Moro kaikille!
Olen saanut niin paljon loistavaa tietoa täältä, että ajattelin aloittelijana kysyä, toivottavasti joillekin itsestäänselvyyttä, mutt mulle aika vierasta asiaa.
Ja se on tuo DDR-muisti? Mikä sen tarkoitus noin loppuviimein on ja harkitsemassani iBookissa sitä on 256Mb ja olen saanut vinkkiä, että voisi olla hyvä jos sitä hankkisi lisää. Joten kertokaapa mulle tuon muistin tarkoitus ja paljonko muistia tulisi olla ihan tällaisessa peruskotikäytössä? Ja vielä mistä muistia ehkä kannattaisi helsingin seudulla hankkia?
Kiitos jo etukäteen!
DDR-muisti?
Keskustelua Mac-yhteensopivista laitteista
3 viestiä
• Sivu 1/1
-
Re: DDR-muisti?
Viesti Kirjoittaja freemem »
Kyseinen DDR muisti on ns. käyttömuistia, kun käynnistät ohjelman, se käynnistyy nimeomaa käyttömuistiin, ja kun avaat documentin, vaikka jonkin kuvan, sekin avataan ohjelman lisäksi käyttömuistiin.
Okei, nyt siis muistissa on tavaraa, itse käyttishän on käynnissä ja täten myös muistissa kuten muutama muukin ohjelma. Sanotaan että sinulla on DDR muistia tuo 256 megaa, ohjelmat ja tiedostot jotka on käynnissä vievät muistia vaikka 400 megaa, homma toimii kyllä siten että käyttis "lainaa" kiintolevyltä tilaa eli niin sanotusti virtuaali muistia, tästä tulee ne swap tiedosto joista olet varmaan myös joskus kuullut. Tästä johtuu myös se että koneen kiintolevy "jammaa" enemän mitä enemän sinulla on ohjelmia / isoja tiedostoja auki. Mitä enemän käyttis lainaa kiintolevyltä virtuaalimuistia, sitä enemän katselet sitä rantapalloa joka pyörii näytöllä välillä.
Miksi siis DDR / muistia kannattaisi olla enemän?
Syystä että kiintolevyn nopeus verrattuna DDR muistiin on yhtä kuin vertaisi etanaa valon nopeuteen.
512 megaa olis sellainen perus muistikoko ja giga tai enemän jos käytät raskaita sovelluksia.
Hesan muistipaikoista en osaa sanoa, ehkä etelän miehet kommentoi tätä.
Okei, nyt siis muistissa on tavaraa, itse käyttishän on käynnissä ja täten myös muistissa kuten muutama muukin ohjelma. Sanotaan että sinulla on DDR muistia tuo 256 megaa, ohjelmat ja tiedostot jotka on käynnissä vievät muistia vaikka 400 megaa, homma toimii kyllä siten että käyttis "lainaa" kiintolevyltä tilaa eli niin sanotusti virtuaali muistia, tästä tulee ne swap tiedosto joista olet varmaan myös joskus kuullut. Tästä johtuu myös se että koneen kiintolevy "jammaa" enemän mitä enemän sinulla on ohjelmia / isoja tiedostoja auki. Mitä enemän käyttis lainaa kiintolevyltä virtuaalimuistia, sitä enemän katselet sitä rantapalloa joka pyörii näytöllä välillä.
Miksi siis DDR / muistia kannattaisi olla enemän?
Syystä että kiintolevyn nopeus verrattuna DDR muistiin on yhtä kuin vertaisi etanaa valon nopeuteen.
512 megaa olis sellainen perus muistikoko ja giga tai enemän jos käytät raskaita sovelluksia.
Hesan muistipaikoista en osaa sanoa, ehkä etelän miehet kommentoi tätä.
-
Re: DDR-muisti?
Viesti Kirjoittaja NeNithelo »
Ehdotan, että hankit 512 Mt:n kamman, tällöin sulla on sitten 256 (emolla)+512=768 Mt. Siis jos kyse on uudesta koneesta. Omassa iBookissani on emolla 128 Mt muistia. Eli mulla on 640Mt RAMmia.
iBookissa on siis vain yksi paikka itse laitettavalle muistille. (Liikkeessä voi käsittääkseni korvata emon muistin uudella, mutta tämä on ilmeisesti ihan järjettömän kallista)
Tämä määrä riittää hyvin mm. Safarin, Mailin iTuneksen, Esikatselun (=PDF reader), AppleWorksin, iCal, iAlarm, Teksturin kokoaikaiseen päällä oloon ja vielä muuta (mm- Photoshop Elements).
Muisti riittää, mutta järjestelmän valvonnasta näkee, että välillä muisti on vähän lopussa... Vielä kun Classicin avaa, niin ehkä kone alkaa hiukan takkuamaan.
Ehkä on vaan suljettava niitä ohjelmia...
___
Muisti vaikuttaa tosi paljon. Meillä on yhdellä rohvessorilla PowerBook 15", ihan uus (hopeinen näppis). Ja sillä kestää ja kestää PowerPointin avaus. Luulen että sillä on vähän RAMmia, kun muutenhan tuon koneen pitäisi olla paljon ripeämpi kun oman iBookin. Mutta mulla Powerpoint käynnistyy noin reilussa sekunnissa...
iBookissa on siis vain yksi paikka itse laitettavalle muistille. (Liikkeessä voi käsittääkseni korvata emon muistin uudella, mutta tämä on ilmeisesti ihan järjettömän kallista)
Tämä määrä riittää hyvin mm. Safarin, Mailin iTuneksen, Esikatselun (=PDF reader), AppleWorksin, iCal, iAlarm, Teksturin kokoaikaiseen päällä oloon ja vielä muuta (mm- Photoshop Elements).
Muisti riittää, mutta järjestelmän valvonnasta näkee, että välillä muisti on vähän lopussa... Vielä kun Classicin avaa, niin ehkä kone alkaa hiukan takkuamaan.

Ehkä on vaan suljettava niitä ohjelmia...
___
Muisti vaikuttaa tosi paljon. Meillä on yhdellä rohvessorilla PowerBook 15", ihan uus (hopeinen näppis). Ja sillä kestää ja kestää PowerPointin avaus. Luulen että sillä on vähän RAMmia, kun muutenhan tuon koneen pitäisi olla paljon ripeämpi kun oman iBookin. Mutta mulla Powerpoint käynnistyy noin reilussa sekunnissa...
3 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka