iphoto ja kuvat finderissä
-
iphoto ja kuvat finderissä
Viesti Kirjoittaja uuno »
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Miksi edes katselet niiden kuvien kansioita Finderissa? Sillä tavalla saat lähinnä iPhoton sekaisin, kun menet käsin niitä siirtelemään.
Jos haluat jonkun kuvan vaikka muokata esim. Photoshopissa, senkun vedät ja pudotat sen PS:n kuvakkeen päälle. Ja vedä ja pudota tekniikka toimii lähes kaikissa softissa, joissa kuvia käsittelet tai käytät.
-
Re: iphoto ja kuvat finderissä
Viesti Kirjoittaja Maza »
Nämä kolme paikkaa lienevät Data-, Originals- ja Modified-kansiot. Data-kansiossa on pienet esikatselukuvat, Originals-kansiossa alkuperäiset versiot kuvista ja Modified-kansiossa muokatut kuvat. Ohjelma siis säilyttää alkuperäiset kuvan koskematta, jos vaikka rajaa kuvaa uudelleen, automaattisesti käännetyt pystykuvat lienevät myös muokattuja.uuno kirjoitti:Kun tuon kuvia iphotoon niin niitä löytää kolmesta kansiosta finderissä onko tähän olemassa jotain järkrvämpää ratkaisua, Miten te säilytätte kuvanne macissä?
Mutta kuten MacFinn totesi, näistä on turha välittää. iPhotossa kuvat voi sitten järjestää mielensä mukaan. Minun mieleeni sopii "Filmirullat".
-
Viesti Kirjoittaja marlah »
Tuo iPhoto on kyllä niin ihmeellinen noiden kansioiden kanssa joten sen toimintaa kannattaa kyllä tarkkailla finderistä käsin. Jos tuon nikonin neffejä iPhotoon se luo automaattisesti näistä jpg:t tunne modifield-kansioon vaikka en ole tehnyt noihin neffeihin mitään muutoksia iPhotolla. Olen heittänyt nuo jpg:t suoraan finderistä roskiin ja iPhoto ei ole herjaillut tästä mitään. Mulla on käytössä ulkoinen levy ja koko iPhoton kirjasto sillä, mutta tuolla ei luulisi olevan vaikutusta asiaan.Maza kirjoitti:Nämä kolme paikkaa lienevät Data-, Originals- ja Modified-kansiot. Data-kansiossa on pienet esikatselukuvat, Originals-kansiossa alkuperäiset versiot kuvista ja Modified-kansiossa muokatut kuvat. Ohjelma siis säilyttää alkuperäiset kuvan koskematta, jos vaikka rajaa kuvaa uudelleen, automaattisesti käännetyt pystykuvat lienevät myös muokattuja.uuno kirjoitti:Kun tuon kuvia iphotoon niin niitä löytää kolmesta kansiosta finderissä onko tähän olemassa jotain järkrvämpää ratkaisua, Miten te säilytätte kuvanne macissä?
Mutta kuten MacFinn totesi, näistä on turha välittää. iPhotossa kuvat voi sitten järjestää mielensä mukaan. Minun mieleeni sopii "Filmirullat".
-
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Luepa vaikka iPhoton ohjeita, niin sinulle sieltä selviää, että se tekee ihan tahallaan nuo jpg:t pyytämättä. Syynä se, ettei käyttäjän tarvitsisi murehtia niiden tekemisestä. Mikäli kuvaa aiot jossain käyttää, niin sen tekeminenhän on pakollinen vaihe. iPhoton on tarkoitus olla mahdollisimman simppeli ohjelma aloittelevalle valokuvaajalle. Jos jotain parempia (ja ammttimaisia) työkaluja kaipaat, niin hommaa vaikka Applen Aperture hintaan 239 e.marlah kirjoitti:Tuo iPhoto on kyllä niin ihmeellinen noiden kansioiden kanssa joten sen toimintaa kannattaa kyllä tarkkailla finderistä käsin. Jos tuon nikonin neffejä iPhotoon se luo automaattisesti näistä jpg:t tunne modifield-kansioon vaikka en ole tehnyt noihin neffeihin mitään muutoksia iPhotolla. Olen heittänyt nuo jpg:t suoraan finderistä roskiin ja iPhoto ei ole herjaillut tästä mitään. Mulla on käytössä ulkoinen levy ja koko iPhoton kirjasto sillä, mutta tuolla ei luulisi olevan vaikutusta asiaan.
Tossa vaikka vähän linkkiä, niin homma selviää:
iPhoto 5 Frequently Asked Questions (FAQ): Working with RAW images
Jos oikeasti kuvaat niin paljon, että uo raw-kuvien jpegit alkavat jo kovalevytilaa liikaa tuhlaamaan, niin tällöin kannattaa harkita myös ohjelman vaihtoa. iPhoto ei pärjää hyvin useiden kymmenien tuhansien kuvien kanssa.
EDIT: Tässä vielä laiskoille tuo Applen "virallinen" selitys tälle:
Remember that RAW is a reference or "digital negative" format; not a working format. In other words, you can't print directly from a RAW file, for example. Furthermore, other programs, such as iMovie and System Preferences, do not understand RAW. That's why iPhoto makes a JPEG copy of your RAW image at the time of import.
-
Viesti Kirjoittaja marlah »
OK, elikkä kärjistettynä "iPhotoa kannattaa käyttää vain jpg kuville". Nuo iPhoton automaattisesti luomat jpg:t eivät kuitenkaan tule näkyviin iPhotoon. Ainakaan minulla näin ei käy.Luepa vaikka iPhoton ohjeita, niin sinulle sieltä selviää, että se tekee ihan tahallaan nuo jpg:t pyytämättä. Syynä se, ettei käyttäjän tarvitsisi murehtia niiden tekemisestä. Mikäli kuvaa aiot jossain käyttää, niin sen tekeminenhän on pakollinen vaihe. iPhoton on tarkoitus olla mahdollisimman simppeli ohjelma aloittelevalle valokuvaajalle. Jos jotain parempia (ja ammttimaisia) työkaluja kaipaat, niin hommaa vaikka Applen Aperture hintaan 239 e.
Tossa vaikka vähän linkkiä, niin homma selviää:
iPhoto 5 Frequently Asked Questions (FAQ): Working with RAW images
Jos oikeasti kuvaat niin paljon, että uo raw-kuvien jpegit alkavat jo kovalevytilaa liikaa tuhlaamaan, niin tällöin kannattaa harkita myös ohjelman vaihtoa. iPhoto ei pärjää hyvin useiden kymmenien tuhansien kuvien kanssa.
EDIT: Tässä vielä laiskoille tuo Applen "virallinen" selitys tälle:
Remember that RAW is a reference or "digital negative" format; not a working format. In other words, you can't print directly from a RAW file, for example. Furthermore, other programs, such as iMovie and System Preferences, do not understand RAW. That's why iPhoto makes a JPEG copy of your RAW image at the time of import.
edit: Kyllähän minä itsekkin nuo jpg:t teen raweista, ja tuon ne sitten iPhotoon
-
Luepa uudestaan tuo linkittämäni sivu ajatuksen kanssa. Ne jpg:t eivät tule näkyviin, koska niiden ei ole tarkoituskaan. Miksi tulisivat? Kuka tahtoo katsella tuplina kaikkia raw-kuviaan? Idea on se, että se kuva jota rawna käsittelet leikisti muuttuu jpg:ksi, eli jos raahaat sen siitä muualle, niin tulee mukana se jpg, jos taas muokkaat sitä, muokkaat sitä rawta. Ja muutokset siirtyy tällöin siihen jpeggiin.marlah kirjoitti:OK, elikkä kärjistettynä "iPhotoa kannattaa käyttää vain jpg kuville". Nuo iPhoton automaattisesti luomat jpg:t eivät kuitenkaan tule näkyviin iPhotoon. Ainakaan minulla näin ei käy.
Tämän ideana on pitää homma simppelinä niille, jotka eivät oikein ole sinut sen kanssa mikä tuo raw on ja mihin sitä käytetään.
iPhoto on ihan näppärä työkalu raw-kuville myös. Itse kyllä suosin Aperturea. Harmi vain, että se on niin hiton raskas.
-
Viesti Kirjoittaja tianyl »
Kas, joku muukin on kiinnittänyt huomiota Aperturen raskauteen. Ajoittain on tullut mun koneessa olisi jotain vikaa kun se on niin hitsin hidas ton kanssa. Yksinkertaisetkin hommat kestää välillä ihan tolkuttomasti. Kaipaisi kyllä vakavaa optimointia tuo softa. Kakkosta kaivataan, Steve!TheKraken kirjoitti:Itse kyllä suosin Aperturea. Harmi vain, että se on niin hiton raskas.
-
Tällä signaturen mukaisella iMacilla sen pyörittäminen on vähän kuin lasinsiruilla kävelyä. Aina hitauden tajutessa kirpaisee, mutta kyllä siihen sitten taas hetken päästä jo tottuu, mutta ei se mukavaa ole.tianyl kirjoitti:Kas, joku muukin on kiinnittänyt huomiota Aperturen raskauteen. Ajoittain on tullut mun koneessa olisi jotain vikaa kun se on niin hitsin hidas ton kanssa. Yksinkertaisetkin hommat kestää välillä ihan tolkuttomasti. Kaipaisi kyllä vakavaa optimointia tuo softa. Kakkosta kaivataan, Steve!
Isoin pullonkaulahan minulla tässä on tämän vehkeen näytönohjain. Aperture kun pahasti näytönohjaista myös kuormittelee.
-
Viesti Kirjoittaja tianyl »
Onko uusin 1.5.3 Aperture nopeampi kuin edellinen versio? Jotenkin siltä tuntuis että ainakin osa toiminnoista olis vauhdittunut. Voi tietysti olla että olen niin parantumaton optimisti että näen parannnuksia siellä missä niitä ei edes ole.TheKraken kirjoitti:Tällä signaturen mukaisella iMacilla sen pyörittäminen on vähän kuin lasinsiruilla kävelyä. Aina hitauden tajutessa kirpaisee, mutta kyllä siihen sitten taas hetken päästä jo tottuu, mutta ei se mukavaa ole.
Isoin pullonkaulahan minulla tässä on tämän vehkeen näytönohjain. Aperture kun pahasti näytönohjaista myös kuormittelee.
-
Aiheesta on kuvankäsittelypuolella jo topicci. Mutta kyllä. Ehdottomasti nopeampi. Ei nyt mitenkään mahdottoman paljon, mutta selkeästi kuitenkin.tianyl kirjoitti:Onko uusin 1.5.3 Aperture nopeampi kuin edellinen versio? Jotenkin siltä tuntuis että ainakin osa toiminnoista olis vauhdittunut. Voi tietysti olla että olen niin parantumaton optimisti että näen parannnuksia siellä missä niitä ei edes ole.TheKraken kirjoitti:Tällä signaturen mukaisella iMacilla sen pyörittäminen on vähän kuin lasinsiruilla kävelyä. Aina hitauden tajutessa kirpaisee, mutta kyllä siihen sitten taas hetken päästä jo tottuu, mutta ei se mukavaa ole.
-
Viesti Kirjoittaja MasBe »
Filmirullat on munki mieleen.. Ainoo ongelma mitä näiden kanssa oon huomannu on se, et jos on kuvia useammasta lähteestä (esim 2 kameraa), tekee iPhoto molemmasta kamerasta omat rullansa ja tää ei tee kuvista kovin yhtenäistä.. Ainoo apu tähän on siirtää kuvat ensin yhteiseen kansioon ja sieltä repästä kuvat iPhotoon, näin ne on yhteisessä rullassa.Maza kirjoitti:iPhotossa kuvat voi sitten järjestää mielensä mukaan. Minun mieleeni sopii "Filmirullat".
Toinen ongelma iPhotossa on se, että noi filmirullat järjestetää kuvien tuontiajankohdan, eikä kuvien ottoajankohdan mukaan.. Jos siis siirrän kuvia wanhalta pc:ltä tähän mäkkiin, on kuvat viimeisimpiä otettuja, vaikka ne olis vuoden parin takaa..
Edit: Lainaus kuntoon
Apple iMac late 2012
Apple iPhone 5 16Gb White
Apple iPad 2 32Gb WiFi Musta
Apple iPod Nano 8Gb Musta
-
En myöskään itse ole vielä löytänyt tapaa ihan manuaalisesti selata noita rullia. Paitti tussa näkymässä jossa ei edes erota mistä rulla alkaa ja toinen loppuu.
-
Toi myöski onnistuu niin, että kierrät ne erillisten kansioiden kautta.. Suoraa tapaa iPhotossa ei tietääkseni oo (ainakaa vielä)TheKraken kirjoitti:Mielestäni isoin ongelma noissa rullissa on silti se, että jos näpsit kuvia useammasta kohteesta ja tahdot ne eri rulliin, niin homma onkin vähän hankalempaa heti.
Apple iMac late 2012
-
Kyllä kuvia voi raahailla rullasta toiseen. Uuden tyhjän rullan luonti ei sitten onnistukaan, valitettavasti. Kuvansiirtäjällä voi toki tuoda kuvat kamerasta useampaan otteeseen, jolloin rulliakin tulee useampia.MasBe kirjoitti:Filmirullat on munki mieleen.. Ainoo ongelma mitä näiden kanssa oon huomannu on se, et jos on kuvia useammasta lähteestä (esim 2 kameraa), tekee iPhoto molemmasta kamerasta omat rullansa ja tää ei tee kuvista kovin yhtenäistä.. Ainoo apu tähän on siirtää kuvat ensin yhteiseen kansioon ja sieltä repästä kuvat iPhotoon, näin ne on yhteisessä rullassa.
Toinen ongelma iPhotossa on se, että noi filmirullat järjestetää kuvien tuontiajankohdan, eikä kuvien ottoajankohdan mukaan.. Jos siis siirrän kuvia wanhalta pc:ltä tähän mäkkiin, on kuvat viimeisimpiä otettuja, vaikka ne olis vuoden parin takaa.
Rullan päivämäärän muuttaminen muuttaa myös järjestystä iPhotossa. Sillä pitäisi tuo toinen ongelma ratketa.
-
Loistavaa, toi rullasta toiseen siirto oli hyvä uutinen.. Milläs tota päivämäärää pystyy muokkaamaa? Koitin klikkaa rullaa oikeella, ei ollu mitää loogista vaihtoehtoo.. sit tuplaklikkasin rullaa et kaikki kuvat valittiin, klikkasin oikeella ja otin erämuutoksen, josta pysty vaihtaa päivämäärää, mut se vaihto vaa kuvien päivämäärää.. Rullan päiväys pysy samanaMaza kirjoitti:Rullan päivämäärän muuttaminen muuttaa myös järjestystä iPhotossa. Sillä pitäisi tuo toinen ongelma ratketa.

Apple iMac late 2012
-
-
Sisältö -> FilmirullatTheKraken kirjoitti:Miten te ylipäätään pääsette jotain rullia klikkaamaan? Minä en ole semmoista näkymää ikuna kuunaan iPhotosta löytänyt?
Ainut missä edes puhutaan rullista on kuvia tuotaessa ja "Näytä viimeisin rulla" siinä palkissa.
Sisältö -> Lajittele valokuvat -> Filmirullan mukaan ja esim Nouseva..
Sit käyttää vaa Kirjastoa ni pitäs näkyy
Apple iMac late 2012
-
No johan on. Ihankuin olisi uuden ohjelman löytänytMasBe kirjoitti:Sisältö -> Filmirullat

Jännä ettei tuolle ole mitään suoraa namiskaa missään.
EDIT: Vielä kun joku keksii jipon jolla kuvat saisi poistumaan myös kovalevyltä, kun ne poistaa iPhoton kirjastosta. Tuo on ehkä se järjettömin ominaisuus.
EDIT2: !!! TÄH !!!
iPhotossa on oma roskakori!
Johan löyty vanhoja kuvia!!
No nyt alko taas iPhoton käyttö ihan täyspäiväisesti. Ei hittolainen. ihan turhaan tätä olen mollannut.
EDIT3: No rullien uudelleen nimeämistä en vielä löytänyt

-
-
-
- Vuoden Homppulainen 2006
-
TheKraken kirjoitti:No johan on. Ihankuin olisi uuden ohjelman löytänytMasBe kirjoitti:Sisältö -> Filmirullat
Jännä ettei tuolle ole mitään suoraa namiskaa missään.
EDIT: Vielä kun joku keksii jipon jolla kuvat saisi poistumaan myös kovalevyltä, kun ne poistaa iPhoton kirjastosta. Tuo on ehkä se järjettömin ominaisuus.
EDIT2: !!! TÄH !!!
iPhotossa on oma roskakori!
Johan löyty vanhoja kuvia!!
No nyt alko taas iPhoton käyttö ihan täyspäiväisesti. Ei hittolainen. ihan turhaan tätä olen mollannut.
EDIT3: No rullien uudelleen nimeämistä en vielä löytänyt
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Rullan nimen ja päiväyksen saa muutettua vasemman alakulman info-ruudusta. Valitsee vaan halutun rullan ja lähtee muokkailemaan. Minä olen vielä kommentoinut rulliani parilla rivillä.
-
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka