Paljon on vettä virrannut Porvoonjoesta sen jälkeen kun hankin ensimmäisen mäkkini joka oli perus-LC jossa oli huimat neljä megaa keskusmuistia ja 40 megaa kovalevytilaa. Näyttö taisi olla 12" joka kykeni huimasti näyttämään 16 harmaasävyä. Silläkin vekottimella tuli kirja taitettua. No oli siinä välissä sitten kaikenlaista macintosvirittelyä ja masiinaa.
Internet otti ensiaskeliaan Suomessa ja 14.4 baudisella modeemilla oli hyvä selata fimugin purkkia. Silloin oli kehissä vielä semmoisia nimiä kuten purkin seniori, Niki Vaskola -vainaa ja monia nuoria "pettereitä" joiden nimeen on myöhemmin törmännyt atk-alan yhteydessä. Saatiin purkkiin sähköpostikin joka jossain vaiheessa jopa toimi. Kerran vuorokaudessa se muistaakseni haki postin netistä ja samalla lähetti nettiin viestiä.
Viimeisin oma mäkki oli se viimeinen harmaa G3:nen jonka kaveriksi tuli Sonyn 21"trinitron putki jota kotioloissa tuijottelen vieläkin. Tuo mäkki taisi olla viimeinen jossa oli vielä SCSI-väylät.
Jouduin siirtymään PC-ympäristöön, kiitos adoben joka ei jatkanut mäkkiyhteensopivuutta Framemakerin kanssa, joka on minun päätyökaluni.
Kaikki vanhat mäkkini siirtyivät eräälle ystävälleni joka ne nimelliseen hintaan lunasti.
Sitten tehtiin Se Suuri Virhe. Ystävälleni hankittiin PC ja oletin että eiköhän hän siitä selviä. Hän kun on luvalla sanottuna aika kädetön tietokoneasioissa. No ei siitä kyllä oikeasti mitään tullut.
Niinpä aloin muutaman vuoden tappelun jälkeen sitten ehdottelemaan hänelle että hän siirtyisi mäkkiin. Ilmeisen svidduuntuneena PC:hen hän sitten päätti sijoittaa mäkkiin. Huokasin jo helpotuksesta kunnes tuli sitten vastaan yhteensopivuusongelma Helvett pakkardin LaserJet 1020-tulostimen kanssa.
Ja minä kun vanhoilta SCSI-ajoilta ajattelin että mäkissähän toimii kaikki hilavitkuttimet jotka vaan käyttävät liityntäporttia joka löytyy mäkin persuuksista. No ei tueta tuota mainittua tulostinta. Olin (ongelmista päästäkseni) suostunut jo ostamaan tuon kaverini PC:n ihan sellkeällä ylihinnalla jotta saisin hänet suostumaan takaisin mäkin käyttäjäksi.
Ainakin oma reaktioni olisi tätä lukevana todeta KVG eli kato viddu googlesta. Näin olen toki tehnytkin. Sieltä olen lontoonkielellä (joka ei ole vahvin osa-alueeni) tajunnut että jotkut ovat homman saaneetkin toimimaan. Itse en siinä ole vielä eilisillan session aikana onnistunut. Odottelen että kaveri iltasella ilmoittelee mulle tarkan järjestelmäversion. Sitä ennen tietoa koneesta hiukan yksilökohtaisemmin. Eli:
iMac 17"
2 GHz Intel Core 2 Duo -suoritin
1 mega keskusmuistia
Käyttis on OS X, tarkemmin 10.4.jotain
Jotta mahtaako jollain olla asiasta mitään tietoa tai tarkempaa googlesilmää kuin minulla?
En kissa vieköön halua lunastaa kaveriltani vielä tulostintakin kun pystyn töissä tulostamaan MV-laserilla 55 sivun minuuttivauhtia ja värillisetkin lasertulosteet onnistuvat. (rehellisyys kunniaan, ei tulostella omia siellä töissä...
8) )
Ai niin, onko toivoa saada sitä vanhaa wolfensainia (joka toimi jo nippa nappa LC II:lla) kun kaverini on siihen käsittämättömän syvästi kiintynyt.
Vaan kyllä tuli taas kerran (lukuunottamatta tuota HP-ongelmaa) selkeästi huomattua että pitäisi hankkia tähän PC:n rinnalle mäkki...
Ai niin on mulla edelleenkin mäkki aktiivikäytössä Kirjoittelen paljon tuolla vanhalla kottaraispöntöllä johon joku on aikoinaan pistänyt lujasti markkoja likoon ja laajentanut sen muistin kahteen megatavuun ja jossa on suuri, 20 megan kovo. Ja onhan mulla iPodikin

t: Petri