No, tulipas sitten laitettua ne Genelecit ja M-audio interface (kiitos vinkistä, MVI).
Ongelma on nyt seuraavanlainen: Elgato tv-sydeemi kaipaa firewireä myös, mutta M-Audion (ja Elgaton) ohjeissa kummassakin kielletään ehdottomasti linkittämästä (daisy-chain) toista, oli mikä hyvänsä laite, itseensä. Ihmettelen vain, miksi esim M-Audio 410:ssä on takana kuitenkin kaksi 6-pin firewireporttia jos näin ei saa tehdä.
Onko kyseessä riittävän virransaannin turvaaminen vai mikä?
Olisko ratkaisu ongelmaan Elgaton suhteen se, että ostaa erillisen firewire-hubin esim:
Belkin 3-Port FireWire 800 Hub? Ei viitsisi koneen etupuolelle laittaa ylimääräisiä johtoja...
Toinen kysymys: mikä on turvallisin/oikea tapa sammuttaa kone, kun nuo kaiuttimet ja M-Audio ovat päällä? Entä käynnistäminen? M-Audion ohjeissa oli todella yksityiskohtaiset määräykset esim. siitä, ettei piuhoja saa laittaa "kuumana" kiinni, vaikka firewirenhän pitäisi sallia moinen, asentaessani (-joo luin manuaalin ensin)...M-Audiota, ei käyttis tunnistanut sitä ja vasta firmware-päivityksen jälkeen rupesi toimimaan. Tämän jälkeenkin muutamilla kerroilla on koneen käynnistyksen jälkeen käynyt siten, että käynnistäessäni Dockista mikseri/säätöohjelmaa, on tullut virheilmoitus ja hetken pyörii se tiimalasi/mustaikoni ja sitten ohjelma käynnistyykin..
Mystistä.
Positiivista tässä on kuitenkin noiden kaiuttimien äänenlaatu...
Kokemuksia? Neuvoja?
M-audio 410 ja firewire
Kaikki ääneen ja musiikin tekoon liittyvä.
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
-
Re: M-audio 410 ja firewire
Viesti Kirjoittaja Fakap »
Mulla on sama äänikortti, mutten muista tollasta mainintaa. Manuaalissa lukee, että suurten laitemäärien ketjuttamista ei suositella, sillä se saattaa vaikuttaa suorituskykyyn. Mä uskon, että nää on tämmöisiä valmistajan pakollisia varoituksia, joilla katetaan huonoimpienkin olosuhteiden aiheuttamat häiriöt. FireWirelaitteiden pitäisi olla suunniteltuja turvallista ketjuttamista ajatellen, mutta näköjään valmistajat eivät vaan uskalla ottaa vastuuta vaan joutuvat kierrellen ja kaarrellen kieltämään sen. Mä kokeilisin vaan rohkeasti. FireWirelaitteiden linkittämisen kieltäminen on tyhmää, en tiedä jos olisi jopa kuluttajasuojalain vastaista.piedra kirjoitti:No, tulipas sitten laitettua ne Genelecit ja M-audio interface (kiitos vinkistä, MVI).
Ongelma on nyt seuraavanlainen: Elgato tv-sydeemi kaipaa firewireä myös, mutta M-Audion (ja Elgaton) ohjeissa kummassakin kielletään ehdottomasti linkittämästä (daisy-chain) toista, oli mikä hyvänsä laite, itseensä. Ihmettelen vain, miksi esim M-Audio 410:ssä on takana kuitenkin kaksi 6-pin firewireporttia jos näin ei saa tehdä.
Jep, tuokin varoitus oli ollut pakko laittaa punaisella pakettiin koska maailman historiassa oli sattunut muutama epäonnekas kärähdys. Se ei kuitenkaan kiellä eikä estä sua boottailemasta konettasi laite päällä. 410:n voi kytkeä pois milloin vaan, samoin tietokoneen. Kaiutinten kannalta kannattaa muistaa tietokoneen ja 410:n virtakatkosten mahdollisesti aiheuttamat piikit. Mulla on FireWiressä kiinni Yamahan aktiivimonitorit. Niissä on integroidut volumenapit, joita pidän yleensä reilussa puolessavälissä. Pieniä naksahduksia saattaa konetta sammuttaessa tulla, mutta ne ei ole vaaraksi kun muistaa pitää sen volumen rajoissa. Eli voinet huoletta testata vaikka minimivahvistuksella kuuluuko sun Geneleceissä piikkejä. Mä nyt oletan, että ne on aktiiviset koska et maininnut vahvarista mitään.Toinen kysymys: mikä on turvallisin/oikea tapa sammuttaa kone, kun nuo kaiuttimet ja M-Audio ovat päällä? Entä käynnistäminen? M-Audion ohjeissa oli todella yksityiskohtaiset määräykset esim. siitä, ettei piuhoja saa laittaa "kuumana" kiinni, vaikka firewirenhän pitäisi sallia moinen,
En nyt muista oliko mulla sama homma.. saattoi olla, mutta asennusprosessi oli kokonaisuudessaan melko ongelmaton ja nopea.asentaessani (-joo luin manuaalin ensin)...M-Audiota, ei käyttis tunnistanut sitä ja vasta firmware-päivityksen jälkeen rupesi toimimaan.
Tuota mulla ei ole koskaan käynyt. Kuinka nopeasti käynnistyksen jälkeen olet avannut sen? Musta tuntuu siltä, että boottausta seuraavan työpöydän ja ikkunoiden latauksen jälkeenkin kone vielä käynnistelee näkymättömiä sovelluksia ja ajureita, mistä kertoo käyttiksen hitaus. Eli ajuriohjelmia ei ehkä kannata avata samantien kun ne ilmestyvät dockiin.Tämän jälkeenkin muutamilla kerroilla on koneen käynnistyksen jälkeen käynyt siten, että käynnistäessäni Dockista mikseri/säätöohjelmaa, on tullut virheilmoitus ja hetken pyörii se tiimalasi/mustaikoni ja sitten ohjelma käynnistyykin..
Mystistä.
16" M1 Pro, iPhone XS, iPad Pro
-
Re: M-audio 410 ja firewire
Viesti Kirjoittaja MVi »
Vassokuu, Genelecit on ainakin raikkaat, ei yhtään tukkoiset ääneltään.Fakap kirjoitti:Mulla on sama äänikortti, mutten muista tollasta mainintaa. Manuaalissa lukee, että suurten laitemäärien ketjuttamista ei suositella, sillä se saattaa vaikuttaa suorituskykyyn. Mä uskon, että nää on tämmöisiä valmistajan pakollisia varoituksia, joilla katetaan huonoimpienkin olosuhteiden aiheuttamat häiriöt. FireWirelaitteiden pitäisi olla suunniteltuja turvallista ketjuttamista ajatellen, mutta näköjään valmistajat eivät vaan uskalla ottaa vastuuta vaan joutuvat kierrellen ja kaarrellen kieltämään sen. Mä kokeilisin vaan rohkeasti. FireWirelaitteiden linkittämisen kieltäminen on tyhmää, en tiedä jos olisi jopa kuluttajasuojalain vastaista.piedra kirjoitti:No, tulipas sitten laitettua ne Genelecit ja M-audio interface (kiitos vinkistä, MVI).
Kun firewire-väylää tarpeeksi kuormittaa niin pätkiihän se. Laita kovalevy siihen 410:n jatkoksi, joku gigavideoklippi kopioitumaan ja musiikkia soimaan. Tod.näk musiikki kakoo. Tai laita FW-kovalevyn perään ketjuksi videokamera. IMovie kaappaamaan kuvaa kamerasta. Seurauksena ääni katoaa kokonaan. Minun kokemusten mukaan laitteet voivat aivan hyvin olla ketjussa, kun ei kuormita kaikkia kovasti yht´aikaa.
Virransaanti on se toinen syy. Manuaalissa suositellaan liitettäväksi vain omalla virtalähteellä varustettuja FW-laitteita.
Hopeinen Omena -tuotteet: http://hopeinenomena.net/shop
-
Viesti Kirjoittaja ringo »
Minkälainen kone sulla on käytössä? Ajattelin vaan että jos toi Mac pro niin siinähän on enemmänkin firewireliitäntöjä, sekä edessä että takana firewire-400 ja -800.
Firewire-800 -liitäntään on myös mahdollista liittää firewire-400 -liitäntää käyttävä laite kun ostaa 9-pin/6-pin muunnosjohdon, olen itse käytellyt sellaista. Virta ei tällaisella kytkennällä kulje.
Firewire-800 -liitäntään on myös mahdollista liittää firewire-400 -liitäntää käyttävä laite kun ostaa 9-pin/6-pin muunnosjohdon, olen itse käytellyt sellaista. Virta ei tällaisella kytkennällä kulje.
-
Speksit
Viesti Kirjoittaja piedra »
Macpro:ssani on yksi 800 Firewire takana, yksi edessä. Noi nelisataset ei auta.
En kyllä ota sitä riskiä, että käräytän tuon M-Audion ketjuttamalla, mieluummin laitan lisäkortin. Takuuseenhan saa, mutta turhaa säätämistä yritän välttää.
Virta ei juu, kulje, mutta esim. M-Audiossa tuli virtajohto mukana, siltä varalta, jos sitä käyttää nelipinnisellä Firewirejohdolla (ilmeisesti tarkoitettu muihin macceihin?). Saapahan virtansa sitten tuon 6pin johdon kautta.
En kyllä ota sitä riskiä, että käräytän tuon M-Audion ketjuttamalla, mieluummin laitan lisäkortin. Takuuseenhan saa, mutta turhaa säätämistä yritän välttää.
Virta ei juu, kulje, mutta esim. M-Audiossa tuli virtajohto mukana, siltä varalta, jos sitä käyttää nelipinnisellä Firewirejohdolla (ilmeisesti tarkoitettu muihin macceihin?). Saapahan virtansa sitten tuon 6pin johdon kautta.
*.*
-
Viesti Kirjoittaja Rantsu »
No mulla joku vuosi sitten juuri kyseinen kortti käräytti FW-väylän G4 Sawtoothista ihan ensi kytkemisellä. Maahantuoja (Into-Luthman) sitten maksoi uuden emolevyn, ei siinä mitään. Mutta vaara on kyllä ihan todellinen, vaikka Apple lienee parantanut FW-väylien virtapiikkisuojausta Quicksilveriin ja sen jälkeisiin malleihin.
-
homma ratkaistu
Viesti Kirjoittaja piedra »
...ostamalla Firewire lisäkortti PCI-Express väylään. Nyt toimii kuin junan vessa. Harmi vaan että maksoi 89,95 euroa. No laadulla ja toimintavarmuudella hintansa.
-Piedra-
-Piedra-
*.*
7 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka