Helppo ja kevyt c editori, kääntäjä, debuggeri
-
Helppo ja kevyt c editori, kääntäjä, debuggeri
Viesti Kirjoittaja nordling »
Kiitos etukäteen. Niin tietty freeware/ vast. ilmainne softa, opiskelija kun olen.
-
Viesti Kirjoittaja Sturmmann »
Jos kyseessä on tosiaan aivan simppeli harjoitustyö, niin valitset vain Xcoden file-valikosta new project ja luot uuden "Standard toolin". Se löytyy "Command Line Utility" alta.
Sen jälkeen koodaat harkan main.c alle ja painat buldia toolbarista. Jos ei löydy virheitä tai varoituksia, niin painat build and go:ta.
MacBook Core Duo 2.0GHz
Mac Mini Core i7 2.3GHz
-
Viesti Kirjoittaja nordling »
-
Viesti Kirjoittaja ssulti »
Pakollisia et saa pois, noin yleensä... tai ainakin saat Applemaisen kohteliaan vattuiluherjan...

Näillä pitäisi siivoutua hyvin. Mutta kyllä se 2.7G on ihan hyvä sijoitus XCodelle levyllä; dokumenttaatio ihan hyvää mielestäni ja noista lisätyökaluista löytyy kaikkea jäynää - esim softa Järjestelmänhallintaan jolla saat tuupattua toisen coren CoreDuosta uinumaan.
Päivittäin XCodella C++ / PHP / Java soodia kotona tuottaneena voin suositella. Ainut mikä pitää muistaa, että jos tarvitset Makefileä harkkojasi varten, niitä XCode ei tee, vaan käyttää omaa kehitelmäänsä kääntöjen ja binäärien tekoon.
-
Re: Helppo ja kevyt c editori, kääntäjä, debuggeri
Viesti Kirjoittaja Micael »
Tuollaiseen kevyeen c-koodailuun suosittelisin itse kyllä ihan perus-Emacs + gcc-yhdistelmää. Eli käynnistät vain Terminaalin (tai siis Macissa Päätteen) ja sitten vaan emacs ohjelma1.c ja alat koodaamaan. Emacs osaa myös sisentää koodirivit.nordling kirjoitti:Hakusessa olisi helppo c editori jolla koulun pakolliset c.kielen harkat pystyisi tekemään macilla, ilman että tarvii kiusata itseään microsoftin tuotteilla. Xcoden hain muttan en asentanut kun tauhkaa oli 2,7Gt. Mikä tarpeellista? harkat aika basicjuttuja..
Kiitos etukäteen. Niin tietty freeware/ vast. ilmainne softa, opiskelija kun olen.
Kirjoitettuasi ohjelman käännät sen gcc-kääntäjällä ihan normaalisti ja homma on sillä selvä. Et siis tarvitse XCodea tässä hommassa lainkaan, vaan riittää kun käynnistät tuon Pääte-ohjelman, niin käytössäsi on saman tien riittävä määrä työkaluohjelmia.
Ainakin itse koodailin ihan vain tällä systeemillä parikin ohjelmointikurssia läpi yliopistossa..
Toki XCode on hyvä softa, sehän on sentään kunnon IDE, mutta jos tosiaan koulutehtäväsi ovat luokkaa < 200 riviä koodia, kannattaa miettiä tuota Emacs + gcc -yhdistelmää. Toki jotkut käyttävät myös Vi- tai Pico-editoreita, mutta makuasioita nuo..
-
-
Viesti Kirjoittaja teroyk »
Itse suosittelen Picoa, jos Emacs ei ole ennestään tuttu.Micael kirjoitti: Toki jotkut käyttävät myös Vi- tai Pico-editoreita, mutta makuasioita nuo..
-
Viesti Kirjoittaja Jyre »
Itse taas aloitin tyhjästä Xcode'lla/Vim'llä, ja hyvin on mennytteroyk kirjoitti:Itse suosittelen Picoa, jos Emacs ei ole ennestään tuttu.Micael kirjoitti: Toki jotkut käyttävät myös Vi- tai Pico-editoreita, mutta makuasioita nuo..

Paikkansa pitäviä väitteitä kumpainenkin! Tietenkin jos ei välttämättä halua asentaa Xcode:a (se on muuten Xcodessulti kirjoitti: Korjatkaa jos olen väärässä, mutta muistaakseni GCC:n saadakseen tarvitsee se XCode kuitenkin asentaa ainakin osittain.
Ainakaan make-komentoa ei löytynyt ilman xCodea.

Ei ku vitsit! MacPorts:kin tarvii gcc:n asennettuna :S
-jyrki
- iPhone 3g | 16 GB
-
Viesti Kirjoittaja zapelius »

http://smultron.sourceforge.net/
MBP 15" :: 2.66 GHz :: 256GB SSD + 1TB 7k2 HD :: 8 GB :: Yosemite
iPhone 7 256Gt, iPhone 6 64Gt, iPhone 5S 32Gt, iPhone 3GS 16Gt, iPhone 2G 8Gt
-
Ehdin aivan unohtaazapelius kirjoitti:Smultron on myös ihan pätevä editori, jos ei halua xcodea, vim:iä, emacsia tai konsolista kirjoitella
http://smultron.sourceforge.net/

-jyrki
- iPhone 3g | 16 GB
-
Minulla vaan herää kysymys, miksi tuollainen editori vaatii 10.4.9:n...miksi se ei toimisi esim. 10.3.9..onko kukaan kääntänyt noita tuoreimpia sourceja vanhemmille käyttiksille?zapelius kirjoitti: http://smultron.sourceforge.net/
-
En, mutta voin kokeilla viikonloppuna kunhan kavereiden lakkiaiset on ohiteroyk kirjoitti:Minulla vaan herää kysymys, miksi tuollainen editori vaatii 10.4.9:n...miksi se ei toimisi esim. 10.3.9..onko kukaan kääntänyt noita tuoreimpia sourceja vanhemmille käyttiksille?zapelius kirjoitti: http://smultron.sourceforge.net/

-jyrki
- iPhone 3g | 16 GB
-
Käänsin tänään tuon uusimman sorsan - se kyllä kääntyi, mutta ei lähtenyt pyörimään 10.3.9:llä. Asetuksina oli Mac OS X Deployment Target: Mac OS X 10.3 sekä Architectures: ppc i386Jyre kirjoitti:En, mutta voin kokeilla viikonloppuna kunhan kavereiden lakkiaiset on ohiteroyk kirjoitti:Minulla vaan herää kysymys, miksi tuollainen editori vaatii 10.4.9:n...miksi se ei toimisi esim. 10.3.9..onko kukaan kääntänyt noita tuoreimpia sourceja vanhemmille käyttiksille?zapelius kirjoitti: http://smultron.sourceforge.net/
-jyrki
-jyrki
- iPhone 3g | 16 GB
-
Pitäisköhän tuo Architectures, muuttaa muotoon ppc, sillä universaliksi käännetyt softat ei tuppaa toimii 10.3.9:ssä, vaikka virallisesti pitäisi.Jyre kirjoitti: Käänsin tänään tuon uusimman sorsan - se kyllä kääntyi, mutta ei lähtenyt pyörimään 10.3.9:llä. Asetuksina oli Mac OS X Deployment Target: Mac OS X 10.3 sekä Architectures: ppc i386
-jyrki
-
Kiitoksia tiedosta! Kokeillaanpasteroyk kirjoitti:Pitäisköhän tuo Architectures, muuttaa muotoon ppc, sillä universalbinary softat ei tuppaa toimii 10.3.9:ssä.Jyre kirjoitti: Käänsin tänään tuon uusimman sorsan - se kyllä kääntyi, mutta ei lähtenyt pyörimään 10.3.9:llä. Asetuksina oli Mac OS X Deployment Target: Mac OS X 10.3 sekä Architectures: ppc i386
-jyrki

-jyrki
- iPhone 3g | 16 GB
-
-
Hmm.. Mikäs nyt mättää? Olen valinnut Architectures: ppc, mutta siltikin tulos on Universal Binary. Ja kyllä, tein Clean All ennen uutta buildia, jos sillä on merkitystä (oletan, että on)teroyk kirjoitti:huomennakun olen itse semmosen koneen ääressä, niin taidankin itse kokeilla kääntääJyre kirjoitti: Kiitoksia tiedosta! KokeillaanpasItselläni ei nyt ole 10.3.9 -konetta lähistöllä, joten jos joltain löytyy ja haluaa testaamaan, niin voin heittää linkin!
-jyrki
-jyrki
- iPhone 3g | 16 GB
-
Palaa sivulle “Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka