joonahe kirjoitti:Applesta on tullut valtavirtaa, myös pörssin ja talouslehdistön lemmikki, mutta firma on edelleen erilainen.
matteus/2 kirjoitti:Edelleen, markkinoiden silmin Applen toiminta on erittäin järkevää, varsinkin kun muita saman strategian firmoja ei tunnu alalta löytyvän
Taidetaan puhua samasta asiasta, mutta pikkaisen eri painotuksilla. Ei pörssin lemmikiksi pääse ilman mainitsemiasi tuottolukemia, ja jos Applen strategiaa ei kukaan muu käytä samalla alalla niin yritys on erilainen. Sitä tässä olen yrittänyt kuvailla! Olisin kaivannut keskustelua esimerkiksi siitä, miksi Applen imago on edelleen agressiivinen, vaikka tuotteita myydään jo Anttilassa jne, en uusliberalistisen kapitalismin oppituntia.matteus/2 kirjoitti:Applen earnings per share on noussut pelkästään vuodesta 2004 katsoen yli 300%.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Rosa Parksin kuva ei myy iPodeja, ei taatusti. Ei mustien kansalaisoikeusikonin kuva nettisivuilla vaan tavoita nykyistä kohderyhmää. Applen käyttäjäkunta ei ole enää pelkkää tiedostavaa akateemista porukkaa, sen tietää markkinointitiimikin.
En tiedä mitä tarkoitat strategisella mainonnalla, mutta miten on todennettavissa tuloksista kuinka Rosa Parksin mainonta on tehonnut? Applen imago on ollut samanlainen jo pitkään, mutta iPodin kautta (ja OS X:n) alkanut nousu on kestänyt vain viime vuodet. Ja esimerkiksi briteissä on enemmän suututtu kuin innostuttu Get A Mac -mainoksista, vaikka maassa taitaa olla suurempi osuus Maceja kuin missään muualla. Ylipäätään brändäys on kummallista hommaa, jonka tulokset on lähes mahdoton todentaa. Brändimaailmassa eletään myös pidemmällä aikavälillä kuin kuukausissa. Asiakkaiden mielet halutaan sitoa yrityksen kuviteltuihin arvoihin. Kulutuspsykologia on aika kimuranttia alaa...matteus/2 kirjoitti:Vaan mikäpä olisi ollut Applelta tuota Rosa Parksin kuvaa parempi strategisen mainonnan veto nettisivuille? Tulokset puhuvat puolestaan.