Pahoittelen, jos asiasta on aiempikin topikki, sitä nimenomaista en sitten sattunut hoksaamaan. Monessa hakemassani topikissa huollosta erikseen kysytään...
No niin, kauanko teillä on kulunut aikaa mäkhuollossa? Kauanko aikaa on omppukone ollut poissa (tuotanto?)käytöstä? Tiedän kyllä, että huollossa on ruuhkaa lomien ja sairaslomien vuoksi mutta kun eivät anna edes aikataulua, milloin mahdollisesti saan koneen käyttööni. Elleivät tänään soita.
Meinaan vaan, että hötkyilenkö liikaa kun omppuni on ollut huollossa tänään 3 viikkoa ja olisi kyllä hirmuinen hinku saada se jo takaisin. Varsinaisessa tuotantokäytössähän tuo koneeni ei ole, että ei siitä leipä tule. Muuta hommaa kyllä olisi ja ne kaipaavat omppua. Ja tietysti minä kaipaan lepoa Windowsmaailman rasitusten jälkeen iltaisin.
Kaksi kertaa olen joutunut turvautumaan huollon palveluksiin (Mac Huolto). Molemmilla kerroilla proseduuri kesti n. viikon. Pari päivää pitää varata siihen vikadiagnoosiin, osat tulevat Hollannista periaatteessa päivässä ja sitten joku päivä siihen päälle itse huoltotoimenpiteestä. Mutta tuohon vaikuttavat sitten tietenkin nuo mainitsemasi sairaslomat ja ruuhkat, mutta kyllä kolme viikkoa tuntuu jo vähän liian pitkältä.
Soittelisin kyllä perään hieman ärtyneenä, jos kyse olisi omasta koneestani.
Kappas vaan Hectoe, kyseessä onkin sama huoltoliike. Njoo, sairauden olen vielä valmis antamaan anteeksi... Ko. huollolla on vain 2 tyyppiä, jotka saavat availla mäkkejä, kyllähän sekin jotain merkitsee ruuhka-aikoina. Olettaisin kuitenkin, että yritysasiakkaat menevät huoltojen edelle jossain määrin. Lueskelin ko. yrityksen kotisivuja ja valaistuin. Silti, toivoin Apple-plakaatin alta nopeampaa toimintaa...
Soittivat juurikin tuosta liikkeestä ja ensi viikolla ehkä ehtivät sitä jo katsoa Jospa se siitä sitten äkkiä purkautuisi, vika kun mitä ilmeisimmin on virtalähteessä ja ko. kone kuuluu siihen virtalähdevikaisten sarjaan, josta on PM G5 koneiden kohdalla ilmoitettu Applen sivuilla. Ehkä minä vielä yhden viikon kärsin, sitten alan polkea jalkaa ja lyödä nyrkkiä pöytään jos ei ala tapahtua
tsip kirjoitti:
Meinaan vaan, että hötkyilenkö liikaa kun omppuni on ollut huollossa tänään 3 viikkoa ja olisi kyllä hirmuinen hinku saada se jo takaisin.
Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta kolme viikkoa kuulostaa kyllä paljolta. Kertoiko huoltoliike täsmällistä syytä, miksi huolto kestää näin kauan? (EDIT: selvisi jo)
Itse varmaan soittelisin suoraan Applelle, jos asia ei selviä... (0800-96162).
Viimeksi muokannut TUx, 23.3.2007 klo 13.26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Our virtues and our failings are inseparable, like force and matter. When they separate, man is no more."
Huolloissa on kyllä eroja... Ite oon joutunut käyttämään MBP:n 3x huollossa. 2 ekaa kertaa vein sen tohon MacPeople Storeen josta se kait lähti Helsingin MacHuoltoon... Kumpikin reissu kesti n. 2 vko. Kolmannella kerralla vein varimporttiin ja reissu kesti 3 arkipäivää (pe. illasta ke. iltapäivään). Hauska juttu on se että tuo varimportissa suoritettu huolto oli vielä kaikista kolmesta se suurin... MacHuollossa käynyt esim. akunvaihdossa...
Kuluttajaviranomaisten mukaan kodinkoneille/kotielektroniikalle kohtuullinen huoltoaika on 2 viikkoa, joten liian kauan olet jo nyt joutunut odottamaan.
Kai sitten muistatte/muistitte vaatia Applelta (Apple-tukinumerosta) hyvitystä kohtuuttoman pitkistä huoltoajoista. Applehan lienee ainoa merkki, joka oikeasti moisia joskus antaa. Käsittääkseni useampikin homppulainen on hyvittelyä saanut osakseen. Lievittänee kummasti v*tutusta.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
Minä en kyllä suostuisi edes yli viikon huoltoaikaan, ainakaan ilman varakonetta. Mutta minusta AppleCare kyllä edellyttää, ettei kone huollossa makaa.
No mulla mitään AppleCarea ole, mitäs minä sellaista kotikoneeseen. Lienenkö liian kiltti valittamaankaan kun tuntuu jotenkin omituiselta vaatia jonkun päätä pölkylle siitä, että korjaajilla on lomaa ja sairauslomaa. Kunhan toimittavat sen mulle fiksattuna a.s.a.p. Eri juttu olisi tosiaan, jos leipä olisi kiinni tuossa, sitten olisin kiivennyt seinille jo kauan sitten.
Minä olen siten onnellissa tilanteessa että "Harrin kauppa & huolto" pohjoisuudellamaalla sijaitsee työmatkani varrella, joten en ole edes harkinnut vermeiden hankkimista mistään kauempaa.
Kaksi vuotta kului ennen kuin tuli tarvetta ensihuoltoon: Tilasin ajan ikäänkuin auto olisi viety huoltoon; G4:n muisti päivitettiin tappiin päivässä tyyliin, kone aamulla korjaamolle ja nouto iltapäivällä.
Vuosi muistinlisäyksestä hajosi G4:n kovalevy, varasin ajan huollosta, ajalla ei ollut siten kiirettä kun buuttasin koneen ulkoiselta levyltä odotusajaksi. Korjaamolle jonotus taisi olla suosiolla pariviikkoa, mutta ajan saatuani kone tuli kuntoon yhdessä yössä.
iMac G4 1,25 Ghz 17"(Late 2003, Leopard+YellowDog Linux)
iMac C2D 24"(Late 2006, Lion)
MacBook Pro 13" (mid 2010, Yosemite)
Time Capsule 1TB
Apple TV3
iPhone 6 (16GB Space Gray)
iMac Retina 5K 27"(Late 2014, Yosemite)
Jubax kirjoitti:Minä olen siten onnellissa tilanteessa että "Harrin kauppa & huolto" pohjoisuudellamaalla sijaitsee työmatkani varrella, joten en ole edes harkinnut vermeiden hankkimista mistään kauempaa.
Kaksi vuotta kului ennen kuin tuli tarvetta ensihuoltoon: Tilasin ajan ikäänkuin auto olisi viety huoltoon; G4:n muisti päivitettiin tappiin päivässä tyyliin, kone aamulla korjaamolle ja nouto iltapäivällä.
Vuosi muistinlisäyksestä hajosi G4:n kovalevy, varasin ajan huollosta, ajalla ei ollut siten kiirettä kun buuttasin koneen ulkoiselta levyltä odotusajaksi. Korjaamolle jonotus taisi olla suosiolla pariviikkoa, mutta ajan saatuani kone tuli kuntoon yhdessä yössä.
No ei se muistinlisäys torni-G4:ään viittä minuuttia kauempaa kestäkään. Aika äkkiä se kovalevykin on vaihdettu, riippuu vähän siitä mitä sisällön kaa tehdään/voi tehdä. Tyypillisiä itse tehtäviä pikkujuttuja, ei sitä levynvaihtoa olis välttämättä tarvinnut kahta viikkoa odottaa...
Ei vainkaan, jos koneen sisuksien raplaaminen ei tunnu kivalta on parempi jättää raplaamatta. Kyllä mullekin raha kelpaa tuollaisista operaatioista.
Jubax kirjoitti:Minä olen siten onnellissa tilanteessa että "Harrin kauppa & huolto" pohjoisuudellamaalla sijaitsee työmatkani varrella, joten en ole edes harkinnut vermeiden hankkimista mistään kauempaa.
No ei se muistinlisäys torni-G4:ään viittä minuuttia kauempaa kestäkään. Aika äkkiä se kovalevykin on vaihdettu, riippuu vähän siitä mitä sisällön kaa tehdään/voi tehdä. Tyypillisiä itse tehtäviä pikkujuttuja, ei sitä levynvaihtoa olis välttämättä tarvinnut kahta viikkoa odottaa...
Ei vainkaan, jos koneen sisuksien raplaaminen ei tunnu kivalta on parempi jättää raplaamatta. Kyllä mullekin raha kelpaa tuollaisista operaatioista.
Niin, helppoahan se on kun osaa...G4:n muistista vaihdatin myös sen kiinteän isommaksi (jonka vaihto on suositeltavaa tehdä huoltoliikkeessä). Toki etukäteen selvitin josko voisin itse suorittaa ko. toimenpiteitä mutta tulin siihen tulokseen että huoltoliike saa nähdä vaivan sopivien osien hankkimisesta. Huoltoliike joutuu lisäksi myöntämään takuun tekemälleen työlle. "Harrin" perimät varaosien hinnat ovat olleet hyvinkin kilpailukykyisiä joten ne muutamat perityt kympit tehdystä työstä ovat olleet perusteltuja.
iMac G4 1,25 Ghz 17"(Late 2003, Leopard+YellowDog Linux)
iMac C2D 24"(Late 2006, Lion)
MacBook Pro 13" (mid 2010, Yosemite)
Time Capsule 1TB
Apple TV3
iPhone 6 (16GB Space Gray)
iMac Retina 5K 27"(Late 2014, Yosemite)
Jubax kirjoitti:G4:n muistista vaihdatin myös sen kiinteän isommaksi (jonka vaihto on suositeltavaa tehdä huoltoliikkeessä).
Minkä kiinteän? (Mikä G4?)
Luultavasti tuo iMac mikä lukee Jubaxin allekirjoituksessa.
Edit. Ja tarkoittaa varmaan vakiomuistia eikä kiinteää sanan omassa merkityksessään.
Luulin että sigusta huolimatta puhuttiin G4-torneista, kun G4 yleensä tarkoittaa sellaista. iMac on toki huomattavasti työläämpi, joten vedän puheitani huomattavan määrän takaisin jos siittä on kyse.
Soittelin Applen tukeen tuosta pitkästä huoltoajastani. Olivat hyvin yhteistyöhaluisia ja kyselivät että miten he voisivat asian hyvittää. Pyysin että he lähettävät vaikka langattoman Mighty Mousen ja näppiksen, sekä suojan macbookilleni, niin ollaan sujut. Parin päivän päästä pitäisi kolahtaa postilaatikkoon paketti.
Sanoivat muuten että, jos jatkossa täytyy käyttää koneita huollossa, niin kannattaa soittaa Applelle, jos huolto alkaa kestämään kauemmin kuin kaksi viikkoa. He voivat katsoa, mitä voisivat tehdä asian eteen. Kaksi viikkoa on vielä sellainen kohtuullinen huoltoaika.
Hectoe kirjoitti:Soittelin Applen tukeen tuosta pitkästä huoltoajastani. Olivat hyvin yhteistyöhaluisia ja kyselivät että miten he voisivat asian hyvittää. Pyysin että he lähettävät vaikka langattoman Mighty Mousen ja näppiksen, sekä suojan macbookilleni, niin ollaan sujut. Parin päivän päästä pitäisi kolahtaa postilaatikkoon paketti.
Sanoivat muuten että, jos jatkossa täytyy käyttää koneita huollossa, niin kannattaa soittaa Applelle, jos huolto alkaa kestämään kauemmin kuin kaksi viikkoa. He voivat katsoa, mitä voisivat tehdä asian eteen. Kaksi viikkoa on vielä sellainen kohtuullinen huoltoaika.
Nyt on luottamus Appleen korkealla.
Pirhana, tuohan toimii vielä fiksummin kuin luulinkaan.
Pirhana totta tosiaan. Pitääkin ruveta soittelemaan Applelle. Mitähän sieltä haluaisi lahjomuksiksi, hiiriä on jo yli oman tarpeen, yksi kokonaan käyttämätön Mahtihiirikin... Antaisivatkohan iLifen vuodeksi? Rautaosia tarvisin mutta taitavat olla liian arvokkaita lahjomuksiksi. No, eiköhän se selviä jahka soitan sinne.
Eikös se ole ollut niin, että kun korjaamoreissu pitenee, lahjukset kovenee.
Joku täällä taisi kerran saada satasen alennuskoodin Apple Storeen, semmottiakin voi kysellä. Eikä tuo satku liene mikään hyvittelyn yläraja lähimainkaan, jos menee vaikka kuukautisiksi ne odottelut.
Saakeli. Soitin Apple supportiin. Eivät nähneet koneestani merkkiäkään mikä tarkoittanee, että sitä ei ole edes avattu vielä siellä huollossa. Alan hyppiä seinille. Huomenna soitan sitten huoltoon (jos vastaavat mulle enää) ja sitten soitan vielä supportiin, jos ei asia etene huollon kanssa yhtään. Lakkaa kiinnostamasta selitykset.
Saakeli. Soitin Apple supportiin. Eivät nähneet koneestani merkkiäkään mikä tarkoittanee, että sitä ei ole edes avattu vielä siellä huollossa. Alan hyppiä seinille. Huomenna soitan sitten huoltoon (jos vastaavat mulle enää) ja sitten soitan vielä supportiin, jos ei asia etene huollon kanssa yhtään. Lakkaa kiinnostamasta selitykset.
Aaaarrrrggghhhh! .... kyllä sieppaa...
Ei se applen systeemeissä näy jos huolto on koneen avannut, siellä näkyy vasta kun varaosa tilataan,
Olettaisin kuitenkin, että yritysasiakkaat menevät huoltojen edelle jossain määrin. Lueskelin ko. yrityksen kotisivuja ja valaistuin. Silti, toivoin Apple-plakaatin alta nopeampaa toimintaa...
Tämä taas ei aina pidä paikkaansa siitä saa kiittää suomen tiukkaa kuluttajan suojaa. Yksityisasiakkailla on suuremmat oikeudet kuin yritysasiakkailla, ja voivat siten valitella tehokkaammin. Yritysasiakkaan saavat yleensä ostaa ripeää palvelua rahalla.
Aaaarrrrggghhhh! .... kyllä sieppaa...
Ajattele posetiivarimaisesti. Saat yhä paremman hyvityksen, senkun vaan perinaisellisesti pyydät nätisti.
Vai perinaisellisesti... En vielä pyytänytkään mitään erikoisempaa, palvelua vain. Ja sitäkin mahdollisimman kohteliain sanakääntein ärtymykseni ilmaisten.
Nojaa, oliko siitä hyötyä. Tänään aamupäivällä soittelin huoltoon, sanoivat laittaneensa virtalähteen tilaukseen aamulla. Soitin Apple supportiin, lupasivat seurata, tuleeko tilaus heille näkyviin tietokantaan. Soitteli sitten tämä supportin tyttönen tuossa tunti sitten, että ei ole tilausta näkynyt mutta asiakaspalvelu on tietoinen tästä jutusta ja ottaa selvää, mikä siellä oikein maksaa. Soittelee vielä tänään tai huomenna minulle.
Saa nähdä nyt sitten, mitä tästä tulee. Minulla on nyt kyllä luotto mennyt kyseistä huoltofirmaa kohtaan. Olisivat voineet sanoa konetta viedessäni jäävänsä lomilleen, olisin vienyt omppuni samantien Kuopioon asti huoltoon... Nyt on maito maassa, joten ei auta kuin keräillä pudonneen kannun sirpaleita (ja toivoa, ettei tarvi mäkkiä huoltaa tuossa liikkeessä enää ikuna). Hiukan erikoiselta episodilta alkaa vaikuttaa
Tästä tulee mieleen oman X86 kloonnin huoltokeikka.......
Roudasin PowerMac G5:n kokoisen mokoman jalan about kilometrin verran kun en autoon käsiksi päässyt, kerroin ongelman, laitioin nimeni lappuun ja lähdin kotiin.
2 viikkoa myöhemmin kyseisestä firmasta soitetaan että vika on epäilemäni (Windowsin rekisterin hajoaminen) ja pyydän heitä kopioimaan tärkeät tiedostot, "splittaamaan" kovalevyni kahteen partitiointiin ja antamaan minun asentaa mokoma Wintoosa uusiksi (viime kerralla asensivat kaikki antamani ajurit vaikka sanoin etteivät asentaisi mitään ajureita). 2 viikkoa tästä he soittavat että kone on noudettavissa. Nuotaessani koneen huomaan että mokomat ovat hukanneet Windows XP asennuslevyni, tähän he sanovat etsivänsä mokomaa varastostaan (joka ei ole paikanpäällä) sekä liikkeestään. Lopuksi roudaan taas PowerMac G5:n kokoisen mutta painavemman koneeni kotiin.
Pari päivää myöhemmin soitan heille levystäni ja he toteavat etteivät löydä mokomaa ja lupaavat tilata uuden sekä polttaa minulle levyn jota voin käyttää kunnes he saavat uuden levyni CD keyneineen. Käyn saman iltana hakemassa "piraattikopion" ja ylätykseni he eivät ole edes aloittaneet mokoman polttamista, odotan liikeessä kunnes levy on poltettu. 2 viikkoa myöhemmin soitan heille että onko levyni saapunut ja he vastaavat että se on saapunut mutta on pomon autossa joka on varastolla ja ei tule enää tänään liikeeseen. Seuraavien päivien aikan käyn liikessä useita kertoja sekä soitan useita kertoja, minulle selviää että levyä ei ole vielä ostettu tukusta, lopulta saan levyni 2 päivää ennen aktivoinnin takarajaa........
Syy miksi vein koneeni huoltoon oli koska minulla ei ole muita koneita talossa joista löytyisi S-ATA portti jolla olisin voinut kopioida tiedostot.
Suosittelisin että varotte Uudenmaan ATK huolto OY:tä, korjaavat myös kuulemma macceja.
Edit: Korjasin typon ja väärin muistamani firman nimen
Viimeksi muokannut L_A_G, 5.4.2007 klo 16.55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.