshopinko cacheen?
Noiden temppien pitäisi poistua kun tiedosto suljetaan, mutta jos kone crashaa niin niitä jää joskus roikkumaan. Kiintolevyllä voi olla piilossa pahimmillaa yli gigan kokoisia pikku paketteja, jotka vievät ihanturhaa tilaa.
http://www.docendo.fi/?p=company&sp=writer&wrid=199
-
- Viestit: 351
- Liittynyt: 24.11.2004 klo 13.42
- Paikkakunta: Tampere
-
- Viestit: 1727
- Liittynyt: 16.8.2005 klo 19.30
Viesti Kirjoittaja barcoder »
http://www.docendo.fi/?p=company&sp=writer&wrid=199
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit