Missä on delete nappula vai onko sitä? helpottas toisinaan kirjottamista ja virheenkorjausta
Saako dashboard taustaa tummennettua lisää?
Miten kansiorakenteen ja sisällön saisi päivittymään automaattisesti? Eli kun kopioin tavaraa kansioon niin ne jää tyystin sekaisin sinne, enkä ole keksinyt edes pikakomentoa helpottamaan neuroottista järjestelyvimmaa
drifter kirjoitti:tiedätkös miksei macilla toimi omppu + x eli leikkaaminen tiedostojen siirtelyssä?
Luulen että tällä halutaan estää tahatonta tiedostojen hävittämistä aivo-oikosulun sattuessa. Olisin takuuvarmasti saanut aikaan vahinkoja jos leikkaamalla voisi tiedostoja siirtää.
Windowsissa tuota olen käyttänyt tuhoamatta mitään, mutta siinä kun on muutenkin oltava aika skarppina niin se on vähän toinen juttu.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
kermit kirjoitti:Miten sillä voi tuhota tiedostoja?
Cuttaamalla epähuomiossa tärkeän tiedoston pois. Voin sieluni silmillä nähdä ne tusinan topiccia täällä joissa ihmetellään minne ohjelmat ovat kadonneet, ja kirotaan Applea siitä miten moinen on mahdollista.
kermit kirjoitti:Miten sillä voi tuhota tiedostoja?
Cuttaamalla epähuomiossa tärkeän tiedoston pois. Voin sieluni silmillä nähdä ne tusinan topiccia täällä joissa ihmetellään minne ohjelmat ovat kadonneet, ja kirotaan Applea siitä miten moinen on mahdollista.
Niinpä. Napataan tiedosto leikepöydälle, ja samassa puhelin tai ovikello soi/eukko alkaa jäkättää jostain turhasta/kissat saa päihinsä tapella tms... ja unohdat koko asian, kunnes alat kaipailla mystisesti kadonnutta tiedostoa.
Ominaisuutta Windowsissa jatkuvasti käyttäneillä ei ehkä ole kauhean suurta vaaraa, mutta tottumattomille tai leikkuusiirrosta pois oppineille on tiedossa onnettomuuksia, jos tuo ominaisuus Leopardiin saadaan. Ja eiköhän se saada, jotta Win-käyttäjät tuntisivat olonsa kotoisaksi.
Voi tietysti olla, että ominaisuuden voi jostain päin Leopardin Finderiä kytkeä pois ja päälle. Hoppas.
macbooknonpro kirjoitti:Mutta eihän ne tiedostot ainakaan Windowsissa häviä mihinkään ennen liitä-komentoa..?
Paitsi jos sen ajatuskatkon aikana unohdat tehneesi leikkauksen ja painat uudelleen CRTL+C tai CRTL+X. Ekaks kopsattu tiedosto katoaa samantein, puh vaan...
macbooknonpro kirjoitti:Mutta eihän ne tiedostot ainakaan Windowsissa häviä mihinkään ennen liitä-komentoa..?
Paitsi jos sen ajatuskatkon aikana unohdat tehneesi leikkauksen ja painat uudelleen CRTL+C tai CRTL+X. Ekaks kopsattu tiedosto katoaa samantein, puh vaan...
- Jasca -
Pikaisen kokeilun jälkeen voin sanoa, ettei ainakaan XP:ssä näin tapahdu.
Ja olisin melko valmis ulottamaan tuon myös ainakin 2000 ja Visvaan:)
kaaso kirjoitti:Pikaisen kokeilun jälkeen voin sanoa, ettei ainakaan XP:ssä näin tapahdu.
Ja olisin melko valmis ulottamaan tuon myös ainakin 2000 ja Visvaan:)
Oikeassa olet! Syön sanani, mums mums...
Mäkin meinaan kokeilin (W2K). Wintoosa jättää siitä leikatusta tiedostosta eräänlaisen haamukuvan ja jos leikkaat jonkin toisen tiedoston heti perään, palautuu tämä ensin leikattu. Jotain hyvää Wintoosassakin
Tuollanen on minusta ihan peruskauraa, itse ainakin käytän jatkuvasti. Että sori nyt vaan, mutta kuulostaa tosi oudolta ettei OS X:ssä olisi tälläistä ominaisuutta, saatikka sitten että jos se olisi, kadottaisi se tiedostoja noin helposti.. Että puf vaan.
macbooknonpro kirjoitti:Että sori nyt vaan, mutta kuulostaa tosi oudolta ettei OS X:ssä olisi tälläistä ominaisuutta, saatikka sitten että jos se olisi, kadottaisi se tiedostoja noin helposti.. Että puf vaan.
Maceissa tuon korvaavana ominaisuutena on raahaaminen, ja se on ainakin minulle osoittautunut reilun vuoden kestäneen maccitaipaleeni aikana paljon kätevämmäksi ominaisuudeksi, ja minä olen sentään käyttänyt Windowseja aina 3.0-versiosta asti. Kun raahaamisen omaksuu, ei leikkaa-toimintoa osaa enää kaivata, tai ainakaan minä en osaa.
Wespa kirjoitti:
Maceissa tuon korvaavana ominaisuutena on raahaaminen, ja se on ainakin minulle osoittautunut reilun vuoden kestäneen maccitaipaleeni aikana paljon kätevämmäksi ominaisuudeksi, ja minä olen sentään käyttänyt Windowseja aina 3.0-versiosta asti. Kun raahaamisen omaksuu, ei leikkaa-toimintoa osaa enää kaivata, tai ainakaan minä en osaa.
OS X:ssä on kyllä miellyttävästi toteutettu tuo tiedostojen vetäminen toisiin kansiohin. Eksakteja eroja Windowsin vastaavan on paha sanoa, mutta tuntuu vaan paremmalta
Viikon macbookin omistamisen jälkeen sama koskee aika monta seikkaa OS X:ssä...
Ihan tarkalleen ei osaa eroja osoittaa, mutta kokoajan on sellainen tunne, että kaikki vaan sujuu helpommin *kärjistetty-esimerkki-varoitus-hymiö-tähän*
macbooknonpro kirjoitti:Että sori nyt vaan, mutta kuulostaa tosi oudolta ettei OS X:ssä olisi tälläistä ominaisuutta, saatikka sitten että jos se olisi, kadottaisi se tiedostoja noin helposti.. Että puf vaan.
Tästähän voisi aloittaa kunnon fleimisodan!
Itse navigoin hyvin mielelläni tutussa ympäristössä näppäimistöltä ja hiiri on omiaan sitten johonkin aivan muuhun kuten laiskaan nettisurffailuun ja taiteiluun. En tajua kuka jaksaa ohjelman käynnistää dockista kun esim. QuickSilver on olemassa 8)
Niin ja raahailu toimii wintoosassakin, eli ei silläkään leikkaa-toiminnon puutetta voi selittää...
Njoo, kaipa siihen voi tottua. Heti ei vaan osaa kuvitella tuota vetämistä kätevämpänä koska leikkaa liitä on ainakin windowsissa mielestäni nopeampaa kuin se että juuri ne oikeat ikkunat olisi siinä auki ja näkyvissä, jotta raahaus onnistuisi (esim. nyt minulla on auki tämä selain koko ruudussa, sekä yksi kansioikkuna. Jos haluaisin sieltä kansiosta leikata/kopioida tiedostoja työpöydälle, joutuisin joko pienentämään selainikkunaa, tai raahaamalla pidellä sitä ikuisuuksia tossa tehtäväpalkissa niin että työpöytä tulee näkyviin. Näppäinoikotiellä homma hoituu 3 sekunnissa). Kopioiko muuten vai leikkaa ihan vaan vetämällä? Entäs miten tuo valitaan?
macbooknonpro kirjoitti:Njoo, kaipa siihen voi tottua. Heti ei vaan osaa kuvitella tuota vetämistä kätevämpänä koska leikkaa liitä on ainakin windowsissa mielestäni nopeampaa kuin se että juuri ne oikeat ikkunat olisi siinä auki ja näkyvissä, jotta raahaus onnistuisi (esim. nyt minulla on auki tämä selain koko ruudussa, sekä yksi kansioikkuna. Jos haluaisin sieltä kansiosta leikata/kopioida tiedostoja työpöydälle, joutuisin joko pienentämään selainikkunaa, tai raahaamalla pidellä sitä ikuisuuksia tossa tehtäväpalkissa niin että työpöytä tulee näkyviin. Näppäinoikotiellä homma hoituu 3 sekunnissa). Kopioiko muuten vai leikkaa ihan vaan vetämällä? Entäs miten tuo valitaan?
Tuohon helpottaa F11 (oletuksena työpöydän näyttäminen), eli aloita tiedoston raahailu, paina F11 ja tiputa työpöydälle. Raahaus on oletuksena siirto saman levyn sisällä ja eri levylle kopiointi, eli samat kuin Windowsissa.
Ilmeisesti siis OSX:stä puhuit? En saa tuota F11:ta W:ssa toimimaan.. Mitenkäs Macissa sitten jos haluaakin kopioida saman levyn sisällä, tai leikata toiselle levylle, kun sitä 2. painiketta ei ole..?
macbooknonpro kirjoitti:Ilmeisesti siis OSX:stä puhuit? En saa tuota F11:ta W:ssa toimimaan.. Mitenkäs Macissa sitten jos haluaakin kopioida saman levyn sisällä, tai leikata toiselle levylle, kun sitä 2. painiketta ei ole..?
Juu, anteeksi, menee puurot ja vellit sekaisin. Eli OS X:stä puhuin. Nyt ei ole oman koneen ääressä, eli joten valehtelisi, niin lunttasin täältä nuo kopioimiset/siirrot, eli:
Option-Drag Copy to new location
Option-Command-Drag Make alias in new location
Command-Drag Move to new location without copying
Windows koneessa muuten Windows - M on hyvä yhdistelmä työpöydän löytämiseen...
drifter kirjoitti:tiedätkös miksei macilla toimi omppu + x eli leikkaaminen tiedostojen siirtelyssä?
Luulen että tällä halutaan estää tahatonta tiedostojen hävittämistä aivo-oikosulun sattuessa. Olisin takuuvarmasti saanut aikaan vahinkoja jos leikkaamalla voisi tiedostoja siirtää.
Tämä kyllä pisti pienen hymyn huulille.
Fanaattisimmat mac-käyttäjät saavat jopa käyttiksen selkeän puutteen tuntumaan 'ominaisuudelta'.
Tämä kyllä pisti pienen hymyn huulille.
Fanaattisimmat mac-käyttäjät saavat jopa käyttiksen selkeän puutteen tuntumaan 'ominaisuudelta'.
Heh. Meinaat siis että jokin omituisuus OS X:n arkkitehtuurissa estää leikkaussiirron toteuttamisen, sillä eihän "selkeää puutetta" käyttikseen jätetä jos ei ole pakko. Minä taas luulen että puute on ollut tarkoituksellista. Kumpi luulee paremmin? Löytyykö ratkaisijaa?