Finderin kuva-kansioiden nimet iPhotoon?
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
17 viestiä
• Sivu 1/1
-
Finderin kuva-kansioiden nimet iPhotoon?
Viesti Kirjoittaja Sinnis »
iPhotosta ja kansioista on kyselty jo paljon, mutta en löytänyt vastausta seuraavaan:
mulla on koneellani vanhoilta ajoilta peräisin olevat Finderilla näkyvä "käsin tehty" kansiorakennelma n. tuhannelle valokuvilleni.
Jos otan ne iPhotoon, täytyykö mun tosiaan tehdä kaikki uudet albumit/kansiot (?) iPhotossa, missä määrittelen taas uudestaan - käsin !!! - minkä otsikon alle mikin kuva kuuluu?? ("kesäleiri 2005", "Koiratanssi", "Remppa 2001",... )
-Välillä oli käyteössä Lightroom, jonka kanssa tätä ongelmaa ei ollut, mutta nyt haluaisin kokeilla sittenkin iPhotoa.
mulla on koneellani vanhoilta ajoilta peräisin olevat Finderilla näkyvä "käsin tehty" kansiorakennelma n. tuhannelle valokuvilleni.
Jos otan ne iPhotoon, täytyykö mun tosiaan tehdä kaikki uudet albumit/kansiot (?) iPhotossa, missä määrittelen taas uudestaan - käsin !!! - minkä otsikon alle mikin kuva kuuluu?? ("kesäleiri 2005", "Koiratanssi", "Remppa 2001",... )
-Välillä oli käyteössä Lightroom, jonka kanssa tätä ongelmaa ei ollut, mutta nyt haluaisin kokeilla sittenkin iPhotoa.
MacBook 15'' 2016
Mac Mini mid-2011 4g
Mac Mini mid-2011 4g
-
-
-
Viesti Kirjoittaja Maza »
Taisi jo Sinnis onnistua tuomaan kuvansa, mutta sanonpa silti. Kun raahaa iPhotoon nimetyn kansion, tekee ohjelma filmirullan tällä nimellä. Albumit on sitten asia erikseen.joonahe kirjoitti:Kun vetää kansion Finderista iPhoton lähdelistaan, se tuo kuvat Kirjastoon ja luo uuden albumin kansion nimellä. Näin muistaakseni. Eli jos vedät kansiot yksi kerrallaan lähdelistaan, saat kuvat jaoteltua ainakin albumeihin.
edit. quote kuntoon
Viimeksi muokannut Maza, 28.4.2007 klo 12.21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Meidän planeettaamme ei ole mikään symbolinen kohtu, me ollaan kaikki suuressa sinisessä limousinessa (Jarkko Laine)
-
Viesti Kirjoittaja joonahe »
Kokeile ohjeeni mukaan. Vedät kansion lähdelistaan ja iPhoto tuo kuvat Kirjastoon sekä luo kansion nimellä uuden albumin. Näin ainakin iPhoto 6.0.6.Maza kirjoitti:Kun raahaa iPhotoon nimetyn kansion, tekee ohjelma filmirullan tällä nimellä. Albumit on sitten asia erikseen.
-
Kas vaan. Noinhan se tekee. Minä en juuri noita albumeita ole käyttänyt, filmirullat ajaa saman asian peräti selkeämmin. (Subjektiivinen mielipide.)joonahe kirjoitti:Kokeile ohjeeni mukaan. Vedät kansion lähdelistaan ja iPhoto tuo kuvat Kirjastoon sekä luo kansion nimellä uuden albumin. Näin ainakin iPhoto 6.0.6.Maza kirjoitti:Kun raahaa iPhotoon nimetyn kansion, tekee ohjelma filmirullan tällä nimellä. Albumit on sitten asia erikseen.
Meidän planeettaamme ei ole mikään symbolinen kohtu, me ollaan kaikki suuressa sinisessä limousinessa (Jarkko Laine)
-
Viesti Kirjoittaja Sinnis »
Sain kuvani tuotua joonahen systeemillä, kansio kerrallaan, mutta silti esim. sisäkkäiset kansiot piti tuoda erikseen ja jonkin verran sortteeraamista jäi käsin tehtäväksi. Olisikohan tässä yks iPhoton parannuskohde, että osasi tuoda Finderin kansiorakennelman sellaisenaan so. kansioiksi ja albumeiksi - vai onkohan tämä ajattelu macin ideologian vastaista? Mulla kun pyörii vielä selkäytimessä nuo pc-kokemukset 20 vuoden ajalta... ![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
MacBook 15'' 2016
Mac Mini mid-2011 4g
Mac Mini mid-2011 4g
-
Viesti Kirjoittaja Sparta »
Täysin samaa mieltä tästä asiasta. Itse en edelleenkään uskalla antaa koneen huolehtia täysin valokuvatiedostoista, jolloin täytyy tehdä ylimääräistä työtä ja itse kansioida ensin kuvat ja sen jälkeen vasta tuoda iPhotoon. Mutta onpa esim. varmuuskopiointi helppoa. (Voipi olla iPhotostakin?)
Vasta hiljattain aloin itsekin käyttämään iPhotoa kun löysin sieltä asetuksista rastin jolla voi estää kuvatiedostojen kopioinnin iphotoon, koska en halua tuplakuvia. Tosin edelleen se näyttää jotain kuvia omiin hakemistoihinsa kopioivan.
Vasta hiljattain aloin itsekin käyttämään iPhotoa kun löysin sieltä asetuksista rastin jolla voi estää kuvatiedostojen kopioinnin iphotoon, koska en halua tuplakuvia. Tosin edelleen se näyttää jotain kuvia omiin hakemistoihinsa kopioivan.
Lorem ipsum
-
Ei niitä kuvia joka kerta tarvitse kansioida ennen iPhotoon tuontia. Kun liität kameran koneeseen, aukeaa iPhoto ja pyytää nimeämään filmirullan ja kuvat tuodaan. Eihän tässä mitään ylimääräistä työtä ole. Irrallisia kuvia tuotaessa luodaan myös uusi filmirulla, ilman erityistä nimeä tosin.Sparta kirjoitti:Täysin samaa mieltä tästä asiasta. Itse en edelleenkään uskalla antaa koneen huolehtia täysin valokuvatiedostoista, jolloin täytyy tehdä ylimääräistä työtä ja itse kansioida ensin kuvat ja sen jälkeen vasta tuoda iPhotoon. Mutta onpa esim. varmuuskopiointi helppoa. (Voipi olla iPhotostakin?)
Eihän niitä tuplakuvia tule, kun antaa ainoiden kuvien olla iPhoton kansioissa. Siellä kuvia on kolmessa kansiossa: alkuperäiset, muokatut ja esikatselukuvat (Nämä lienevät aina iPhoton kansiossa, vaikka itse kuvat olisivatkin muualla.)
-
Viesti Kirjoittaja NeNithelo »
Maza kirjoitti:Kas vaan. Noinhan se tekee. Minä en juuri noita albumeita ole käyttänyt, filmirullat ajaa saman asian peräti selkeämmin. (Subjektiivinen mielipide.)
Kysymys: Oletko saanut jotenkin viriteltyä ne rullat siihen vasempaan ikkunaan, jossa normaalisti näkyvät albumit jne. ?
[ Olisi kätevää jos niitä rullia voisi selata kuten albumeita. Nythän niitä pitää katsella siitä kirjasto-näkymästä pvm-järjestyksessä. ]
-
Niin, ja näin se menee jos käyttää vain iPhotoa. Mutta kuten tuossa totesin, että en suostu jättämään kuvien arkistointia täysin iPhotolle, vaan haluan päästä käsiksi myös kuvatiedostoihin. Tämä aiheuttaa tämän lisävaivan. Vai voinko esim iPhotosta tehdä varmuuskopion kansioittain, joka aukeaisi sitten myös esim. pc:ssä jotenkin järkevästi?Maza kirjoitti:Ei niitä kuvia joka kerta tarvitse kansioida ennen iPhotoon tuontia. Kun liität kameran koneeseen, aukeaa iPhoto ja pyytää nimeämään filmirullan ja kuvat tuodaan. Eihän tässä mitään ylimääräistä työtä ole. Irrallisia kuvia tuotaessa luodaan myös uusi filmirulla, ilman erityistä nimeä tosin.Sparta kirjoitti:Täysin samaa mieltä tästä asiasta. Itse en edelleenkään uskalla antaa koneen huolehtia täysin valokuvatiedostoista, jolloin täytyy tehdä ylimääräistä työtä ja itse kansioida ensin kuvat ja sen jälkeen vasta tuoda iPhotoon. Mutta onpa esim. varmuuskopiointi helppoa. (Voipi olla iPhotostakin?)
Eihän niitä tuplakuvia tule, kun antaa ainoiden kuvien olla iPhoton kansioissa. Siellä kuvia on kolmessa kansiossa: alkuperäiset, muokatut ja esikatselukuvat (Nämä lienevät aina iPhoton kansiossa, vaikka itse kuvat olisivatkin muualla.)
Lorem ipsum
-
- Vuoden Homppulainen 2006
-
Sitä että voin esim. kansiollisen kuvia helposti lähettää jollekin, tai varmuuskopioida kuvat selkeesti toiselle levylle jne. Tai jos päätänkin alkaa käyttämään jotain toista ohjelmaa arkistointiin jatkossa.AppleFarmer kirjoitti:Mitä tarkalleen ottaen tarkoitat tällä? Kyllähän niihin kuviin pääsee käsiksi suoraan iPhotosta.Sparta kirjoitti:...vaan haluan päästä käsiksi myös kuvatiedostoihin.
Voi olla että iPhoto toimisi ihan hyvin niin kuin sen on tarkoitettukin toimivan, mutta johtunee varmaan windows-taustastani että en "uskalla" jättää tuota hommaa vain ohjelman hoidettavaksi. Haluaisin siis olla kartalla missä tiedostot ovat. Tai esim. kun nimeän kuvat selkeästi tuodessani niitä, niin ne löytyvät spotlightilla tosi kätevästi.
Lorem ipsum
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Jos haluat nopeasti lähettää kuvia sähköpostilla, valitset ne iPhotossa ja painat Sähköposti-nappia. Saat jopa valita, missä koossa ne lähetetään. Tuon helpommaksi se ei voi oikein muuttua?
Jos minun täytyy saada iPhotosta kasa kuvia ulkoiselle levylle, vedän ne yleensä suoraan iPhoton ikkunasta uuteen paikkaan. Minä taas en välitä, missä ne kuvat ovat kansiotasolla. Hallinnoin niitä iPhotosta käsin. Meitä on moneksi.![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Jos minun täytyy saada iPhotosta kasa kuvia ulkoiselle levylle, vedän ne yleensä suoraan iPhoton ikkunasta uuteen paikkaan. Minä taas en välitä, missä ne kuvat ovat kansiotasolla. Hallinnoin niitä iPhotosta käsin. Meitä on moneksi.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Ikäväkseni minun pitää todeta, että tässä rytäkässä kun yhdistelin rullia, jotain ikävää on tapahtunut ja pari sataa valokuvaa on hävinnyt iPhotosta.
Esikatselukuvat niistä löytyy edelleen, eli normaalisti sitä ei edes erota, kun on albumeissa/rullissa ne pikkukuvat, mutta kun yrität katsoa sitä valokuvaa (koko näytöltä), niin iPhoto heittää huuto-merkin. Nice!
Kummallisimmaksi tilanteen tekee se, että ne kuvat ovat kuitenkin tiedostoina siellä iPhoton kansiorakenteiden oikeissa rullissa ja kaksoisklikkaamalla ne avautuvat Esikatseluun. Eli jpeg-tiedostot ovat sinäällään ihan ehjiä.
Oisko kellään tähän mitään vinkkejä, ettei tarttis tehdä koko hommaa alusta?

Se siitä luottamisesta iPhotoon
Esikatselukuvat niistä löytyy edelleen, eli normaalisti sitä ei edes erota, kun on albumeissa/rullissa ne pikkukuvat, mutta kun yrität katsoa sitä valokuvaa (koko näytöltä), niin iPhoto heittää huuto-merkin. Nice!

Kummallisimmaksi tilanteen tekee se, että ne kuvat ovat kuitenkin tiedostoina siellä iPhoton kansiorakenteiden oikeissa rullissa ja kaksoisklikkaamalla ne avautuvat Esikatseluun. Eli jpeg-tiedostot ovat sinäällään ihan ehjiä.
Oisko kellään tähän mitään vinkkejä, ettei tarttis tehdä koko hommaa alusta?

Se siitä luottamisesta iPhotoon

-
Kirjaston voi rakentaa uudelleen käynnistämällä iPhoton optio- ja komento-nappi pohjassa.NeNithelo kirjoitti:Oisko kellään tähän mitään vinkkejä, ettei tarttis tehdä koko hommaa alusta?
Tarkempaa tietoa: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107947
Ja vastaus siihen aiempaan kysymykseen, filmirullat ovat aina siinä Kirjastoikkunassa. Vasempaan laitaan niitä ei saa, ainoastaan albumit ja vastaavat.
-
Eivät nuo ohjeet valitetettavasti auttaneet. Selvitettyäni asiaa ratkesi se, että puuttuvat kuvat ovat muokattuja, eli ne sijaitseva Modified-kansiossa. (ja originaali tietysti Originals-kansiosa)
En nyt oikein keksi muutakaan kun kuvien manuaalisen viennin uusina rullina... Onneksi enää ei olla siinä vanhassa iPhoton järjestelmässä, jossa kuvat ovat päivämäärän mukaan järjesteltynä kansioihin. Siitä palauttaminen olisi ihan mahdotonta, jos yhdessä rullassa/albumissa on kuvia usealta päivältä, eri vuosiltakin ja taas toisaalta samana päivänä on otettu kuvia, jotka taas sijaitsevat useassa eri rullassa..

En nyt oikein keksi muutakaan kun kuvien manuaalisen viennin uusina rullina... Onneksi enää ei olla siinä vanhassa iPhoton järjestelmässä, jossa kuvat ovat päivämäärän mukaan järjesteltynä kansioihin. Siitä palauttaminen olisi ihan mahdotonta, jos yhdessä rullassa/albumissa on kuvia usealta päivältä, eri vuosiltakin ja taas toisaalta samana päivänä on otettu kuvia, jotka taas sijaitsevat useassa eri rullassa..

17 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka