Hifi- ja studiokuulokkeiden ero?
-
Hifi- ja studiokuulokkeiden ero?
Viesti Kirjoittaja JIH »
Jostakin olen lukenut, paristakin lähteestä, että ainakin Sonyn MDR-7506 ja Sennheiserin HD 25 (SP) ovat toimivia valintoja, joten ei minulla mitään kummempaa pulmaa olisi valitsemisessa. Mutta mikä jakaa kuulokkeet noihin kertomiini kasteihin?
Jari
-
Re: Hifi- ja studiokuulokkeiden ero?
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Minulla ovat nuo Sonyt. Ne eristävät ääntä hyvin. Soundi on kelvollinen vaikka ei olekaan mailman paras (riippuu mihin vertaa). Niissä on tarkka yläpää, niin että erottelu on hyvä. Tuosta Senkun mallista minulla ei ole kokemusta.JIH kirjoitti: Jostakin olen lukenut, paristakin lähteestä, että ainakin Sonyn MDR-7506 ja Sennheiserin HD 25 (SP) ovat toimivia valintoja, joten ei minulla mitään kummempaa pulmaa olisi valitsemisessa. Mutta mikä jakaa kuulokkeet noihin kertomiini kasteihin?
Jari
En tiedä millä perusteella tuo Thomannin erottelu on tehty. Eristävät kuulokkeet, kuten Sonyt sopivat hyvin äänityksiin. Lauluja äänittäessä tosin joutuu toisen korvan pitämään vapaana, että oma soundi kuuluu luonnollisena.
Minulla oli joskus AKG:n K-240 kuulokkeet, jotka vuosivat kaikki äänet läpi. Eli ne olivat avoimet. Soundi niissä on myös hyvä vaikka ne eivät välttämättä sovi äänityksiin jos ympärillä on melua. Kitaraskoben vieressä niiden kanssa ei voi seistä.
Kumpikin malli toimii äänityksissä vaikka niissä on eroja. toiset eristävät hyvin ja toiset eivät. Soundi on toimiva kummassakin mallissa vaikka ne ovatkin erilaiset. Kotona erolla ei liene merkitystä. Samoin impedanssit ovat erilaiset. Se vaikuttaa siihen kuinka paljon syöttävältä vahvistimelta vaaditaan. Sonyt toimivat pienemmällä teholla.
-
Viesti Kirjoittaja Loki »
Sonyn ja Sennheiserin kuulokkeet on tasaisen varmaa ja hyvää peruskamaa, samoin AKG:n ja Kossin, mut itse suosin Beyerdynamicia (DT-250/80ohms).

-
Viesti Kirjoittaja kampela »
Tämän lisäksi eräs lajittelun peruste on käyttötarkoitus. Kun puhutaan äänittämisestä on eroja myöskin siinä mitä äänitetään. Jos tehdään kenttä-äänityksiä esimerkiksi elokuvia varten, on oleellista kuulla kaikki mahdolliset häiriöäänet jotta voidaan arvioida voidaanko äänestä sada kunnollista lopputulosta. Korvan päälle tulevista kuulokkeista on ehdottomasti eniten käytetty ympäri maailman Sennheiserin HD 25-1. Ei siis (SP) malli. Kuuloke on bassovoittoinen jolloin esimerkiksi mikrofonin käsittelyäänet kuuluvat selvästi silloinkin kun ympärillä on yleistä matalataajuista meteliä kuten liikenteen huminaa. Jos haluaa käyttää samankaltaista erottelevaa kuuntelua kuin studioiden kontrollikauttimet, ovat korvakäytävään upotettavat Etymoticin napit vastaavasti parhaimmistoa.Loki kirjoitti:Suurin ero lienee kuulokkeiden impedanssissa, hifiluureissa on korkeampi (> 200ohms) ja studioluureissa matalampi (<100ohms). Tämä tekee studiokuulokkeista herkemmät ja tarkemmat mut vaatii paremman ja tehokkaamman vahvistuksen kuin hifiversiot. Studioluureja ei siis kannata käyttää iPodeissa yms.
Sonyn ja Sennheiserin kuulokkeet on tasaisen varmaa ja hyvää peruskamaa, samoin AKG:n ja Kossin, mut itse suosin Beyerdynamicia (DT-250/80ohms).iMacin kuulokevahvistin tuntuis riittävän niille ainakin peruskäytössä. http://www.headphone.com/ kannattaa tsekata.
Jos taas äänitetään musiikkia studiossa, on kaksi hyvin erilaista käyttötapaa. Erottelukykyiset kuulokkeet joilla voidaan tehdä balansseja hyviä kuunteluolosuhteita varten, tai sitten ns. hifikuulokkeet jolla on hyvä pienemmillä äänenvoimakkuuksilla kuunnella toimiiko musiikki myös heikommilla laitteilla. Hivenen sama asia kuin se, että on suositeltavaa kuunnella myös heikommilla kaiuttimilla ja hiljempaa jotta esimerkiksi autokuuntelussa ei tulisi liian suuria dynamiikkaeroja.
-
Hyvä pointti, unohtui mainita.kampela kirjoitti:...Jos taas äänitetään musiikkia studiossa, on kaksi hyvin erilaista käyttötapaa. Erottelukykyiset kuulokkeet joilla voidaan tehdä balansseja hyviä kuunteluolosuhteita varten, tai sitten ns. hifikuulokkeet jolla on hyvä pienemmillä äänenvoimakkuuksilla kuunnella toimiiko musiikki myös heikommilla laitteilla. Hivenen sama asia kuin se, että on suositeltavaa kuunnella myös heikommilla kaiuttimilla ja hiljempaa jotta esimerkiksi autokuuntelussa ei tulisi liian suuria dynamiikkaeroja.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)

-
Viesti Kirjoittaja Blank^ »
Joissain tapauksissa nimeämisen taustalla voi tietenkin vaikuttaa kuulokkeen soveltuvuus tiettyyn käyttöön. Studiokuulokkeet ovat usein suljettuja tai puoliavoimia, jolloin niitä voidaan käyttää meluisissa äänitystilanteissa. Hifikuulokkeet taas voivat olla avoimet, koska tällaisessa kuuntelussa ympäröivää melua harvemmin on.
Vielä eräs mahdollisuus nimeämiseen on ilmiö johon olen törmännyt lähinnä pienemmän hintaluokan kuulokkeissa. Näissä hifi- ja studiokuulokkeiden erot ovat yleensä suuremmat kuin suuremman hintaluokan kuulokkeissa. Studiokuulokkeet pyrkivät tarjoamaan värittymätöntä sointia, koska ovat monitorointiin suunniteltuja. Hifikuulokkeet taas saattavat usein värittää sointia, koska niiden pääasiallinen tarkoitus on kuulostaa hyvältä, kun taas studiokuulokkeiden on tarkoitus kuulostaa "aidolta".
Koska hifikuulokkeiden ja studiokuulokkeiden ero on yleensä varsin häilyvä, kannatta tsekata aina kuulokkeiden valmistajan internet-sivut, jos nimet hämäävät. Nettikaupat, kuten Thomann, saattavat nimetä kuulokkeet täysin perusteettomasti tavoitellessaan tietynlaisia ostajia, mutta samalla antaen virheellisen kuvan tietoiselle ostajalle.
Korjattakoon tuo vielä. Mitä suurempi impedanssi, sitä suurempi vahvistinteho tarvitaan. "Hifiluurit (>200ohms)" siis tarvitsevat enemmän vahvistintehoa ja "studiokuulokkeet (<100ohms)" vaativat vähemmän, eikä toisinpäin. Ja mainittakoon vielä, että kyseinen jako impedanssien välillä on sekin jokseenkn häilyvä. On korkean impedanssin studiokuulokkeita ja niin myös matalaimpedanssisia hifikuulokkeita.Loki kirjoitti:Suurin ero lienee kuulokkeiden impedanssissa, hifiluureissa on korkeampi (> 200ohms) ja studioluureissa matalampi (<100ohms). Tämä tekee studiokuulokkeista herkemmät ja tarkemmat mut vaatii paremman ja tehokkaamman vahvistuksen kuin hifiversiot
-
Impedanssi-/vahvistintehojutusta vielä se, että kyllä todellakin matalaohmiset "studio"luurit tarvii enemmän vahvistustehoa kuin ns. normaaliluurit..
Tuosta äänen värittämisestä/bassojen korostuksesta unohdin mainita. My bad, oletin sen olevan yleistietoa..
-
-
Ajatellaan asiaa kuorman kannalta. Mitä isompi impedanssi niin sitä enemmän kuormaa. Toisin sanoen silloin vahvistin antaa vähemmän ääntä. Isot impedanssit kuulokkeissa ovat silloin eduksi jos niitä kytketään useita sarjaan. Tällaisessa tapauksessa impedanssi pienenee ja vahvistin on helpommin kyykyssä eli soundi säröytyy. Iso impedanssi on usein laadukkaissa kuulokkeissa. Esim. mainitsemieni AKG K-240:n impedanssi on 600 ohm (miten tähän saa oomegan?) ja Sonyjen muistaakseni 50 ohm. Sonyista tulee tavaraa tuutin täydeltä, kun AKG:t vasta hieman värähtävät.Blank^ kirjoitti:Faktaa kehiin, itse kun olen erinäisistä lähteistä kuullut, että asia on juuri päinvastoin.Loki kirjoitti: Impedanssi-/vahvistintehojutusta vielä se, että kyllä todellakin matalaohmiset "studio"luurit tarvii enemmän vahvistustehoa kuin ns. normaaliluurit..
-
Eli pienempi impedanssi = enemmän ääntä samalla tehomäärällä. Ja vastaavasti suurempi impedanssi = vähemmän ääntä. Eli eikös asia ole juuri niin kuin sanoin.Mikael K. kirjoitti:Ajatellaan asiaa kuorman kannalta. Mitä isompi impedanssi niin sitä enemmän kuormaa. Toisin sanoen silloin vahvistin antaa vähemmän ääntä. Isot impedanssit kuulokkeissa ovat silloin eduksi jos niitä kytketään useita sarjaan. Tällaisessa tapauksessa impedanssi pienenee ja vahvistin on helpommin kyykyssä eli soundi säröytyy. Iso impedanssi on usein laadukkaissa kuulokkeissa. Esim. mainitsemieni AKG K-240:n impedanssi on 600 ohm (miten tähän saa oomegan?) ja Sonyjen muistaakseni 50 ohm. Sonyista tulee tavaraa tuutin täydeltä, kun AKG:t vasta hieman värähtävät.Blank^ kirjoitti:Faktaa kehiin, itse kun olen erinäisistä lähteistä kuullut, että asia on juuri päinvastoin.Loki kirjoitti: Impedanssi-/vahvistintehojutusta vielä se, että kyllä todellakin matalaohmiset "studio"luurit tarvii enemmän vahvistustehoa kuin ns. normaaliluurit..
Ja omegan saat alt+w, ei tosin näy täällä hopeisessa omenassa näköjään.
-
Juuri näin on. Kiitos tuosta alt+w vinkistä.Blank^ kirjoitti:[
Eli pienempi impedanssi = enemmän ääntä samalla tehomäärällä. Ja vastaavasti suurempi impedanssi = vähemmän ääntä. Eli eikös asia ole juuri niin kuin sanoin.
Ja omegan saat alt+w, ei tosin näy täällä hopeisessa omenassa näköjään.
-
Viesti Kirjoittaja Jone »
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
-
Tämä oli minunkin pointtini, kiitos ja pahoittelut epämääräisestä artikulaatiosta. Menee viikonlopun viihteellä olon ja sen seurausten piikkiin.. 8)Jone-51K kirjoitti:Joo ei ne studioluurit paljoa henkäise ilman kuulokevahvistinta. Siihen kannattaakin satsata pikkuisen. Samson tekee ihan ok vahvistimia edullisemmassa hintaluokassa. Altot ja Behringerit voi melkein unohtaa. Itse on pitänyt myös AKG K240DF luureista monella tapaa. Miellyttävät pitää pitkäänkin ja kestää ihan ok metakkaa. Niissä on vielä toiminto joka sulkee äänen pois kun luurit ottaa pois päästä. Eipä turhaan huuda
EDIT. Niin siis tuossa mun aiemmassa kommentissa tuo "matalaohmiset" sana on jäänyt epähuomiossa tekstiä pakertaessa poistamatta.. Darradarradarra..
Lisäksi oon näköjään sekoillu eilen noiden ohmien kans nyt kun tarkemmin tsiigailin, siis pahoittelut koko posselle..
-
Viesti Kirjoittaja kamelisko »
-
Eikös ulkoinen äänikorttikin käy kuulokevahvistimesta? Vai onko äänessä laadullisia eroja niin, että täytyisi olla sellainen nimenomaan kuulokkeille dedikoitu vahvistin?Jone-51K kirjoitti:Joo ei ne studioluurit paljoa henkäise ilman kuulokevahvistinta. Siihen kannattaakin satsata pikkuisen.
-
Viesti Kirjoittaja Jone »
Kyllä monesta äänikortista löytyy oiva kuulokevahvistinkin ja siellä se ääni onkin parhaillaan kun muu signaalitie ei sitä ehdi sotkea. Oikeaa kuulokevahvistinta tarvitaan useinkin siihen että sama informaatio jaadaan jaettua usealle kuulokkeelle yhtäaikaa(bändi)Blank^ kirjoitti:Eikös ulkoinen äänikorttikin käy kuulokevahvistimesta? Vai onko äänessä laadullisia eroja niin, että täytyisi olla sellainen nimenomaan kuulokkeille dedikoitu vahvistin?Jone-51K kirjoitti:Joo ei ne studioluurit paljoa henkäise ilman kuulokevahvistinta. Siihen kannattaakin satsata pikkuisen.
-
-
-
-
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
-AKG K-501 avoimet hifikuulokkeet,saakutin mukavat ja paras äänenlaatu mitä olen ikinä kuullut!
-AKG K-240 Studio, puoliavoimet nauhoituskuulokkeet, painaa vähän korvalehtiä mutta menee nauhoituskäytössä tarkkailukuulokkeina
-AKG K-271 Studio, suljetut kuulokkeet, käytän keikoilla miksatessa tarkkailukuulokkeina. Ei ole kauhean mukavat, mutta toisaalta harvoin niitä yli 1min pitää päässään kerralla.
Sitten on tietenkin näitä Kossin iPod kuulokkeita.
-
Re: Hifi- ja studiokuulokkeiden ero?
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
AKG -homona mainostan vielä k271:stä.JIH kirjoitti:Hyvät hifikuulokkeet minulla on. Ne vaan eivät ole hyvät monitoroinnissa harrastelijaäänityksissäni, varsinkin ulkona, kun eivät eristä. Tarvitsisin suljetut kuulokkeet. Katselin sitten Thomannin sivuilta kuulokkeita ja huomasin niiden jakaantuvan hifi-kuulokkeisiin ja studio-kuulokkeisiin. Mikä niissä on erona? Eivätkö hyvät studiokuulokkeet ole hyvät hifistelyssä? Tämä jako hämmentää. Tai ovatko kotona sähköpianon kanssa studiokuulokkeet pätevämmät kuin hifikuulokkeet? No tämä vain spekulointina, monitorointikuulokkeita olen hankkimassa.
Jostakin olen lukenut, paristakin lähteestä, että ainakin Sonyn MDR-7506 ja Sennheiserin HD 25 (SP) ovat toimivia valintoja, joten ei minulla mitään kummempaa pulmaa olisi valitsemisessa.
Hifikuulokkeilla (K501) soittaessani voin kuulla kaverin mölisevän vieressä. Esim. joskus keikoilla pidän Nordin kuulokeliitännästä omana monitorinani k501 ja sitten puhaltajalle monitorina/yleisölle joku aktiivikaappi.
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka