Mun kaksi ekaa konetta (Powerbook 190 ja sitten myöhemmin Powermac G4 400) oli ilman AppleCarea ja oikeastaan niissä kummassakaan ei ollut ikinä suurempia ongelmia, mitä nyt akku kului tosi huonoksi tuossa '96 tai '97 ostetussa läppärissä aikojen kuluessa. Noiden jälkeen on ollut sitten Powerbook Titanium 500, jossa on onneksi ollut AppleCare, sillä se on ollut kerran huollossa ja kerran on jouduttu vaihtamaan sen laturijohto + hankkimaan uusi akku ensimmäisen kuluttua niin, että sen virta riitti about 5 minsaa koneen käyttöä. Viimeisin koneeni on DP 2,0 GHz G5, jonka ostin hieman alle vuosi sitten. Tässä kärähti emolevy muutama kuukausi oston jälkeen ja sen korjaus onneksi meni takuuseen.
Näissä Powermac geevitosissahan on ollut aika railakkaasti ongelmia ihan alusta lähtien, ja uudemmat mallitkaan eivät tunnu parantaneen tilannetta sen kummemmin, ainakin jos lukee Apple Discussioneista jengin kokemuksia (tais olla melkein 400 sivua G5-ongelma-threadissä sivuja jo siellä ) . Just ton mun emolevykärähdyksen takia mun on pakko hankkia AppleCare, vaikka tuntuu niin ärsyttävältä maksaa 330 euroa tuesta, mutta minkäs teen, macceihin menee välillä rahaa enemmän, välillä vähemmän.
Vähän on kyllä ketuttanut se, että koko ajan koneella ollessa on pieni pelko päällä, että milloinkahan tää taas pamahtaa tää kone. Keväällä se emolevy pamahti just yhden tärkeän projektin ollessa kesken enkä tietenkään ollut ottanut varmuuskopioita kuukausiin ja sitten vielä jouduin odottamaan 3 viikkoa koneen takaisinsaamista (Apple ei tuntunut mitenkään suuremmin kiirehtivän korjausta, mikä sai mut hieman kiehumaan). Ostin sitten välittömästi ulkoisen kovalevyn ja nykyään tehdessäni duunia varmuuskopiosofta ottaa 5 minuutin välein automaattisesti varmuuskopiot tolle LaCielle niistä kansioista joissa työskentelen.
Mäkin totuin lähinnä ton vanhan G4 400 Sawtoothini kanssa siihen, ettei tarvinnut ikinä huolehtia siitä, että kone menis rikki ja sen takia tän geevitosen rikkimeno oli aikamoinen shokki. Toisaalta ainahan niitä ongelmakappaleita Appleltakin lähtee ja mun vika kuitenkin on jäänyt kerran pamahtaneeseen emolevyyn, kun joillain tyypeillä on jo monta kertaa vaihdettu emolevy etc. Uusista iMaceista on vaikea tietää vielä mitään, mutta luulis, että Apple olis tällä kertaa jo varautunut niiden odotetun suuren myyntivolyymin takia siihen, ettei niissä pitäis olla ongelmia yhtä paljon kuin Powermaceissä. Tosin ArsTechnican mac-foorumissa joku tyyppi oli ostanut ton uuden iMacin ja sanoi sen pitävän vinkuvaa ääntä ("whine", mikä on ollut ongelma myös G5 Powermaceissä, mm. minulla); hän oli ollut yhteydessä Appleen ja he olivat heti halunneet koneen takaisin Applelle tutkittavaksi, joten saa nähdä tuleeko ongelmia myös iMacceihin.
AppleCare antaa turvaa ja todennäköisesti mä tulen tästä lähtien aina ostamaan sellaisen uuteen koneeseen. Mulla on muutama viikko aikaa hankkia AppleCare tähän geevitskuun (sehän pitää ostaa vuoden sisään koneen ostosta) ja täytyy sanoa, että nyt pännii, kun en ostanut sitä jo silloin koneen oston yhteydessä.. olis tullut jo maksettua se silloin