Olen varmuuden vuoksi alustanut kovalevylle kaksi osiota ja asentanut kummallekin niistä oman käyttiksen. Ykkösellä on 10.4.uusin ja kakkosella jokin 10.3.x.
Nyt jouduin käynnistämään koneen kakkososion käyttiksen avulla. Ja arvatkaas mitä: kakkososion Finder ei pysty näkemään lainkaan ykkososion Finderin Dokumentit kansion sisältöä(!). En saa siellä olevia yksittäisiä, nimiltään tietämiäni tiedostoja näkyviin edes Omppu-F komennolla vaikka laitan hakukohteeksi koko koneen.
Aika karmea tilanne jos käyttis leviää työmatkalla...
Tähdennän, että em. rajoite koskee vain niitä Finderin kansioita, jotka näkyvät ikoneina Finder laatikon vasemmassa reunassa (Työpöytä, Koti, Ohjelmat, Dokumentit, Elokuvat, Musiikki). Ne tiedostot, jotka olen tallettanut suoraan ykkösosiolle tekemiini kansioihin, näkyvät toki normaalilla tapaa kakkososion Finderilla.
=>
1) Onko kyseessä Applen moka, vai onko siinä jotain järkeä mukana?
2) Millä tavoin saisin eri osioiden Finderit näkemään toistensa "sisään" luotujen kansioiden tiedostot?
Finder EI LÖYDÄ toisen osion Finderin Dokumentit kansiota !!
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
Finder EI LÖYDÄ toisen osion Finderin Dokumentit kansiota !!
Viesti Kirjoittaja jri »
-
Viesti Kirjoittaja wanders »
Tekisi mieli kysyä mitä olet ajatellut suojaavasi tällaisella asennuksella? Puhut työmatkasta, joten oletan kyseessä olevan kannettava. Osiot ovat samalla kiintolevyllä (vai onko toinen ulkoisella)? Jos kiintolevy menee paskaksi molemmat osiot menevät.
En osaa varmaa vastausta, mutta olisko kyseessä että olet käynnistänyt koneen vanhemmalla käyttiksellä ja uudempi käyttis estää näkemästä kotikansiot.
Siirrä nyt vaikka kaikki matskut pois sieltä käyttiksen tekemistä kotikansioista. Tai lopeta vanhemman käyttiksen kanssa pelleily.![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
En osaa varmaa vastausta, mutta olisko kyseessä että olet käynnistänyt koneen vanhemmalla käyttiksellä ja uudempi käyttis estää näkemästä kotikansiot.
Siirrä nyt vaikka kaikki matskut pois sieltä käyttiksen tekemistä kotikansioista. Tai lopeta vanhemman käyttiksen kanssa pelleily.
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
---
-
Re: Finder EI LÖYDÄ toisen osion Finderin Dokumentit kansiot
Viesti Kirjoittaja Sälli »
Eivät ne siinä näkyvät "kansiot" mitään erillisiä kansioita ole, ne ovat vain oikoteitä oikeasti kotikansiossa sijaitseviin kansioihin. Löytyykö kamat siis tätä kautta?jri kirjoitti:Tähdennän, että em. rajoite koskee vain niitä Finderin kansioita, jotka näkyvät ikoneina Finder laatikon vasemmassa reunassa (Työpöytä, Koti, Ohjelmat, Dokumentit, Elokuvat, Musiikki). Ne tiedostot, jotka olen tallettanut suoraan ykkösosiolle tekemiini kansioihin, näkyvät toki normaalilla tapaa kakkososion Finderilla.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Jos nyt kahta käyttistä haluat pitää, niin pidä nyt ihmeessä ne identtisenä! Eli Kloonaat vaikka SuperDuper-nimisellä ohjelmalla Käyttiksen a partitiolle b. Jos ja kun kyseessä on Tiikeri, niin Spotlightin asetukset pitää tarkistaa, liittyen siihen mitkä oisiot haluat haun indeksoivan (jotta siis vältytään tuplalöydöksiltä).
Mutta siis a) kloonaa käyttis1 toiselle partitiolle, ja b) osta ulkoinen (firewire-liitäntäinen) kovalevy sitä kloonikäyttöjärjestelmää varten.
Mutta siis a) kloonaa käyttis1 toiselle partitiolle, ja b) osta ulkoinen (firewire-liitäntäinen) kovalevy sitä kloonikäyttöjärjestelmää varten.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Viesti Kirjoittaja jri »
- Suojaudun koneen epäkäytettävyydeltä. Esimerkiksi kokouksissa pitää tiedostot saada auki ja töitä jatkettua vaikka pääkäyttis vikaantuisikin.wanders kirjoitti:...mitä olet ajatellut suojaavasi tällaisella asennuksella?
- Myönnän, että 10.4 on vakaa, mutta kuinka kauan? Esimerkiksi 10.0 ja 10.1 eivät olleet. Samoin 7.0, 8.0, 8.6, ja 9.0 olivat vakaita, mutta sitten tuli 8.1, 8.5 ja 9.x.x versiot, jotka aiheuttivat harmaita hiuksia ja käyttiksen kaatumisia...
- Ykkösellä minulla on OS X päätuotanto-ohjelmani, nettiyhteys sekä asikkaiden erilaisten koneiden takia Virtual PC ja Windows 2000. Kakkosella pidän pelkän OS X:n ja kaikki Classics ohjelmani.
- "Keep it simple" periaate ja aikaresurssieni rajallisuus määräävät, että ykköselläni tulee aina olemaan eri käyttisversio kuin kakkosella. Päivitän sitä netistä kun kone niin suosittelee. Kakkosta en päivitä, koska se on vain varalla.
- Kloonausohjelma: Kiitos vinkistä. Sille löytyy käyttöä viimeistään konetta uusimisvaiheessa.
- En varmasti ota ulkoista FW-kovalevyasemaani mukaan työmatkoille. Käytän sitä varmuuskopiointiin. Jos salkkuni tai autoni varastettaisiin, menettäisin kerralla kaikki tiedostoni...
Minun mielestäni Finderin pitää pystyä löytämään kaikki koneelle tallennetut tiedostot siitä riippumatta, mitä kovalevyn osiota käyttöjärjestelmä pyörittämiseen käytän tai mikä käyttiksen eksakti versio on kyseessä - kunhan se vain on päätyypiltää sama (OSX). Muu on vain käyttäjien kiusaamista. Tietenkin eriliaisia viritelmämahdollisuuksia aina tarvitaan, mutta niiden paikka on muualla kuin kaikille käyttäjille tarkoitetuilla oletussivuilla.
-
-
Viesti Kirjoittaja wanders »
Mä luulen että ajattelusi käyttisten suhteen on jäänyt jotenkin tuonne "ennen OS X"-aikaa. Itse en ole macceja aktiivisesti silloin käyttänyt, joten en tiedä oliko tuontyyppinen ajattelu kovinkin yleistä.jri kirjoitti: - Myönnän, että 10.4 on vakaa, mutta kuinka kauan? Esimerkiksi 10.0 ja 10.1 eivät olleet. Samoin 7.0, 8.0, 8.6, ja 9.0 olivat vakaita, mutta sitten tuli 8.1, 8.5 ja 9.x.x versiot, jotka aiheuttivat harmaita hiuksia ja käyttiksen kaatumisia...
- Ykkösellä minulla on OS X päätuotanto-ohjelmani, nettiyhteys sekä asikkaiden erilaisten koneiden takia Virtual PC ja Windows 2000. Kakkosella pidän pelkän OS X:n ja kaikki Classics ohjelmani.
- "Keep it simple" periaate ja aikaresurssieni rajallisuus määräävät, että ykköselläni tulee aina olemaan eri käyttisversio kuin kakkosella. Päivitän sitä netistä kun kone niin suosittelee. Kakkosta en päivitä, koska se on vain varalla.
" Myönnän, että 10.4 on vakaa, mutta kuinka kauan?"
Ajattelet siis, että uusi päivitys tekisi OS X Tigeristä epävakaan. Voihan se olla, mutta olisiko parempi tapa pitäytyä koko ajan esimerkiksi yhtä pykälää alemmassa versiossa kuin missä mennään. Näin kuulisit varmaan (esimerkiksi tältä foorumilta) että nyt on tullut epävakaa päivitys, jota ei kannata asentaa.
"Keep it simple" periaate
Minun on kovin vaikea ajatella tuota systeemiäsi kovin simplenä.
Vielä: OS X on käsittääkseni aivan jotain muuta kuin sitä edeltäneet käyttikset. Käytin silloin macceja joissakin työpaikoissa ja kouluissa, mutta se ei vakuuttanut minua mitenkään. OS X rules!
LISÄYS:
Ratkaisuehdotus alkuperäiseen kysymykseen - luo identtiset tunnukset molempiin käyttiksiin. Ilman niitä et käsittääkseni voi päästä tiedostoihin käsiksi, en tosin tiedä (enkä aio testatakaan) poistaako tämä lopulta ongelman.
---
7 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka