Tajuatko sinä kuinka naurettavaa tuo touhusi on?Galangal kirjoitti:Heh heh. No, mitäs JHWH sitten tarkoittaa?juishi kirjoitti:Kuvitteleko oikeasti että Galangal jotain pystyisi selittämään. Eihän edes pysty vastaamaan yksinkertaisiin kysymyksiinkään, ainostaan heittelemään vastineeksi aiheesta täysin irrallaan olevia vastakysymyksiä. Ja perusteluita on näköjään aika turha odottaa, vaikka ko. henkilö niitä muilta tivaakin varsin innokkaasti.Mikael K. kirjoitti:Nyt en pääse taas mukaan ajatuksiisi. Voitko jälleen selittää hieman ajattelusi taustaa?Galangal kirjoitti: Mistä "ulkopuolelta"? Eikö JHWH olekaan "kaikki se mitä on"? Siis kaikkivaltias taivaan ja maan luoja.
Mihin uskontokuntaan kuulut?
-
Viesti Kirjoittaja juishi »
-
-
-
-
Viesti Kirjoittaja juishi »
Jatketaan keskustelua sitten sinun tavoillasi, jätetään huomioimatta kaikki edeltävään keskusteluun viittaava.Galangal kirjoitti:Mitä tarkoittaa JHWH?juishi kirjoitti: Tajuatko sinä kuinka naurettavaa tuo touhusi on?
Mitä arvelet, aionko minä tämä vastauksen jälkeen osallistua tähän tyhjänpäiväiseen inttämiseen, jota sinä tunnut pitävän keskusteluna?
-
Viesti Kirjoittaja Saltikov »
Tämä on hämmästyttävää - kaksi uskovaista ja kaksi erillaista mielipidettä. On se luojan lykky että siitä omenasta tuli purtua...juishi kirjoitti:Tajuatko sinä kuinka naurettavaa tuo touhusi on?Galangal kirjoitti:Heh heh. No, mitäs JHWH sitten tarkoittaa?juishi kirjoitti:Kuvitteleko oikeasti että Galangal jotain pystyisi selittämään. Eihän edes pysty vastaamaan yksinkertaisiin kysymyksiinkään, ainostaan heittelemään vastineeksi aiheesta täysin irrallaan olevia vastakysymyksiä. Ja perusteluita on näköjään aika turha odottaa, vaikka ko. henkilö niitä muilta tivaakin varsin innokkaasti.Mikael K. kirjoitti: Nyt en pääse taas mukaan ajatuksiisi. Voitko jälleen selittää hieman ajattelusi taustaa?
-
Viesti Kirjoittaja Galangal »
Jaa-a! En oikeastaan tiedä. Kenties se on jotain, jota "ei saa tehdä", koska se "on väärin". En tiedä tehneeni ainakaan tällaista syntiä. Jos "oikein" on syntiä, sitten olen syntinen.Mikael K. kirjoitti:Voitko selittää mitä tarkoitat sanalla "synti"?Galangal kirjoitti:Tai sitten ei ole. Minä en ole koskaan tehnyt syntiä.Mikael K. kirjoitti:Synti on myös ongelmallinen käsite.
Sinähän, ellen erehdy, aloit puhua synnistä. Mitä mahdat tarkoittaa?
-
Mitä tarkoittaa JHWH?juishi kirjoitti:Jatketaan keskustelua sitten sinun tavoillasi, jätetään huomioimatta kaikki edeltävään keskusteluun viittaava.Galangal kirjoitti:Mitä tarkoittaa JHWH?juishi kirjoitti: Tajuatko sinä kuinka naurettavaa tuo touhusi on?
Mitä arvelet, aionko minä tämä vastauksen jälkeen osallistua tähän tyhjänpäiväiseen inttämiseen, jota sinä tunnut pitävän keskusteluna?
-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Oletin, että sinulla olisi jokin ratkaisu tuon sanan käyttöön. Siksi kysyin mitä tarkoitat sillä.Galangal kirjoitti:Jaa-a! En oikeastaan tiedä. Kenties se on jotain, jota "ei saa tehdä", koska se "on väärin". En tiedä tehneeni ainakaan tällaista syntiä. Jos "oikein" on syntiä, sitten olen syntinen.Mikael K. kirjoitti:Voitko selittää mitä tarkoitat sanalla "synti"?Galangal kirjoitti:Tai sitten ei ole. Minä en ole koskaan tehnyt syntiä.Mikael K. kirjoitti:Synti on myös ongelmallinen käsite.
Sinähän, ellen erehdy, aloit puhua synnistä. Mitä mahdat tarkoittaa?
Edit. Vastaan vielä kysymykseesi. Ymmärrän synnin sillä tavoin kuten tuossa aiemmin selitin. Vielä kuitenkin jatkoa sanan selittämiseksi. Synti on kietotunut ihmiseen niin vahvasti, että ihmisen ja synnin erottaminen on hankalaa. Silti ei voi sanoa, että ihminen olisi kokonaan paha. Hän on Jumalan luomana hyvä ja synti on turmellut ihmisen niin perinpohjin, että tämä erottaminen on vaikeaa. Tästä syntisyydestä johtuvat pahat teot ja kielteinen suhtautuminen Jumalaan. Ihmistä ei voi vapauttaa synnistä muu kuin Jeesus Kristus. Silti synti on arkipäivää. Tätä vapautusta ja ihmisen olemusta kuvataan sanomalla, että ihminen on samaan aikaan vanhurskas ja syntinen.
-
Viesti Kirjoittaja marc »
Sori, jos häiritsen taisteluanne, mutta jos jotain muuta kiinnostaa niin tuohan on konsonanttikirjoituksella Jahve. Tetragrammi.Galangal kirjoitti:Mitä tarkoittaa JHWH?
-
-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Muista pyhittää lepopäivä. http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/3.htmlErño kirjoitti:Mikä on kolmas käsky?
Niin, minä en ole tehnyt syntiä, koska en ole mikään jeesustelija joka uskoo synteihin.
(tästä ei tarvi vetää esineitä nenäänsä)
-
Mutta tässähän jeesusteltiin. Mielestäni on synti olla ilkeä ja pahansuopa. Jep, minä olen syntinen piru mutta muistan joskus pyytää - anteeksi. NOFX.Erño kirjoitti:Mikä on kolmas käsky?
Niin, minä en ole tehnyt syntiä, koska en ole mikään jeesustelija joka uskoo synteihin.
(tästä ei tarvi vetää esineitä nenäänsä)
-
-
Erño kirjoitti:Ilkeänä oleminen on ilkeänä olemista. Kuuluu joidenkin luonteeseenEi se silloin ole syntiä edes jeesustelijoiden mielestä, luulisin.
Ei kait syntiä määritellä synnintekijöiden toimesta
![Pirullinen [6]](./images/smilies/icon_twisted.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Erño »
En kehtaisi pervåstellaSaltikov kirjoitti:Erño kirjoitti:Ilkeänä oleminen on ilkeänä olemista. Kuuluu joidenkin luonteeseenEi se silloin ole syntiä edes jeesustelijoiden mielestä, luulisin.
Ei kait syntiä määritellä synnintekijöiden toimestahyvä näköhta on vanha raamatun viisaus - mielestäni paras - tee muille mitä toivot itsellesi tehtävän.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
-
Laitan mielelläni matoa koukkuunErño kirjoitti:En kehtaisi pervåstellaSaltikov kirjoitti:Erño kirjoitti:Ilkeänä oleminen on ilkeänä olemista. Kuuluu joidenkin luonteeseenEi se silloin ole syntiä edes jeesustelijoiden mielestä, luulisin.
Ei kait syntiä määritellä synnintekijöiden toimestahyvä näköhta on vanha raamatun viisaus - mielestäni paras - tee muille mitä toivot itsellesi tehtävän.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Niinpä niin - mutta mitä oikeastaan tarkoittaa "minä olen se joka olen"?marc kirjoitti:Sori, jos häiritsen taisteluanne, mutta jos jotain muuta kiinnostaa niin tuohan on konsonanttikirjoituksella Jahve. Tetragrammi.Galangal kirjoitti:Mitä tarkoittaa JHWH?
-
Sitä että pitäisi katsoa peiliin että että näkee - edes jotakin.Galangal kirjoitti:Niinpä niin - mutta mitä oikeastaan tarkoittaa "minä olen se joka olen"?marc kirjoitti:Sori, jos häiritsen taisteluanne, mutta jos jotain muuta kiinnostaa niin tuohan on konsonanttikirjoituksella Jahve. Tetragrammi.Galangal kirjoitti:Mitä tarkoittaa JHWH?
-
-
Enpä usko että se on noin.Saltikov kirjoitti:Sitä että pitäisi katsoa peiliin että että näkee - edes jotakin.Galangal kirjoitti:Niinpä niin - mutta mitä oikeastaan tarkoittaa "minä olen se joka olen"?marc kirjoitti:Sori, jos häiritsen taisteluanne, mutta jos jotain muuta kiinnostaa niin tuohan on konsonanttikirjoituksella Jahve. Tetragrammi.Galangal kirjoitti:Mitä tarkoittaa JHWH?
-
-
Vedettyäni henkeä kerran jos toisenkin: en ymmärrä sanaakaan tästä. Tai siis ymmärrän useimmat sanat, mutta edes lauseissa ei ole mitään järkeä; jos joku ajatus on taustalla, sitä en pysty lainkaan konseptualisoimaan.Mikael K. kirjoitti: Edit. Vastaan vielä kysymykseesi. Ymmärrän synnin sillä tavoin kuten tuossa aiemmin selitin. Vielä kuitenkin jatkoa sanan selittämiseksi. Synti on kietotunut ihmiseen niin vahvasti, että ihmisen ja synnin erottaminen on hankalaa. Silti ei voi sanoa, että ihminen olisi kokonaan paha. Hän on Jumalan luomana hyvä ja synti on turmellut ihmisen niin perinpohjin, että tämä erottaminen on vaikeaa. Tästä syntisyydestä johtuvat pahat teot ja kielteinen suhtautuminen Jumalaan. Ihmistä ei voi vapauttaa synnistä muu kuin Jeesus Kristus. Silti synti on arkipäivää. Tätä vapautusta ja ihmisen olemusta kuvataan sanomalla, että ihminen on samaan aikaan vanhurskas ja syntinen.
Arkikielellä: häh?
EDIT
En tiedä mitä "paha", "syntinen" ja "vanhurskas" tarkoittavat. Voisitko suomentaa?
-
-
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka