iPratt kirjoitti:Täytyy kyllä ehdottomasti kyseenalaistaa tuo "fiksuus".
Mikäli perheessä on kouluikäisiä lapsia ei ole kovin "fiksua" antaa etumatkaa muihin nykyisessä tietoyhteiskunnassa. Tässä ei todellakaan ole kyse arvovalinnasta vaan kilpailukyvystä, jonka kehittäminen alkaa (vaikka kuinka haluaisi että lapset saavat olla lapsia mahdollisimman pitkään) jo lapsuudessa (tietenkin leikin kautta esim. muskarit yms).
Arvovalinta tulee vasta sitten kun se kone on kotona ja sen käyttöä (ja käyttämättä jättämistä) opetetaan.
...
Näissä mainitsemissani tapauksissa pennut saavat puuhastella koneilla ihan niinkuin haluavat- kotona vaan ei ole konetta. Oppivat sen, että kone on työväline eikä elämäntapa. Ja kilpailukyvyn nimissä.
Leikkasin tuosta vuodatustasi pois joka ei liittynyt mitenkään siihen pitäisikö kouluikäisten lasten kotona olla tietokone.
Jos kerran saavat puuhastella ihan niinkuin haluavat, missähän tuo mahtaa tapahtua?
Koulussa kai tehdään muutakin kuin puuhastellaan tietokoneen parissa...?
Istuskelevat sitten illat kirjastossa, nettikahvilassa, naapurissa...?
Toisten koneilla saakin varmaan puuhastella ihan niinkuin haluaa ...?
Täytyy toivoa että ovat kyseiset lapset todella fiksuja sillä antavat aika paljon etumatkaa niille joilla kone on kotona, vanhempien valvonnassa ja ohjauksessa, käytössä.
Mielestäni tuollainen asenne vanhemmilta ei osita fiksuutta vaan suoranaista tyhmyyttä.
Toki vapaassa yhteiskunnassa kukaan ei paljon valvo miten kukin lapsiaan kohtelee.
iPratt kirjoitti:Täytyy kyllä ehdottomasti kyseenalaistaa tuo "fiksuus".
Mikäli perheessä on kouluikäisiä lapsia ei ole kovin "fiksua" antaa etumatkaa muihin nykyisessä tietoyhteiskunnassa. Tässä ei todellakaan ole kyse arvovalinnasta vaan kilpailukyvystä, jonka kehittäminen alkaa (vaikka kuinka haluaisi että lapset saavat olla lapsia mahdollisimman pitkään) jo lapsuudessa (tietenkin leikin kautta esim. muskarit yms).
Arvovalinta tulee vasta sitten kun se kone on kotona ja sen käyttöä (ja käyttämättä jättämistä) opetetaan.
...
Näissä mainitsemissani tapauksissa pennut saavat puuhastella koneilla ihan niinkuin haluavat- kotona vaan ei ole konetta. Oppivat sen, että kone on työväline eikä elämäntapa. Ja kilpailukyvyn nimissä.
Leikkasin tuosta vuodatustasi pois joka ei liittynyt mitenkään siihen pitäisikö kouluikäisten lasten kotona olla tietokone.
Jos kerran saavat puuhastella ihan niinkuin haluavat, missähän tuo mahtaa tapahtua?
Koulussa kai tehdään muutakin kuin puuhastellaan tietokoneen parissa...?
Istuskelevat sitten illat kirjastossa, nettikahvilassa, naapurissa...?
Toisten koneilla saakin varmaan puuhastella ihan niinkuin haluaa ...?
Täytyy toivoa että ovat kyseiset lapset todella fiksuja sillä antavat aika paljon etumatkaa niille joilla kone on kotona, vanhempien valvonnassa ja ohjauksessa, käytössä.
Mielestäni tuollainen asenne vanhemmilta ei osita fiksuutta vaan suoranaista tyhmyyttä.
Toki vapaassa yhteiskunnassa kukaan ei paljon valvo miten kukin lapsiaan kohtelee.
Tämähän ratkaistaisiin ostamalla mäkit; käyttörajoituksista voitaisiin säätää, ettei epäasiallisille sivuille kuten aikuisviihde- ja propakandasivustoille olisi pääsyä. Kone kannattaisi asentaa siten, ettei avaamiseen tarvittaisi salasanaa/oppilaalle erillinen profiili niin ettei oppilas pääsisi asentelemaan ohjelmia koneeseen ilman opettajaa.
alucard kirjoitti:
Tämähän ratkaistaisiin ostamalla mäkit; käyttörajoituksista voitaisiin säätää, ettei epäasiallisille sivuille kuten aikuisviihde- ja propakandasivustoille olisi pääsyä. Kone kannattaisi asentaa siten, ettei avaamiseen tarvittaisi salasanaa/oppilaalle erillinen profiili niin ettei oppilas pääsisi asentelemaan ohjelmia koneeseen ilman opettajaa.
alucard kirjoitti:
Tämähän ratkaistaisiin ostamalla mäkit; käyttörajoituksista voitaisiin säätää, ettei epäasiallisille sivuille kuten aikuisviihde- ja propakandasivustoille olisi pääsyä. Kone kannattaisi asentaa siten, ettei avaamiseen tarvittaisi salasanaa/oppilaalle erillinen profiili niin ettei oppilas pääsisi asentelemaan ohjelmia koneeseen ilman opettajaa.
Sama onnistuu Windowsillakin.
Ainut oikea fiksu vaihtoehto on Linux. Sillä saa tehtyä kaiken tarvittavan ja jostain löytyy varmasti joku nörttikolhoosi joka suostuu valtiolle jonkun modatun linukan tehdä, joka on tehty juuri niihin tarkoituksiin mihin tarvitaan.
tBa kirjoitti:Näissä mainitsemissani tapauksissa pennut saavat puuhastella koneilla ihan niinkuin haluavat- kotona vaan ei ole konetta.
Vaikka yhdyn moniin ajatuksenjuoksenteluihisi suuresti, tähän pitää kyllä toistamiseen sanoa sen verran että jos joidenkuiden hyvätuloisten kersat puuhastelevat julkisilla koneilla niin paljon kuin haluavat, siitä voivat "vähän" kärsiä jotkut sellaiset joiden tarvitsisi oikeasti päästä niille koneille ja jotka eivät voi valita oman ja julkisen nettipäätteen välillä kuten näiden pilttien vanhemmat voivat.
Toistan itseäni, mutta koska olen mielestäni oikeassa niin ei se mua haittaa.
Niin, kirjastot ovat siinä mielessä kilpailukykyä haittaavia laitoksia että ovat perkuleet avoimia kaikille. Duunaripennuille ja rikkaiden kakaroille. Lopetettakoot!
Kiva kiva. Olet siis 110-prosenttisesti pihalla siitä mitä ajoin takaa. Epäilemättä llmaisen itseäni tavattoman epäselvästi, niinhän sen täytyy olla.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
Joku tässä ketjussa jo väläyttikin opettajien kannettavista + luokkiin videotykit. Tuossa olisi oikeasti ideaa. (ainakin lukioihin) Opetusta saisi tuolla konstilla huomattavasti nykyistä mielenkiintoisammaksi. Yliopistossa on ihanaa, kun melkein kaikki opetus tulee tykeiltä luentosalien eteen ja näkee lukea hyvin. Joukkoon mahtuu videoita, kalvoesityksiä, kuvia, ääntä, nettisuja. Kätevää ja ylläpitää kiinnostusta aiheeseen!
Yläasteellakin näkisin opettajien kannettavien hyödyttävän opetusta, kunhan he vain osaavat käyttää niitä! Käsinkirjoitetut harakanvarvas-kalvot saivat ainakin oman ärsytyskynnykseni nousemaan aina.
Opetuksesta ala-asteella minulla ei ole nykyään mitään käsitystä eli siihen en kommentoi
alucard kirjoitti:
Tämähän ratkaistaisiin ostamalla mäkit; käyttörajoituksista voitaisiin säätää, ettei epäasiallisille sivuille kuten aikuisviihde- ja propakandasivustoille olisi pääsyä. Kone kannattaisi asentaa siten, ettei avaamiseen tarvittaisi salasanaa/oppilaalle erillinen profiili niin ettei oppilas pääsisi asentelemaan ohjelmia koneeseen ilman opettajaa.
Sama onnistuu Windowsillakin.
MUTTA: Joku on (lähes)takuuvarmasti kehittänyt hackin tähän. Ihan oikeesti. Linux, olisi hyvä vaihtoehto.
NeNithelo kirjoitti:Joku tässä ketjussa jo väläyttikin opettajien kannettavista + luokkiin videotykit. Tuossa olisi oikeasti ideaa. (ainakin lukioihin) Opetusta saisi tuolla konstilla huomattavasti nykyistä mielenkiintoisammaksi. Yliopistossa on ihanaa, kun melkein kaikki opetus tulee tykeiltä luentosalien eteen ja näkee lukea hyvin. Joukkoon mahtuu videoita, kalvoesityksiä, kuvia, ääntä, nettisuja. Kätevää ja ylläpitää kiinnostusta aiheeseen!
Yläasteellakin näkisin opettajien kannettavien hyödyttävän opetusta, kunhan he vain osaavat käyttää niitä! Käsinkirjoitetut harakanvarvas-kalvot saivat ainakin oman ärsytyskynnykseni nousemaan aina.
Opetuksesta ala-asteella minulla ei ole nykyään mitään käsitystä eli siihen en kommentoi
Anteeksi kahden peräkkäisen viestin tulosta mutta kolme vuotta sitten kuutosluokalla ollessa meillä aika hyvät välineet: opettajamme oli linux-nero ja koulun atk-vastaava. Täten luokassamme olikin kolme tietokonetta, videotykki(!) ja muuta mukavaa, ja kävimmekin aika usein sillipurkkia muistuttavassa atk-luokassa.
eskofot kirjoitti:Kaikilla on jo kotona tietokoneet.
Ei ole.
-Harri
Siis puhuttiin perheistä jossa on koulu-ikäisiä lapsia, ei minunkaan vanhemmillani tietokonetta ole. Mutta kyllä kaikilla lasteni luokkakavereilla ja -tuttavilla, paitsi yhdellä – hän on osasto Steiner. En siis ole varma huolisivatko kaikki ne tietokonetta edes ilmaisiksi joilla sellaista ei ole.
Sen sijaan että lähdetään tavoittelemaan näin olematonta marginaalihyötyä, niin kannattaisi satsata verkko-oppimisympäristöihin, siellä on fjuutsö. Jos joku ei todellakaan varattomuutensa takia pysty hankkimaan koululaiselleen tietokonetta, niin kustantakoon valtio sellaisen käytyetyn, ei maksa paljoa. Muu tuhlausta on.
Hallitus toteuttaa laajan kokeiluhankkeen, jonka tavoitteena on, että jokaisella peruskoululaisella on oppimisen keskeisenä välineenä käytössään oppilaskohtainen tietokone. Hanke toteutetaan ja rahoitetaan yhteistyössä elinkeinoelämän kanssa.
Repe Ruutikallo kirjoitti:Rohkenisin sanoa, että jos koululaisen kotona ei ole (suht kuranttia) tietsikkaa, perheessä yleensä on jotain vaikeita ongelmia.
Lasketaanko sellaiseksi "vaikeaksi ongelmaksi" vaikkapa uskonnollinen vakaumus?
Jos miinulta (ateistina) kysytään niin kyllä, mutta kysynkin nyt sinulta. Saa muutkin vastata.
Esim. meidän taloyhtiössämme asui 6-lapsinen perhe, jossa ei ollut edes telkkaria, tietokoneesta puhumattakaan. Muuttivat sitten pois perheen vielä kasvaessa :-)
Repe Ruutikallo kirjoitti:Rohkenisin sanoa, että jos koululaisen kotona ei ole (suht kuranttia) tietsikkaa, perheessä yleensä on jotain vaikeita ongelmia.
Lasketaanko sellaiseksi "vaikeaksi ongelmaksi" vaikkapa uskonnollinen vakaumus?
...
Kyllä. Täällä pohjoisessa noita tv:n kieltäjiä on paljon, mutta tietokone on saliittu sillä siitä voi "valita" mitä katsoo toisinkuin TV:stä.
Eikä heidän mielestään todellakaan kannata antaa "kadotetuille" etumatkaa tietotekniikan suhteen.
Repe Ruutikallo kirjoitti:Rohkenisin sanoa, että jos koululaisen kotona ei ole (suht kuranttia) tietsikkaa, perheessä yleensä on jotain vaikeita ongelmia.
Lasketaanko sellaiseksi "vaikeaksi ongelmaksi" vaikkapa uskonnollinen vakaumus?
...
Kyllä. Täällä pohjoisessa noita tv:n kieltäjiä on paljon, mutta tietokone on saliittu sillä siitä voi "valita" mitä katsoo toisinkuin TV:stä.
Eikä heidän mielestään todellakaan kannata antaa "kadotetuille" etumatkaa tietotekniikan suhteen.
Tekniikasta täysin kieltäytyjät ovat amisheja, jotka ovat suomessa vähässä.
Minusta tämä asia on täysin vallassa olevien poliitikoiden päätettävissä. Itsehän olemme valintamme tehneet.
Minä olen Liberaali poliittiselta kannantaltani, enkä häpeä sitä ollenkaan.
Sosialismissa on kyllä kuluttajan kannalta kauniilta kuulostavia kohtia, mutta niissä on vaan se vika että ne ehkä toimivat vuoden mutta aika ajaa vääjäämättä ohi "järjestelmästä".
Minun unelmieni liberaalissa suomessa opetettaisiin lapsille perustaitojen lisäksi "vastuuta itsestä sekä jälkeläisistä". Yhteiskunnan ei todellakaan tarvitsisi kantaa veroa "kaiken varalta" vaan ihmisillä olisi varaa tehdä omia valintojaan.
Eli tämmöinen "jokaiselle pc" on sosialismia pahimmasta päästä joka taatusti tappaa yksilön oman luovuuden!
iMac G4 1,25 Ghz 17"(Late 2003, Leopard+YellowDog Linux)
iMac C2D 24"(Late 2006, Lion)
MacBook Pro 13" (mid 2010, Yosemite)
Time Capsule 1TB
Apple TV3
iPhone 6 (16GB Space Gray)
iMac Retina 5K 27"(Late 2014, Yosemite)
Repe Ruutikallo kirjoitti:Rohkenisin sanoa, että jos koululaisen kotona ei ole (suht kuranttia) tietsikkaa, perheessä yleensä on jotain vaikeita ongelmia.
Lasketaanko sellaiseksi "vaikeaksi ongelmaksi" vaikkapa uskonnollinen vakaumus?
...
Kyllä. Täällä pohjoisessa noita tv:n kieltäjiä on paljon, mutta tietokone on saliittu sillä siitä voi "valita" mitä katsoo toisinkuin TV:stä.
Eikä heidän mielestään todellakaan kannata antaa "kadotetuille" etumatkaa tietotekniikan suhteen.
Näin on. Lestadiolaiset hyväksyvät tietokoneet sinänsä täysin. Kun he ovat usein myös paikallisesti merkittäviä yrittäjiä ja heitä on joukoittain lestadiolaisalueitten kuntien palkkalistoilla tietsikoita räpläämässä, muu ei voisikaan tulla kysymykseen.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
Montako uutta ATK-tukihemmoa tarvitaan per koulu/oppilas, jotta ne koneet pysyy edes jonkinnäköisessä kuosissa? Suomessa välitön tarve 10 000 uudelle ATK-tukihemmolle.
Järkevämpi ajatus olisi vaikka kunnon läppäri jokaiselle opettajalle ja kouluttaa ne käyttämään niitä kunnolla.
iPratt kirjoitti:Täällä pohjoisessa noita tv:n kieltäjiä on paljon, mutta tietokone on saliittu sillä siitä voi "valita" mitä katsoo toisinkuin TV:stä.
Siellä pohjoisessa ei sitten TV:issa ole kanavanvalitsijaa lainkaan :-)
iPratt kirjoitti:Täällä pohjoisessa noita tv:n kieltäjiä on paljon, mutta tietokone on saliittu sillä siitä voi "valita" mitä katsoo toisinkuin TV:stä.
Siellä pohjoisessa ei sitten TV:issa ole kanavanvalitsijaa lainkaan :-)
-Harri
Taas harhauduttiin hoopoilemaan
Tarkotti tietenkin että tietokoneella voi katsoa haluamaansa tavaraa, ilman mainoksia yms.
Meidän koulun luokissa, melkein kaikissa, on videotykit ja windows-koneet. Koneet ei aina toimi, mutta tykit pelaa ja niistä onki mukava kattoa esim. historian dokkareita.
Kannattaa lopettaa linuxin varaukseton suosittelu. Vaikka en minä tiedä, josko ihmiset täällä suosittelevat sitä varauksella, ja varauksettomuus on vain tulkintani. Kun väännössä on Windoosi ja omenakoneet, niin linux kuulostaa siinä välissä toki jotenkin puolueettomalta.
Todellisuus on kuitenkin se, että jos ei kaikki mene nappiin, niin linuxissa riittää vieläkin säätämistä niin, että ikä ja terveys menee. Linuxilla _voi_ vakioida sen, mitä koneella voi ja saa tehdä, sanotaan. Oikeasti sillä _pitää_ vakioida se, mitä koneella voi tehdä, koska jos se kerran menee säätämiseksi, niin siitä ei tule loppua ennen kuin kaiken aloittaa alusta.
Linuxin kanssa tarvitaan siis aina osaava käyttäjä, jolla on aikaa ja tilaisuus pitää kone kunnossa ja huolehtia ongelmatilanteista. Jos standardointi tehdään koulun tasolla, tarvitaan linux-velho joka kouluun. Eli yhden koulun loistava kokemus linuxin käytöstä ei tarkoita, että mallin voisi kopioida toisiin kouluihin, koska tärkein elementti eli linux-velho ei ole monistettavissa.
Apple on tehnyt hyvin sen, mitä linuxista kauan hain. Tämän kaikki omenoita käyttäneet osaavatkin sanoa, eli asiat vaan toimivat, ja niiden ymmärtäminen ei vaadi kummoisempaa opiskelua. Jos ihmisille pitäisi jaella henkilökohtaisia tietokoneita työn tekemistä varten, niin käyttiksen puolesta valinta olisi ehdottomasti Mac. Tämän kaikki tietävät, mutta siksi kukaan ei varmaan sitä sano, koska sillä osuttaisiin todelliseen harmin aiheeseen.
Mac ei ole redusoitavissa siten, että kaikki sen edut saavutettaisiin käyttämällä vain käyttistä jossain vakioläppärissä (niin laitonta kuin se nyt onkin) tai käyttämällä linuxia tai Windowsia Applen valmistamassa koneessa. Siksi koko paketin etujen mukana tulee koko paketin haitat - mitä ne ovat esim. ohjelmien saatavuuden kannalta, kyllä kaikilla joku käsitys on.
Linuxin ongelma on, että se ei ole redusoitavissa, kun sen nimenomaan pitäisi olla. Eli, kun jossain on linux, asioiden pitäisi toimia ongelmitta ja samalla tavalla, mutta ei toimi. Maceissa käytettävyys on osa systeemiä. Linuxissa käytettävyys on joukko uria, jotka on ajettu keskelle viidakkoa. Jos haluat uralta poiketa, niin se on parin tunnin FAQ:ien ja Howtojen lukeminen että miten tämä asia on toisen distron edellisessä versiossa hoidettu, ja päättele omaa tilannettasi varten loput itse.
Jos leikitään ajatuksissa, että olisi olemassa 700 euron MacEduBook, johon vaikka OS X:n päälle saisi Winestä natiivin (ilman X11:ä toimivan) toteutuksen, jolla pyörittää enemmistöä tarpeellisista Windows-ohjelmista, niin se olisi dynamiittia. Olettaen että Apple pystyy tekemään 700 euron kannettavan, tinkien juuri oikeista paikoista. Esim. Core Solo riittäisi oppilaille hyvin, samoin juuri hinta/koko maksimin alle sijoittuva 5400rpm kiintolevy.
Windowsin ongelma on siinä, että se on hauras, koska pysyviksi tarkoitettuja asioita ei ole tehty riittävän hyvin. Linuxin ongelma on, että se on hauras, koska asioita ei ole tarkoitettu pysyviksi. Jokin osa järjestelmän sisuksista vaan muuttuu, ja siitä riippuneet asiat hajoavat selittämättömästi.
MacRotta kirjoitti:Linuxin kanssa tarvitaan siis aina osaava käyttäjä, jolla on aikaa ja tilaisuus pitää kone kunnossa ja huolehtia ongelmatilanteista. Jos standardointi tehdään koulun tasolla, tarvitaan linux-velho joka kouluun. Eli yhden koulun loistava kokemus linuxin käytöstä ei tarkoita, että mallin voisi kopioida toisiin kouluihin, koska tärkein elementti eli linux-velho ei ole monistettavissa.
Itse lähtisin siitä oletuksesta että tällöin varmasti perustettaisiin joku koneiden huollosta ja tuesta vastaava taho.
alucard kirjoitti:Tekniikasta täysin kieltäytyjät ovat amisheja, jotka ovat suomessa vähässä.
Niin, käsittääkseni jyrkätkin lahkolaiset Suomessa tosiaan kieltävät television muttei tietokonetta. Tunnen yhden Jehovan ja sähköpostitsehan tuo kommunikoi.
Jubax kirjoitti:Minä olen Liberaali poliittiselta kannantaltani, enkä häpeä sitä ollenkaan.
Minun unelmieni liberaalissa suomessa opetettaisiin lapsille perustaitojen lisäksi "vastuuta itsestä sekä jälkeläisistä". Yhteiskunnan ei todellakaan tarvitsisi kantaa veroa "kaiken varalta" vaan ihmisillä olisi varaa tehdä omia valintojaan.Eli tämmöinen "jokaiselle pc" on sosialismia pahimmasta päästä joka taatusti tappaa yksilön oman luovuuden!
Hrrr... Miksi tähän pitää koko ajan politiikkaa sotkea? Eihän siinä mitään pahaa ole että lähtökohdat ovat samanarvoiset. Tämä ehdotus ei ole huono sen takia että se tasa-arvoistaa vaan sen takia että se ei saavuta sitä mitä se luulee saavuttavansa. Tulee vain kustannuksia ja haittaa. Tein gallupin asiasta täällä, kysyin muutamlat kouluikäiseltä, vastaus oli: "Eikä? Miksi ihmeessä?" Ei ne ymmärtäneet ollenkaan.
Muistuttaisin myös siitä että tämä on porvarillisen hallituksen ehdotus. Myöskin kannattaisi ehkä sanakirjasta varmistaa tuon liberaali-sanan merkitys.
Viimeksi muokannut eskofot, 21.4.2007 klo 13.46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
eskofot kirjoitti:Hrrr... Miksi tähän pitää koko ajan politiikkaa sotkea? Eihän siinä mitään pahaa ole että lähtökohdat ovat samanarvoiset. Tämä ehdotus ei ole huono sen takia että se tasa-arvoistaa vaan sen takia että se ei saavuta sitä mitä se luulee saavuttavansa. Tulee vain kustannuksia ja haittaa. Muistuttaisin myös siitä että tämä on porvarillisen hallituksen ehdotus. Myöskin kannattaisi ehkä sanakirjasta varmistaa tuon liberaali-sanan merkitys.
Absoluut näin.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
Jubax kirjoitti:Minä olen Liberaali poliittiselta kannantaltani, enkä häpeä sitä ollenkaan.
Amerikoissahan liberaali tarkoittaa että "epäilyttävästi vasemmalle kallellaan", ainakin jos sikäläiseltä oikeistolta kysytään.
Olisko niin, että tarkoitat liberaalilla uusliberalistia? Siis ihan sen takia tästä pölötän, että pysyy käsitteet oikeissa hanskoissa eikä aleta kehitellä niille uusia merkityksiä omin päin.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
NeNithelo kirjoitti:Joku tässä ketjussa jo väläyttikin opettajien kannettavista + luokkiin videotykit. Tuossa olisi oikeasti ideaa. (ainakin lukioihin) Opetusta saisi tuolla konstilla huomattavasti nykyistä mielenkiintoisammaksi.
Opiskelen opettajaksi ja teen mm. musaopettajan hommia säännöllisesti. Itse käytän paljon mm. GarageBandia, iPhotoa ja Keynotea duunissani ja se sopii opetustyyliini hyvin. Kaikki opettajat eivät ikinä tule integroimaan tietotekniikkaa omaan duuniinsa eikä tarvitsekaan. Kätevin yksittäinen elektroninen kapine on demokamera, jolta menee suoraan tykiltä seinän kokoisena mitä tahansa sille alustalle laittaakaan. Siinä on laite, joka pitäisi olla joka luokassa.
Suurimmassa osassa kouluista esim. Vantaalla pakotetaan opettajille luokkaan pöytäkoneet, läppäriä ei saa kukaan. Koneet ovat käyttämättä, ja ne jotka osaavat, eivät halua/pysty niitä käyttämään hyödyksi, koska koneet eivät sisällä kunnon softia jne. Tietotekniikka koulussa on kokonaisratkaisu, joka tällä hetkellä on ihan päin seiniä. Aluksi pitäisi olla perusasiat kunnossa, sen jälkeen voidaan miettiä mitä käyttistä käytetään tai missä määrin oppilaat pääsevät tietokoneille koulun puitteissa.
Jubax kirjoitti:Minä olen Liberaali poliittiselta kannantaltani, enkä häpeä sitä ollenkaan.
Amerikoissahan liberaali tarkoittaa että "epäilyttävästi vasemmalle kallellaan", ainakin jos sikäläiseltä oikeistolta kysytään.
Olisko niin, että tarkoitat liberaalilla uusliberalistia? Siis ihan sen takia tästä pölötän, että pysyy käsitteet oikeissa hanskoissa eikä aleta kehitellä niille uusia merkityksiä omin päin.
Mutta eikö Liberaali ainakin isolla L:llä tarkoita Suomessa sitä mihin Jubax viittaa. Eikä Liberaali itseään kutsuisi uusliberalistiksi.