Tässäpä jokunen kysymys
-
Tässäpä jokunen kysymys
Viesti Kirjoittaja tsehov »
minulla on tässä useitakin kysymyksiä enkä oikein tiennyt mihin osastoon tämä kuuluisi mutta otan vihjeitä siitäkin aiheesta vastaan suurella kiinnostuksella.
Taustaksi mainittakoon se että minulla on ollut työpöydälläni uusi MacBook (2.0GHz Intel Core 2 Duo) vasta neljä päivää joten kysymykseni saattavat olla hiukan pöhköjä mutta sallinette sen. Olen vuosikaudet käyttänyt ja ylläpitänytkin Windowseja ja useita Linux -jakeluja mutta macmaailma on minulle verraten uusi tuttavuus.
Aluksi haluan sanoa että ensivaikutelmani maceista on erittäin myönteinen. Tämäkin laite on tyylikäs, tehokas ja käyttis tuntuu aivan mahtavalta - eipä taida tulla ikävä win-maailmaan takaisin. (Vaikkakin laitoin tähän BootCampin avulla myös WinXP:n ja sekin tuntuu toimivan hienosti.)
Seuraavassa muutamia vastaani tulleita pulmia:
1. Kun lataan Firefoxilla jonkin tiedoston työpöydälleni, ei sitä välttämättä kuitenkaan näy siellä latauksen päätyttyä. Vasta kun etsin Spotlightilla ko. tiedoston ja valitsen 'Reveal in Finder' putkahtaa tiedosto työpöydälleni. Onkohan tämä FF:n vai Mac OSX:n ominaisuus?
2. Jotkin ohjelmat kuten Firefox, Azureus ja VLC player ovat dmg -pääteisiä levy-imageja ja aina kun käynnistä tällaisen ohjelman mounttaa järjestelmä ohjelman imagen työpöydälle ja käynnistää siitä ohjelman. Tämän ymmärrän, mutta onkohan olemassa jotakin keinoa 'purkaa' tuollainen image ja laittaa se hakemistona Applications hakemistoon? Monet ohjelmathan taas - kuten esim. Opera - toimivat 'suoraan' eivätkä levykuvan kautta.
3. Minulla on WinXP:ssä Roxion Creatorilla poltettuja multisession DVD -levyjä. ja kun laitan tällaisen levyn asemaan näkyy Finderissa vain ensimmäisen session tiedostot, mutta kun käynnistän windowsin näkyy siellä kaikki sessiot. Onkohan tehtävissä mitään että saisi tiedostot näkymään myös Finderissa?
4. Ostin vuosi sitten LaCie:n polttavan DVD -aseman (firewire), joka pelaa tietysti myös macissä. Aseman mukana tuli Toast Lite 6.1. Mitä arvelette, olisiko mitään hyötyä asentaa ohjelmaa macciin? Olen tutkiskellut - en tosin kokeillut - tuota 'Disk Utility' -nimistä ohjelmaa ja minusta näyttää että se kattaa jokseenkin kaikki levyjen poltossa tarvittavat ominaisuudet (tietysti audio -levyt poltetaan iTunesilla). Onkohan näin?
5. Onko macille olemassa mitään kelvollista musiikkikokoelman hallintaohjelmaa jolla voisi esim. vaihtaa useiden musiikkikappaleiden nimet kerralla ja hakea mp3 -tiedostojen tag-tiedot esim. Amazon.com:ista? Win -puolella olen käyttänyt MediaMonkey -nimistä ohjelmaa ja sillä voi tehdä mm. yllä mainitut toimet yhdessä hujauksessa. iTunes:issa on toki ainakin tuo tag -ominaisuus mutta olen ymmärtänyt että voidakseen käyttää sitä täytyy rekisteröityä iTunes -kauppaan, mikä puolestaan vaatii luottokortin - ja sellaistahan minulla ei ole.
Niin, nämä ovat tosiaankin aivan pikkuongelmia, mutta olisin kiitollinen mikäli saisin edes johonkin näistä vastauksen. Olen toki etsiskellyt omatoimisesti netistä tietoa näistä asioista mutta jos haen esim. 'music collection management mp3 mac' googlella tulle läjäpäin linkkejä joissa tuputetaan windows -ohjelmia mutta sivuilla vain satutaan jossakin muussa kohtaa mainita sana 'mac'. Niinpä arvelin että parempi kysyä täältä kuin kokeilla niitä joitakin löytyneitä ohjelmia.
Kiitän kaikkia jo etukäteen.
-
Viesti Kirjoittaja joonahe »
2. Levy-imagesta on tarkoitus asentaa ohjelma. Asennus on melkein aina ohjelman raahaamista haluamaasi paikkaan. Usein ne raahataan Ohjelmat -kansioon (Applications). Kun ohjelma on asennettu, voi "mountatun" imagen poistaa sekä alkuperäisen dmg-tiedoston.
4. Levytyökalu ja iTunes on hyvä yhdistelmä. Peruspolttelu onnistuu myös Finderilla. Toast on poltto-ohjelmien aatelia, mutta pärjäät varmasti noilla muillakin hyvin.
5. iTunesilla voi vaihtaa useiden biisien nimiä kerralla, kun vain valitsee usean kappaleen. Sen jälkeen "Näytä tietoja" ja kirjoittelemaan. iTunes hakee myös automaattisesti biisien infot. iTunes > Lisäasetukset > Hae CD:n raitojen nimet.
-
Viesti Kirjoittaja MVi »
2. Ohjelmat asennetaan raahaamalla imagelta Ohjelmat-kansioon.
http://www.hopeinenomena.net/viewtopic.php?t=79300
4. Monipuolisin poltto-ohjelma on Roxion Toast, versio 8 on uusin.
http://www.roxio.com/fin/store/mac.html
Jos Levytyökalun ja iTunesin lisänä Lite toimii ja täyttää tarpeet, miksi tehdä mitään.
5. iTunes hakee levyn tiedot rippauksen aikana. Tagitietoja voi editoida monta kappaletta, esim albumillinen kerralla. Voihan olla että tuohon hakuun on olemassa joku eri softakin.
-
6. Minulla on Nokian N72 -puhelin ja olen saanut sen toimimaan bluetoothin kautta sekä modeemina että iSyncin kanssa. (Tämäkin on sivumennen sanoen paljon paremmin toteutettu macissä kuin Windowsissa Nokian PC Suiten kanssa.) Joka tapauksessa löysin täältä erään threadin jossa mainittiin että po. puhelimen pitäisi toimia myös USB -kaapelin kautta. Miten? Olen kokeillut kytkeä puhelimen kaapelin USB -porttiin mutta mitään ei kuitenkaan tapahdu. Windows puolella tämä toki toimii PC Suiten välityksellä. Lisäksi vielä: kun minulla on yhteys puhelimesta MB:iin vaikka bluetoothin kautta, voinko jotenkin nähdä puhelimen esim. Finderissa? Tahtoisin nähkääs siirtää koneelta musiikkia puhelimeen käynnistämättä Windowsia.
Edelleen kiittäen.
-
-
Viesti Kirjoittaja masa »
Tervetuloa vaan!tsehov kirjoitti:Ai niin, yksi tärkeä kysymys unohtui laittaa (en osannut editoida tätä tuohon originaaliin viestiin):
6. Minulla on Nokian N72 -puhelin ja olen saanut sen toimimaan bluetoothin kautta sekä modeemina että iSyncin kanssa. (Tämäkin on sivumennen sanoen paljon paremmin toteutettu macissä kuin Windowsissa Nokian PC Suiten kanssa.) Joka tapauksessa löysin täältä erään threadin jossa mainittiin että po. puhelimen pitäisi toimia myös USB -kaapelin kautta. Miten? Olen kokeillut kytkeä puhelimen kaapelin USB -porttiin mutta mitään ei kuitenkaan tapahdu. Windows puolella tämä toki toimii PC Suiten välityksellä. Lisäksi vielä: kun minulla on yhteys puhelimesta MB:iin vaikka bluetoothin kautta, voinko jotenkin nähdä puhelimen esim. Finderissa? Tahtoisin nähkääs siirtää koneelta musiikkia puhelimeen käynnistämättä Windowsia.
Edelleen kiittäen.
Et tarvitse usb johtoa vaan bluetooth tiedonsiirrolla saat kaikki tavarat kulkemaan Macin ja puhelimen välillä. Järjestelmäasetukset-Bluetooth lehdeltä saat homman alkuun.. jos tarvitset gprs modeemina siihenkin löytyy foorumilta ohjeet.
Edit: Ainakin täysversio Toast 6:sta pelaa uusimmillakin Maceilla ok- ei ole tullut tarvetta päivitellä Toast 8:n
-
Kiitokset teille kaikille erittäin nopeista vastauksista.masa kirjoitti: Tervetuloa vaan!
Et tarvitse usb johtoa vaan bluetooth tiedonsiirrolla saat kaikki tavarat kulkemaan Macin ja puhelimen välillä. Järjestelmäasetukset-Bluetooth lehdeltä saat homman alkuun.. jos tarvitset gprs modeemina siihenkin löytyy foorumilta ohjeet.
Edit: Ainakin täysversio Toast 6:sta pelaa uusimmillakin Maceilla ok- ei ole tullut tarvetta päivitellä Toast 8:n
Mutta tuo USB -kaapeli olisi paljon nopeampi tapa siirtää tavaraa. Jos haluan siirtää puhelimeeni useita satoja megoja musiikkia, nopeudella alkaa olla merkitystä.
Pitääpä varmaankin asentaa tuo Toast Lite ja tutustua ohjelmaan.
-
-
joonahe kirjoitti:1. Finderin päivitys se varmaan vain temppuilee. Eli kun klikkaat työpöytää tms. niin pitäisi tiedoston ilmestyä työpöydälle. Voit kokeilla Safarilla tai muulla selaimella, että tekeekö samaa.
2. Levy-imagesta on tarkoitus asentaa ohjelma. Asennus on melkein aina ohjelman raahaamista haluamaasi paikkaan. Usein ne raahataan Ohjelmat -kansioon (Applications). Kun ohjelma on asennettu, voi "mountatun" imagen poistaa sekä alkuperäisen dmg-tiedoston.
5. iTunesilla voi vaihtaa useiden biisien nimiä kerralla, kun vain valitsee usean kappaleen. Sen jälkeen "Näytä tietoja" ja kirjoittelemaan. iTunes hakee myös automaattisesti biisien infot. iTunes > Lisäasetukset > Hae CD:n raitojen nimet.
Kiitokset,
1. Olen kyllä klikkaillut työpöytää mutta tuloksetta. Alkoi epäilyttää josko tuo on Firefoxin ominaisuus. Ja toden totta, latasin äsken kokeeksi Safarilla erään tiedoston jonka kanssa oli ongelmia ja katso: sinnehän se tupsahti työpöydälle niin kuin pitikin. Eli kyse lienee FF:n "ominaisuudesta".
2. Esimerkiksi Firefox ei anna mitään optiota asentaa ohjelmaa - tai sitten en vain huomaa sitä - vaan käynnistää ohjelman. Olen myös raahannut kuvakkeen Dockiin ja poistanut image -tiedoston mutta sittenpä ei FF käynnisty enää lainkaan.
5. Aivan - ja kiitos, noinhan se menee tuo nimien muokkaaminen. Mutta tuo toinen kohta eli biisien tagien hakeminen automaattisesti, sehän tapahtuu vain CD:ltä ripattaessa. Minulla on ollut usein sellainen tilanne että minulla on vaikkapa parisen kymmentä kipaletta jotka on väärin tag:itetty ja tuon mainitsemani MediaMonkeyn avulla olen saanut vaihdettua kaikkiin oikeat tiedot (amazon.com:in kautta) kerralla.
-
Viesti Kirjoittaja MVi »
-
Näin juuri olen tehnytkin mutta siltikin FF 'levy' mountataan aina uudelleen työpöydälle kun ohjelma käynnistetään. Täytyypä tutkia asiaa uudelleen ja hieman tarkemmin.MVi kirjoitti:2. Imagelta ohjelma raahataan Ohjelmat-kansioon ja vasta sieltä Ohjelmat-kansiosta Dockiin. Muutenhan tuo ei toimi aivan kuten totesit.
-
Kiitos. Täällä tuntuu olevan hyvä tiimi kaiken kaikkiaan, koska aloittelijan kysymyksiini tulee vastauksia ropisemalla vaikka onkin la-su yö. Ja ne saapuvat yhdessä hujauksessa.MVi kirjoitti:Tervetuloa Mac-porukkaan. Uskon, että ensivaikutelma pysyy.
Aivan niin, kyllähän tuo ensivaikutelma on vain vahvistunut näiden muutaman päivän aikana. Jo siitä hetkestä kun avasin MB:n paketin ja aloin kytkeä muuntajaa virtapistokkeeseen aloin tuumiskella että näinhän nämä olisi pitänytkin tehdä: pelkästään muuntajan näkeminen teki minuun vaikutuksen. Suorastaan nerokas tapa liittää joko jatkojohto tai itse pistoke muntajaan. Puhumattakaan siitä magneettisesta liittimestä joka kytketään itse masiinaan. Lyhyesti sanoen: nerokasta. Kaikki nämä yksityiskohdat ynnä sitten koneen käynnistäminen. Kylläpä vain nousee rivakasti jaloilleen tämä Mac OSX. HUH. Jokin Puppy Linux (Debian -pohjainen distro) käynnistyy suurinpiirtein samassa ajassa mutta siinä on melkolailla riisutummat ominaisuudet verrattuna tähän. Jne. jne. voisin jatkaa tätä kehumislistaa pitkäänkin mutta kyllähän te kaikki nämä tiedättekin.
-
Jälleen kerran kiitokset ystävälliselle yhteisölle.
-
"Hae CD:n raitojen nimet" -komento toimii muulloinkin. Jos Kirjastossasi on musiikkia, jotka on ripattu viikko sitten ilman nettiyhteyttä, pystyy komento hakemaan jälkikäteen tiedot niihin. Valitset kappaleet, joista puuttuu tagit, sen jälkeen valitset valikosta komennon. Ihan kaikkiin kappaleisiin ei löydy, mutta CDDB on melko kattava tietokanta – oikeastaan sama kuin Amazon.tsehov kirjoitti:Mutta tuo toinen kohta eli biisien tagien hakeminen automaattisesti, sehän tapahtuu vain CD:ltä ripattaessa. Minulla on ollut usein sellainen tilanne että minulla on vaikkapa parisen kymmentä kipaletta jotka on väärin tag:itetty ja tuon mainitsemani MediaMonkeyn avulla olen saanut vaihdettua kaikkiin oikeat tiedot (amazon.com:in kautta) kerralla.
Tag-ohjelmia löytyy macille paljon, mutta macupdate.comista löytyi yksi houkuttelevan näköinen ilmainen apuri:
http://www.macupdate.com/info.php/id/23388/musorg
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Tuo ohjelmien "asennus" tuottaa monille windowsista siirtyneille päänvaivaa. Nuo .dmg:pitää ajatella virtuaalisina disketteinä, josta sitten se ohjelma raahataan koneellle.tsehov kirjoitti:Olipa hieno asia että tulin kysyneeksi täältä apua ongelmiini: nyt kun aloin tutkia asioita tarkemmin teidän avuliaitten neuvojenne pohjalta onnistuin lopulta asentamaan nuo firefoxit, videolanit ja gimpit yms. siten että sen dmg -filun saattoi heittää bittitaivaaseen.
Jälleen kerran kiitokset ystävälliselle yhteisölle.
On varmaan tuhansia mac-käyttäjiä joilla nuo .dmg:t tuossa työpöydällä aina on, kun he olettavat että "näin näiden maccien kuuluu toimi"

Ehkä se asia on vaan liian looginen windowsista siirtyneen logiikalle

Ja tervetuloa paremmalle puolelle

-
-
Viesti Kirjoittaja Thelenius »
Jostain syystä Applella kuitenkin halutaan, että käyttäjät näpräilevät tällaisten asioiden kanssa itse.
Kaikkine heikkouksineenkin Windowsissa on joitain asioita, jotka on fiksummin suunniteltu kuin OS Xssä, ja ohjelmien asentaminen (siis asentamisprosessi käyttäjän kannalta, se mitä asennuksessa itse asiassa tapahtuu onkin sitten ihan toinen juttu... (omg se rekisteri)) on yksi niistä. Haen ohjelman, ok. Minulla on kuvake. Mitä teen jos en tajua mistään mitään? Klikkaan sitä tietysti. Hahaa, ruudulle ilmestyy ohjeita, seuraan niitä. Jaahas, nyt ohjelma on kuulemma valmis käytettäväksi ja aukeaakin vielä.
Vrt. Mac: Tässä se ohjelma nyt on, hei mitä nyt, tästä aukesi vaan tämmöinen... no onko tämä nyt se ohjelma? Joo, jee, nyt skulaa. (1 pv myöhemmin:) Kylläpä on työlästä näiden joidenkin ohjelmien avaaminen. (1 kk myöhemmin:) Apua, kaikki paikat on täynnä näitä ihme dmg-ohjelmia, eikä kone anna laittaa niitä tuonne Ohjelmat-nimiseen paikkaan!
-
Viesti Kirjoittaja Miklu »
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Tuosta ohjelmien asentamisesta on täällä Hompussakin ohjeita vaikka kuinka paljon. Kun vaan suostuu lukemaan ohjeen ja vielä ymmärtämään sen, niin homma on helppoa. Miksi Macissä jokin homma pitäisi tehdä vaikeammaksi kuin tarvis, jos jokin toinen käyttöjärjestelmä ei ole voinut tehdä sitä helpoksi? Noiden ohjelmien asentamisten kanssa kannattaa aina käyttää myös vanhaa kunnon RTFM-ohjetta

-
Viesti Kirjoittaja spindle »
syy on varmaankin siinä että on huomattu että käyttöjärjestelmän "turhien" kysymysten nostavan käyttäjien verenpainetta?Thelenius kirjoitti:Tai vielä parempaa, jos käynnistettäessä ohjelma ensimmäistä kertaa jostain muualta kuin Ohjelmat-kansiosta, tulisi ensin kysely, jossa tiedusteltaisiin käyttäjältä haluaako tämä ohjelman Ohjelmat-kansioon. Jos vastaisi kyllä, se siirtyisi sinne. Jos haluaisi pitää ohjelman siellä missä se on, kyselyn saisi halutessaan pois päältä.
Jostain syystä Applella kuitenkin halutaan, että käyttäjät näpräilevät tällaisten asioiden kanssa itse.
esimerkillinen tapaus isosta maailmasta: yli-innokkaaksikin kutsuttu
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka