Samaa mieltä tästä. Kyllä se ohjelman asennus on OS X:ssä niin helppoa kuin se vain voi olla (ainakaan minä en keksi miten se voisi olla vielä helpompaa) jos ajatellaan että asennus on se prosessi mitä pitää tehdä että saadaan koneelle siirretty ohjelma toimimaan. OS X:ssä kun ei yleensä tarvi tehdä muuta kuin käynnistää se, vaikka toki sen siirtäminen jonnekin loogiseen paikkaan helpottaa koneen käyttöä tulevaisuudessa.TSaari kirjoitti:Eli tämä Linuxin "helppous" ei sinällään edes liity ohjelman asentamiseen vaan enemmänkin etsimiseen. Kyllä itse mielummin vedän kuvakkeen kohtaan X jonne haluan ohjelman asentuvan ja se siitä. Siinä mitään ryveta kirjoittelemaan.
Uudet Macit ja Linux?
-
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
-
Viesti Kirjoittaja kamina »
No miten sen nyt ottaa. OsX on tehnyt koneelle ladatun ohjelman asentamisesta jotakuinkin niin helppoa kuin voi. Linux taas helpottaa sitä edeltävää vaihetta. Kyllä RPM'n asentaminen yleensäkin on aika helppoa kun se sijaitsee koneen työpöydällä: tuplanapautus ja klikkaa asenna.TSaari kirjoitti:Eli tämä Linuxin "helppous" ei sinällään edes liity ohjelman asentamiseen vaan enemmänkin etsimiseen. Kyllä itse mielummin vedän kuvakkeen kohtaan X jonne haluan ohjelman asentuvan ja se siitä. Siinä mitään ryveta kirjoittelemaan.
Edelleen minä pidän kyllä työpöytäkäytössä paljon enemmän Applesta, mutta jotkut asiat Linuxissakin toimii

-
Viesti Kirjoittaja emmel »
Nimenomaan näin.TSaari kirjoitti:Eli tämä Linuxin "helppous" ei sinällään edes liity ohjelman asentamiseen vaan enemmänkin etsimiseen.
Kun tuollaiseen on tottunut, on äärimmäisen rasittavaa surffailla sekalaisilla flash-kilkkeitä hetkuttavilla sivuilla, joissa suureen ääneen hehkutetaan ko. ohjelman ominaisuuksia. Luvataan tukea ja vaikka mitä kunhan vaan annat mailiosoitteesi ja Visakorttisi numeron. Sitten kaiken tämän esileikin jälkeen itse ohjelma on täysi kökkö. Tai ainakin omiin tarpeisiin sopimaton. Sitä alkaa puutua kun tämä toistetaan 5 x / etsitty ohjelma.
Ja tämähän ei ole Macin/Applen/Jobsin vika.
Ja edelleen korostan ettei tämä rumba koske kuin sellaista, joka on _täysin_ ummikko OS X:n ohjelmavalikoimasta. (ja joka on tottunut elämään paketinhallinnan kanssa) Kun kysyy ohjelmasuosituksia johonkin tarpeeseen, saa niitä kyllä, muttei se takaa että suositellut ohjelmat olisivat itselle sopivimpia/miellyttävimpiä. Itse se testirumba pitää läpikäydä.
Itselläni tuo viimekeväinen rumba kuitenkin avasi silmiä, ettei kannata vähätellä tottumuksen voimaa. Olin jo unohtanut kuinka vaikeaa elämä voi olla kun ei ole _mitään_ käsitystä siitä miten käyttiksellä touhutaan. Eli olin unohtanut hankaluudet jotka itse koin vaihtaessani winkkarin Linuxiin.
Puuduin nimenomaan tuohon etsintärumbaan. Siinä lataillessa ja tutustuessa eri ohjelmien logiikoihin ehti tulla monta kertaa mieleen että Linuxissa tämänkin olisin tehnyt jo kolmeen kertaan.
No kohta otetaan revanssi vähän rauhallisemmalla aikataululla.
(Tämä keskustelu repesi kyllä odottamattomaan suuntaan, mutta niinhän nämä tuppaavat tekemään

-
http://www.versiontracker.com/macosx/emmel kirjoitti:Kun tuollaiseen on tottunut, on äärimmäisen rasittavaa surffailla sekalaisilla flash-kilkkeitä hetkuttavilla sivuilla, joissa suureen ääneen hehkutetaan ko. ohjelman ominaisuuksia. Luvataan tukea ja vaikka mitä kunhan vaan annat mailiosoitteesi ja Visakorttisi numeron. Sitten kaiken tämän esileikin jälkeen itse ohjelma on täysi kökkö. Tai ainakin omiin tarpeisiin sopimaton. Sitä alkaa puutua kun tämä toistetaan 5 x / etsitty ohjelma.
http://www.macupdate.com/
Noista olen löytänyt varmaan 99% kaikista ohjelmista mitä olen OS X:n aikaan koneelleni ladannut, eli se nyt ihan niin vaikeata ole..
-
Applen tapauksessa tuollainen saattaisi olla teoreettisesti mahdollista, ms:n tapauksessa ei milloinkaan.
edit: ok. olin 2 minuuttia myöhässä.
-
Viesti Kirjoittaja Toveri Kaimapoikani »
Ja siinä syy miksi pc:t on AINA niin sekaisin...marsupilami kirjoitti:siis pc:ssähän se ohjelman asennus on helppoa kuin heinän teko, levy sisään ja sitten hyväksytään kaikki ja klikkaillaan nextiä niin monasti jotta softa on asennettu ja kuvake löytyy työpöydältä.

-
Viesti Kirjoittaja Thoth »
OS X:llekin voi asennella monia Linuxista tuttuja ohjelmia Darwinportsista tai Finkistä ja vieläpä vastaavalla tavalla kuin noita Linuxin paketteja.

-
Viesti Kirjoittaja Donza »
Nain asennetaan softaa Ubuntussa.Thoth kirjoitti:Eikös nuo Linuxin pakettisysteemit ole suurelta osin rakennettu sitä varten, että esimerkiksi yksi ohjelma voi lisäksi vaatia tietyn version Pythonista, Gnomen kirjastoista ja vaikka mistä, jolloin kaikkien näiden riippuvuuksien etsiminen olisi usein varsin työlästä. OS X:n ohjelmissa on aika vähän tälläisiä riippuvuuksia pakettien välillä.
OS X:llekin voi asennella monia Linuxista tuttuja ohjelmia Darwinportsista tai Finkistä ja vieläpä vastaavalla tavalla kuin noita Linuxin paketteja.Tosin esimerkiksi X-Window -ohjelmien ajaminen OS X:ssä ei ehkä ole aivan optimaalista.
Paketeissa voi olla riippuvuuksia, mutta toki Windows/Mac tyylisesti kaikki riippuvuudet ja kirjastot voitaisiin pistaa yhteen installer pakettiin, mutta tama taas on turhaa jos tarvittavat riippuvuudet loytyvat jo koneelta. Se aiheuttaisi tarpeettoman isoja asennuspaketteja. Paketinhallinta auttaa minimoimaan ladattavien pakettien koon ja varmistetaan ettei esim Windowsin kaltaista dll helevettia paase syntymaan.
Ja se mita ei ole viela tullut esille tassa keskustelussa on paivitettavyys. Kun ajat jarjestelmanpaivityksen (vrt OS X:n system update), paketinhallinta katsoo automaattisesti koneellesi asennetut ohjelmat ja vertaa loytyyko ohjelmistokirjastosta tuoreempaa versiota. Jos uudempi versio loytyy paivitys tapahtuu automaattisesti. Parilla klikkauksella saat siis koko jarjestelmasi ohjelmistoineen ajantasalle.
Toki OS X:ssa itse ohjelman asennus on yksinkertaista, ja huomattavasti jarkevammin toteutettu kuin Windowsisa, mutta kokonaisuutena asennusprosessi (sisaltaen googlettelun) ja ohjelmian paivitettavyys on enemman aikaa vievaa kuin paketinhallinnalla varustetussa Linuxissa.
-
Viesti Kirjoittaja scratsin »
mutta mistä linuxissakaan tietää että mikä on hyv ohjelma? lukeeko siinä joku sepustus mikä ohjelma se on ja mitä ominaisuuksia siinä on? ...Donza kirjoitti:Toki OS X:ssa itse ohjelman asennus on yksinkertaista, ja huomattavasti jarkevammin toteutettu kuin Windowsisa, mutta kokonaisuutena asennusprosessi (sisaltaen googlettelun) ja ohjelmian paivitettavyys on enemman aikaa vievaa kuin paketinhallinnalla varustetussa Linuxissa.
iPhone 13 mini | Apple Watch 41mm series 9 | AirPods Pro 2
-
Mistä Linuxissa sitten tietää mitä ohjelmaa tarvitsee ja mikä kannattaa asentaa? Jos mulle tulee OS X:ssä tarve tehdä jotain niin Googletan tai kysyn vaikkapa täältä Hopeisesta Omenasta, molemmissa tapauksissa saan käyttäjien mielipiteitä mahdollisesti useasta saman asian ajavasta ohjelmasta ja voin sitten itse muodostaa mielipiteen mikä softa on kaikkein paras juuri minulle.Donza kirjoitti:kokonaisuutena asennusprosessi (sisaltaen googlettelun) ja ohjelmian paivitettavyys on enemman aikaa vievaa kuin paketinhallinnalla varustetussa Linuxissa.
edit : scratsinille tuli näköjään ihan sama kysymys mieleen
-
Tämä lienee totta. OS X:n ohjelmat (lukuunottamatta Applen omia) näyttävät usein tekevän päivittämisen kukin omalla tavallaan; olisi ehkä kätevämpää, jos kaikki menisivät keskitetyn järjestelmän kautta.Donza kirjoitti: Ja se mita ei ole viela tullut esille tassa keskustelussa on paivitettavyys. Kun ajat jarjestelmanpaivityksen (vrt OS X:n system update), paketinhallinta katsoo automaattisesti koneellesi asennetut ohjelmat ja vertaa loytyyko ohjelmistokirjastosta tuoreempaa versiota. Jos uudempi versio loytyy paivitys tapahtuu automaattisesti. Parilla klikkauksella saat siis koko jarjestelmasi ohjelmistoineen ajantasalle.
OS X:n asennustavassa on minusta kätevää se, että ohjelmia voi kokeilla vaikka Desktopilla ennen varsinaista asennusta. Googlaaminen ohjelmia hakiessa ei minua niin haittaa, sillä kuitenkin yleensä etsin Googlella ihmisten mielipiteitä ennen "ostopäätöksen" tekoa.
OS X:ssä on kyllä varsin paljon maksullisia ohjelmia verrattuna Linuxiin. Esim. joku parempi synkronointiohjelma Palmille (Missing Sync) maksaa 40 euroa (jäi ostamatta). TextMatesta viitsin sentään maksaa.
-
Viesti Kirjoittaja kamina »
Perus-kuvaus ainakn yum'issa. Mistä sitä yleensäkään tietää mikä on hyvä ohjelma? Joko kuulee joltain, tai testaa. Linuxissa testaus on ainakin helppoa:scratsin kirjoitti:mutta mistä linuxissakaan tietää että mikä on hyv ohjelma? lukeeko siinä joku sepustus mikä ohjelma se on ja mitä ominaisuuksia siinä on? ...Donza kirjoitti:Toki OS X:ssa itse ohjelman asennus on yksinkertaista, ja huomattavasti jarkevammin toteutettu kuin Windowsisa, mutta kokonaisuutena asennusprosessi (sisaltaen googlettelun) ja ohjelmian paivitettavyys on enemman aikaa vievaa kuin paketinhallinnalla varustetussa Linuxissa.
yum install ohjelma-x
Ei maistu?
rpm -e ohjelma-x
edit: se miksi tuo onnistuu Linuxissa, on että valtaosa ohjelmistoista ovat avoimella lähdekoodilla, ja gpl'n alaisia. Kuka tahansa voi siis jakaa niitä eteenpäin.
-
Viesti Kirjoittaja NOx »
Olen hämmästynyt. Ei tullut mieleen kaksoisklikata kuvaa tai kuvajoukkoa? Tai klikata hiiren oikealla napilla kuvaa tai kuvajoukkoa? Noilla pääsee jo pitkälle, varsinkin jos käyttiksenä oli 10.4.x. Google ja Mac OS X Software...emmel kirjoitti:Linuxissa tiedän heti distrosta riippuen katsovani valokuvat Kuickshowlla, Gwenviewillä tai GQviewillä, windowsissa käytän Irfanviewia. OS X:ssä näinkin simppeli asia aiheutti tutkintaa.
-
Jos oikein muistan, kyseessä oli Panther. (eli 10.3x?) Sitä en enää muista miksi etsin jotain vaihtoehtoista softaa. Varmaan minulla joku hyvä syy oliNOx kirjoitti:Olen hämmästynyt. Ei tullut mieleen kaksoisklikata kuvaa tai kuvajoukkoa? Tai klikata hiiren oikealla napilla kuvaa tai kuvajoukkoa? Noilla pääsee jo pitkälle, varsinkin jos käyttiksenä oli 10.4.x. Google ja Mac OS X Software...emmel kirjoitti:Linuxissa tiedän heti distrosta riippuen katsovani valokuvat Kuickshowlla, Gwenviewillä tai GQviewillä, windowsissa käytän Irfanviewia. OS X:ssä näinkin simppeli asia aiheutti tutkintaa.

-
Viesti Kirjoittaja scratsin »
kyllä pantherissakin on esikatselu, jaguaarissakin muistaakseni oli...emmel kirjoitti:Jos oikein muistan, kyseessä oli Panther. (eli 10.3x?) Sitä en enää muista miksi etsin jotain vaihtoehtoista softaa. Varmaan minulla joku hyvä syy oliNOx kirjoitti:Olen hämmästynyt. Ei tullut mieleen kaksoisklikata kuvaa tai kuvajoukkoa? Tai klikata hiiren oikealla napilla kuvaa tai kuvajoukkoa? Noilla pääsee jo pitkälle, varsinkin jos käyttiksenä oli 10.4.x. Google ja Mac OS X Software...emmel kirjoitti:Linuxissa tiedän heti distrosta riippuen katsovani valokuvat Kuickshowlla, Gwenviewillä tai GQviewillä, windowsissa käytän Irfanviewia. OS X:ssä näinkin simppeli asia aiheutti tutkintaa.

iPhone 13 mini | Apple Watch 41mm series 9 | AirPods Pro 2
-
Tigerissä tosiaan voi valokuvia selata ainakin iPhotolla, valitsemalla kuvat ja tuplaklikkaamalla (Preview) tai valitsemalla kuvat, klikkaamalla oikeaa nappia ja valitsemalla "Slideshow" (tässä näkymässä voi myös manuaalisesti valita kuvia).scratsin kirjoitti:kyllä pantherissakin on esikatselu, jaguaarissakin muistaakseni oli...emmel kirjoitti:Jos oikein muistan, kyseessä oli Panther. (eli 10.3x?) Sitä en enää muista miksi etsin jotain vaihtoehtoista softaa. Varmaan minulla joku hyvä syy oliNOx kirjoitti:Olen hämmästynyt. Ei tullut mieleen kaksoisklikata kuvaa tai kuvajoukkoa? Tai klikata hiiren oikealla napilla kuvaa tai kuvajoukkoa? Noilla pääsee jo pitkälle, varsinkin jos käyttiksenä oli 10.4.x. Google ja Mac OS X Software...emmel kirjoitti:Linuxissa tiedän heti distrosta riippuen katsovani valokuvat Kuickshowlla, Gwenviewillä tai GQviewillä, windowsissa käytän Irfanviewia. OS X:ssä näinkin simppeli asia aiheutti tutkintaa.eli ihan perus simppeli kuvien katsomis ohjelma jossa onnistuu kuvien katsely, pyörittely, yms! jos jonkun monipuolisemman ohjelman haluaa voi käyttää ilmaista Xeeta. se on kuulemma melkein samanlainen kun windöyssin Irfanview.
Edit: Tai en ole varma tuleeko iPhoto Tigerin mukana vai vain uusien koneiden mukana.
-
-
Viesti Kirjoittaja Galangal »
Entäs sitten? Voi olla, että Linux-ohjelmien googlettelu on nopeampaa (en ymmärrä miksi olisi, mutta samantekevää), mutta kuinkas usein näitä ohjelmia sitten asennetaan?Donza kirjoitti:kokonaisuutena asennusprosessi (sisaltaen googlettelun) ja ohjelmian paivitettavyys on enemman aikaa vievaa kuin paketinhallinnalla varustetussa Linuxissa.
Minä asennan ohjelmat koneen tai kovalevyn vaihtuessa ja se on sitten siinä. Mutta minähän tietysti käytän konettani jokseenkin pelkästään työni tekemiseen, joten vaatimustasoni on toki hyvin alhainen verrattuna harrasteluun, tuunaamiseen ja waretukseen.
-
Viesti Kirjoittaja Markose »
Softien asennus ja masiinan käyttäminen ei todellakaan voisi olla tämän helpompaa. Ei tippaakaan kaipaa enää tot puuceen kanssa sähläämistä ja kaatuiluu ja jatkuvaa käyttiksen uudelleen asentelua jne...
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Nemesis »
Kyllä voi. Molempia käyttäneenä täytyy sanoa, että Linux on tuossa asiassa edellä. OS X:ssä raahaat kuvakkeen Applications-folderiin. Mutta mistä saat sen kuvakkeen? Linuxissa menet pakettimanageriin, listasta bongaat sen haluamasi sovelluksen, ja klikkaat "Install", ja se on siinä. Ei tarvitse metsästää netistä sitä haluamaansa softaa, kaikki hoidetaan keskitetysti.matteus/2 kirjoitti:Pakko ihan mielenkiinnosta kysyä miten ohjelman asennus voi olla Linuxissa paljon helpompaa kuin OS X:ssä? Jos asennuksen helppous on OS X:ssä sitä luokkaa että application bundle (kuvake) vain raahataan haluttuun paikkaan koneella niin ei kai se tuosta paljon iisimpää voi olla, vai voiko?
Tähän liittyen: Järjestelmän päivitys. OS X:ssä on Software Update. Mutta en ole koskaan nähnyt että tuota käytettäisiin mihinkään muuhun kuin Applen softan (OS X:n, iLifen jne.) päivittämiseen. Mitenkäs third-party softat? Linuxissa tuokin hoidetaan keskitetysti, ja kaikki päivitetään yhden työkalun kautta.
-
-
-
-
Kyllä se olet kuule sinä joka ei "hiffaa". Vai meinaatko että jos vaikka haluan asentaa Trapper Keeppeerin mäcciini, niin se kuvake ilmestyy työpöydälleni kuin taikaiskusta, ilman että minun tarvitsee tehdä mitään? No, ei ihan. Minun täytyy mennä Googlella metsästämään sitä asennustiedostoa, jonka jälkeen kopioin sen koneelleni, mounttaan sen imagen, ja SITTEN saan sen kuvakkeen jonka voin raahata sinne applications-folderiin.Galangal kirjoitti:Arvaa kolme kertaa.Nemesis kirjoitti: Mutta mistä saat sen kuvakkeen?
Ei mutta - tämä nyt menee IHAN naurettavaksi. Se, että nimim. Nemesis ei hiffaa, että se kuvake on siinä nenän edessä, kertoo jotain vain nimim. Nemesiksestä.
Hiffaatko, vai väännänkö lisää rautalankaa?
Miten tuollainen asennus hoidettaisiin Linuxissa? Menisin sinne pakettimanageriin. Bongaisin sen haluamani sivelluksen listasta ja klikkaan "install".
Oikeasti, kyllä ohjelmien asennus mäkissä on aika helppoa. Mutta monet ei tunnu tajuavat sitä, että se kuvakkeen raahaaminen application-folderiin on vain osa sitä asennusta, sitä ennen se käyttäjä on joutunut tekemään erinäisiä työvaiheta päästäkseen siihen pisteeseen missä sen kuvakkeen voi raahata sinne muiden sovellusten joukkoon. Se missä Linux loistaa, on siinä että nuo asennuksen viimeistä silausta edeltävät työvaiheet on tehty todella helpoiksi, nopeiksi ja yksinkertaiseksi. Se itse viimeinen silaus on suunnilleen yhtä helppo sekä mäkissä (raahaat kuvakkeen Applications-folderiin) että Linuxissa (klikkaat "install").
-
Ubuntu on aika helppo asentaa. Boottaat CD:ltä, ja päädyt täysin toimivaan Ubuntu-työpöytään. Voit testata järjestelmää, ilman että koneen kiintolevyyn kosketaan. Jos päätät asentaa käyttiksen, niin työpöydällä on kuvake jossa lukee "Install to hard disk". Tuplaklikkaat sitä, asennusohjelma kysyy sinulta pari kysymystä, ja asennus alkaa. Voit vaikka surffailla netissä tai pelata pasianssia samalla kun käyttöjärjestelmä asentuu taustalla kiintolevylle. Asennuksen päätyttyä CD sylkäistään ulos, käynnistät tietokoneen uudestaan, jonka jälkeen kone boottaa kiintolevyltä.Markose kirjoitti:Onkos Linuxin asentaminen tavis-käyttäjälle helppo homma. Macin ottaminen ulos pahvilootasta ja töpselin tuikkaaminen seinään on. Aika monelle se riittää
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka