Oma MacBookini on käynyt Malminkartanon Varimportissa huollossa jo aivan liian monta kertaa, aikaa kulunut parista päivästä yli viikkoon.
(Kone ollut muutenkin varsinainen riesa, vaihtoon on jo ehtinyt: top-case, akku ja emolevy kahteen kertaan (ensimmäinen vaihdokki oli ilmeisesti viallinen).)
Kauanko huolto kestää?
Perusasioita jokaiselle Applen tuotteiden käyttäjälle, muun muassa iCloud ja muut pilvipalvelut
-
- Vuoden Homppulainen 2009
- Viestit: 20319
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 22.31
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Mitä ajattelit pyytää Applelta hyvitykseksi? Vai oletko jo saanut jotain? En jaksa kaivaa viestihistoriaasi, kun kuulostaa siltä että et ole saanut mitään.nikoh kirjoitti:Oma MacBookini on käynyt Malminkartanon Varimportissa huollossa jo aivan liian monta kertaa, aikaa kulunut parista päivästä yli viikkoon.
(Kone ollut muutenkin varsinainen riesa, vaihtoon on jo ehtinyt: top-case, akku ja emolevy kahteen kertaan (ensimmäinen vaihdokki oli ilmeisesti viallinen).)
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
- Viestit: 759
- Liittynyt: 23.2.2004 klo 19.08
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti Kirjoittaja windowlicker »
Hieman offtopic, mutta onko täällä muuten kukaan koneita tuotantokäytössä käyttävä tullut ajatelleeksi backup-ratkaisua? Yleensä kriittisiä prosesseja varten mietitään etukäteen jokin varasuunnitelma, ettei onnettomuuden sattuessa aikataulut kusahda pahemman kerran.
Jotenkin tuntuu kovin harvoin kuulevan, että tietokoneiden kanssa pidettäisiin jotain hätävaraa muuta kun pankeissa jne.. Tällaiseenhan käy esim. aktiivikäytöstä poistunut kone, joka jaksaa vielä edes nipin napin tehdä tarvitun homman.
Voihan Applen päässäkin tulla vajetta varaosissa (esim aasiassa maanjäristys -> ei saada kuukauteen tai kahteen jotain tiettyä komponenttia). Eli hommassa on monta tekijää, joista yksi voi olla myös tuo huoltotyöntekijän sairastuminen.
Jotenkin tuntuu kovin harvoin kuulevan, että tietokoneiden kanssa pidettäisiin jotain hätävaraa muuta kun pankeissa jne.. Tällaiseenhan käy esim. aktiivikäytöstä poistunut kone, joka jaksaa vielä edes nipin napin tehdä tarvitun homman.
Voihan Applen päässäkin tulla vajetta varaosissa (esim aasiassa maanjäristys -> ei saada kuukauteen tai kahteen jotain tiettyä komponenttia). Eli hommassa on monta tekijää, joista yksi voi olla myös tuo huoltotyöntekijän sairastuminen.
-
- Viestit: 732
- Liittynyt: 22.9.2006 klo 11.46
- Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti Kirjoittaja tsip »
Sainpa sitten viimein koneeni takaisin huollosta, tulikin samaa kyytiä kanssani. Vihdoinkin! Huollon kaveri soitti tietysti viime keskiviikkona, että nyt olisi valmista, koska toimitetaan. No, olin jo kertonut heille lähteväni pääsiäiseksi pois ja tulevani takaisin tänään, joten jos voisivat laittaa Matkahuollon mukana koneen tulemaan vasta tänään. Laittoivat ja kaappasin koneen mukaani tuolta lähimmästä Matkahuollosta sekä hommasin kantajan että kyydin perille asti
(Ei sillä että olisin laiska, selkä on vaan romu eikä tykkää nostelusta/kantamisesta ja tuohan painaa vain 22 kg...) Huolto kesti sen 5 ja puoli viikkoa + pääsiäinen, joka tuli lisäksi ihan omasta toivomuksestani. Ilmeisesti Applen tuuppiminen asiaa hoputtamaan ehkä auttoi asiaa, ehkä ei. Nyt tässä odottelen hetkisen, että ehtii lämpötilat tasaantua komponenteissa ennen kuin kytken virrat. Virtalähde meni muuten takuun piikkiin ja kuljetuskin oli minulle maksuton.
Korvausta en ole vaatinut, vielä. Käsittääkseni sitä pitäisi vaatia nyt huoltoliikkeeltä eikä Applelta, tässä omassa tapauksessani. No jaa, saattaa jäädä tekemättä mutta mietin kyllä kolmesti ennen kuin vien mitään konetta huoltoon siihen putiikkiin, edes takuun piikkiin.
Varakoneena minulla onneksi oli tämä Windowsläppäri, jolla ei voi paljon muuta tehdä kuin surfata netissä, joka kyllä tässä tilanteessa riitti, juuri ja juuri. Yrityksessähän jos jossakin yksittäisessä koneessa on jokin toimintakriittinen sovellus, sille tulisi olla vikatilanteiden sattuessa jokin korvaava vaihtoehtolaite käytettävissä. Siinä tosin sitten jälleen korostuu backuppien ajantasalla pitäminen, että siitä varakoneesta mitään hyötyä olisi. Se on vaan yllättävän pitkäkestoinen projekti laittaa jokin ympäristö pystyyn tyhjästä kuin mitä se olisi hyviä backuppeja käyttäen.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Korvausta en ole vaatinut, vielä. Käsittääkseni sitä pitäisi vaatia nyt huoltoliikkeeltä eikä Applelta, tässä omassa tapauksessani. No jaa, saattaa jäädä tekemättä mutta mietin kyllä kolmesti ennen kuin vien mitään konetta huoltoon siihen putiikkiin, edes takuun piikkiin.
Varakoneena minulla onneksi oli tämä Windowsläppäri, jolla ei voi paljon muuta tehdä kuin surfata netissä, joka kyllä tässä tilanteessa riitti, juuri ja juuri. Yrityksessähän jos jossakin yksittäisessä koneessa on jokin toimintakriittinen sovellus, sille tulisi olla vikatilanteiden sattuessa jokin korvaava vaihtoehtolaite käytettävissä. Siinä tosin sitten jälleen korostuu backuppien ajantasalla pitäminen, että siitä varakoneesta mitään hyötyä olisi. Se on vaan yllättävän pitkäkestoinen projekti laittaa jokin ympäristö pystyyn tyhjästä kuin mitä se olisi hyviä backuppeja käyttäen.
WYSIWTF
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
-
- Viestit: 759
- Liittynyt: 23.2.2004 klo 19.08
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti Kirjoittaja windowlicker »
Esim. tornikoneissa voi laittaa useamman kovalevyn sinne ja näin saadaan backupit hoitumaan automaattisesti. Sitten vain levy varakoneeseen tarvittaessa (tämä tietenkin vaatii, että varakone tukee kyseisiä levyjä jne). Eli tämä ei todellakaan ole ongelma, kun vaan hoidetaan kunnolla. Koneen mukana tulee käyttis joka tukee RAID:ia, eli ei tarvitse edes maksaa mitään muuta kuin sen varakovalevyn hinta.tsip kirjoitti:Yrityksessähän jos jossakin yksittäisessä koneessa on jokin toimintakriittinen sovellus, sille tulisi olla vikatilanteiden sattuessa jokin korvaava vaihtoehtolaite käytettävissä. Siinä tosin sitten jälleen korostuu backuppien ajantasalla pitäminen, että siitä varakoneesta mitään hyötyä olisi. Se on vaan yllättävän pitkäkestoinen projekti laittaa jokin ympäristö pystyyn tyhjästä kuin mitä se olisi hyviä backuppeja käyttäen.
-
- Vuoden Homppulainen 2009
- Viestit: 20319
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 22.31
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Nietu. Liike huoltaa, mutta Apple takuun antajana vastaa huollosta ja hyvittelee asiakkaan. Takuukorjauksen varsinainen tilaaja ja maksaja on Apple, ja on Applen asia vahtia ja huolehtia että valtuutetut huollot täyttävät asetetut normit. Hyvittelynvaadinnan kohteen nimi on siis suunnilleen että Apple, Inc.tsip kirjoitti:Korvausta en ole vaatinut, vielä. Käsittääkseni sitä pitäisi vaatia nyt huoltoliikkeeltä eikä Applelta, tässä omassa tapauksessani.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: 29.1.2007 klo 17.29
Viesti Kirjoittaja TUx »
Täyttä asiaa koko kirjoituksesi! Jos elinkeino (/ elämä) todellakin riippuu tietokoneen toimivuudesta, pitäisi varakonehankinnan olla lähes itsestäänselvyys. Harvoin ongelmat kohdistuvat useampaan koneeseen samaan aikaan, joten saisi ainakin työnsä tehtyä. Samoja ennemmin tai myöhemmin hajoavia komponentteja Apple käyttää siinä missä muutkin valmistajat.windowlicker kirjoitti:Hieman offtopic, mutta onko täällä muuten kukaan koneita tuotantokäytössä käyttävä tullut ajatelleeksi backup-ratkaisua? Yleensä kriittisiä prosesseja varten mietitään etukäteen jokin varasuunnitelma, ettei onnettomuuden sattuessa aikataulut kusahda pahemman kerran.
"Our virtues and our failings are inseparable, like force and matter. When they separate, man is no more."
-
- Viestit: 18040
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.12
- Paikkakunta: Tampere
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Itselä SuperDuper päivittää ulkoisen ja PB:n sisäisen kovalevyn klo 12.00 ja 18.00 identtiseksi päivittäin. Ja kun lähinnä graafisen puolen taittohommasta on kyse niin siinä projektin loppupuolella alan tehdä välitallennuksen toiselle levylle kanssa. InDesignissa tämä on oneksi aika kätevää Save a Copy -toiminnon avulla.
Kovalevyvaurion osalta olen mielestäni kohtuullisen hyvin suojautunut, eli yleensä ihan hirmuista työmäärää ei pitäisi mennä hukkaan.
Kovalevyvaurion osalta olen mielestäni kohtuullisen hyvin suojautunut, eli yleensä ihan hirmuista työmäärää ei pitäisi mennä hukkaan.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
- Viestit: 160
- Liittynyt: 28.11.2005 klo 15.39
-
- Viestit: 4885
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.21
Viesti Kirjoittaja strong »
Aikoinaan Machuollon ruuhkiin, olemattomiin vikaraportteihin ja hankalaan sijaintiin työlästyneenä, vaihdoin huoltoliikettä ja nykyisin Macit on huollettu/korjattu yleensä nopeasti Tektorissa. Osa vioista ei ole estänyt Powerbookieni käyttöä, joten laite on toimitettu päiväksi esim Superdriven takuukorjaukseen takuuvaraosan saavuttua. Mikäli laitteen joutuu postittamaan takuukorjaukseen viiveitä voi syntyä ja kohtuuttomista postikuluistakin on tällä palstalla esitetty tiukkoja kommentteja. Kannattaa pitää asiakkaana oikeuksistaan kiinni, vaikkakin vastapuolena on toisinaan hankalasti lähestyttävä Apple, jolla ei ole asiakaspalvelua Suomessa. Apple Care on kallis, mutta helpottaa monesti asiointia. Pitäisiköhän taas tänä vuonna kinata siitä, kuuluuko simahtanut Powerbookin akku Apple Caren takuun piiriin. Viime kerralla Apple heltyi antamaan uuden akun takuun piikkiin.
-
- Viestit: 2958
- Liittynyt: 29.3.2004 klo 7.11
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti Kirjoittaja harri »
??strong kirjoitti:...vastapuolena on toisinaan hankalasti lähestyttävä Apple, jolla ei ole asiakaspalvelua Suomessa.
http://www.apple.com/fi/contact/
Puhelimista osa saattaa olla fyysisesti jossain muualla, mutta niin ne tahtoo olla nykyään muillakin.
-Harri
-
- Viestit: 4885
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.21
Viesti Kirjoittaja strong »
Ylläm. linkin websivuilla ei ole mainittu fax- numeroita eikä email- osoitteita, joihin voisi lähettää tarvittaessa esim. reklamaation.harri kirjoitti:??strong kirjoitti:...vastapuolena on toisinaan hankalasti lähestyttävä Apple, jolla ei ole asiakaspalvelua Suomessa.
http://www.apple.com/fi/contact/
Puhelimista osa saattaa olla fyysisesti jossain muualla, mutta niin ne tahtoo olla nykyään muillakin.
-Harri
-
- Viestit: 2958
- Liittynyt: 29.3.2004 klo 7.11
- Paikkakunta: Helsinki
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit