Editori ohjelmointiin (koottu)
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
17 viestiä
• Sivu 1/1
-
Editori ohjelmointiin (koottu)
Viesti Kirjoittaja anttinie »
Oon lukenut editori-aiheiset viestit täältä ja koonnut (testannut osan) niissä esiintyneet potentiaaliset ohjelmat. Haussa on editori(t) ohjelmointiin (Java, PHP, C++, SQL, XHTML + CSS). Olen valmis maksamaan kohtuudella ohjelmasta, mutta ei ole aikaa & rahaa testata kaikkia perinpohjaisesti, joten erityisesti (ohjelmoijien) kommentteja/kokemuksia haluaisin kuulla. Mitä käytät/suosittelet? miksi?
Editoriohjelmia:
------------------------------------------------------------------------------------
- TextWrangler
- Smultron
- Emacs
- Eclpise
- Aptana
- SubEthaEdit
- skEdit
- Dreamweaver
- GoLive
- Nvu
- TextMate
- Xcode2
- BBEdit
- jEdit
- Taco HTML
- Vim
- nano
Paras ohjelma sisältäisi kaiken tämän, mutta sellaista ei ole?
-----------------------------------------------------------------------------------
- Koodin väritys
- Välilehdet
- Tiedostohierarkia puunäkymässä / Tuki projekteille
- Hyvä merkistötuki ja.. 'Reopen using...' tms.
- Sisennys/ulonnus mahd. helppoa/säädettävissä
- FTP, Versionhallinta (subversion..?)...
- Kevyt rakenne
- Koodin automaattinen/ennakoiva täyttö
- Ohjelman ajomahdollisuuden (syntaksitarkistuksen)
Tarkoitus oli tehdä äänestys vaihtoehdoista, mutta ilmeisesti se ei onnistu normaalikäyttäjältä.
Editoriohjelmia:
------------------------------------------------------------------------------------
- TextWrangler
- Smultron
- Emacs
- Eclpise
- Aptana
- SubEthaEdit
- skEdit
- Dreamweaver
- GoLive
- Nvu
- TextMate
- Xcode2
- BBEdit
- jEdit
- Taco HTML
- Vim
- nano
Paras ohjelma sisältäisi kaiken tämän, mutta sellaista ei ole?
-----------------------------------------------------------------------------------
- Koodin väritys
- Välilehdet
- Tiedostohierarkia puunäkymässä / Tuki projekteille
- Hyvä merkistötuki ja.. 'Reopen using...' tms.
- Sisennys/ulonnus mahd. helppoa/säädettävissä
- FTP, Versionhallinta (subversion..?)...
- Kevyt rakenne
- Koodin automaattinen/ennakoiva täyttö
- Ohjelman ajomahdollisuuden (syntaksitarkistuksen)
Tarkoitus oli tehdä äänestys vaihtoehdoista, mutta ilmeisesti se ei onnistu normaalikäyttäjältä.
-
Re: Editori ohjelmointiin (koottu)
Viesti Kirjoittaja Kickarse »
Itse olen PHP + CSS + XHTML kehittäjä ja aika paljon eri editoreja testanneena päädyin lopulta käyttämään TextMatea. Ensimmäinen mitä käytin oli jEdit joka oli/on loistava mutta javan takia suhteellisen hidas välillä. Seuraava ehdokas oli TextWrangler + Eclipse. Wranglerissa ei ollut (tai en osannut käyttää) kunnollista projektitukea, joten rinnalla oli koko ajan Eclipse auki, jolla tein isommat projektit. Yllättäen en jaksanut kahden editorin "loukkua" joten piti etsiä myöskin yksi joka hoitaa kaiken. Semmonen oli sitten TextMate.
TextMatessa on melkein kaikki nuo vaatimukset paitsi FTP ja yksittäiset tiedostot avataan aina uuteen ikkunaan, projekteissa tosin on käytössä välilehdet. Nämä puutteet korvaa kevyesti aivan loistava skriptattavuus, monipuolisuus, muunneltavuus sekä aktiiviset käyttäjät. FTP puutteeseen olen ostanut Transmitin joka pelaa TextMaten kanssa yhteen mainiosti.
Ainoa iso miinus mikä hieman haittaa käyttöä, on jos tekee esimerkiksi isohkoa projektia verkkolevylle (smb minulla käytössä) niin tarkistaesssaan tiedostojen muutoksia TM saattaa näyttää rantapalloa sekunnin tai kaksi ennen kuin päästää taas editoimaan. Hyvin ärsyttävää välillä, mutta tähän on tulossa korjaus seuraavaan isoon versioon.
Minun käyttööni loistava härpätin.
TextMatessa on melkein kaikki nuo vaatimukset paitsi FTP ja yksittäiset tiedostot avataan aina uuteen ikkunaan, projekteissa tosin on käytössä välilehdet. Nämä puutteet korvaa kevyesti aivan loistava skriptattavuus, monipuolisuus, muunneltavuus sekä aktiiviset käyttäjät. FTP puutteeseen olen ostanut Transmitin joka pelaa TextMaten kanssa yhteen mainiosti.
Ainoa iso miinus mikä hieman haittaa käyttöä, on jos tekee esimerkiksi isohkoa projektia verkkolevylle (smb minulla käytössä) niin tarkistaesssaan tiedostojen muutoksia TM saattaa näyttää rantapalloa sekunnin tai kaksi ennen kuin päästää taas editoimaan. Hyvin ärsyttävää välillä, mutta tähän on tulossa korjaus seuraavaan isoon versioon.
-
-
Viesti Kirjoittaja anttinie »
Se taisi olla sitten tässäKickarse kirjoitti:Itse olen PHP + CSS + XHTML kehittäjä ja aika paljon eri editoreja testanneena päädyin lopulta käyttämään TextMatea. Ensimmäinen mitä käytin oli jEdit joka oli/on loistava mutta javan takia suhteellisen hidas välillä. Seuraava ehdokas oli TextWrangler + Eclipse. Wranglerissa ei ollut (tai en osannut käyttää) kunnollista projektitukea, joten rinnalla oli koko ajan Eclipse auki, jolla tein isommat projektit. Yllättäen en jaksanut kahden editorin "loukkua" joten piti etsiä myöskin yksi joka hoitaa kaiken. Semmonen oli sitten TextMate.

Kiitoksia loistovastauksesta! Laitoin heti tarkemman tarkastelun alle TextMaten ja vaikka aluks näyttääkin heikolta, niin paljastuuhan sieltä vaikka mitä ominaisuuksia (malliin emacs). Java ja C++ kääntö ja ajo ei tunnu onnistuvan jostain syystä, mutta ehkä jotain täytyy aluksi säätää? Subversion tuntui toimivan ainakin jollain asteella ilman säätöjäkään, heh.

-
Viesti Kirjoittaja Kickarse »
Java-bundlessa näytti olevan Compile & run single file joka "ilmeisesti" kääntää ja ajaa yhden java-tiedoston. Varmaankin aika helposti pystyy tekemään projektilleen esimerkiksi makefilen jonka ajaa sitten TextMaten commandilla ja näyttää outputin vaikka tooltipissä. Ohjelman debuggaus voinee sitten olla hankalampaa kuin esimerkiksi XCodessa.Java ja C++ kääntö ja ajo ei tunnu onnistuvan jostain syystä, mutta ehkä jotain täytyy aluksi säätää? Subversion tuntui toimivan ainakin jollain asteella ilman säätöjäkään, heh.
Hetken kun tutkii niitä olemassaolevia komentoja sun muita, niin tajuaa, että oikeasti niillä voi tehdä todella paljon asioita. Varsinkin kun kielikin on aika vapaa millä niitä kirjoittelee. Itse olen esimerkiksi PHP:lla tehnyt monta monimutkaistakin komentoa.
Ensi vaikutelmaan ei ainakaan tässä tapauksessa kannata luottaa, näyttää ehkä kököltä mutta on todella tiukka editori josta löytää vieläkin vuodenkin käytön jälkeen uusia mahdollisuuksia.
-
Viesti Kirjoittaja Thoth »
Minäkin käytän TextMatea. Muissa ympäristöissä olen edelleenkin käyttänyt lähinnä Emacsia, mutta Maciin en löytänyt mitään tarpeeksi hyvää Emacsia; Emacsin tapa käsitellä buffereita / ikkunoita ei oikein sovi OS X:n filosofiaan eikä Emacs oikein muutenkaan tunnu oikein luontevalta. Kokeilin sitten kaikenlaisia editoreja ja TextMate tuntui omiin tarpeisiini parhaalta.
TextMatessa oli suuri osa pienistä mutta itselleni tärkeistä piirteistä, kuten inkrementaalinen haku (ctrl+s; sama binding kuin Emacsissa!), nopea avautuminen, rivi- ja column-numerot (näitäkään ei saa monessa editorissa näkyviin).
Käytän myös paljon komentorivitulkkia ja editorin pitäisi toimia tässä 'oikealla' tavalla. Jos tiedosto on jo auki editorissa, kyseinen ikkuna tuodaan päällimmäiseksi eikä avata uutta ikkunaa. Jos komentorivillä kirjoittaa "editori foo.txt" eikä foo.txt:iä muokatakaan, levylle ei pidä jäädä tyhjää tiedostoa foo.txt. TextMaten mukana tulee mate-komento, joka toimii juuri oikealla tavalla. Ja esimerkiksi "mate hakemisto" tai "mate ." avaa hakemiston projektinäkymään. Kätevää.
Jonkun Subversionin käyttö editorin kautta on minulle toissijainen tarve, käytän tällaisissa tilanteissa usein komentorivi-clientia tai jotain tarkoitusta varten tehtyä clientia.
Java-projekteja varten voi tehdä Ant-skriptin build.xml, joka kääntää projektin. Tämän voi käynnistää TextMatesta komennolla Omppu+B. TextMate osaa myös parsia käännöksen outputin siten, että virhekohta näkyy toisella värillä ja sitä klikkaamalla TextMate osaa avata oikean tiedoston oikeassa kohdassa.
C/C++-projekteille tehdään usein Makefile ja Makelle TextMatessa on muistaakseni oma käynnistyskomentonsa noissa valmiiksi asennetuissa bundleissa. Lisäksi muistaakseni se osasi jotenkin kääntää XCode-projekteja, mutta en ole tuota testannut. Ja noita bundleja kehitetään kai aika ahkerasti ja niitä voi asennella vapaasti.
Tietysti jos esimerkiksi tekee ohjelmointia vain yhdellä kielellä (esim. Java), niin kyseiseen tarkoitukseen voi löytyä joku paremmin toimiva väline.
Vielä kaipaisin TextMateen ainakin split screeniä, jota on lupailtu mahdollisena piirteenä 2.0-versioon.
Edit: Hehe, nyt tuohon TextMateen tuli jonkun päivityksen mukana Halloween-teema.
http://macromates.com/blog/archives/200 ... halloween/
http://flickr.com/search/?w=all&q=hallo ... ate&m=tags
TextMatessa oli suuri osa pienistä mutta itselleni tärkeistä piirteistä, kuten inkrementaalinen haku (ctrl+s; sama binding kuin Emacsissa!), nopea avautuminen, rivi- ja column-numerot (näitäkään ei saa monessa editorissa näkyviin).
Käytän myös paljon komentorivitulkkia ja editorin pitäisi toimia tässä 'oikealla' tavalla. Jos tiedosto on jo auki editorissa, kyseinen ikkuna tuodaan päällimmäiseksi eikä avata uutta ikkunaa. Jos komentorivillä kirjoittaa "editori foo.txt" eikä foo.txt:iä muokatakaan, levylle ei pidä jäädä tyhjää tiedostoa foo.txt. TextMaten mukana tulee mate-komento, joka toimii juuri oikealla tavalla. Ja esimerkiksi "mate hakemisto" tai "mate ." avaa hakemiston projektinäkymään. Kätevää.
Jonkun Subversionin käyttö editorin kautta on minulle toissijainen tarve, käytän tällaisissa tilanteissa usein komentorivi-clientia tai jotain tarkoitusta varten tehtyä clientia.
Java-projekteja varten voi tehdä Ant-skriptin build.xml, joka kääntää projektin. Tämän voi käynnistää TextMatesta komennolla Omppu+B. TextMate osaa myös parsia käännöksen outputin siten, että virhekohta näkyy toisella värillä ja sitä klikkaamalla TextMate osaa avata oikean tiedoston oikeassa kohdassa.
C/C++-projekteille tehdään usein Makefile ja Makelle TextMatessa on muistaakseni oma käynnistyskomentonsa noissa valmiiksi asennetuissa bundleissa. Lisäksi muistaakseni se osasi jotenkin kääntää XCode-projekteja, mutta en ole tuota testannut. Ja noita bundleja kehitetään kai aika ahkerasti ja niitä voi asennella vapaasti.
Tietysti jos esimerkiksi tekee ohjelmointia vain yhdellä kielellä (esim. Java), niin kyseiseen tarkoitukseen voi löytyä joku paremmin toimiva väline.
Vielä kaipaisin TextMateen ainakin split screeniä, jota on lupailtu mahdollisena piirteenä 2.0-versioon.
Edit: Hehe, nyt tuohon TextMateen tuli jonkun päivityksen mukana Halloween-teema.

http://macromates.com/blog/archives/200 ... halloween/
http://flickr.com/search/?w=all&q=hallo ... ate&m=tags
Viimeksi muokannut Thoth, 1.11.2006 klo 15.16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
-
Viesti Kirjoittaja leidi32 »
We have a winner, http://www.panic.com/coda
Järjettömän näppärä editori, jossa sisään rakennettuna tiedostoselain, ftp-ohjelma, css-editori ja pääteyhteys. Heippa vaan Dreamveawer, TextMate & Transmit...
TextMate on kyllä tosi hyvä editori, mutta on vähän kankee, kun hallittavia projekteja alkaa olla reippaasti päälle sata.
Järjettömän näppärä editori, jossa sisään rakennettuna tiedostoselain, ftp-ohjelma, css-editori ja pääteyhteys. Heippa vaan Dreamveawer, TextMate & Transmit...
TextMate on kyllä tosi hyvä editori, mutta on vähän kankee, kun hallittavia projekteja alkaa olla reippaasti päälle sata.
-
Viesti Kirjoittaja morbusg »
Vim tietty.
- Koodin väritys -> check.
- Välilehdet -> check.
- Tiedostohierarkia puunäkymässä / Tuki projekteille -> check.
- Hyvä merkistötuki ja.. 'Reopen using...' tms. -> check.
- Sisennys/ulonnus mahd. helppoa/säädettävissä -> check.
- FTP, Versionhallinta (subversion..?)... -> check.
- Kevyt rakenne -> check. vi/nvi puristit hiljaa
- Koodin automaattinen/ennakoiva täyttö -> check
- Ohjelman ajomahdollisuuden (syntaksitarkistuksen) -> check.
+ Ilmainen
+ Terminaaliversio tulee käyttiksen mukana
- Koodin väritys -> check.
- Välilehdet -> check.
- Tiedostohierarkia puunäkymässä / Tuki projekteille -> check.
- Hyvä merkistötuki ja.. 'Reopen using...' tms. -> check.
- Sisennys/ulonnus mahd. helppoa/säädettävissä -> check.
- FTP, Versionhallinta (subversion..?)... -> check.
- Kevyt rakenne -> check. vi/nvi puristit hiljaa

- Koodin automaattinen/ennakoiva täyttö -> check
- Ohjelman ajomahdollisuuden (syntaksitarkistuksen) -> check.
+ Ilmainen
+ Terminaaliversio tulee käyttiksen mukana
Viimeksi muokannut morbusg, 1.5.2007 klo 12.10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja MiniMe »
Vaikuttaa lähes ostamisen arvoiselta ohjelmalta.leidi32 kirjoitti:We have a winner, http://www.panic.com/coda

-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
OK- - Koodin väritys
OK - Välilehdet
OK - Tiedostohierarkia puunäkymässä / Tuki projekteille
OK - Hyvä merkistötuki ja.. 'Reopen using...' tms.
ok - Sisennys/ulonnus mahd. helppoa/säädettävissä
ok? - FTP, Versionhallinta (subversion..?)...
OK - Kevyt rakenne
OK - Koodin automaattinen/ennakoiva täyttö
?? - Ohjelman ajomahdollisuuden (syntaksitarkistuksen)
skEdit on käytössä. Sisennys on mutta ei pelaa näppikseltä, omppu + [ Koodin väritys pitää omppu+y:llä päivittää joskus.. Mulla on tosin vanha versio (3.6.1), beetat on uudempia mutten ole niitä kerinnyt testaamaan.
Olen ollut kyllä tyytyväinen kokonaisuutena. Ehdottoman hyvä on juuri tabit ja projektihakemiston hakemisto tiedostoineen sivupalkissa. Ja pelaa suoraan vaikka weppihotelliin. Ei kaadu vaikka on koodit seissyt ohjelmassa kuukauden. Hiukan alkaa 1000 riviä laiskottamaan 1 GHz:n PowerBookkia koodin vierityksessä, mutta ei nyt haittaa kun scrollaa kumminkin nopeemmin kun kerkeen lukemaan.
OK - Välilehdet
OK - Tiedostohierarkia puunäkymässä / Tuki projekteille
OK - Hyvä merkistötuki ja.. 'Reopen using...' tms.
ok - Sisennys/ulonnus mahd. helppoa/säädettävissä
ok? - FTP, Versionhallinta (subversion..?)...
OK - Kevyt rakenne
OK - Koodin automaattinen/ennakoiva täyttö
?? - Ohjelman ajomahdollisuuden (syntaksitarkistuksen)
skEdit on käytössä. Sisennys on mutta ei pelaa näppikseltä, omppu + [ Koodin väritys pitää omppu+y:llä päivittää joskus.. Mulla on tosin vanha versio (3.6.1), beetat on uudempia mutten ole niitä kerinnyt testaamaan.
Olen ollut kyllä tyytyväinen kokonaisuutena. Ehdottoman hyvä on juuri tabit ja projektihakemiston hakemisto tiedostoineen sivupalkissa. Ja pelaa suoraan vaikka weppihotelliin. Ei kaadu vaikka on koodit seissyt ohjelmassa kuukauden. Hiukan alkaa 1000 riviä laiskottamaan 1 GHz:n PowerBookkia koodin vierityksessä, mutta ei nyt haittaa kun scrollaa kumminkin nopeemmin kun kerkeen lukemaan.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Viesti Kirjoittaja Aaaron »
4.0 beta 5 alkaa olla jo mukavanoloinen editori. Nopeutta on tullut lisää reippaasti ja ominaisuuksia paranneltu. Edellinen beta oli sairaan buginen, mutta tällä versiolla pystyy jo hommiakin tekemään.Jamac kirjoitti:skEdit on käytössä. Sisennys on mutta ei pelaa näppikseltä, omppu + [ Koodin väritys pitää omppu+y:llä päivittää joskus.. Mulla on tosin vanha versio (3.6.1), beetat on uudempia mutten ole niitä kerinnyt testaamaan.
-
Viesti Kirjoittaja keso »
Itse koodailen ammatikseni PHP-systeemejä ja käytössä on Eclipse höystettynä PHP Eclipsellä. (http://phpeclipse.de)
Töissä käytän sitä toki Windowsilla, mutta kotona MBP:ssä OS X:n päällä ja hienosti toimii. Varsinkin CSV/Subversion-tuki on mun käyttöön ollut todella toimiva.
Ainoa ominaisuus joka ei mainitsemistasi toiveista toteudu on kevyt rakenne. Eclipse kun on java-ohjelma. Eikä oikein ole muutenkaan OS X-tyyppinen ohjelma.
Töissä käytän sitä toki Windowsilla, mutta kotona MBP:ssä OS X:n päällä ja hienosti toimii. Varsinkin CSV/Subversion-tuki on mun käyttöön ollut todella toimiva.
Ainoa ominaisuus joka ei mainitsemistasi toiveista toteudu on kevyt rakenne. Eclipse kun on java-ohjelma. Eikä oikein ole muutenkaan OS X-tyyppinen ohjelma.
-
Viesti Kirjoittaja Pastori »
Transmitissähän on alkeellinen tekstieditori jo mukana, joten ei liene ihme että kehitystyö on edennyt Codan kaltaiseen tuotteeseen. Jos eläisin vielä webinteon ihmeellisessä maailmassa olisi tämä ohjelma aivan kurko. Onneksi olen päässyt siitä SONNASTA jo fyysisestikin kauaksi(440km). Ohjelman voi kuitenkin sanoa olevan vähintäänkin kiinnostava näin sivutoimiseen työskentelyyn. Pitää ryhtyä ihan kokeilemaan, mutta jo speksit tuntuvat hyvältä.leidi32 kirjoitti:We have a winner, http://www.panic.com/coda
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Codan ammuin käyntiin äsken ja voi turkasen pussit mikä ohjelma! En ny väsyneenä enempää mutta kyllä vaikuttaa hyvältä! Ihan vaan joitain klikkailin ja joka puolelta tuntui tulevan käteviä ja loogisia toimintoja. CSS-editori on makee!Pastori kirjoitti:Transmitissähän on alkeellinen tekstieditori jo mukana, joten ei liene ihme että kehitystyö on edennyt Codan kaltaiseen tuotteeseen. Jos eläisin vielä webinteon ihmeellisessä maailmassa olisi tämä ohjelma aivan kurko. Onneksi olen päässyt siitä SONNASTA jo fyysisestikin kauaksi(440km). Ohjelman voi kuitenkin sanoa olevan vähintäänkin kiinnostava näin sivutoimiseen työskentelyyn. Pitää ryhtyä ihan kokeilemaan, mutta jo speksit tuntuvat hyvältä.leidi32 kirjoitti:We have a winner, http://www.panic.com/coda
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Piti nyt itsekin testata ja vakuutti! Itse ylläpidän SFTP:n yli sivuja ja siihen tuo on täydellinen työkalu.Jamac kirjoitti:Codan ammuin käyntiin äsken ja voi turkasen pussit mikä ohjelma! En ny väsyneenä enempää mutta kyllä vaikuttaa hyvältä! Ihan vaan joitain klikkailin ja joka puolelta tuntui tulevan käteviä ja loogisia toimintoja. CSS-editori on makee!
17 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka