Alan koulutusta!
-
Alan koulutusta!
Viesti Kirjoittaja dogmulder »
Olisi alan vaihto edessä 5 yliopistovuoden jälkeen ja graafinen ala on aina kiinnostanut, piirtämistä olen harrastanut koko ikäni.
http://www.turkuamk.fi/public/default.a ... ntid=13989
Tuonne ajattelin hakea, mutta on vähän myöhäistä alkaa väsäämään ennakkotehtäviä ja taitaa olla aika hankala päästä tuonne?
http://www.turkuai.fi/Public/default.as ... ntentlan=1
Mutta mites tuo painoviestinnän perustutkinto? Pääseekö tuollaisella koulutuksella mihinkään hommiin? Vaikuttaisi ihan mielenkiintoiselta.
Leopard
-
Viesti Kirjoittaja Pastori »
http://www.ammattiopisto.fi/sivut/koul_paino.htm
-
-
-
No mut siksi meenki sinne kouluunPowerMac kirjoitti:Muista että vaikka olet hyvä piirtämään, painotekniikan tuntemus on se ykkösasia. Teet hyvin tiedostosi ja maine eikun kasvaa. "Hyvä silmä" on tietysti pelkästään eduksi.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Hakulomakkeen täytin tänään. Toivottavasti käy hyvin.
-
Re: Alan koulutusta?
Viesti Kirjoittaja jarski »
dogmulder kirjoitti:Olisi alan vaihto edessä 5 yliopistovuoden jälkeen ja graafinen ala on aina kiinnostanut, piirtämistä olen harrastanut koko ikäni.
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
-
Re: Alan koulutusta?
Geologiaanjarski kirjoitti:dogmulder kirjoitti:Olisi alan vaihto edessä 5 yliopistovuoden jälkeen ja graafinen ala on aina kiinnostanut, piirtämistä olen harrastanut koko ikäni.mihin alaan voin noin leipääntyä ensin uhrattuaan sille 5 vuotta?
Itseasiassa enemmän tullut perehdyttyä tuohon villiin opiskelijaelämään. Jälkeenpäin olen miettinyt että miksi ihmeessä tuonne edes päädyin.
-
-
-
Viesti Kirjoittaja marc »
Tällaiset ainakin löytyy kirjastosta:
Tekijä: Lepojärvi, Mervi
Teoksen nimi: Freehand 9
Julkaisutiedot: Jyväskylä : Docendo, 2001 ([saarijärvi] : Saarijärven offset)
Tekijä: Mcclelland, Deke
Teoksen nimi: Freehand 8 : Tehokäyttäjän opas
Muut tekijät: Honkanen, Mirja
Julkaisutiedot: Helsinki : Satku, 2000 (Jyväskylä : Gummerus)
-
-
Näinhän se on, mutta olen tänäkin vuonna pitänyt pari kurssia FreeHandin perusteista eri oppilaitosten toimistoporukoille. Koetin vakuuttaa, että ei tätä kannata opiskella kun on poistuva ohjelma, mutta kun lisenssit kerran on ostettu niin sitten niitä käytetään. Ja on ne vektorigrafiikkaohjelman perusteet aika samat Hanskassa ja Illussa.PowerMac kirjoitti:FreeHand on kyllä historiaa kohta joten panostaisin kyllä Illustratoriin.
Tulevisuuden toivoille, eli oppilaille, sitten Illustratorin perusteita.
-
Viesti Kirjoittaja PowerMac »
-
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
No, painavan tahon repro ne sitten varmaan aikanaan laittaa kuntoon ja laskuttaa siitä.
-
Viesti Kirjoittaja PowerMac »
Mikähän siinä on että joku konttorin merkonomi ymmärtäisi taitosta yhtään mitään vaikka sillä olisi mikä ohjelma tahansa käytössä. Näitä "Powerpoint-tiedostoja" on tullut silloin tällöin eikä asia sillä kummene vaikka siinä on Friikku tai Illu jos silmää ei ole asettelulle eikä typografiasta tietoakaan.
-
-
Viesti Kirjoittaja Pastori »
-
En mää tollasta silloin löytäny ku noita kattelin, Studio MX:n ostin muistaakseni hintaan 250e. Opiskelijahinta löytyi mukavasti Campus Datan hinnastosta.Pastori kirjoitti:Adoben CS paketin saapi toki opiskelijahintaan. Taannoin koko paketti oli kolmen ja puolensadan hujakoilla. Eli tommonen kaheksan ja puolisataa jäis tuohon sun hintatietoon verratessa vielä merkkareihin ja hoboihin joita 70 luvulla otettiin kaupassa käydessä loppurahoilla.
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
-
-
Viesti Kirjoittaja jonesb »
Eli, itse olen opiskellut vastaavalla AMK-tasolla. PK-seudulla koulutuslaitoksia on ihan helvetisti ja ne tuottavat alelle hyvin paljon liikaa työvoimaa. Käytännössä ilman omaa toiminimeä, suhteita tai aivan äärinmäistä tajua bisneksestä ja lahjakkuutta, on hyvin hankala saada ainakaan pk-seudulla duunia ennen valmistumista, monet vaihtavat alaa valmistumien jälkeen.
Vinkkini on, että älä missään nimessä jätä tutkintoa ainoaksi, vaan lue ehdottomasti lisäksi taloustieteitä tai jotakin muuta, mielellään korkeakoulu/yliopistotasolla, sillä työnantajien silmissä AMK tuntuuu olevan aina jonkinlainen korkeakoulun ala-aste (paitsi jos kyseessä on Lahti). Voi olla hyvinkin järkevää hakeutua ulkomaille tai taideteolliseen korkeakouluun jatko-opiskeluun.
Toisekseen, ole mukana jokaisessa asiassa missä vaan voit, työnnä jalkasi jokaisen ovenväliin ja tee duunia pilkkahinnoinkin tarvittaessa, tärkeintä on, että valmistuessa sinulla on laaja, tasokas ja todella shokeeraava portfolio, jonka vuoksi sinut on pakko ottaa duuniin.
Lopuksi, asennoidu myös siihen, että stressin sietokykyä tarvitaan ja että oma yritys ei ole todellakaan huono vaihehto.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Nämä siis fiiliksiä mitä itselle on herännyt , takana juurikin noita medianomiopintoja, oma toiminimi ja tusinan verran kohtuu säännöllisesti töitä tilaavia asiakkaita.
-
Pilkkahintaan olen duunia tehnyt niin kauan kun yleensäkään olen töitä tehnyt, eli ei sekään ole vierasta
Stressinsietokokykyä pitäisi löytyä, mutta yrittäjäksi en ole ajatellut, ei oikein sovi mulle.
Pk-seudulla en asu, enkä sinne aio koskaan muuttaakaan. Pastorihan oli työtilanteen suhteen ihan eri linjoilla. Täällä Suomen Turussa olisi tarkoitus pysytellä.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Kaksijakoinen juttu. Riippuu tavoitteista. Jos tahdot olla se kovin mainosgraafikko koko maassa, niin pk-seutu on paikka johon tulla. Jos taas tyydyt siihen että saat tehdä työtä josta tykkäät, niin riittää joku pienempikin kaupunkidogmulder kirjoitti:Pk-seudulla en asu, enkä sinne aio koskaan muuttaakaan. Pastorihan oli työtilanteen suhteen ihan eri linjoilla. Täällä Suomen Turussa olisi tarkoitus pysytellä.

-
En mä ole niin kunnianhimoinenTheKraken kirjoitti:Kaksijakoinen juttu. Riippuu tavoitteista. Jos tahdot olla se kovin mainosgraafikko koko maassa, niin pk-seutu on paikka johon tulla. Jos taas tyydyt siihen että saat tehdä työtä josta tykkäät, niin riittää joku pienempikin kaupunkidogmulder kirjoitti:Pk-seudulla en asu, enkä sinne aio koskaan muuttaakaan. Pastorihan oli työtilanteen suhteen ihan eri linjoilla. Täällä Suomen Turussa olisi tarkoitus pysytellä.Muualla on myös vähemmän kilpailua, eli vakkaripaikan löytäminen on varmasti helpompaa.

Mulle riittää että on mukava duuni joka tuo leipää (jopa voitakin) pöytään.
Geologihommista varmasti tienais paremmin, mut ei vaan kiinnosta enää yhtään tuo ala.
-
-
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka