Kuvien arkistointi
Perusasioita jokaiselle Applen tuotteiden käyttäjälle, muun muassa iCloud ja muut pilvipalvelut
14 viestiä
• Sivu 1/1
-
Kuvien arkistointi
Viesti Kirjoittaja kalle 2 »
Hei
Onko kenellä tietoa kevyestä ja helposta arkistointijärjestelmästa.
Kuvat saisi olla Finderin alla ja sitä tiedostoa vosi käyttää suoraan arksitoitijärjestelmän perustiedostona ja vain kertoa vähän niinkuin iPhotossa, perhe tai luonto tai muu juttu.
iPhoto on niin raskas ja jos kuvat työstää Photoshopissa, niin tulee monia tiedostoja.
Kalle
Onko kenellä tietoa kevyestä ja helposta arkistointijärjestelmästa.
Kuvat saisi olla Finderin alla ja sitä tiedostoa vosi käyttää suoraan arksitoitijärjestelmän perustiedostona ja vain kertoa vähän niinkuin iPhotossa, perhe tai luonto tai muu juttu.
iPhoto on niin raskas ja jos kuvat työstää Photoshopissa, niin tulee monia tiedostoja.
Kalle
iMac (Retina 5K, 27-inch, 2020)
EOS R
iPhone 15 Pro Max
iPadOS 17.2
EOS R
iPhone 15 Pro Max
iPadOS 17.2
-
Mulla on kaikki kuvat järjestetty kansioittain otto pvm ja nimi,
ja kuvat sisällä canonin juoksevalla numerolla.
Mutta jos mun pitäis nimetä muutama viite kullekin kuvalle esim. metsä, mänty, kukat, suopursu
niin miten se tapahtuu finderissa.
kalle
Mutta jos mun pitäis nimetä muutama viite kullekin kuvalle esim. metsä, mänty, kukat, suopursu
kalle
EOS R
iPhone 15 Pro Max
iPadOS 17.2
EOS R
iPhone 15 Pro Max
iPadOS 17.2
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Kuva kerrallaan se onnistuu valitsemalla tiedosto ja painamalla omppu-i ja antamalla tiedot kohtaan "Spotlight kommentti". Tällöin kuvia voi hakea spotlightilla. Tuo ei ole silti todellakaan mikään maailman kätevin tapa asiaa hoitaa.
Mutta jos tosiaan tahdot kuviasi hallita (muokata ja poistaa) suoraan finderista, niin minun tietääkseni se on tällöin ainoa vaihtoehto.
Ei ainakaan itselle ole tullut vastaan softaa, joka jokaisella startilla tsekkaisi mahdolliset tiedostoihin tapahtuneet muutokset. Tällöinhän ohjelman käynnistyminen kestäisi aivan mahdottoman kauan, jos kuvia olisi vähänkin enemmän.
EDIT: Mutta jos iPhoto ei nappaa, niin kokeiles vaikka tämmöstä: http://www.qpict.com/
Tuota on moni kehaissut.
Mutta jos tosiaan tahdot kuviasi hallita (muokata ja poistaa) suoraan finderista, niin minun tietääkseni se on tällöin ainoa vaihtoehto.
Ei ainakaan itselle ole tullut vastaan softaa, joka jokaisella startilla tsekkaisi mahdolliset tiedostoihin tapahtuneet muutokset. Tällöinhän ohjelman käynnistyminen kestäisi aivan mahdottoman kauan, jos kuvia olisi vähänkin enemmän.
EDIT: Mutta jos iPhoto ei nappaa, niin kokeiles vaikka tämmöstä: http://www.qpict.com/
Tuota on moni kehaissut.
Viimeksi muokannut TheKraken, 22.4.2007 klo 0.30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja harri »
Suosittelen kyllä lämpimästi jonkun ihan oikean kuva-arkistointiohjelman hankkimista.
Toi Finder-systeemi toimii ehkä muutamilla sadoilla kuvilla, mutta sitten kun kuvia alkaa olla tuhansia tai kymmeniä tuhansia, olet pulassa. Usko pois.
Itse käytän Extensiksen Portfoliota http://www.extensis.com/en/products/ass ... =prod60006 , mutta halvempiakin on.
Katso tuolta http://snadiomena.net/softaopas-ohjelmat/ kohdasta Grafiikka (katselu, arkistointi, hallinta, kuvagalleriat).
-Harri, valokuvaaja
Toi Finder-systeemi toimii ehkä muutamilla sadoilla kuvilla, mutta sitten kun kuvia alkaa olla tuhansia tai kymmeniä tuhansia, olet pulassa. Usko pois.
Itse käytän Extensiksen Portfoliota http://www.extensis.com/en/products/ass ... =prod60006 , mutta halvempiakin on.
Katso tuolta http://snadiomena.net/softaopas-ohjelmat/ kohdasta Grafiikka (katselu, arkistointi, hallinta, kuvagalleriat).
-Harri, valokuvaaja
-
-
Viesti Kirjoittaja MVi »
Jos tollaista käsipeliä haluaa jollain tavalla jatkaa, niin ehkä niiden kansioiden nimeäminen parilla kuvaavalla sanalla auttaisi, Spotlight löytää nekin.kalle 2 kirjoitti:Mulla on kaikki kuvat järjestetty kansioittain otto pvm ja nimi,
kalle
Appleskriptejä kannattaa käyttää jos haluaa niitä kuvia nimetä.
Sillä voi lisätä kerralla kansiolliseen kuvien nimiä jonkin haku/viitesanan.
Skriptimenu ylhäällä menupalkissa, on usein aika kätevä.
Mutta niinkuin jo todettiin, jonkun softan avulla hallinnointi on varmaan sujuvampaa.
Hopeinen Omena -tuotteet: http://hopeinenomena.net/shop
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Valitse se kuva ja paina omppu + i, sitten kirjoittelet siihen Spotlight-kommentin.kalle 2 kirjoitti: jos mun pitäis nimetä muutama viite kullekin kuvalle esim. metsä, mänty, kukat, suopursu niin miten se tapahtuu finderissa.
Toinen tapa on valita tiedosto ja painaa omppu + alt + i jolloin avautuu samanlainen info-ikkuna mihin voit kirjoittaa hakusanat/kommentit, mutta sillä erotuksella, että voit nyt suoraan valita jonkin toisen tiedoston ja info-ikkuna päivittyy saman tien. Ei siis monen tiedoston kanssa tarvitse jatkuvasti hamuilla omppu + i komentoa.
omppu + alt + i muuten näyttää tiedot useammasta kohteesta, eli jos vaikka haluaa tietää kymmenen tietyn tiedoston yhteisen koon niin valitsee nuo kymmenen haluttua tiedostoa, painaa omppu + alt + i niin Finder näyttää mm. näiden yhteisen kooon.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Viesti Kirjoittaja tgynther »
iPhotonhan saa "toimimaan" niin että kuvat sijaitsevat itse luodussa kansiorakenteessa eivätkä siirry iPhoton kirjaston alle. Tämän saa päälle asetuksista. Tällöin voi käsittääkseni kuvia selailla niin iPhotosta kuin Finderistä. "Toimii" sen takia että muut iLife paketin ohjelmat eivät vieläkään (tää bugi on ollut alusta asti kun ominaisuus tuli iPhotoon) osaa käsitellä kuvia oikein jos ne on symbolisina linkkeinä iPhoton kirjastossa.
Finderhan on mahdollisimman huono vaihtoehto jo sen takia että sillä ei voi järjestää kuvia ottopäivän mukaiseen järjestykseen. Itse kaipaisin iPhoton tapaista kevyttä ohjelmaa joka toimisi. Tarkoitus on lähinnä selailla kuvia ja löytää niitä nopeasti aika/hakusanoilla. Haluan myös että kuvat ovat itse luomassani kansiorakenteessa* ja ohjelma ei häiriinny jos niitä käy muuta kautta editoimassa. Adoben Photoshop Elements on ollut tähän asti se toimivin mutta sitä ei saa OS X:lle.
* En luota yhdenkään valmistajan suljettuun tietokantaformaattiin kuvien säilytyksessä.
Finderhan on mahdollisimman huono vaihtoehto jo sen takia että sillä ei voi järjestää kuvia ottopäivän mukaiseen järjestykseen. Itse kaipaisin iPhoton tapaista kevyttä ohjelmaa joka toimisi. Tarkoitus on lähinnä selailla kuvia ja löytää niitä nopeasti aika/hakusanoilla. Haluan myös että kuvat ovat itse luomassani kansiorakenteessa* ja ohjelma ei häiriinny jos niitä käy muuta kautta editoimassa. Adoben Photoshop Elements on ollut tähän asti se toimivin mutta sitä ei saa OS X:lle.
* En luota yhdenkään valmistajan suljettuun tietokantaformaattiin kuvien säilytyksessä.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Paino sanalla selailla. Jos poistat kuvia tuolla tavalla, niin silloin iPhoto ihmettelee minne ne katosivat ja esittää ne kysymysmerkkeinä.tgynther kirjoitti:iPhotonhan saa "toimimaan" niin että kuvat sijaitsevat itse luodussa kansiorakenteessa eivätkä siirry iPhoton kirjaston alle. Tämän saa päälle asetuksista. Tällöin voi käsittääkseni kuvia selailla niin iPhotosta kuin Finderistä.
-
Viesti Kirjoittaja Titan »
Kysymyksistäsi ja kommenteistasi päätellen Adoben Lightroom voisi sopia käyttötarkoitukseesi oikein hyvin. Se on edullinen, helppokäyttöinen ja nopea alusta alkaen valokuvaajille suunniteltu ohjelma (raaka)kuvien peruskäsittelyyn ja arkistointiin. Arkiston rakentaminen ja selailu on varsin hyvin toteutettu ja hakkaa mielestäni kaikki finder-viritykset mennen tullen. Portfolio tms. media-arkistot ovat sitten astetta raskaampaan ja ammattimaisempaan käyttöön, IMHO.
-
Saisin lightroomin vielä introhinnalla ennen vappua.
Kai se toimii normaalisti myös ulkoisen muistin kanssa.
Ei kai kaikille kuville tarvitse antaa uutta nimeä, vaan ne voi jollain veto systeemillä
lisätä siihen ja siihen kategoriaan.
Tuottanee myös helposti kuvia sähköpostiin, tuo CS:n tapa on aika työläs.
Olen käyttänyt iPhotoa, mutta olisi helpompaa jos yhdestä lähteestä voisi helposti
hoitaa monta toimintoa.
kalle![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kai se toimii normaalisti myös ulkoisen muistin kanssa.
Ei kai kaikille kuville tarvitse antaa uutta nimeä, vaan ne voi jollain veto systeemillä
lisätä siihen ja siihen kategoriaan.
Tuottanee myös helposti kuvia sähköpostiin, tuo CS:n tapa on aika työläs.
Olen käyttänyt iPhotoa, mutta olisi helpompaa jos yhdestä lähteestä voisi helposti
hoitaa monta toimintoa.
kalle
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
EOS R
iPhone 15 Pro Max
iPadOS 17.2
EOS R
iPhone 15 Pro Max
iPadOS 17.2
-
Viesti Kirjoittaja Bule »
Olen miettinyt myös Lightroomin kokeiluversion lataamista. Ainoa asia mikä mietityttää on sharpen-toiminto. Raw-muunnoksessa sellainen on, mutta entäs se kun pienennät kuvia nettikokoon ja sitten pitäisi vielä terävöidä? Pitää varmaan silti käyttää myös cs2:sta, ainakin omassa tapauksessa.
T
T
-
MInä korjaan lähinnä valotuksen
Phoshopin RAW:ssa ja sen jälkeen jatkan matkaa CS:n puolella.
RAW käsittely ja esinäyttö on mielestäni niin kökkö ettei sillä saa mitään tarkkaa aikaan.
Luulisi että Photarilla olisi ensiluokkainen RAW käsittely, varmaan se tulee kohta ja sitten taas rahastetaan.
TYYPILLISTÄ TIETOKONE BUSINESTA!
Phoshopin RAW:ssa ja sen jälkeen jatkan matkaa CS:n puolella.
RAW käsittely ja esinäyttö on mielestäni niin kökkö ettei sillä saa mitään tarkkaa aikaan.
Luulisi että Photarilla olisi ensiluokkainen RAW käsittely, varmaan se tulee kohta ja sitten taas rahastetaan.
TYYPILLISTÄ TIETOKONE BUSINESTA!
EOS R
iPhone 15 Pro Max
iPadOS 17.2
EOS R
iPhone 15 Pro Max
iPadOS 17.2
14 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka