MacBook tulossa
-
- Viestit: 300
- Liittynyt: 14.4.2006 klo 20.03
MacBook tulossa
Viesti Kirjoittaja MacTwist »
Jos kalibrointia ei tarvitse heti tarvitse suorittaa, niin miten suosittelisitte ensilatauksen tehtävän? Kuinka monta tuntia latauksessa, kannattaako käyttää ladattaessa yms...?
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 51529
- Liittynyt: 30.12.2005 klo 21.24
- Paikkakunta: Tampere
Re: MacBook tulossa
Viesti Kirjoittaja amanita »
Minulle suositeltiin ensimmäisellä kerralla ladattavaksi 16 tuntia ja sitten annetaan akun tyhjentyä 16 tuntia. Jossain vaiheessa kone siis menee itsekseen nukkumaan ja lopuksi sammuu. Sen pitää antaa olla sammuneena aina sinne 16:een tuntiin asti käytön alusta.MacTwist kirjoitti:Kohta on MacBook tulossa, ja mieleeni tuli akun kalibrointi. Kannattaako MB:n akku kalibroida heti ensimmäisellä latauksella, vai? Muistan lukeneeni jostain, että kalibrointi kannattaa suorittaa viikon sisällä käyttöönotosta.
Jos kalibrointia ei tarvitse heti tarvitse suorittaa, niin miten suosittelisitte ensilatauksen tehtävän? Kuinka monta tuntia latauksessa, kannattaako käyttää ladattaessa yms...?
Myöhemmin olen kalibroinut parin kuukauden välein käyttäen 11:n tunnin latausta ja purkua.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
- Viestit: 300
- Liittynyt: 14.4.2006 klo 20.03
Viesti Kirjoittaja MacTwist »
Mielestäni MacBookin käyttöohjeissa ei neuvota ensilatauksen suhteen, siellä sanotaan vain, että kalibrointi kannattaa suorittaa ensimmäisen viikon aikana, jos nyt oikein muistan kun sitä olen plärännyt.
Lisää ehdotuksia otetaan myös vastaan, miten kannattaa suorittaa MB:n ensilataus.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 51529
- Liittynyt: 30.12.2005 klo 21.24
- Paikkakunta: Tampere
Viesti Kirjoittaja amanita »
Käytin, joskaan en ihan koko 16:tta tuntia.....MacTwist kirjoitti:Amanitalle kiitos, jos itsekin tuolla 16 tunnintaktiikalla suorittaisi ensilatauksen. Käytitkö konetta tuon 16 tunnin latauksen aikana?
Mielestäni MacBookin käyttöohjeissa ei neuvota ensilatauksen suhteen, siellä sanotaan vain, että kalibrointi kannattaa suorittaa ensimmäisen viikon aikana, jos nyt oikein muistan kun sitä olen plärännyt.
Lisää ehdotuksia otetaan myös vastaan, miten kannattaa suorittaa MB:n ensilataus.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tosiasiassa en tiedä, olisiko ideaalitilanteessa ensin ladattava tuo aika, ja vasta sitten käyttöön.
Konetta olen käyttänyt lähes aina akun kanssa, kuulemma parempi siten akun kestoa silmälläpitäen, kalibroinnista muistuttaa iCal ja sen olen kiltisti aina tehnyt.
Akun lataustaso edelleenkin hyvä, laitan kuvan tilanteesta just nyt.:

Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
- Viestit: 2505
- Liittynyt: 23.11.2004 klo 20.02
- Paikkakunta: Oulu
Viesti Kirjoittaja tkt »
Miksi pitäisi keksiä itse uusia ohjeita. Kyllä käsikirjassa on kerrottu tarkkaan akun käyttöönotosta ja käytöstä. 16 tunnin jaksot saattavat osua aika lähelle Applen ohjeita eli mitään suurempia vahinkoja ei ole odotettavissa. Kannattaa kuitenkin lukea käsikirjasta alkuperäiset ohjeet. Ei niidenkään noudattaminen vaikeaa ole.MacTwist kirjoitti:Amanitalle kiitos, jos itsekin tuolla 16 tunnintaktiikalla suorittaisi ensilatauksen. Käytitkö konetta tuon 16 tunnin latauksen aikana?
Mielestäni MacBookin käyttöohjeissa ei neuvota ensilatauksen suhteen, siellä sanotaan vain, että kalibrointi kannattaa suorittaa ensimmäisen viikon aikana, jos nyt oikein muistan kun sitä olen plärännyt.
Lisää ehdotuksia otetaan myös vastaan, miten kannattaa suorittaa MB:n ensilataus.
Akun kalibroinista liikkuu niin monenlaista versiota. Aivan kuin "oppivasta" automaattivaihteistosta. Joku on joskus kääntänyt "adaptive" sanan "oppivaksi" ja nyt kaikki luulevat että vaihteistot jotenkin oppisivat ja sitten jämähtäisivät opittuun tilaan (kun vaimo on huristellut työmatkoja), sen sijaan että vaihteisto sopeutuisi nykyisen kuljettajan sen hetkiseen ajotapaan ja valitsisi siihen sopivan ohjelmavaihtoehdon.
Akun kalibroinnilla ei ole mitään tekemistä akun kapasiteetin kanssa. Kapasiteetti on riippuvainen akun kunnosta, mikä ajan mittaan heikkenee käytti akkua hyvin, huonosti tai hyvin huonosti. Kalibrointia tarvitaan ajoittain, että akun elektroniikka tietäisi akun kapasiteetin ja osasi raportoida sen järjestelmälle. Jos kalibrointiarvot ovat pielessä, niin akku saattaa loppua yllättäen vaikka osoittimet näyttäisivät pitkääkin jäljellä olevaa käyttöaikaa. Kalibroitaessa rajat testataan ja akku pystyy jonkin aikaa raportoimaan tilansa kohtuullisen luotettavasti.
Siis kalibrointi ei ole mikään maaginen konsti saada akulle lisää käyttöaikaa tai kapasiteettia. Se tarkoittaa vain kapasiteettitietojen ajoittaista tarkistamista, jotta järjestelmä (tietokone) pystyisi arvioimaan käytettävissä olevaa käyttöaikaa. Akkujen kapasiteettia on käytännössä vaikea selvittää ulkoisten tekijöiden perusteella, jännitekin laskee vasta aivan viime hetkillä.
--Ari
PS. Ehkä tämä olisi sopinut paremmin vuodatus topic:n alle. Mutta mahtuihan se tännekin.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 51529
- Liittynyt: 30.12.2005 klo 21.24
- Paikkakunta: Tampere
Viesti Kirjoittaja amanita »
Kiitos vaan, tulipa itsellekin uutta infoa. Olen todellakin kuvitellut tuon kalibroinnin olevan nimenomaan akun ikää edesauttava toimenpide. Oppia ikä kaikki.tkt kirjoitti:
Akun kalibroinnilla ei ole mitään tekemistä akun kapasiteetin kanssa. Kapasiteetti on riippuvainen akun kunnosta, mikä ajan mittaan heikkenee käytti akkua hyvin, huonosti tai hyvin huonosti. Kalibrointia tarvitaan ajoittain, että akun elektroniikka tietäisi akun kapasiteetin ja osasi raportoida sen järjestelmälle. Jos kalibrointiarvot ovat pielessä, niin akku saattaa loppua yllättäen vaikka osoittimet näyttäisivät pitkääkin jäljellä olevaa käyttöaikaa. Kalibroitaessa rajat testataan ja akku pystyy jonkin aikaa raportoimaan tilansa kohtuullisen luotettavasti.
Siis kalibrointi ei ole mikään maaginen konsti saada akulle lisää käyttöaikaa tai kapasiteettia. Se tarkoittaa vain kapasiteettitietojen ajoittaista tarkistamista, jotta järjestelmä (tietokone) pystyisi arvioimaan käytettävissä olevaa käyttöaikaa. Akkujen kapasiteettia on käytännössä vaikea selvittää ulkoisten tekijöiden perusteella, jännitekin laskee vasta aivan viime hetkillä.
--Ari
PS. Ehkä tämä olisi sopinut paremmin vuodatus topic:n alle. Mutta mahtuihan se tännekin.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
EDIT: Kaivoin ohjekirjan esille ja siinä kyllä NIMENOMAAN mainitaan sivulla 23 :
" Akun Kalibrointi
Jotta akku kestäisi mahdollisimman kauan, kalibroi se MacBookin ensimmäisen käyttöviikon aikana ja toista menettely aika ajoin, jotta akku toimii jatkuvasti täydellä teholla."
Mitäs tuohon sanot?

Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
- Viestit: 2505
- Liittynyt: 23.11.2004 klo 20.02
- Paikkakunta: Oulu
Viesti Kirjoittaja tkt »
Se on Apple-kieltä. Aivan kuin myyntihenkilöt puhuvat omaa kieltään (paljon impressiivejä) ja nuorisolla on oma tapansa ilmaista asioita (runsas agressiivin käyttö tyypillistä), niin Apple-kielelle on tyypillistä asioiden yksinkertaistaminen ja seurannaissuhteissa oikominen.amanita kirjoitti:
Kiitos vaan, tulipa itsellekin uutta infoa. Olen todellakin kuvitellut tuon kalibroinnin olevan nimenomaan akun ikää edesauttava toimenpide. Oppia ikä kaikki.
EDIT: Kaivoin ohjekirjan esille ja siinä kyllä NIMENOMAAN mainitaan sivulla 23 :
" Akun Kalibrointi
Jotta akku kestäisi mahdollisimman kauan, kalibroi se MacBookin ensimmäisen käyttöviikon aikana ja toista menettely aika ajoin, jotta akku toimii jatkuvasti täydellä teholla."
Mitäs tuohon sanot?
Tuo tarkoittaa oikeasti jotakin siiihen suuntaan, että kun akun kalibrointiarvot ovat kohdallaan, niin kone tuntuu toimivan normaalisti eikä se yllättäen sammu vaikka akun osoittimet näyttävät 68 % varausta. Lisäksi akun varaustilanosoitin jatkossakin osoittaa arvoja väliltä 100-0%.
--Ari
PS. Minulla on autossa sähköinen automaattivaihteisto. Se toimii välillä ihan hassusti. Adaptiiviseksi sitä sanotaan, mutta tyhmä kuin vasemman jalan saapas se on. Tosin on se paljon mukavampi kuin sähköisesti ohjattu kaasupoljin. Ohjelmoijat eivät ole oikein tienneet mitä haluavat, eikä sillä ole mitään sen kanssa tekemistä, että auto on Repe-merkkinen.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 51529
- Liittynyt: 30.12.2005 klo 21.24
- Paikkakunta: Tampere
Viesti Kirjoittaja amanita »
tkt kirjoitti: Se on Apple-kieltä. Aivan kuin myyntihenkilöt puhuvat omaa kieltään (paljon impressiivejä) ja nuorisolla on oma tapansa ilmaista asioita (runsas agressiivin käyttö tyypillistä), niin Apple-kielelle on tyypillistä asioiden yksinkertaistaminen ja seurannaissuhteissa oikominen.
Tuo tarkoittaa oikeasti jotakin siiihen suuntaan, että kun akun kalibrointiarvot ovat kohdallaan, niin kone tuntuu toimivan normaalisti eikä se yllättäen sammu vaikka akun osoittimet näyttävät 68 % varausta. Lisäksi akun varaustilanosoitin jatkossakin osoittaa arvoja väliltä 100-0%.
--Ari
PS. Minulla on autossa sähköinen automaattivaihteisto. Se toimii välillä ihan hassusti. Adaptiiviseksi sitä sanotaan, mutta tyhmä kuin vasemman jalan saapas se on. Tosin on se paljon mukavampi kuin sähköisesti ohjattu kaasupoljin. Ohjelmoijat eivät ole oikein tienneet mitä haluavat, eikä sillä ole mitään sen kanssa tekemistä, että auto on Repe-merkkinen.
No johan jotakin!! Ettei saata uskoa meidän Pyhän Applemme ohjekirjaankaan??! Ootko ihan tosissasi?
Olisiko sitten luotettava sinun sanaasi, kun ei kukaan muu vastaankaan jurnuta?
Vai Repe-merkkinen auto....olisko sillä ranskalaisuudella kuitenkin osansa hassusti toimivan vaihteiston kanssa? Repe-herra tosin taas tämän väittämän kumoaisi heittämällä. 8)
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
- Viestit: 2505
- Liittynyt: 23.11.2004 klo 20.02
- Paikkakunta: Oulu
Viesti Kirjoittaja tkt »
En minä kumoa käsikirjaa. Siinä annetaan ihan hyviä ohjeita miten tulee toimia. Mutta Applen manuaalien pulmana on, että taustoja ei selvitetä kovinkaan tarkasti. Normaalikäyttäjän onneksi ei tarvitsekaan tietää, senkun vain käyttää onnellisena. Oikeastaan monissa muissakin laitteissa tarvittaisiin vastaavia opuksia, siis sellaisia joita ns. tavallinen ihminen voi ymmärtää. Lisäksi jos laitteet vielä saadaan samalle tasolle, niin voiko sitä enää enempää toivoa.amanita kirjoitti:No johan jotakin!! Ettei saata uskoa meidän Pyhän Applemme ohjekirjaankaan??! Ootko ihan tosissasi?
Olisiko sitten luotettava sinun sanaasi, kun ei kukaan muu vastaankaan jurnuta?
--Ari
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 51529
- Liittynyt: 30.12.2005 klo 21.24
- Paikkakunta: Tampere
Viesti Kirjoittaja amanita »

Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
- Viestit: 469
- Liittynyt: 7.2.2008 klo 17.46
Re: MacBook tulossa
Viesti Kirjoittaja juippi »
Sen pitää antaa olla sammuneena aina sinne 16:een tuntiin asti käytön alusta. <- sori kun on tyhmä muttakun ei tajua..amanita kirjoitti:Minulle suositeltiin ensimmäisellä kerralla ladattavaksi 16 tuntia ja sitten annetaan akun tyhjentyä 16 tuntia. Jossain vaiheessa kone siis menee itsekseen nukkumaan ja lopuksi sammuu. Sen pitää antaa olla sammuneena aina sinne 16:een tuntiin asti käytön alusta.MacTwist kirjoitti:Kohta on MacBook tulossa, ja mieleeni tuli akun kalibrointi. Kannattaako MB:n akku kalibroida heti ensimmäisellä latauksella, vai? Muistan lukeneeni jostain, että kalibrointi kannattaa suorittaa viikon sisällä käyttöönotosta.
Jos kalibrointia ei tarvitse heti tarvitse suorittaa, niin miten suosittelisitte ensilatauksen tehtävän? Kuinka monta tuntia latauksessa, kannattaako käyttää ladattaessa yms...?
Myöhemmin olen kalibroinut parin kuukauden välein käyttäen 11:n tunnin latausta ja purkua.
-
- Viestit: 2030
- Liittynyt: 15.4.2008 klo 17.57
Re: MacBook tulossa
Viesti Kirjoittaja Kamu »
Akun kalibrointi:
1. Liitä virtalähde MacBookiin ja lataa sitä niin kauan, että virtalähteen liittimen valo
muuttuu vihreäksi ja näytön valikkorivillä näkyvä akkusymboli osoittaa akun
olevan täynnä.
2. Anna akun levätä täyteen ladattuna kaksi tuntia tai kauemmin. Voit käyttää
tietokonetta tänä aikana, mikäli virtalähde on kytkettynä.
3. Irrota virtalähde MacBookin ollessa käynnissä ja anna sen toimia akun varassa.
Voit käyttää tietokonetta tänä aikana.
Kun akun virta on vähissä, näet näytöllä varoituksen.
4. Pidä tietokone päällä, kunnes se menee automaattisesti nukkumaan. Tallenna työt ja
sulje kaikki ohjelmat, kun akun virta alkaa olla vähissä ja ennen kuin järjestelmä menee
automaattisesti nukkumaan.
5. Kytke tietokone pois päältä tai anna sen nukkua viisi tuntia tai kauemmin.
6. Kytke virtalähde päälle ja pidä se kytkettynä, kunnes akku on jälleen täysin latautunut.
Tärkeää: Toista kalibrointitoimenpiteet parin kuukauden välein, jotta akku toimii
jatkuvasti täydellä teholla. Jos käytät MacBookia harvoin, akku kannattaa kalibroida
ainakin kerran kuussa.
_________________________________
Hanki pilvee - Dropbox - Klikkaa tästä: https://www.dropbox.com/referrals/NTMyNjk1OQ
¯`•.¸¸.><((((º> ¯`•.¸¸.><((((º> ¯`•.¸¸. ¯`•.¸¸.><((((º> ¯`•.
-
- Viestit: 268
- Liittynyt: 18.2.2009 klo 14.08
Re: MacBook tulossa
Viesti Kirjoittaja AkuApple »
8 Gb / Silver iPod / 4rd.
4 Gb / Silver iPod /3rd.
MacBook Pro 17" / 2.4 Ghz / 320 Gb / 4 Gb / 10.6.4
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: 29.12.2008 klo 16.50
Re: MacBook tulossa
Viesti Kirjoittaja Cornix »
Ohjekirjojen lukeminenhan on aina turhaa, kun laitteita osaa käyttää muutenkin!AkuApple kirjoitti:^Hah, itse en ole kuullukkaan kuin vasta nyt tuosta akun kalibroinnista. Kohta mbp ollut vuoden ja kapasiteettia jäljellä 92% ja normaalikäytössä pelittää 3 tuntia. 8)

-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 13.1.2011 klo 10.56
Re: MacBook tulossa
Viesti Kirjoittaja athtre »
Tässä vielä ajan tasalla olevat ohjeet, jotka koskevat seuraavia: PowerBook G4 (15-tuumainen kaksikerroksinen SD), MacBook (kaikki mallit), MacBook Pro (kaikki mallit), MacBook Pro (17-tuumainen) (kaikki mallit) ja MacBook Air
1. Kytke verkkolaite pistorasiaan ja lataa akku täyteen, kunnes valorengas tai verkkolaitteen liittimen merkkivalo muuttuu vihreäksi ja näytön valikkorivillä oleva akkumittari osoittaa, että akku on latautunut täyteen.
2. Anna akun levätä täysin latautuneessa tilassa ainakin kaksi tuntia. Voit käyttää tietokonetta tänä aikana, kunhan verkkolaite on kytkettynä pistorasiaan.
3. Irrota verkkolaite pistorasiasta, kun tietokone on edelleen käynnissä, ja ala käyttää tietokonetta akkuvirralla. Voit käyttää tietokonetta tänä aikana. Kun akun varaustaso laskee, näyttöön tulee akun alhaisesta varaustasosta varoittava valintataulu.
4. Tallenna työ tässä vaiheessa. Jatka tietokoneen käyttämistä; kun akun varaustaso laskee erittäin alhaiseksi, tietokone siirtyy automaattisesti lepotilaan.
5. Sammuta tietokone tai pidä se lepotilassa vähintään viiden tunnin ajan.
6. Kytke virtalähde pistorasiaan ja pidä se kytkettynä, kunnes akku on jälleen latautunut täyteen.
(lähde: http://support.apple.com/kb/HT1490?view ... cale=fi_FI)
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit