Äänikortti pienellä budjetilla
Kaikki ääneen ja musiikin tekoon liittyvä.
19 viestiä
• Sivu 1/1
-
Äänikortti pienellä budjetilla
Viesti Kirjoittaja art-turku »
Pikkuhiljaa pyrin kehittämään tätä pientä "kotistudiota", mutta budjetti on aika pieni vielä peruskouluikäiselle nuorelle. Pitäis siis hommata härpätin, jolla sais vähän sitä tavallista analogista mono-ääntä parempaa ääntä sisään koneeseen, varsinkin kun jonkun ajan päästä pääsee äänittelemään Logic Expressillä. Mitä sanotte tästä http://www.thomann.de/fi/american_audio_genie.htm ja onko muita suositeltavia vaihtoehtoja?
-
-
-
-
Laulua, instrumentteja ja sellasta nimenomaan, ja vähäsen ehkä älppäreiden digitalisointia. Mikseri on jo, mutta pitäisi siis saada jonkunlaista stereo-/monikanavaista ääntä koneeseen.Toveri Kaimapoikani kirjoitti:Mä kaipailen taas lisätietoja... Mitä meinaat äänittää? Laulua / instrumentteja / ...? Tossa kun ei oo kun line-in, eli et saa siihen esim. mikkiä suoraan kiinni. Vai meinasitko ottaa signaalin suoraan esim. vahvistimen RCA:sta?
Ja mitä noihin hinta-asioihin tulee, niin oon sen äänikortin mukana tilaamassa muutakin samassa erässä.
-
Viesti Kirjoittaja shovi »
Jos siitä mikseristä tuuttaa tuon kautta rca:na koneelle, et saa kun kaksi kanavaa kerralla sisään. Toisaalta sillä saa jo rummut bonham-metodilla sisään kun panoroi mikseristä toisen oikealle ja toisen vasemmalle, mutta onhan se pitkälle kikkailua. Toisaalta mä ihmettelen sitä, miksei vaivauduta panostamaan kolmea kymppiä enempää audiointerfaceen, jos kuitenkin viitsitään ostaa kolmen huntin softa?art-turku kirjoitti:Laulua, instrumentteja ja sellasta nimenomaan, ja vähäsen ehkä älppäreiden digitalisointia. Mikseri on jo, mutta pitäisi siis saada jonkunlaista stereo-/monikanavaista ääntä koneeseen.Toveri Kaimapoikani kirjoitti:Mä kaipailen taas lisätietoja... Mitä meinaat äänittää? Laulua / instrumentteja / ...? Tossa kun ei oo kun line-in, eli et saa siihen esim. mikkiä suoraan kiinni. Vai meinasitko ottaa signaalin suoraan esim. vahvistimen RCA:sta?
Ja mitä noihin hinta-asioihin tulee, niin oon sen äänikortin mukana tilaamassa muutakin samassa erässä.
-
Kaksi kanavaa varmaan riittäiskin. Mutta onko kellään kokemuksia tuon laitteen toimivuudesta, esim. äänenlaatu? Ja niinhän se tuppaa menemään että kalliimpi softa syö osansa budjetista jolloin muut tarvikkeet joutuu hankkimaan halvemmalla
.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
MacBook Pro 2.4 GHz C2D + Mac OS X 10.6.8
-
Viesti Kirjoittaja shovi »
Sä et kyllä tee sillä logicilla yhtään mitään tommosilla vehkeillä. Mä en ainakaan keksi yhtään, mitä sä voisit tehdä Logicilla muttet Garagebandilla. Erityisesti jos sulla on jo mikseri niin tää homma vaikuttaa oudolta, millainen mikseri sulla on? Tai kerro setuppi ja max. budjetti niin ehtitään sulle paras vehje siihen.art-turku kirjoitti:Kaksi kanavaa varmaan riittäiskin. Mutta onko kellään kokemuksia tuon laitteen toimivuudesta, esim. äänenlaatu? Ja niinhän se tuppaa menemään että kalliimpi softa syö osansa budjetista jolloin muut tarvikkeet joutuu hankkimaan halvemmalla.
-
Viesti Kirjoittaja ringo »
Asiasta on ollut täälläkin keskustelua mutta muistuttaisin että Logic Expressissä on rajoitettu inputtien määrä kahdeksaan ja nimenomaan äänikortin ensimmäisiin kahdeksaan sisääntuloon. Tämä asia kannattaa huomioida äänikorttia valitessa koska esimerkiksi omassa kortissani (Rme Fireface 800) mikkitulot ovat järjestyksessä vasta 7-10 ja ADAT - väylät vasta niiden jälkeen.
Eli pointtini on se että vaikka kahdeksan inputtia yhtä aikaa riittäisikin, et saa välttämättä kaikilla laitteilla haluamiasi liitäntöjä käyttöön.
Itse asiasta eli äänikortin edullisen äänikortin valinnasta kommentoisin että voisi olla järkevää etsiä käytettyä laadukasta firewire-interfacea jonka kanssa pärjää tulevaisuudessa hieman pidemmälle ja joka oikeasti toimii. Huonosti toimivan laitteen kanssa menee hermot ja musat jää tekemättä etkä saa sitä välttämättä käytettynä kaupaksi.
Eli pointtini on se että vaikka kahdeksan inputtia yhtä aikaa riittäisikin, et saa välttämättä kaikilla laitteilla haluamiasi liitäntöjä käyttöön.
Itse asiasta eli äänikortin edullisen äänikortin valinnasta kommentoisin että voisi olla järkevää etsiä käytettyä laadukasta firewire-interfacea jonka kanssa pärjää tulevaisuudessa hieman pidemmälle ja joka oikeasti toimii. Huonosti toimivan laitteen kanssa menee hermot ja musat jää tekemättä etkä saa sitä välttämättä käytettynä kaupaksi.
-
-
-
Viesti Kirjoittaja Loki »
Tässä ois muutamia ihan hyväksi haukuttuja interfaceja:
-Tascam US-122L/US-144
-Lexicon Alpha Studio
-Line6 Toneport UX1
-M-Audio Mobile Pre
-Tapco By Mackie Link USB
Ja jos jaksat hieman venyttää penniä niin esim. Edirol FA-66/Focusrite Sapphire, FireWire on kuitenkin paljon parempi kuin USB.
-Tascam US-122L/US-144
-Lexicon Alpha Studio
-Line6 Toneport UX1
-M-Audio Mobile Pre
-Tapco By Mackie Link USB
Ja jos jaksat hieman venyttää penniä niin esim. Edirol FA-66/Focusrite Sapphire, FireWire on kuitenkin paljon parempi kuin USB.

-
-
Toveri Kaimapoikani suositteli firewire-mikseriä mut jos rahat ei riitä A&H/Mackie-tasoon niin sijoittaisin ennemmin vähän parempaan interfaceen, ainoa halvempi firewire-mikseri mistä oon kuullu edes jotain positiivista on Alesiksen MultiMix-sarja. Jos "money-no-object"-periaatteella pitäisi jotain interfacea suositella niin 1)Tascam FW1884, 2)M-Audio ProjectMix, 3)Yamaha 01X, 4)Digidesign 002. 

-
Viesti Kirjoittaja spindle »
joo mulla on toi fw1884 ollut käytössä 2v. se on todella hyvin yhteensopiva ainakin logikin ja cubase/nuendon kanssa. Tänään kattelin tuota 01x:ää joka oli silloin aikanaa toinen vaihtoehto tascamille ja meinas ruveta itkettämään kun katselin sen DSP ominaisuuksia... toisaalta tascam pesee 01x:n 6 Phantom mikki inputilla, adat-I/O:lla 100mm fadereillä ja hw-inserteillä... eikä minulla ole hajuakaan kuinka hyvin tuo conrtol interface on toteutettu yammulla???Loki kirjoitti: 1)Tascam FW1884, 2)M-Audio ProjectMix, 3)Yamaha 01X, 4)Digidesign 002.
niin ja juu...
haluaisin päästä eroon myös EMI-2|6 USB interfacesta, hyvä interface irtoais esim. 100 e ??
-
Juu, noi 01X:n DSP-jutskat on kyl aika perhanan kovaa kamaa ja kun se vielä toimii digimikserinä ilman konetta (samoin ku FW1884) niin ainoastaan mikkietusten vähyys tiputtaa sen mun listalla kolmoseksi. Suosittelen muuten FW:n kaveriksi joko Powercorea tai APA:a, Yamahan DSP:t ei pärjää niille ja ainaki PC Compactia saa ihan kohtuulliseen hintaan. Siitä kontrolliosastosta että Yamaha toimii ainakin Steinbergin tuotteilla ilman ongelmia, samaa lafkaa kun ovat.
-
-
Palataanpa taas asiaan. Löysin Thomannista tälläisen, kommentoikaahan: http://www.thomann.de/fi/alesis_multimix_8_firewire.htm .
MacBook Pro 2.4 GHz C2D + Mac OS X 10.6.8
-
Mainitsinkin jo aiemmin tässä ketjussa tuon MultiMix-sarjan, käsittääkseni ihan hyvää peruskamaa sen perusteella mitä oon lehdistä/netistä lukenut. Henk.koht. kokemusta ei noista ole. http://www.soundonsound.com/sos/feb06/a ... imix16.htm Toi juttu on kyl MultiMix 16:sta mutta tuskin MM 8 on dramaattisesti huonompi.art-turku kirjoitti:Palataanpa taas asiaan. Löysin Thomannista tälläisen, kommentoikaahan: http://www.thomann.de/fi/alesis_multimix_8_firewire.htm .

19 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka