kun tuo optinen sisääntulo on esim. MacBook:ssa , minkä ostamista tosin vasta harkitsen , niin miten se reagoi ikiaikaiseen SCMS - kopionestoon ?
Minulla on niin minidisc'ejä kuin DAT-nauhoituksiakin , osa CD:ltä , osa radiosta , osa on jo kertaalleen DAT->DAT siirron läpikäyneitä , joten niissä tämä kuluttajaformaatin kopioinninesto-bitti-lippu huutaa siellä bittijonossa että älä kopioi.
Miten käy kun näitä haluaisin arkistoida rippaamalla niitä kovalevylle , ja editoida vaikkapa garagella ( toivottavasti se riittää minulle ... ? ) , ja joko poltella levyjä tai kasailla ulko-kovolle.
Tämä siis ensimmäinen viestini , ainuttakaan apple konetta en viel'ä ole omistanut , aloittelija toki , mutta täältä äänipuolelta ajattelin fiksun vastauksen löytyvän.
old school kopionesto aka SCMS nykyomppumaailmassa ?
Kaikki ääneen ja musiikin tekoon liittyvä.
8 viestiä
• Sivu 1/1
-
old school kopionesto aka SCMS nykyomppumaailmassa ?
Viesti Kirjoittaja pelti kiinni »
-
-
Viesti Kirjoittaja mikastus »
En tiedä audiopuolen teknisistä asioista paljon mitään. Tässä kuitenkin kulminoituu taas yksi negatiivinen kopiosuojausteknologian aikaansaannos: Käyttäjä jää tyhjän päälle.
Ottamatta kantaa äänitteiden tekotapaan, omistukseen tai yhtään mihinkään muuhun keppihevoseen, niin asia on ongelmallinen käyttäjän ja kuluttajan kannalta. Ärsyttävä, rajoittava, ja toivottavasti ratkaistavissa oleva.
Toisille raha, toisille nautinto. Mutta miten, ja missä suhteessa?
Pyydän anteeksi tunkeutumistani threadiin, menen nyt pois häiritsemästä.
Ottamatta kantaa äänitteiden tekotapaan, omistukseen tai yhtään mihinkään muuhun keppihevoseen, niin asia on ongelmallinen käyttäjän ja kuluttajan kannalta. Ärsyttävä, rajoittava, ja toivottavasti ratkaistavissa oleva.
Toisille raha, toisille nautinto. Mutta miten, ja missä suhteessa?
Pyydän anteeksi tunkeutumistani threadiin, menen nyt pois häiritsemästä.
-
-
Viesti Kirjoittaja Jone »
Olemme kaikki ylpeitä sinusta. Jatka ansiokasta työtäsi äläkä päästä niitä sikoja niskasi päälle! Olet nyt homman ytimessä ja kun oikein jaksat niin saat varmaan homman pelaamaan myös Macillä.alucard kirjoitti:Kopionestoista vaan sen verran että jokasen joka on tullut mua vastaa elämääni hankaloittamaan olen saanut murrettua, pc.llä. En sitten tiedä miten tämä mäkillä tehtäisiin.
-
Re: old school kopionesto aka SCMS nykyomppumaailmassa ?
SCMS on digitaalisissa äänentallennuslaitteissa käytetty kopioinninestojärjestelmä. Kaikissa laitteissa joissa on "consumer" digitaaliaudioliitäntä pitäisi olla SCMS (Serial Copy Management System) -tuki. Originaalista voi tehdä vain ensimmäisen polven digitaalikopion. Jos kopiosta edelleen yritetään tehdä kopio, vastaanottava laite kieltäytyy vastaanottamasta dataa. Jotta kopiointirajoitus ei haittaisi ammattikäytössä, niin ammattilaitteissa on yleensä mahdollisuus valita välittääkö laite tuosta suojauksesta ja millaiset se tallettaa äänitteeseensä (saako tehdä kopioita vai ei).pelti kiinni kirjoitti:kun tuo optinen sisääntulo on esim. MacBook:ssa , minkä ostamista tosin vasta harkitsen , niin miten se reagoi ikiaikaiseen SCMS - kopionestoon ?
Minulla on niin minidisc'ejä kuin DAT-nauhoituksiakin , osa CD:ltä , osa radiosta , osa on jo kertaalleen DAT->DAT siirron läpikäyneitä , joten niissä tämä kuluttajaformaatin kopioinninesto-bitti-lippu huutaa siellä bittijonossa että älä kopioi.
Miten käy kun näitä haluaisin arkistoida rippaamalla niitä kovalevylle , ja editoida vaikkapa garagella ( toivottavasti se riittää minulle ... ? ) , ja joko poltella levyjä tai kasailla ulko-kovolle.
Tämä siis ensimmäinen viestini , ainuttakaan apple konetta en viel'ä ole omistanut , aloittelija toki , mutta täältä äänipuolelta ajattelin fiksun vastauksen löytyvän.
Muistikuvan mukaan tuo bitti seuraa jos siirtoformaattina on S/PDIF, mutta AES/EBU muodossa se ei kuljekaan. Tietty tämä vaatisi ulkoisen äänikortin moisella liittimellä ja DATin päästäkin vastaavan. Asia on jotenkin vanhentunut omassa päässä mutta jotenkin mun mielestä taitaa olla niin että jos äänittävänä osapuolena on tietokone+äänikortti(vaikka oma)+ohjelma niin tämä ongelma ei nousisi esille. Jos taas kyseessä on erillinen "rauta"tallennin niin silloin homma pomppaa esille.
-
Re: old school kopionesto aka SCMS nykyomppumaailmassa ?
Viesti Kirjoittaja pelti kiinni »
1. aivanJone-51K kirjoitti:1. Originaalista voi tehdä vain ensimmäisen polven digitaalikopion. Jos kopiosta edelleen yritetään tehdä kopio, vastaanottava laite kieltäytyy vastaanottamasta dataa.
2. S/PDIF, mutta AES/EBU muodossa se ei kuljekaan.
3. vanhentunut omassa päässä
4. mutta jotenkin mun mielestä taitaa olla niin
2. ja osa laitteista ( esim behringer'ien käyttikset mainitsee ) ymmärtää sekä s/pdif:in että aes/ebu:n , ne ovat kuitenkin lähellä toisiaan ,
nyt on "kriittinen" kysymys s/pdif-optinen sisään scms-kopionestobitti aktiivisena , rippautuuko ?
3. niinpä , siksi otsikossa "old school"
4. ja taitaa siis minun olla helpointa napata DAT ja piuha kainaloon , ja testata ennen ostoa ,
saapahan palveleva liike ihmeteltävää että mitä tuo kylähullu oikein aikoo testailla
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Mulla on jotenkin semmonen vipinä että oot vahvoilla homman suhteen. Tallennin > tallenin on estetty kuluttajatasolla koska siinä olisi selkeä kopiontimeininki. Tallennin > DAW taas "ammattihommaa" eikä oikein helpohko peruskopiointiin. Toivotaan että saat matskun talteen. Ja kuten edellä oli niin ainakin analogisesti jos ei muuten.
8 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka