Minulla on ilmennyt seuraavanlainen ongelma iMac G5:ni kanssa:
-Kone ei suostu menemään nukkumaan, vaan sammuu sen sijaan kokonaan, sekä sammuilee myös sillointällöin itsekseen (Tähän olen törmännyt vasta muutaman kerran ihan lähiaikoina). Kyseessä on tuo vanhempi geevitonen-malli, joka ei ole vielä intel-pohjainen. Kone alkaa täyttää kohtapuolin kolme vuotta. Onko mitään diagnooseja tämänkaltaiseen toimintaan? Muuten kone toimii ihan hienosti, mutta tuollainen sammuilu vaan häiritsee enkä ole voinut laittaa konetta nukkumaan enää aikoihin
Kiitos jo etukäteen kaikille jotka vaivautuvat vaivaamaan päätään tällä pulmalla.
Tämä on ihan veikkailua (mutta pyrkii realismiin sillä omistan itse samanlaisen koneen):
Emolevyn konkat (kondensorit?) ovat poksahdelleet rikki (osa niistä) ja sen johdosta kone alkaa toimia epävarmasti. Juuri pari päivää sitten oli ongelmissa epämääräisesti käyttäytyvä G5 iMac (ei käynnistynyt ym.) ja joku ehdotti tarkistamaan konkkien tilan. Osa oli pullistunut kuprulle, mikä on rikkoutumisen merkki.
Tulisi vaan konkkavika omaan koneeseen ennen AppleCaren loppumista!
Taitaa olla tuollainen konkkavika pitempäänkin virhevastuujuttuja, jos on yksityiselle ostettu kone. Ei varmasti saa tietokone laueta käyttökelvottomaksi alle kolmen vuoden.
Voikos noita edes teoriassa itse uusia vai onko se aina emolevyn vaihto?
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
Itselle konkkaviat ovat tuttuja viimeisestä PC/Windows-pöytäkoneesta (jonka takia olen hieman hermona, jos sama tapahtuu tässä ensimmäiseksi hankitussa macissa).
Kyllä yksi kaveri on kolvannut uusia konkkia (PC-koneeseen), mutta kai se on vähän riskialtis juttu. Lähinnä itse tuosta AppleCaresta puhuin, kun sellainen sattuu tässä koneessa olemaan.
wanders kirjoitti:Kyllä yksi kaveri on kolvannut uusia konkkia (PC-koneeseen), mutta kai se on vähän riskialtis juttu. Lähinnä itse tuosta AppleCaresta puhuin, kun sellainen sattuu tässä koneessa olemaan.
Useimmilla Mac-kotikäyttäjillä ei ole Apple Carea, mutta konkkia on kaikilla.
Pitäisi saada ennakkotapaus siitä kuinka Apple suhtautuu virhevastuuvalitukseen, kun kone konkkien takia lakkaa toimimasta kunnolla vaikkapa 2,5 vuoden korkeassa iässä. Tietääkö kekään?
Viimeksi muokannut Repe Ruutikallo, 10.4.2007 klo 10.58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Repe Ruutikallo kirjoitti:
Useimmilla Mac-kotikäyttäjillä ei ole Apple Carea, mutta konkkia on kaikilla.
Pitäisi saada ennakkotapaus siitä kuinka Apple suhtautuu virhevastuuvalitukseen, kun kone konkkien takia lakkaa toimimasta kunnolla vaikkapa 2,5 vuoden korkeassa iässä. Tietääkö kekään?
Niin, toi ym, ketjussa mainittu mun tapaus oli tosiaan n. 3 vuotta vanha ja menee ns. laajennetun takuun piikkiin huollon mukaan. Mikä lienee vähintäänkin kohtuullista, onhan tuossa aika selkeä valmistusvika jos yhdentyyppisestä komponentista on emolla hajonnut 18/20. Eikun tsekkaamaan vain mätsääkö oma kone noihin sarjanumeroihin ja toimeksi. Jos ei mätsää niin en osaa sanoa löytyisikö jotain muuta kuluttajansuojatyyppistä ratkaisua. http://www.apple.com/support/imac/repai ... onprogram/
wanders kirjoitti:Tarkennukseksi tuosta koneesi iästä, että yksikään iMac G5 ei ole vielä täyttänyt kolmea vuotta, vaan vasta noin 2,5 vuotta korkeintaan.
Hieman yli menee, esiteltiin 31.8.2004 joten ekat ostajat saivat omansa joskus syyskuussa.
Kiitokset kaikille vaivannäöstä! Soitin tänään sinne Applen tukipuhelimeen ja sieltä sanoivat, että kyseinen kone menee tuon Repair Extension Programmen alle (Sarjanumerokin löytyy noilta väleiltä!), mikäli Applen väki toteaa vian "oikeanlaatuiseksi". Nyt tuleekin vain toivoa parasta, sillä tässä muutaman viikon sisällä aion kiikuttaa koneen huoltoliikkeeseen jotta saavat tarkistella koneen. Kaiken järjen mukaanhan ilmainen korjaus tähän pitäisi saada, sillä sammumiset ja nukkuongelmat luulisi menevän Power Issue- otsikon alle.
Ja todellakin, avausviestissä on pienoinen moka, oma koneeni täytti muutama viikko takaperin vasta 2 eikä 3 vuotta
Tsekkasin kuoren sisäänkin, ja samanlainen näky avautui silmien edessä, tosin paljon pienimuotoisempana. Kaksi paukahtanutta konkkaa. Liekö tuossa sitten syypää näihin vikoihin.