Minulla on Mac Mini ja ajattelin kesää varten hankkia mökille kannettavan ja ostinkin G3 Lombardin. Kone oli edullinen ja sain "takuuseen" uuden CD-aseman. Sitten onnistuin sössimään jotain eli normaalisti käyttämäni salasana ei kelvannut koneelle ja minulla ei tietenkään ollut alkuperäisiä asennuslevyjä eli päivitykset yms asennukset jäivät haaveeksi. Sitten näppis lopetti toimintansa eli w, s ja x eivät toimineen niin että mm internet tuotti tiettyä tuskaa .
No, huomasin että oli myytävänä Pismon osia ja ostin ne. Kasasin Pismosta ja Lombardista "toimivan" tietokoneen eli runko, näyttö, prossu, näppis ja muisti ovat Pismosta, kovalevy ja cd Lombardista. En ollut uskoa korviani kun lopulta kone buuttasi, mutta ilo loppui lyhyeen kun näytölle ilmestyi kansio ja kysymysmerkki.
Minulla on OS 10.4 ja OS 9 asennuslevyt ja toivorikkaana koitin buutata "c":tä painamalla mutta mitään asennusaktia ei tapahtunut, sama OS 9:llä. Katsoin netistä kaikki buuttikomennot ja mitään ei tapahtunut vaikka vaihtoehtona käytin ulkoista USB-cd-asemaa. Sain T:llä Firewiren näkyviin, mutta kone ilmoittaa Firewire target aseman kooksi n 37 gt kun kovalevy on oikeasti n 6 gt. Jollain yhdistelmällä tuli OS 10.4 asennuslevy näkyviin mutta mitään muuta ei tapahtunut. Olen irroittanut ylim muistin joten senkään ei pitäisi vaikuttaa asiaan.
Onneksi on aikaa kun olen eläkkeellä ja tikapuuhermosto mutta olen nyt tahinut 5 kuukautta tämän kanssa eli nyt on pakko kysyä neuvoa ELI HEITÄNKÖ ROSKIIN TAI....?
Uskomaton tarina kannettavasta G3:sta
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
Uskomaton tarina kannettavasta G3:sta
Viesti Kirjoittaja jaska_a »
-
Re: Uskomaton tarina kannettavasta G3:sta
Viesti Kirjoittaja arv »
Tässä ainakin yksi puute kun se ei boottaa usb-asemasta.jaska_a kirjoitti:käytin ulkoista USB-cd-asemaa
Mutta älä heitä roskiin, lähetä tänne!
Arto
-
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Älä hyvä mies heitä roskiin!
-
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Anteeksi duplikaattia, oli liian nopea hiirisormi.
-
-
Viesti Kirjoittaja jaska_a »
Siis kokeilin "kaikkea", myös ulkoista USB-asemaa.arv kirjoitti:Tässä ainakin yksi puute kun se ei boottaa usb-asemasta.jaska_a kirjoitti:käytin ulkoista USB-cd-asemaa
Mutta älä heitä roskiin, lähetä tänne!
Arto
Jos lähetän nämä 2 konetta sinulle niin mitä lähetät minulle?
Jaska a
-
Viesti Kirjoittaja kai3g »
Hmm...jaska_a kirjoitti:Minulla on Mac Mini ja ajattelin kesää varten hankkia mökille kannettavan ja ostinkin G3 Lombardin. Kone oli edullinen ja sain "takuuseen" uuden CD-aseman. Sitten onnistuin sössimään jotain eli normaalisti käyttämäni salasana ei kelvannut koneelle ja minulla ei tietenkään ollut alkuperäisiä asennuslevyjä eli päivitykset yms asennukset jäivät haaveeksi. Sitten näppis lopetti toimintansa eli w, s ja x eivät toimineen niin että mm internet tuotti tiettyä tuskaa .
No, huomasin että oli myytävänä Pismon osia ja ostin ne. Kasasin Pismosta ja Lombardista "toimivan" tietokoneen eli runko, näyttö, prossu, näppis ja muisti ovat Pismosta, kovalevy ja cd Lombardista. En ollut uskoa korviani kun lopulta kone buuttasi, mutta ilo loppui lyhyeen kun näytölle ilmestyi kansio ja kysymysmerkki.
Minulla on OS 10.4 ja OS 9 asennuslevyt ja toivorikkaana koitin buutata "c":tä painamalla mutta mitään asennusaktia ei tapahtunut, sama OS 9:llä. Katsoin netistä kaikki buuttikomennot ja mitään ei tapahtunut vaikka vaihtoehtona käytin ulkoista USB-cd-asemaa. Sain T:llä Firewiren näkyviin, mutta kone ilmoittaa Firewire target aseman kooksi n 37 gt kun kovalevy on oikeasti n 6 gt. Jollain yhdistelmällä tuli OS 10.4 asennuslevy näkyviin mutta mitään muuta ei tapahtunut. Olen irroittanut ylim muistin joten senkään ei pitäisi vaikuttaa asiaan.
Onneksi on aikaa kun olen eläkkeellä ja tikapuuhermosto mutta olen nyt tahinut 5 kuukautta tämän kanssa eli nyt on pakko kysyä neuvoa ELI HEITÄNKÖ ROSKIIN TAI....?
1. resetoisin koneen PMU:n eli nollaisin koneen "kellopariston", sitten vasta OS 9 cd sisään ja "c" painike pohjaan.
2. Ulkoisella FireWire Cd-asemalla asentaisin 10.4 (Huom T paiketta käytetään vain kahden koneen välillä EI CD asennuksessa)
3. Tässä muutama likki avuksi ohjeineen kun käy silmämääräisesti läpi :
Tästä osoitteesta löytyy tuo Reset nappula "PowerBook (FireWire)" kohdalta:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=24604
http://docs.info.apple.com/article.html ... 14449#faq3
Ja sitten ohje PMU:n resetointiin / käy myö Pismoon:
PowerBook G3 Series (Bronze Keyboard) (M5343)
If the computer is on, turn it off.
Press and release the reset button on the rear of the computer. The reset button is located between the external video and modem (RJ-11) ports.
Wait 5 seconds.
Press the Power button to restart the PowerBook computer.
Note: When you reset the Power Manager, wait at least 5 seconds before pressing the Power button to start up the computer. If you do not wait at least 5 seconds, the reset procedure may fail. (If you suspect that the reset procedure has failed, press and release the reset button again and wait 5 seconds before pressing the Power button.)
PS: itselläni on käytössä Pismo 500mhz, 40 gt kovalevy, 640 ram muistia, airport, DVD-asema ja kaikki kasattu eri koneista, mutta muistisääntö on että jos kasaat Resetoi "kello paristo" ennen minkäälaista OS:n asennusta !!!
Toivottavasti näistä on jonkinlaista apua.....
🐶 As well as a pug
🏍️ Honda CB500x - Adventure Edition
@ Mac Mini M2 pro + 34" SJ55W Ultra WQHD
🚑 SNAFU
🚑 SNAFU
-
Re: KIITOS
Viesti Kirjoittaja kai3g »
Kiitos ja kumarrus, Oli ilo auttaa !!jaska_a kirjoitti:Kiitos teille kaikille, etenkin Kai3G:lle, PISMO TOIMII ohjeillasi!
Jaska a
Kai
🐶 As well as a pug
🚑 SNAFU
🚑 SNAFU
9 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka