Olen yrittäny päivittää kotisivut nettiin ftp-ohjelma Cyberduckilla ja Fugulla.. Kummallakaan ei onnistu ottamaan yhteyttä palvelimeen, vaikka tunnukset ja osoitteet on oikein.
Onko mahdollista että jokin käyttöjärjestelmän asetus estää yhteyden?
Mihin palvelimeen yrität ladata? Toiset palvelimet tukee vain SFTP:tä ja ei suostu otamaan suojaamattomalla yhteydellä. On hyvin epätodennäköistä, että käyttis estäisi sen.
Olen kokeillut ladata sivuja soneran ja mbnetin palvelimiin. Molempiin on kokeiltu jo useampaa kepposta, mutta tuloksetta. Mitään tiedostoja en ole saanut ladattua sisään.
Molemmilla olen yrittänyt. Virheilmotuksena tää sanoo aina, että osoite ei ole rekisteröity käyttäjätunnukselle. Lisäksi tää valittaa porteista, mutta vaikka kuinka olen niitä vaihdellut, ratkaisua ei tunnu löytyvän. Pääasiassa ongelma on se, että en saa edes muodostettua yhteyttä palvelimeen.
Macbook:n sisäinen palomuuri on käytössä, ja jakoasetuksia olen myös yrittänyt muuttaa. Mita tarkoitat tarvittavalla portilla?
Tarkista nyt sitten sieltä toisesta päästä, että sulla ylipäätään on ftp oikeudet noille servuille. Ei riitä, että olet sen tilannut, se pitää myös sieltä toisesta päästä käynnistää se palvelu.
Sulla on siis ihan samat osoitteet ja tunnukset käytössä joilla PC:llä onnistui? Onko protokolla myös sama, tai yleensäkin oikea, eli kuuluuko sun käyttää FTP:tä vai SFTP:tä?
Jos olet vaihdellut portteja, laita nyt ne takaisin, eli 21 FTP:lle ja 22 SFTP:lle. Varmista että nämä on auki palomuurissa.
Kokeile FTP:n tapauksessa myös passiivitilaa yhteydenotossa, löytyy Cyberduckissa avaamalla More Options -kohta yhteydenottodialogissa.
Tunnukset ovat kyllä oikein, ja pc:llä siirsin ftp:llä. Olen kokeillut FTP:tä ja SFTP:tä ja noilla mainituilla porteilla, sekä aktiivilla ja passiivilla. Tein palomuuriin mainitsemasi muutokset, mutta läpi en päässyt. Testasin myös lataamista sulkemalla sen ajaksi koko palomuurin, mutta tulos oli sama; cyberduck antaa virheilmoituksena: DNS virhe: yhteydenotto epäonnistui.
Tehdäänkö nuo asetukset verkkon vai jaon kautta? Siis järjestelmäasetuksissa, selailin niitä, ja verkkoasetuksia selatessa löysin jotain ftp:hen liittyvää.
Tätä varten sun ei tarvitse tehdä mitään Järjestelmäasetusten Verkossa. Palomuuri löytyy Jaosta.
Pelaako sulla koneella kaikki nettijutut muuten normaalisti? Aattelin vain tuota DNS-virhettä.
Onko sulla nettiyhteyden päässä reititin ja siinä useampia koneita? Eihän noita tarvittavia portteja ole ohjattu sille PC:lle? Normaalisti noita ohjauksia ei tietenkään olisi, mutta jos vaikka siellä PC:llä pyörii ftp-serveri?
Niin arvelinkin, eli jaossa olenkin häslännyt. Tein sit siitä virheilmotuksesta verkkodiagnostiikan, joka ilmotti kaiken olevan kunnossa, siis netti toimii niinkuin pitääkin.
En ole reitittänyt mitään PC:lle, tää kone toimii langattomalla hubilla jossa PC on kytkettynä kaapelilla. Ja ymmärtääkseni siinä langattomassa hubissa ei ole palomuuria?
Kyllä siinä saattaa jonkinlainen palomuuri olla, mutta jos et ole sitä erikseen säätänyt estämään ftp-liikenteen koneellesi, se ei ole vian syy. Mikä se langaton vehe muuten on?
Mutta nyt kun selvisi että PC on kaapelin päässä ja mäkki langattomalla yhteydellä, niin testaa ettei vika ole tuossa -> mäkki kaapelilla kiinni.
Se langaton hubi on sitecom:n boradband router 54g
Nyt on testattu kaapelillakin eikä tuonut sekään tulosta.
Aloin pohtimaan että onko nuo asetukset varmasti oikein, eli olen ruksilla hyväksynyt seuraavat palomuuri-valikosta: Etäkirjautuminen - SSH, FTP-pääsy, apple remote desktop ja itunesin musiikki jaon.
Jep, nuo on oikeat. Mutta jos laitat palomuurin kokonaan pois eikä silti toimi, vika ei voi olla ainoastaan siinä.
Käynnistä Ohjelmat / Lisäohjelmat / Pääte ja naputa siihen
ping -c3 ftp.mbnet.fi
ja paina enter. MBnetiin ainakin taisit yrittää ja tuohan on se osoite? Mitä tulee tulokseksi? Tuleeko "3 packets transmitted, 3 packets received, 0% packet loss" vai tuleeko jotain virheitä?
ja paina enter. Tuleeko tervehdys MBnetin pelvelimelta ja kysytään käyttäjätunnusta? Jos tulee, naputa käyttäjätunnus ja seuraavaksi salasana. Pelaako? ftp> -promptissa voit kirjoittaa exit poistuaksesi palvelinyhteydestä.
Onhan sulla Soneran tapauksessa palvelimena Cyberduckissa pelkkä personal.inet.fi eikä mitään muuta, ei esim. ftp.personal.inet.fi tai ftp://personal.inet.fi?
Tämähän heittäytyi helpoksi! Nyt sain toimimaan molemmat palvelimet!! Eli tää personal.inet.fi ottaa myös yhteyden. KIITOS sinulle paljon tästä avusta, en olisi muuten selvinnyt ja käämit olis palanu
Tää on kieltämättä aika ihmeellinen tapahtuma, mut yhtäkkiä tää vaan otti yhteyden palvelimeen. Mä tein tolla pääte jutulla kaikki niinku sanoit, se onnistu yhistään sinne mbnetin palvelimeen, mutta ei personal.inetin. Sen jälkeen kokeilin cyberduckilla mbnettiä ja se toimi, jonka jälkeen personal.inetin joka toimi myös. Eli mitään muuta säätöjä en tehnyt kun nuo palomuurijutut, ja nekin tein sillon aikaisemmin. Taitaa olla yläkerran juttuja?
Tuskin olen kirjottanut osoitettakaan väärin, koska niin monta kertaa olen vastaavasti kokeillut. KYllä osaa itselläkin ihmetyttää!