Reilun kuukauden olen käyttänyt langallista Mighty Mousea ja pääosinhan kyseessä on mitä oivallisin hiiri, mutta...
rullaherne tökkii lähes päivittäin ja nyt se meni lopullisesti nenääni!
Rullaus onnistuu alas ja oikealle, mutta ylös ja vasemmalle on totaalisesti jumissa. Aikaisemmin olen saanut rullauksen toimimaan, kun junttaan pallon pohjaan ja pyörittelen sitä ylös ja alas. Nyt ei sekään auta.
Jos olen ainoa jota tämä todella vaivaa niin olkoon. Mutta uskomattoman hiljaista on täällä mielestäni todella surkean teknisen ratkaisun teemoilta. Kyllä perusrulla tuntuu kädessä niin varmalta, kun sellainen harvoin käteen osuu (lähinnä pc-koneissa).
wanders kirjoitti:Mutta uskomattoman hiljaista on täällä mielestäni todella surkean teknisen ratkaisun teemoilta.
Onhan siitä täällä valitettu useammassakin ketjussa.
Jos sinulla on takuuta jäljellä, vie huoltoon. Jos ei muuta, niin putsaavat sen ainakin. Tosin itse kun tein niin niin eipä kauaa mennyt (n. viikko) kun rupesi taas reistaamaan. Ostan Logitechin kunhan tästä ehdin kauppaan. Mutta olen sitä mieltä että mahdollisimman monen pitäisi vaivata Applen huoltoa näillä hiirillä että viesti menisi perille. Uskomatonta että ensimmäisestä mallista ei opittu, vaan uudemmassakin käytettiin ihan samaa palleroa.
Hiirten ja näppäimistöjen kehittämisen Apple voisi jättää muille (Applen perusnäppiskin on nimittäin ihan romu, lonksuva rotisko). Nämä ovat semmoisia työvälineitä, joissa tyyli ei saa ajaa tarkoituksen edelle.
iMac 27'' ("late 2012") 2,9GHz Intel Core i5 – OS X 10.13 High Sierra
Mighty on ollut käytössä lokakuusta lähtien. Pallo on alkanut kiukutella kaksi kertaa, jolloin olen kääntänyt hiiren ympäri ja pyöritellyt hernettä hetken aikaa, niin se on siitä toennut. Muuten siis toiminut ongelmitta.
wanders kirjoitti:
Jos olen ainoa jota tämä todella vaivaa niin olkoon. Mutta uskomattoman hiljaista on täällä mielestäni todella surkean teknisen ratkaisun teemoilta.
Thelenius kirjoitti:(Applen perusnäppiskin on nimittäin ihan romu, lonksuva rotisko).
Tähän on kyllä pakko kommentoida, että eipä ole sen 15 vuoden aikana, mitä erilaisia tietokoneita on tullut käyteltyä, vastaan toista lähellekään yhtä hyvää näppistä kuin tämä Applen. Toki en ole mitään satojen eurojen hintaisia huippunäppiksiä testannutkaan, mutta ainakin jokaisen kokeilemani lonksuvan perus-pcnäppiksen tämä hakkaa ihan kirkkaasti jo tuntumaltaan, ulkonäöstä nyt puhumattakaan.
Pallo toimii ja on toiminut mainiosti. Infrapuna tuntuu todella herkältä, kun olen joskus koettanut käyttää hiirtä muualla kuin sopivasti rosoisella hiirimatollani. Silloin hypitään, mutta tuolla aavistuksen rosoisella tummanharmaalla matolla hiiri toimii erinomaisesti.
Käsi alhaalla täällä mennään. Nyt toimii taas hiiri, kun tuossa äsken sille annoin toisen ohitusleikkauksen, eli auoin koko hiiren ja irroitin pallon ja puhdistin ne pyörimisanturit.
Ensikerralla voisin ehkä jaksaa tehdä oppaan tuosta. En ole ainakaan vielä netissä törmännyt ohjeeseen, jossa olisi tuo "pallokoppi" avattu myös. Yleensä ovat tyytyneet vain pelkän kotelon avaamiseen.
Hiirihän kestää vain yhden avaamisen, eli jostain minulle tuntemattomasta syystä se ei enää mene kasaan kiltisti, mutta pari pientä pikaliimatippaa pitää hiirulaisen kasassa (ei eroa alkuperäiseen) mutta ei kuitenkaan kiinnitä sitä niin tiukasti etteikö sitä saisi auki.
EDIT: Kerrottakoon vielä, että operaatio on helppo, mutta hoksottimia ja tarkkaa kättä tarvitaan, nimittäin nuo pyörimisanturit ovat vain muutamien millimetrien kokoisia ja kokoamisvaiheessa kiinnityvät paikoilleen takaisin magneeteilla.
Hauskana yksityiskohtana mainittakoon, että MM:n sisällä on yksi kuparilevy, pelkästään antamassa painoa.
EDIT2: Jahas. Ja toinen ohitusleikkaus olikin jo liikaa. Hiiri toimi hetken, mutta jumittui taas.
Itselläni on iMacin mukana tullut langallinen malli. Meni hermot juuri tuon kanssa, kun se oli kokoajan likainen. Sitten en enään jaksanut puhdistella kokoajan ja ostin Logitechin uuden hiiren. Se on kyllä ollut hyvä.
Thelenius kirjoitti:(Applen perusnäppiskin on nimittäin ihan romu, lonksuva rotisko).
Tähän on kyllä pakko kommentoida, että eipä ole sen 15 vuoden aikana, mitä erilaisia tietokoneita on tullut käyteltyä, vastaan toista lähellekään yhtä hyvää näppistä kuin tämä Applen. Toki en ole mitään satojen eurojen hintaisia huippunäppiksiä testannutkaan, mutta ainakin jokaisen kokeilemani lonksuvan perus-pcnäppiksen tämä hakkaa ihan kirkkaasti jo tuntumaltaan, ulkonäöstä nyt puhumattakaan.
Tähän voinen sanoa, että eipä ole tietokoneurani kohdalla vastaan tullut kovin montaa yhtä huonoa näppistä kuin Applen.
Mighty Mouse oikutteli täälläkin muutaman kuukauden käytön jälkeen sen verran, että vein sen liikkeeseen takaisin ja sain uuden tilalle. Tämä lähti myyntiin ja nyt on Logitechin näppis ja hiiri alla, eikä ole Applen vastaavia ollut ikävä.
Ketjun innoittamana tein pitkästä aikaa oikein rankat ("vigorously") putsaustalkoot mahtihiirelle, en aivan ruumiinavausta kuitenkaan. Eli tuollaisella nukkaamattomalla liinalla ja pieteetillä mentiin. Lopputuloksena sama tilanne kuin viimeisten parin kuukauden aikana muutenkin, hiiri rullaa ylöspäin muttei alas. Buu, raivostuttava värkki.
Sen lisäksi että pallo menee koko ajan tukkoon, se on minusta ylipäänsä huono scrollaukseen. Tuntuma on huono, ei scrollaa niin hyvin kuin laadukkaitten esim. Logitech- tai Microsoft-hiirten rullat.
Sivusuuntaisessa scrollauksessa ei enää ole mitään ihmeellistä, löytyy kaikista nykyisistä Logitecheistä, vaikka eipä se toisaalta toimikaan kuin osassa ohjelmia. Enpä näe siis mitään muuta syytä pysytellä Applen hiiressä kuin muotoilun tyylikkyys. Ja se on hiiren vähiten tärkeä ominaisuus.
Viimeksi muokannut Thelenius, 1.4.2007 klo 10.44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
iMac 27'' ("late 2012") 2,9GHz Intel Core i5 – OS X 10.13 High Sierra
Mulla rulla toiminut hyvin langallisessa ja langattomassa.
Tosta "secondary button viasta" ku olen vaihdellut langatonta mallia huomasin että niissä oli eroja. varsinkn herkkyys. tämä hiiri nyt mikä toimii hyvin on taas super herkkä.
ei ollut vikoja
Joo, musta tuntuu että rullapallon ylös-vasemmalle anturi tms. on mennyt kokonaan rikki. Alas ja oikealle skrollaus toimii moitteettomasti, mutta ylös/vasemmalle ei toimi lainkaan. Pallossa on ollut monesti selvää karheutta tuohon yläsuuntaan, joten sieltä lienee mennyt nyt jotain rikki.