Cathi777 kirjoitti:Itse odottaisin, että lisättäisiin noiden usb-liittimien määrää. MacBookin 2 on aivan liian vähän millä mittapuulla tahansa, eli siihen toivoisin muutoksen. Itse siis tässä olen siirtymässä macpuolelle heti, kun rahat vain antavat myötä. Toisaalta itselle kävisi joku sopiva käytettykin läppäri, vaikka joku ibook malli. Pöytäkoneen voisi sitten myöhemmin siirtää tähän macaikaan.
No minun mittapuulla määrä on vallan sopiva.
Hiiri on bluetoothilla, kuten myös olisi näppis, jos semmoisen omistaisin. Toisessa usb-väylässä on kiinni EyeTv ja välillä sitten kamera/iPod mikä nyt milloinkin. Ei mitään tarvetta enemmälle.
Jos taas konetta käyttäisin työpöytäkäytössä, niin tällöin hankkisin hubin, johon kytkisin mahdolliset ulkoiset levyt ja vastaavat laitteet ja kytkisin vain tämän yhden piuhan kun koneen isken pöytään.
TheKraken kirjoitti:
Jos taas konetta käyttäisin työpöytäkäytössä, niin tällöin hankkisin hubin, johon kytkisin mahdolliset ulkoiset levyt ja vastaavat laitteet ja kytkisin vain tämän yhden piuhan kun koneen isken pöytään.
Näin. Mutta ainakin nelireikäisestä hubista loppuu liitännät kovin pian kesken: pari tulostinta, muistitikku, yksikin kopiosuojauspalikka. Sitten pitää tietysti myös liittää tulilankalaitteet ja näyttö...
Ei tähän oikein ratkaisua ole, kun ei enää ole Dock-tyyppistä vempelettä niinkuin muinaisissa Duo-koneissa.
Galangal kirjoitti:
Näin. Mutta ainakin nelireikäisestä hubista loppuu liitännät kovin pian kesken: pari tulostinta, muistitikku, yksikin kopiosuojauspalikka. Sitten pitää tietysti myös liittää tulilankalaitteet ja näyttö...
Miksi muistitikku pitää olla kytkettynä koko ajan koneeseen? Itse käytän sitä ainakin samanhenkisesti kuin diskettiä aikanaan. Paikallaan silloin kun tarvitaan ja sitten heti taas laukkuun. Pari tulostinta on myös varmaan kohtuullisen marginaalinen tarve, joten en ihmettele että Apple ei tätä ota huomioon Kopiosuojauspalikan kyllä ymmärrän. Mutta kun pistät tuohon kaksi 4-portin hubia, niin ei varmaan lopu kesken
Galangal kirjoitti:Ei tähän oikein ratkaisua ole, kun ei enää ole Dock-tyyppistä vempelettä niinkuin muinaisissa Duo-koneissa.
Telakkaviritelmiä saa kyllä 3rd-party versioina. Tosin eivät mitään järin häävejä ole, koska ei ole telakointiporttia, mutta helpottavat koneen käyttöä työpöytäkäytössä kuitenkin.
TheKraken kirjoitti:
Miksi muistitikku pitää olla kytkettynä koko ajan koneeseen?
Ei sen tarvitsekaan, mutta se täytyy saada kytkettyä irroittamatta jotain muuta. Ehkä kaksi tulostinta on marginaalinen tarve, mutta tarve silti. Omalle pöydälleni on pian tulossa juuri se toinen tulostin, korvaamaan monitoimimasiinaa, eli sitten skanneri muuttaa majaa työhuoneelta himaan ja reikien tarve kasvaa taas.
TheKraken kirjoitti:
Miksi muistitikku pitää olla kytkettynä koko ajan koneeseen?
Ei sen tarvitsekaan, mutta se täytyy saada kytkettyä irroittamatta jotain muuta. Ehkä kaksi tulostinta on marginaalinen tarve, mutta tarve silti. Omalle pöydälleni on pian tulossa juuri se toinen tulostin, korvaamaan monitoimimasiinaa, eli sitten skanneri muuttaa majaa työhuoneelta himaan ja reikien tarve kasvaa taas.
Kaksi hubia, kolme hubia. Ei ole enää hupia.
En oikein ymmärrä miksi kaikki laitteet pitäisi saada kannettavaan kiinni. Luulisi sen olevan jo työlästäkin repiä useita johtoja irti koneesta kun sitä lähtee siirtämään. Ennemmin ostan isoja hubeja joissa on vaikka 8 porttia ja tungen kaikki johdot siihen kiinni ja sen speghetti kasan mahdollisimman syvälle piiloon johonkin pois näkyvistä. Sieltä sitten vain yksi johto koneeseen kiinni. Turhaa liittimien kiusausta niiden jatkuva irroittelu. Ulkoiset levyasemat kiinnitän mielummin johonkin muualle verkkoon kuin suoraan koneeseen. Sellaista voi tarvita silloinkin kun sattuu makaamaan mukavasti sohvalla läppäri sylissä. Ja samalla levy on tietysti käytettävissä kaikista koneista koko ajan. Sama juttu tulostimen kanssa. Elämästä pitää tehdä yksinkertaista, sanon mä!
arma kirjoitti:Jos noita kaikkia odotan, en saa mäkkiä varmaan kymmeneen vuoteen.
Odotan Leopardiin ja ostan sitten
Siihen odotukseen tulikin sitten reilusti jatkoaikaa Minun onnekseni lokakuu osuu mainiosti pöytäkoneen suunniteltuun vaihtoväliin.
Mac mini M1 CTO (16Gt/1Tt) • Mac Pro 5,1 (FW) 2x2.26 Quad Xeon/16Gt/7,5Tt
MBP 9,2 i5 2.5 8/500Gt • MB Air 6,2 i5 1.3 4/128Gt • Power Macintosh 7200/90
iPhone 13 Pro 256Gt • iPad 8 32Gt • Apple TV 4K 64 GB
Blue Sky EXO2 • AVI DM5/10"SUB • AirPods 3
Ei nyk kiistetä sitä, että 2 USB-reikää on aika vähän. Jopa tän 17-tuumaisen 3 reikää on ratkaisevasti enemmän. 1:kin läpi lisää tekisi Eduardoa MacBookille. Toki mieluummin tuosta kärsisin kuin Windowsista, mutta enempi saisi olla reikää elämässä.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
Repe Ruutikallo kirjoitti:Ei nyk kiistetä sitä, että 2 USB-reikää on aika vähän. Jopa tän 17-tuumaisen 3 reikää on ratkaisevasti enemmän. 1:kin läpi lisää tekisi Eduardoa MacBookille. Toki mieluummin tuosta kärsisin kuin Windowsista, mutta enempi saisi olla reikää elämässä.
Kuka kärsii mistäkin - puutteesta tai ylitarjonnasta. Mutta noita USB paikkojan on kaikissa macceissä liian vähän - ilman mitään jossitteluja. No, kovalevyjä sentään saa neljin kappaletta, edeistystä sekin.
Repe Ruutikallo kirjoitti:Ei nyk kiistetä sitä, että 2 USB-reikää on aika vähän. Jopa tän 17-tuumaisen 3 reikää on ratkaisevasti enemmän. 1:kin läpi lisää tekisi Eduardoa MacBookille. Toki mieluummin tuosta kärsisin kuin Windowsista, mutta enempi saisi olla reikää elämässä.
Kuka kärsii mistäkin - puutteesta tai ylitarjonnasta. Mutta noita USB paikkojan on kaikissa macceissä liian vähän - ilman mitään jossitteluja. No, kovalevyjä sentään saa neljin kappaletta, edeistystä sekin.
Kyllä Intel-Minin neljä USB-paikkaa on ihan tarpeeksi useimmille.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
tianyl kirjoitti:
En oikein ymmärrä miksi kaikki laitteet pitäisi saada kannettavaan kiinni. Luulisi sen olevan jo työlästäkin repiä useita johtoja irti koneesta kun sitä lähtee siirtämään. Ennemmin ostan isoja hubeja joissa on vaikka 8 porttia ja tungen kaikki johdot siihen kiinni ja sen speghetti kasan mahdollisimman syvälle piiloon johonkin pois näkyvistä. Sieltä sitten vain yksi johto koneeseen kiinni. Turhaa liittimien kiusausta niiden jatkuva irroittelu. Ulkoiset levyasemat kiinnitän mielummin johonkin muualle verkkoon kuin suoraan koneeseen. Sellaista voi tarvita silloinkin kun sattuu makaamaan mukavasti sohvalla läppäri sylissä. Ja samalla levy on tietysti käytettävissä kaikista koneista koko ajan. Sama juttu tulostimen kanssa. Elämästä pitää tehdä yksinkertaista, sanon mä!
Niin, ainahan voi ostaa modernin, aikaansaseuraavan läppärin jonka saa kiinni telakkaan (johon _kaikki_ laitteet on kytketty). Samassa telakassa voi sitten olla vaikka sisäinen kovalevy joka suorittaa automaagisen varmistuksen aina kun läppärin siihen kiinni iskee (tai sitten haluttaessa).
Eikä tarvi irroitella yhtäkään johtoa kannettavasta tai telakasta.
Saltikov kirjoitti:Kuka kärsii mistäkin - puutteesta tai ylitarjonnasta. Mutta noita USB paikkojan on kaikissa macceissä liian vähän - ilman mitään jossitteluja. No, kovalevyjä sentään saa neljin kappaletta, edeistystä sekin.
Mä olen kyllä eri mieltä tosta. Mulle riittää Macbookin 2 paremmin kuin hyvin. Itseasiassa niihin tulee harvemmin edes kytkettyä mitään laitteita. Enemmän pulaa mulla on ollut Firewire paikoista kuin USB. Applen näppäimistön alitehoinen ja hidas USB liitin on myös ollut kiusallinen miinus. En käsitä miksei se voi olla ihan normaali USB 2 portti.
Quadra700 kirjoitti:Niin, ainahan voi ostaa modernin, aikaansaseuraavan läppärin jonka saa kiinni telakkaan (johon _kaikki_ laitteet on kytketty). Samassa telakassa voi sitten olla vaikka sisäinen kovalevy joka suorittaa automaagisen varmistuksen aina kun läppärin siihen kiinni iskee (tai sitten haluttaessa).
Telakat on jotenkin niin vanhanaikaisia. Mielummin varmuuskopioin niin, että kun kone tunnistaa langattoman kotiverkkonsa se varmuuskopioi itsensä automaattisesti verkon yli. Jotenkin paljon elegantimpi ratkaisu. Hubi hoitaa hätätilassa ihan riittävän hyvin telakan tehtävät.
Tämä keskustelu läppärin reikien sopivasta määrästä osoittaa mielestäni ehkä eniten vain sitä, että pitäisi valita oikea kone oikeaan hommaan. Läppäri on väkisinkin kompromissi keveytensä ja ominaisuuksiensa (tässä tapauksessa liittimiensä) välillä. Mulla ainakin on sekä varsinainen pöytäkone siihen soveltuvia tehtäviä varten ja läppäri sitten mukana raahattavaksi. Se on paljon toimivampi ratkaisu mulle.
tianyl kirjoitti:
Mielummin varmuuskopioin niin, että kun kone tunnistaa langattoman kotiverkkonsa se varmuuskopioi itsensä automaattisesti verkon yli.
tianyl kirjoitti:
Mielummin varmuuskopioin niin, että kun kone tunnistaa langattoman kotiverkkonsa se varmuuskopioi itsensä automaattisesti verkon yli.
Mites tämmönen toteutetaan OS X-puolella?
Ei kauhean helposti. Ostetaan serveriversio OS X:stä, säädetään sitä ja rukoillaan että toimii. Serveri version hankinta on vaikein (kallein) homma tossa prosessissa. Tai toisaalta, 10 koneen lisenssin saa tällä hetkellä Mac Pro koneisiin vakiona.
Voi olla että tuohon on olemassa jotain kolmannen osapuolen sovelluksia, mutta en ole etsiskellyt kun serveri lisenssi sattui pyörimään nurkissa niin käytin sitä:-)
arma kirjoitti:Nyt olen päättänyt ostaa kesän aikana uuden koneen, Mac bookin.
Aloitapa hankintaprosessi vaikka opettelemalla kevään aikana sen nimi oikein kirjoitettuna :-)
Siis MacBook.
-Harri
Heh, oletko samaa joukkoa joka kirjoittaa uuden pleikkarin PLAYSTATION 3?
Itse jahkailin ja seurasin Macin ostoa kaksi vuotta. Sinä aikana näin rehellisesti sanoen vain kaksi hyvää väliä ostaa Mac. Ensimmäisen kerran ei ollut varaa, toisella kerralla oli. Myönnettäköön, että aika oli pitkä, koska siinä välissä joutui venaamaan ensin Inteliä ja sitte vielä viatonta Inteliä.
Ostin siis Macbookini viime marraskuussa heti pian sen jälkeen kun mallisto päivittyi. Ei ole kaduttanut, sillä sen jälkeen ei ole vieläkään tullut mitään mitä olisin tarvinnut - ja kone on pelittänyt ihan hyvin. Usein jotain uutta ja upeaa on tulossa tässä Macmaailmassa vain parin kuukauden välein ja siksi koneen ostohetki kannattaa mielestäni ajoittaa hyvin. Nyt en ostaisi konetta, sillä uusi käyttis on tulossa pian. Senkin jälkeen odottaisin hetken, että muut ovat saaneet testata käyttiksen toimivuuden. Sitten hankkisin koneen. Siis jos haluamani koneen mallisto on silloin suht tuore.
Quadra700 kirjoitti:Niin, ainahan voi ostaa modernin, aikaansaseuraavan läppärin jonka saa kiinni telakkaan (johon _kaikki_ laitteet on kytketty). Samassa telakassa voi sitten olla vaikka sisäinen kovalevy joka suorittaa automaagisen varmistuksen aina kun läppärin siihen kiinni iskee (tai sitten haluttaessa).
Telakat on jotenkin niin vanhanaikaisia. Mielummin varmuuskopioin niin, että kun kone tunnistaa langattoman kotiverkkonsa se varmuuskopioi itsensä automaattisesti verkon yli. Jotenkin paljon elegantimpi ratkaisu. Hubi hoitaa hätätilassa ihan riittävän hyvin telakan tehtävät.
Saatko usb-hubiin kiinni dvi-liitännäisen näytön? fw-kiintolevyn? gigabitin kupari-eetterin?
Jopa n-standardin langaton ethernet on todella hidas - nopea varmistus sitä käyttäen on t-o-d-e-l-l-a hidasta ja naurettavaa kikkaillua. Ja varsinkin jos vielä joudut serverin sitä varta vasten ostamaan...
tianyl kirjoitti:
Tämä keskustelu läppärin reikien sopivasta määrästä osoittaa mielestäni ehkä eniten vain sitä, että pitäisi valita oikea kone oikeaan hommaan. Läppäri on väkisinkin kompromissi keveytensä ja ominaisuuksiensa (tässä tapauksessa liittimiensä) välillä. Mulla ainakin on sekä varsinainen pöytäkone siihen soveltuvia tehtäviä varten ja läppäri sitten mukana raahattavaksi. Se on paljon toimivampi ratkaisu mulle.
Itsellä taas työkäytössä 12" pikkukannettava joka työpisteessä telakoituu yhdellä liikkeellä kiinni täysikokoiseen näyttöön, rottaan ja näppäimistöön, verkkoon, verkon jaettuihin levyasemiin sekä kaikkiin muihin työpisteessä tarvittaviin lisälaitteisiin ja näillä kokemuksilla telakka on kaikkea muuta kuin vanhanaikainen lisävaruste. Yhdellä napinpainalluksella taas kaiken saa jätettyä paikoilleen ja nostettua koneen irti telakasta samalla kun tarvitsee siirtyä seuravaan neukkariin seuraavaa palaveria pitämään mitä tapahtuu kalenterista riippuen n. 2-4 kertaa päivässä + päivän päätteeksi lähdettäessä kotiin.
Missään vaiheessa ei koneen suorituskyky tai ominaisuudet ole aiheuttaneet ongelmaa tai kompromissin tuntua (ok.. en tosin suorita koneella 3d mallinnusta tai muuta vastaavaa raskasta vääntöä..) ja ajatus erillisestä pöytäkoneesta tuntuu vähintäänkin kömpelöltä. Vielä kömpelömmältä ajatus siitä että aina pitäisi nyppiä irti vähintään näytön, powerin ja hubi:n piuhat vaihdettaessa maisemaa..
Quadra700 kirjoitti:Jopa n-standardin langaton ethernet on todella hidas - nopea varmistus sitä käyttäen on t-o-d-e-l-l-a hidasta ja naurettavaa kikkaillua. Ja varsinkin jos vielä joudut serverin sitä varta vasten ostamaan...
Ehkä kikkailua, mutta kikkailua tyylillä. Mulla ei ole suuria työtiedostoja jotka muuttuisi työpäivänaikana, joten päivän aikana muuttunut datamäärä on varsin pieni. Eihän kaikkea aina joka kerralla kannata uudestaan kopioida. Ainoastaan muuttuneet datat.