Tommoseen tökkää, kun on illussa kaksi polkua joiden päätepisteet olen vetänyt ikäänkuin päällekkäin ja haluaisin ne "join"-komennolla liittää yhdeksi.
Ohje on että molempien päätpisteet pitää aktivoida ennen liitos käskyä. Päällimmäisen onnistuukin, mutta kuinkas sen alimmaisen saa aktivoitua niin, että se päällimäinenkin säilyy valittuna?
Polkujen yhdistäminen Illustratorissa
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
8 viestiä
• Sivu 1/1
-
Polkujen yhdistäminen Illustratorissa
Viesti Kirjoittaja Opa »
-
Re: Polkujen yhdistäminen Illustratorissa
Viesti Kirjoittaja marc »
Esimerkiksi rajaamalla valkoisella nuolella molemmat pisteet saman alueen sisään. Tällä menetelmällä täytyy kyllä olla tarkkana, ettei valituksi tule muitakin pisteitä noiden päätepisteiden lisäksi.Opa kirjoitti:Tommoseen tökkää, kun on illussa kaksi polkua joiden päätepisteet olen vetänyt ikäänkuin päällekkäin ja haluaisin ne "join"-komennolla liittää yhdeksi.
Ohje on että molempien päätpisteet pitää aktivoida ennen liitos käskyä. Päällimmäisen onnistuukin, mutta kuinkas sen alimmaisen saa aktivoitua niin, että se päällimäinenkin säilyy valittuna?
MacBook Pro 13" Core i5 2,3GHz, 4Gt | MacMini C2D 2GHz, 4Gt | eMac G4 1GHz (ATI), 1Gt | iMac G3 DV 400, 544Mt
-
Viesti Kirjoittaja StStobe »
Itse olen yhdistänyt katkenneen linjan yleensä tällä linjanpiirto (pen tool) työkalulla vain klikkaamalla pisteet yhteen. Onko Illussa muuten komentoa jolla saada todella rikkonainen linja yhtenäiseksi yhdellä komennolla.. eli komento yhdistäisi linjan aina lähimpään pisteeseen?
-
Viesti Kirjoittaja Mato »
http://www.adobeforums.com/cgi-bin/webx ... 5XdhIpSksn@
Alempaa löytyy Javaskripti
Alempaa löytyy Javaskripti
-
Viesti Kirjoittaja Opa »
Alkuperäiseen kysymykseeni sainkin jo vastauksen, mutta jatkan tähän liittyvällä toisella kysymyksellä. Jos polussa on turhia mutkia, eli turhia pisteitä, niin miten saa poistettua pelkät pisteet, ilman että lähtee pätkä polkua mukana? Freehandissahan tämä oli niin...., no jääköön sanomatta. 

-
-
Viesti Kirjoittaja Opa »
Näyttääpä toimivan. Vähän työlästä nyppimistähän se on.Macco kirjoitti:Toimisko Pen Tool miinus?
Enpä tiedä. Alkaa tuntua hölmöltä tämä illun opiskelu, kun näyttää, että suunnilleen joka toimintoon jotka Freehanskassa onnistui yhdellä tempulla illussa tarvitaan kaksi.
Ainakin kun näin perusvektorihommaa tekee, jossa ei mitään illun hienouksia, kuten gradient meshejä tarvita.
Oli vaan tullut semmoinen fiilis, että vain kelkasta pudonneet enää käyttää Freehandia, joten lähdin tota illua kokeileen.Toisaalta ajanhan mä Toyotallakin vaikka tiedän, että se on junttipirssi. Mulle se on luotettava ja huoleton kulkupeli.
No, ettei menis pelkäksi valitukseksi niin myönnän toki, että on illussa hyviäkin puolia jo ilmennyt. Vaatii vaan aikansa, että sen kunnolla oppii, saati sitten että se menee selkäytimeen.
-
Viesti Kirjoittaja omppa »
Sen mitä olen jaksanut näitä Hanskasta illuun -keskusteluja lukea, niin tuntuu että suurin ongelma on käyttäjä itse, joka olettaa että Illun pitäisi toimia tismalleen kuten Hanskan. Siirryin itse Illuun pari vuotta sitten, ja mun mielestä se on loistava softa. Ei ole ollenkaan ikävä Hanskaa, jota käytin kuitenkin 6 vuotta ennen Illuun siirtyimistä.
Kuitenkin, pisteitä voi poistaa Illussa monella tapaa. Suosittelen opettelemaan pikanäppäimet Pen-toolin eri toiminnoille ja Direct Selection Toolille, niitä eniten tarvii kun pisteiden kanssa puuhastelee. Oikeastaan pelkällä Pen-toolilla pärjää myös, sillä saa tehtyä kaiken mitä pisteille tarvii tehdä.
Jos haluat poistaa useamman valitun pisteen niin, että polku pysyy katkeamattona, valitse pisteet ja klikkaa "Remove selected anchor points" (myös valikossa Object > Path > Remove selected anchor points"
Jos taas et tiedä mitä pisteitä haluat poistaa, mutta haluat yksinkertaistaa polkua samalla säilyttäen sen muodon, kannattaa käyttää Simplify-toimintoa (Object > Path > Simplify).
Mikäli näistä ei ole mitään iloa, niin kerro hieman millaista objektia olet käsittelemässä ja mitä haluat lopputulokselta.
Kuitenkin, pisteitä voi poistaa Illussa monella tapaa. Suosittelen opettelemaan pikanäppäimet Pen-toolin eri toiminnoille ja Direct Selection Toolille, niitä eniten tarvii kun pisteiden kanssa puuhastelee. Oikeastaan pelkällä Pen-toolilla pärjää myös, sillä saa tehtyä kaiken mitä pisteille tarvii tehdä.
Jos haluat poistaa useamman valitun pisteen niin, että polku pysyy katkeamattona, valitse pisteet ja klikkaa "Remove selected anchor points" (myös valikossa Object > Path > Remove selected anchor points"
Jos taas et tiedä mitä pisteitä haluat poistaa, mutta haluat yksinkertaistaa polkua samalla säilyttäen sen muodon, kannattaa käyttää Simplify-toimintoa (Object > Path > Simplify).
Mikäli näistä ei ole mitään iloa, niin kerro hieman millaista objektia olet käsittelemässä ja mitä haluat lopputulokselta.
8 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka