Olen tilaamassa ensimmäistä kertaa Apple Storesta, ja eteen tuli pieni epäselvyys puhelinnumero kohdasta.
Kuuluuko puhelinnumero kirjoittaa kuvassa näkyvällä tavalla, eli ensimmäiseen laatikkoon tuo 040 ja loppuosa seuraavaan laatikkoon? Mitä tuo viimeisessä laatikossa oleva Ext. tarkoittaa? Kun olen kirjoittanut puhelinnumeron kuvassa näkyvällä tavalla ja painan Continue, niin seuraavassa ikkunassa osoitetietojeni alapuolella lukee puhelinnumeroni ilman tuota 040:aa, eli pelkkä seitsemän numeroinen loppuosa. Saavatko he silti koko puhelinnumeron? Eikös kuriiri tuota puhelinnumeroa tarvitse, kun kyselee koska tilaus tuodaan, vai? Ei ole mukavaa maksaa kallista pakettia, kun ei tiedä saavatko he tietojani edes kokonaan. Saisi Apple vähän parantaa tilauslomakkeita, ei anna hyvää kuvaa puljusta tällainen...
Olisinkohan pannut tuohon Ext(niin kuin external)-kohtaan maatunnuksen eli Suomen tapauksessa 358. Silloinhan kännykän alkuosasta pitää ottaa se ensimmäinen nolla pois.
Kaavakkeessahan on myös (tai ainakin oli) sellainen häikkä, että se mukamas heittää jossakin kohtaa väkisin Britannian maaksi, ja valittaa jostakin muustakin (en muista mistä). Härkäpäisesti kun vain runnoo kaavaketta eteenpäin, niin lopussa kaikki tiedot ovat kuitenkin oikein. Testaile.
Jep tuo applen systeemi ei ole ihan tältä vuosikymmeneltä ja he tosiaan olettavat, että kuriiri ei suuntanumeroa tarvitse "koska on samalla alueella". Tai jotain vastaavaa.
Voit vaikka yrittää heittää pelkän nollan siihen ekaan lodjuun ja sitten koko numeron nollaneljänollineen siihen tokaan ruutuun, jos vaan mahtuu. Jos ei, niin sitten ei voi mitään.
Tuota on täällä aiemminkin ihmetelty ja asiasta on varmasti applellekin noottia laitettu.
Ext on maanumerokoodi eli Suomeen soitettaessa käytettävä puhelinnumeron etuliite, tässä tapauksessa 358. Muuten se 040-alkuosa niin kuin olit laittanutkin.
Eli
Suomessa soitan kännykkään, laitan 040 123456.
Soitan ulkomailta Suomessa olevaan kännykkään, laitan (ISP:n ulkomaansoittotunnus) 358 40 123456.
No muutkin ovat jo ehtineet
Edit. Systeemi on kyllä ihan tältä vuosikymmeneltä, järjestelmä lajittelee ilmeisesti tilaukset ja toimitukset tuon maanumerokoodin perusteella. Jos ei sitä laita, kaavake olettaa tilaajan olevan Britanniassa tms. Laitoin itse yllä olevan kuvion mukaan perjantaina eikä herjannut yhtään mitään.
Ext EI ole maanumerokoodi vaan jos olet puhelinvaihteen takana, se on oma numerosi. Usein menee niin, että vaihde on 020 400 0000 ja sitten se ext. 4321 jolloin suora olisi 020 4000 4321.
Muistaakseni laitan tuohon ekaan 358 ja sitten numeroni 44 123 4567.
TheKraken kirjoitti:Voit vaikka yrittää heittää pelkän nollan siihen ekaan lodjuun ja sitten koko numeron nollaneljänollineen siihen tokaan ruutuun, jos vaan mahtuu. Jos ei, niin sitten ei voi mitään.
Ei muistaakseni mahdu siihen tokaan lodjuun kokonaan. Itse jätin muistaakseni veks etunollan, niin sitten mahtui. Eli tokaan ruutuun vaikkapa näin 501234567.
Hyvin ovat tulleet silti perille.
Kun nyt tänne on tullut kaikenlaista harhainformaatiota (myös omasta toimestani), niin kertaan nyt sen OIKEAN tavan:
Ensimmäiseen lokeroon suomen maatunnus (358)
Toiseen lokeroon numero ilman ensimmäistä nollaa (esim. 441234567)
Kolmas lokero jätetään tyhjäksi, ellet ole firman vaihteen takana.
Hänhän siinä selkeästi toteaa että tästä aiheutuu myös se iso-britannia ongelma, koska ihmiset laittavat operaattorin suunnan maan sijaan. Ja hänen sanaansa tässä luotan, koska hommahan on ehdottomasti näin loogisin ja varmasti toimii.
Ja jos sen laittaa mainitsemallani tavalla, niin tällöin kuriiri saa toimivan numeron. (tosin ilman etunollaa, mutta eiköhän ne sen siellä hoksaa). Helpompaa se on se nolla siihen heittä, kuin että pitää kaikki suuntanumerot testata.
EDIT: Ja foorumin haulla löytyy muistaakseni myös parikin keskustelua, jossa tämä sama asia todetaan.
Hänhän siinä selkeästi toteaa että tästä aiheutuu myös se iso-britannia ongelma, koska ihmiset laittavat operaattorin suunnan maan sijaan. Ja hänen sanaansa tässä luotan, koska hommahan on ehdottomasti näin loogisin ja varmasti toimii.
Ja jos sen laittaa mainitsemallani tavalla, niin tällöin kuriiri saa toimivan numeron. (tosin ilman etunollaa, mutta eiköhän ne sen siellä hoksaa). Helpompaa se on se nolla siihen heittä, kuin että pitää kaikki suuntanumerot testata.
EDIT: Ja foorumin haulla löytyy muistaakseni myös parikin keskustelua, jossa tämä sama asia todetaan.
Mutta eikös maatunnuksen edessä kuulu käyttää "+" -merkkiä ja sitä se ei muistaakseni hyväksy. Siksi olen itse laittanut ekaan lokeroon suuntanumeron (ilman nollan poistoa), toiseen varsinaisen numeron ja ext. tyhjäksi.
Mutta kieltämättä tuosta se Britannia-sekoaminen saattaisi johtua. Toisaalta kerrotaanhan siellä maa erikseen. Miksi se ei sitä noteeraa.
kermit kirjoitti:Mutta eikös maatunnuksen edessä kuulu käyttää "+" -merkkiä ja sitä se ei muistaakseni hyväksy. Siksi olen itse laittanut ekaan lokeroon suuntanumeron (ilman nollan poistoa), toiseen varsinaisen numeron ja ext. tyhjäksi.
Mutta kieltämättä tuosta se Britannia-sekoaminen saattaisi johtua. Toisaalta kerrotaanhan siellä maa erikseen. Miksi se ei sitä noteeraa.
Plussa on siinä ihan turha. Muistikuvani mukaan + = "käytä palveluntarjoajan ulkomaanoperaattoria". Eli jos haluat jotain muuta operaattoria käyttää, niin sitten näpyttelet esim. 992 358 441234567
Se Applen romppeita kuluttajille kuskaava tyyppi ei ole mikään Applen oma heppu, vaan todennäköisesti paikallisen kuriirifirman henkilö, joka a) osaa hakea numeropalvelusta nimellä kännykkänumeron b) tietää, miten tässä maassa puhelinnumerot muodostuvat...
Jee, nyt sen löysin! Nimittäin suomenkielisen sivun, jossa niitä tietoja voi muuttaa. Ja puh. numero annetaan muodossa: suuntanumero - puhelinnumero - alanumero
Itse tänä aamuna tuuppasin ekaan lokeroon 050 ja toiseen itse puhelin numeron ja kolmanteen +358. Näytti lopussa tosi omituiselta toi numero kun ei tuota 050 numeroa näkynyt missään. Mutta sitten spostiin tulleessa vahvistuksessa numero kuitenkin näkyy kuitenkin malliin 050 1234567 X358 joten eiköhän tuosta soittaja kuitenki tajua sen puhelin numeron.
juhakosk kirjoitti:Itse tänä aamuna tuuppasin ekaan lokeroon 050 ja toiseen itse puhelin numeron ja kolmanteen +358. Näytti lopussa tosi omituiselta toi numero kun ei tuota 050 numeroa näkynyt missään. Mutta sitten spostiin tulleessa vahvistuksessa numero kuitenkin näkyy kuitenkin malliin 050 1234567 X358 joten eiköhän tuosta soittaja kuitenki tajua sen puhelin numeron.
Alanumero (extension) ei tarkoita suuntanumeroa. Siihen tulee alanumero tai ei mitään.
Viime syksynä kun odottelin omaa lähetystäni, soitin TNT:lle kun paketti ilmestyi heidän seurantapalveluun. Heillä ei ollut oikeaa puh.numeroani, koska sitä ei silloin saanut oikein laitettua Apple sivuilla. Kuitenkin olen saanut pariin otteeseen puheluita itse Applelta eli kyllä ne jotenkin on osannut ne numerot tulkita.
Se häviää näkyvistä, mutta on kuitenkin olemassa. Maatunnusta en lähtisi laittamaan viimeiseen lokeroon. Jos se on pakko saada mukaan, kantsii varmaankin tehdä TheKrakenin mainitsemalla tavalla.
Ja jos joku soittaa, se on todennäköisesti Suomen maaperällä kiitävä kuriiri. Muodossa suuntanumero - puhelinnumero (ja mahdollinen alanumero) annettu numero on hänelle juuri oikea.
Matkapuhelinnumero kannattaa laittaa tuohon matkapuhelinnumerolle varattuun kenttään. Ainakin nyt tuolla myinfo.apple.comissa numerokenttään mahtuu koko numero jopa maatunnuksen (358) kera vaikka voihan sen laittaa sille varattuun omaan paikkaankin.
TheKraken kirjoitti:Muistikuvani mukaan + = "käytä palveluntarjoajan ulkomaanoperaattoria". Eli jos haluat jotain muuta operaattoria käyttää, niin sitten näpyttelet esim. 992 358 441234567
Periaattessa näin tosin olemassa on myös 00-prefix eli jos oletetaan, että puhelimessa ei olisi + merkkiä lainkaan niin voidaan näpytellä esimerkiksi näin: 00358 50 123456.
Tuo on käytännöllistä myös niissä tapauksissa, että + -merkkiä ei voi lomakkeeseen laittaa tai jos halutaan ilmoittaa numero ilman, että vastapuoli ihmeettelee mikä tuo + siinä edessä on. Lomakkeissa tosin on ongelmana monesti tuon kentän pituus eli siihen ei voi laittaa viittä numeroa.
Ensimmäisellä kerralla applestoresta tilatessani tein sen virheen että laitoin tuohon ensimmäiseen lokeroon 050-alun ja ext-kohtaan en mitään (koska koko numero ei mahtunut tuohon pisimpään kohtaan). Eipä ollut sitten TNT:n kuskilla numeron alkuosaa (se ilmeisesti katoaa matkalla kuskille), eikä tullut soittoa kun en ollut kotona. Seuraavilla kerroilla olen laittanut sekä ensimmäiseen että viimeiseen lokeroon 050 ja puhelu on tullut ja kaikki pelannut ok. Eli kuski osasi päätellä tuon ext:n olevan alkunumero. Missään vaiheessa ei ole mitään maakoodia tarvittu. Oli korrektisti täytetty kaavake tai ei niin ainakin toimi käytännössä.
Mac Studio M1 Ultra 64GB
iPad Air 12,9" M2 128GB
iPhone 15 plus