Tulostamalla työn .ps-tiedostoksi käyttäen Adobe Distiller -kirjoitinkuvaustiedostoa (PPD). Kyseinen tiedosto löytyy Adoben sivuilta.
Tarvittavat sivukokomääritykset linjatiheydet ja -kulmat, leikkausmerkit yms. tehdään tulostusikkunan ponnahdusvalikosta kohdasta "FreeHand".
Luomasi PostScript-tiedoston tislaat sitten painon ohjeiden mukaisesti Distillerillä PDF:ksi.
Power - a happy Mac-user since 1986...
"Soon there will be 2 kinds of people. Those who use computers, and those who use Apples."
(Apple Computerin käyttämä mainoslause 1980-luvun alkupuolelta)
AppleFarmer kirjoitti:Onko sinulla jo luotuna PS-tulostin, jolla tulostat PS-tiedostot? Jos ei ole, niin tässä pikaohje.
1. Avaa Kirjoittimen asetustyökalu.
2. Paina Lisää-nappia.
3. Protokolla: LPD | Osoite: localhost | Tulostuslaite: Muu ja navigoit kansioon, jossa tuo Distillerin PPD-tiedosto sijaitsee.
Mä oon pienemmät painotyöt tehny ihan Adobe PDF -tulostimella, joka syntyy kun acrobat asennetaan. PPD:n olen valinnut freehandin tulostusdialogista.
Muutamaa painoa varten olen tehnyt tulostimen tuohon tyyliin...ja silloin itseasiassa painon levytulostimen ppdllä. Siellä on ollut Agfa Apogeeta, Scitex Extremeä ja L3:sta ja joitain Prinergyn ppd-tiedostoja...
Valitse tulostimeksi Adobe PDF 8 tai 7 tulee automaattisesti tulostin luetteloon Acrobatin asennuksen jälkeen. Aseta leikuumerkit yms. FreeHand pinapista. jonka jälkeen vasemmassa alareunassa pinap PDF (Preview napin vieressä) valitse "Save PDF as PostScript" jonka jälkeen valitset minne postarin tallennat, tämänjälkeen postari Distillerin läpi ja sulla on painokelpoinen PDF, edellytttäen että Distillerissä painosi kelpuuttamat PDF settingsit
Mac Pro 2 x 3 GHz Quad-Core Intel Xeon/ 8Gt / 240 Gt + 240 Gt + 950 Gt (10.5.1)
Apple Cinema Display 30
MacBook 15 2,4 GHz Intel Core 2 Duo / 4Gt / 140Gt (10.5.1)
Apple iPod 60GB white
Mä olen käsittänyt asian näin:
PS:n tulostaminen on ikäänkuin lopullisten filmien/painolevyjen tulostaminen virtuaaliseen muotoon. Siinä määritellään jo tulostustarkkuudet, värien käsittelylyyn liittyviä juttuja, kohdistus ja leikkausmerkit. yms. asiat mitä sieltä Friikun tulostusvalikon advanced-osion lehdiltä nyt löytyykin. Nämähän ovat asioita joita ei epsiä exportatessa niinkään voi määrittää.
Distiller tekee sitten tislauksen PDF-muotoon.
Tietäväisemmät kertokoot lisää ja oikaiskaa jos olen väärässä.
power kirjoitti:Tulostamalla työn .ps-tiedostoksi käyttäen Adobe Distiller -kirjoitinkuvaustiedostoa (PPD).
Itse olen aina exportannut fh:stä epsin ulos joka sitten distilleriin.
Mitä eroa voisi syntyä lopputuloksen kannalta .eps vs .ps
Tota käytetään jonkun verran ilmoitusvalmistuksessa. Periaatteessa ok, varsinkin taloissa joissa on painopuolen osaamista. Eli tietävät mitä sieltä tulee ja toimivat sen mukaan. Ja varsinkin jos syntyneet pdf:t menevät vielä johonkin taitto-ohjelmaan, josta tehdään pdf uudelleen.
Itse en käyttäisi tuota metodia arkkikaman painoaineiston valmistamiseen, siis esim. esitteiden tms. Eikä kai hanskasta voi epsejä tehdäkään kuin 1/sivu, eli jos minulla on nelisivuinen esite niin siitä pullahtaa sitten neljä erillistä epsiä (tai 2 riippuen tekotavasta), jotka pitäisi yhdistää jossain muussa ohjelmassa. Ja niistä puttuu arkin kokotiedot, sivukoko määräytyy sisällön mukaan, samoin bleedien ja leikkuumerkkien kanssa tulee ongelmia ts. ne pitää tehdä käsin jos ne pdf:ään haluaa.
power kirjoitti:Tulostamalla työn .ps-tiedostoksi käyttäen Adobe Distiller -kirjoitinkuvaustiedostoa (PPD).
Itse olen aina exportannut fh:stä epsin ulos joka sitten distilleriin.
Mitä eroa voisi syntyä lopputuloksen kannalta .eps vs .ps
Laskussa voi näkyä ellei erota postaria ja epsiä.
Öö... mitenkäs tää postscriptin ja encapsulated version samasta aiheesta erottamiskyky toisistaan vaikuttaisi "laskuun".... jotain ironiaa varmaankin, mut ei hiffaa.....
Vertailin eri pdf:n tekotapoja juuri äsken, kun yritin tehdä tulostuskelpoista pdf:ää vanhasta friikkutiedostosta (täällä suolakaivoksella siis). Eipä taas ole FH:aa käytetty hetkeen joten yritys ja erehdys- menetelmällä edettiin.
Suoraan pdf:ksi printtaaminen (omppu-P ja PDF alareunasta) jätti yläreunasta logon (eps) kokonaan pois. Samoin jos eksporttasin suoraan PDF:ksi. Kun ekporttasin ensin epsin ja distilloin siitä PDF:n niin johan näkyi logokin... jopa pc:llä jota jouduin käyttämään tulostamiseen.
BugsBunny kirjoitti:Suoraan pdf:ksi printtaaminen (omppu-P ja PDF alareunasta) jätti yläreunasta logon (eps) kokonaan pois. Samoin jos eksporttasin suoraan PDF:ksi
alku ei liity aiheeseen, tuli pover pointilla tehty pdf, eihän se skulaa, tehdään sama duuni uudestaan, lähetä fh8 file sinne, kyllä toimii, fontit konvertoi poluksi, jos on pelkkää tekstiä, hanska on voimaton.