Hipsis!
Täällä ilmoittautuu taas yksi uusi, tyhmä mäkin käyttäjä
Sain koneen eilen iltapäivällä ja en millään tajunnut miten sillä pääsee internettiin. Näyttääkö nettisivut täysin samanlaisilta kuin windows-koneissa? MInen ossaa! Minen tykkää tämmösistä asennusjutuista yhtään! Eka oma kone...
Se "tavallinen tapaus": Hankit ADSL-liittymän (Internet-liittymä). Hankit ADSL-modeemin minkä liität puhelinpistokkeeseen. Kytket verkkojohdon Macin ja ADSL-modeemin välille. Sitten avaat Safari-nimisen ohjelman ja alat surffailla.
*repeilee* Hih! Ai se on se safari se nettikuvake? hii!
No siis meillä on jo tietenkin nettiyhteys. MEillä on welho ja siinä on kai joku kaapeliyhteys... Eli onko se sitten joku kaapelimodeemikin? Ja piuhat sun muut on, en vaan tiennyt että tuo safari on se kuvake mistä pääsee nettiin
Täytyy kotona yrittää sitten uudestaan.
Onkos tuo langaton yhteys sitten tuolla keskustassa toimintavalmis ihan ilman mitään kikkailuja? Että voin nyt vaan kävellä johonkin nettikahvilaan jossa on ilmasta se ja päästä surfailemaan sillä safarilla?
Riippuu toki kahvilasta.. Täällä hompussakin on lista hesan kahviloista mistä moinen yhteys löytyy. Osa on täysin heittämällä sisään tyyppisiä ratkaisuja, osassa joutuu tekemään, jotain kommervärkkejä, mutta muuten homma on kyllä varsin simppeli.
Ihan alkuun sanon että pahoittelen seuraavaa ranttia, mutta:
[pilkunviilausta]
Internet ja web eivät ole synonyymejä vaikka niiden merkitykset ovatkin sekoittuneet. Eli koneella oli jo yhteys internetiin, vain pääsy webiin oli hukassa.
[/pilkunviilausta]
*suojautuu lenteleviltä esineiltä*
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
Eledriel kirjoitti:
Onkos tuo langaton yhteys sitten tuolla keskustassa toimintavalmis ihan ilman mitään kikkailuja? Että voin nyt vaan kävellä johonkin nettikahvilaan jossa on ilmasta se ja päästä surfailemaan sillä safarilla?
Näytön oikeasta yläkulmasta (sieltä palkista) löytyy sellainen viuhkannäköinen kuvake. Klikkaat siitä ja valitset "Käynnistä: Airport". Sen jälkeen tuo langaton netti voipi toimia.
Vielä siitä sähköpostista, että toimiiko se sitten ihan normallisti kun nettikin toimii? Minä yritin laittaa sähköpostia yhdelle ystävälle siitä ja se sanoi ettei yhteyttä voi muodostaa tms... Mitäs tämä sitten tarkoittaa?
Käytätkö Mailia sähköpostiohjelmana? Jos käytät, ovathan kaikki asetukset varmasti oikein? Eli vastaanotto asetukset sähköpostin tarjoavan osapuolen toimesta ja lähetysasetukset käyttämäsi operaattorin haluamalla tavalla?
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
Jaa-a, hemmetin hyvä kysymys. EI hajuakaan! Miten sen näkee onko ne oikein? Ja miten ne tehdään? Ajattelin, että olis ihan kiva tosta koneelta lähettää postia, mutta kaipa mulle kelpaa sitten joku ilmanen nettipostikin jos toi on kauheen vaikee... Tarviiko siinä kuulua siihen mac.-"kerhoon"? HIh
Eledriel kirjoitti:Jaa-a, hemmetin hyvä kysymys. EI hajuakaan! Miten sen näkee onko ne oikein? Ja miten ne tehdään? Ajattelin, että olis ihan kiva tosta koneelta lähettää postia, mutta kaipa mulle kelpaa sitten joku ilmanen nettipostikin jos toi on kauheen vaikee... Tarviiko siinä kuulua siihen mac.-"kerhoon"? HIh
Ei tarvi, mutta tarvitsen jonkin POP / imap / tms. sähköpostitilin jota pystyy lukemaa ohjelmalla (mail, thunderbird, jne.) eli EI WEBMAIL. Palveluntarjoajalta saat tiedot tarvittavista astuksista.
Eledriel kirjoitti:Ahaa, okei, eli mun pitäis siis soitella sinne Welhoon ja kysyä jotain asetusjuttuja? Mitäs mä niille sedille sanon sitten jos soitan?
Että tarvitsen jotkut osoitteet vastaanottjalle ja lähettäjälle vai?
Moon ihan tyhmä..
Pyydä niitä lähettämään vaikka kirjallisena sähköpostitilisi (onhan sulla Welhon tili?) tiedot... Käyttäjätunnukset, salasanat, saapuvan/lähtevänpalvelimen osoitteet jne.
Kyllä ne siellä tietää.
Ja mesengerin tähän sai kun sen ottaa netistä vai? Mitä te suosittelisitte parhaana systeeminä? Onko se kamalan monimutkainen juttu asentaa?
Niin ja olihan tossa valmiina joku kirjotusohjelma? Entäs sitten kun yritin avata jonkun olikohan se kuvaohjelman niin se kyseli jotain lisenssijuttuja että hyväksynkö.. mitä niihin vastataan?
No siis noita ilmasia saunalahden juttuja yms. Ei mitään tommosia welhon... kolumbuksella oli joskus mutta silloin mies hoiti nää jutut. Nyt olen yksin näiden kanssa...
Eledriel kirjoitti:Ja mesengerin tähän sai kun sen ottaa netistä vai? Mitä te suosittelisitte parhaana systeeminä? Onko se kamalan monimutkainen juttu asentaa?
Niin ja olihan tossa valmiina joku kirjotusohjelma? Entäs sitten kun yritin avata jonkun olikohan se kuvaohjelman niin se kyseli jotain lisenssijuttuja että hyväksynkö.. mitä niihin vastataan?
Heh! Voisko joku tulla näyttämään mulle tänne?!
Ihan perus tekstinkäsittelyohjelmana on TeXturi, mutta jos tarvitset järeämpää, voisi jokin Office -paketti tulla kysymykseen. Lisenssiin vaan klikkaat että hyväksy.
Eledriel kirjoitti:No siis noita ilmasia saunalahden juttuja yms. Ei mitään tommosia welhon... kolumbuksella oli joskus mutta silloin mies hoiti nää jutut. Nyt olen yksin näiden kanssa...
No siinä tapauksessa oikeat vastaanottoasetukset löytyvät saunalahdelta.